FIAT 500L 2012-2017

Fiat 500 L to nowa wersja serii Fiat 500. Opierała się na modelu Fiat Punto i wciąż zachowywała swój retro wygląd. Była idealna dla rodziny, oferując dużo miejsca w środku oraz wystarczającą przestrzeń na bagaż na wakacje.

Oczywiście nie była tak atrakcyjna jak młodszy krewny, Fiat 500, ale można ją było mocno spersonalizować, dzięki szerokiej gamie dostępnych kolorów oraz różnym felgom, nie wspominając już o wykończeniu wnętrza.

Fiat 500 L miał łagodniejsze zawieszenie, co podnosiło komfort jazdy, i zdecydowanie nie był najlepszy w zakrętach, ale wciąż dawał poczucie bezpieczeństwa dzięki dobrej przyczepności. Ale co oznacza „L” w nazwie Fiata? Wysokość nad głową. Przestrzeń na nogi. Miejsce w bagażniku. Wszechstronne siedzenia. Właściciele mogli załadować nawet do 400 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń i siedzenia pasażera, samochód mógł pomieścić długie przedmioty. Fiat 500 L był liderem w swojej klasie.

Fiat 500 L był dostępny w trzech wersjach wyposażeniowych: Pop Star, Easy i Lounge. Można by się spodziewać, że Pop Star będzie najtańszą wersją, ale kosztowała ona tyle samo, co wersja Easy. Oba poziomy wyposażenia oferowały więcej niż wystarczające wyposażenie, takie jak radio z ekranem dotykowym z wbudowanym Bluetooth, elektryczne szyby przednie, skórzana kierownica, centralny zamek i tempomat. Jakie były różnice między nimi? Wersja Easy nie miała felg aluminiowych, ale za to dodatkowe elektryczne szyby tylne i czujnik parkowania.

Najwyższa wersja wyposażeniowa to Lounge, która miała klimatyzację, automatyczne światła i wycieraczki, światła przeciwmgielne, panoramiczny dach oraz najbardziej niespodziewaną funkcję – wbudowany ekspres do kawy. Brzmi dobrze, prawda?

Do modelu oferowane były cztery silniki: dwa diesle i dwa benzynowe. Silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra był najtańszą wersją, którą mogli kupić nabywcy, natomiast silnik diesla 1,3 litra był najbardziej efektywny, charakteryzując się niskim zużyciem paliwa. Fiat 500 L zdobył 5 gwiazdek w teście Euro NCAP, będąc wyposażonym w sześć poduszek powietrznych, systemy stabilności i hamulcowe.

Fiat 500L

Dokładnie pięć lat po premierze Fiata 500 i 55 lat po debiucie legendarnych 500, Fiat 500L zadebiutował – ponownie w Turynie – 4 lipca 2012 roku. To nowy rozdział włoskiej ikony, który następuje po wersjach Abarth i Cabrio.

Fiat 500L łączy ikoniczną naturę stylu 500 z funkcjonalnością włoskiego designu. Rozbudowując koncepcję „efektywności przestrzeni”, nowy model łamie konwencjonalne podziały dzięki przestrzeni pasażerskiej MPV, odczuciu małego SUV-a na drodze oraz poziomom efektywności typowym dla kompaktowego samochodu. Podążając za tym nowatorskim przepisem, Fiat 500L łączy cechy charakterystyczne różnych klas, aby zaoferować koncepcję wyjątkowego i wszechstronnego pierwszego samochodu, który stanowi alternatywę dla tradycyjnych sedanów segmentu B i C.

Po sprzedaży ponad 800 000 aut w 110 krajach na całym świecie, dziś 500 dorosło, aby pomieścić nowe doświadczenia i potrzeby. Jeśli 500 jest superkompaktowym autem idealnym dla młodych ludzi i do miasta, Fiat 500L jest pierwszym samochodem rodziny 500, który potrafi pomieścić małe przyjemności i wielkie emocje życia: dzieci, przyjaciół, podróże, muzykę i wspólnotę.

Fiat 500L jest całkowicie nowy pod względem swojego wyrazu stylistycznego, komunikacji ze światem zewnętrznym oraz otwierania drzwi do nowego doświadczenia na pokładzie. Litera 'L’ podsumowuje trzy wymiary zawarte w nowym rozwiązaniu Fiata: Duży, rozumiany jako funkcjonalność i przestrzeń; Lekki, gdyż „lekkość” oznacza przyjazną technologię i ekologiczność; oraz Loft, nowoczesne środowisko, w którym można w pełni doświadczyć życia.

Fiat 500L można zamawiać we Włoszech i na głównych rynkach europejskich od lipca 2012 roku. Komercyjna premiera zaplanowana jest we Włoszech z Dniem Otwartym w pierwszym weekendzie października, a następnie stopniowo rozszerzy się na wszystkie inne rynki. Łącznie, w 2013 roku Fiat 500L trafi do sprzedaży w ponad 100 krajach na całym świecie, w tym w Stanach Zjednoczonych.

Duży: efektywna przestrzeń

Po sprzedaży 800 000 aut w 110 krajach na całym świecie, dziś 500 dorosło, aby pomieścić nowe doświadczenia i potrzeby. Jeśli 500 jest superkompaktowym autem idealnym dla młodych ludzi i do miasta, Fiat 500L jest pierwszym samochodem rodziny 500, który potrafi pomieścić małe przyjemności i wielkie emocje życia: dzieci, przyjaciół, podróże, muzykę i wspólnotę.

Istnieje kluczowy temat w historii Fiata, który łączy różne momenty i doświadczenia, szlak, wzdłuż którego osobowości poruszane głęboką wrażliwością i zdolnością do interpretacji ewolucji samochodu wniosły swój wkład. Można dostrzec ciągłe zaangażowanie w definiowanie produktów dzielących bogate doświadczenia techniczne i projektowe, przede wszystkim mające na celu ochronę tej charakterystycznej „zdolności wynalazczej”, uznawanej za jeden z powodów sukcesu włoskiego designu na całym świecie, od Dante Giacosa do nowej drogi, którą obrał Fiat Design.

Z całej serii „rekordów”, prawdziwych kamieni milowych tożsamości marki Fiat, wyłaniają się wyraźnie samochody takie jak 600 Multipla z 1956 roku – w związku z którymi projekt 500L jest rozpatrywany w kategoriach dialektycznych ze względu na odzyskanie wielu „archetypowych” elementów pod egidą jego wielofunkcyjnego zastosowania i jego szczególnego morfologicznego rdzenia – po 500 z 1957 roku, 127 z 1972 roku, Pandę z 1980 roku, Uno z 1983 roku i Multipla z 1998 roku, co pozwala zrozumieć najbardziej radykalne i innowacyjne dostosowanie samochodów.

Fiat 500L jest wynikiem drogi, na której projektanci Fiata musieli zmierzyć się z kwestiami wykonalności technologicznej, strategii marki oraz badań mających na celu wcześniejsze zrozumienie, jaką relację będziemy mieli z samochodem w przyszłości. Podejście to stara się wykraczać poza połączenie formy i funkcji, aby skupić uwagę na użytkowniku i jego potrzebach.

Styl 500: ikona włoskiego stylu rośnie

Oprócz komfortu i funkcjonalności, Fiat 500L jest również stylowy. Wyraża smak włoskiego stylu z charakterystycznym wyglądem i interpretuje unikalną zdolność Fiata do koncepcyjnego i projektowego podejścia do samochodów, które są innowacyjne zarówno w substancji, jak i formie. Substancja przekształca się w koncepcję „efektywności przestrzeni”, która wyróżnia wszystkie najbardziej innowacyjne Fiaty w historii.

Tak jak 600 Multipla była prekursorem koncepcji kompaktowego samochodu osobowego, tak 500L jest nową interpretacją Fiata filozofii Simply More zastosowanej do koncepcji Multispace. Fiat 500L reformuluje kategorię kompaktowych samochodów dla nowoczesnej rodziny w emocjonalny sposób, rozwijając niektóre stylistyczne detale 500 w niepowtarzalne formy.

Rozpoznawalne cechy Fiata 500L, wyróżniające się projektem nadwozia, które wyklucza ostre krawędzie i napięte linie na rzecz „łagodniejszych” form, odnoszą się do „spokojnego”, nieagresywnego obiektu, który przekazuje urok i zwiastuje bardziej harmonijny układ w krajobrazie miejskim i środowisku.

Patrząc na nowego 500L, uświadamiamy sobie, że ikoniczna natura, czyli siła i osobowość designu samochodu, tworzy prawdziwą matrycę całego projektu. Opracowany w kontekście nowej platformy segmentu B Fiata, Fiat 500L jest innowacyjnym samochodem, który kieruje się do bardziej zróżnicowanej i szerszej grupy klientów oraz ma na celu ustanowienie wyższych standardów w zakresie dostępnej przestrzeni na pokładzie i komfortu. Efektem jest wysoko funkcjonalny samochód zdolny do „rozmowy” z użytkownikiem i oferujący jakość, którą można docenić przez lata.

Jedną z cech charakterystycznych Fiata 500L, dążoną od najwcześniejszych etapów planowania pakietu, jest większa objętość wnętrza, uzyskana przez skrupulatne zagęszczenie elementów mechanicznych dzielonych przez projektantów i inżynierów. Jeśli ogólne linie architektury pojazdu podążają za zasadami „cab forward”, z których wynika zmniejszenie sekcji nadwozia i maski z przodu na korzyść większej dostępnej przestrzeni wewnętrznej – zwłaszcza na wysokości talii i dachu – to przede wszystkim „empatyczna” natura designu 500L podkreśla całościową ergonomię pojazdu. Fiat 500L charakteryzuje się również szerokim widokiem na zewnątrz i największą jasnością w swojej klasie, ponieważ ma największy dach w swoim segmencie – 1,5 metra kwadratowego powierzchni szklanej – a słupki szyby przedniej zostały sprytnie podzielone i zwężone, aby oferować wyraźne korzyści zarówno w zakresie bezpieczeństwa aktywnego, jak i pasywnego.

Obszar Kolor & Materiał Fiat Group Automobiles przeprowadził badania mające na celu sklasyfikowanie możliwych scenariuszy odniesienia dla Fiata 500L, które mają na celu odpowiednie sformułowanie odczuć sensorycznych. Ta badania pozwoliły zwiększyć jakość i wartość fizycznych, dotykowych i wizualnych właściwości materiałów, poszczególnych detali i wykończeń, które mają być zastosowane, a także szeroką gamę kolorów lakierów nadwozia, dachu oraz obręczy.

Efektywność: najlepszy stosunek między wymiarami zewnętrznymi a przestrzenią wewnętrzną w swoim segmencie

Zgodnie z najnowszymi badaniami, średnia długość samochodów sprzedawanych w Europie wynosi 4,1 metra. To standardowy rozmiar, który pozwala na komfortową jazdę i łatwe poruszanie się w ruchu ulicznym. Jaka jest długość Fiata 500L? 4 metry i 15 centymetrów.

Jednak jego prawdziwą przewagą konkurencyjną jest to, że mając zaledwie 7 cm więcej niż Fiat Punto, Fiat 500L bez problemu pomieści pięciu pasażerów o wzroście 2 metrów i ich pięć walizek, nigdy nie kompromitując miejsca dla pasażerów. Wystarczy wspomnieć, że Fiat 500L posiada najlepszy wskaźnik objętości pasażerskiej w swoim segmencie: przy połączonych objętościach przednich i tylnych, pasażerowie mają dostęp do przestrzeni wynoszącej 3,17 metra sześciennego.

Nowy model jest liderem w swojej kategorii pod względem stosunku wymiarów zewnętrznych – 415 cm długości, 178 cm szerokości, 166 cm wysokości i 261 cm rozstawu osi – oraz przestrzeni wewnętrznej rozumianej zarówno jako kabina pasażerska, jak i bagażnik, który ma pojemność prawie 400 litrów, co oznacza możliwość przewozu do pięciu walizek na kółkach. Dzięki systemowi Cargo Magic Space, platforma ładunkowa może być regulowana na trzech poziomach, oddzielając delikatne przedmioty od ciężkich, czyste od brudnych, a dużych od małych. Przestrzeń ładunkowa jest również wypełniona kieszeniami i hakami, aby przewozić wszelkie przedmioty w całkowitej bezpieczeństwie i porządku.

Wszechstronność: 1 500 możliwych konfiguracji, aby spełnić wszystkie potrzeby

Fiat 500L jest Duży także w zakresie funkcjonalności, co udowadniają 1 500 konfiguracji przestrzeni wewnętrznej połączonych z 22 przedziałami różnej wielkości oraz rozkładem deski rozdzielczej, starannie zaprojektowaną, by grupować panel instrumentów i główne sterowania urządzeniami audio i IT w dwóch odrębnych, ale sąsiadujących strefach. To całkowicie przyjazna dla życia kabina pasażerska, jak pokazują niektóre wymiary wewnętrzne: na przykład maksymalna szerokość przedniej części wynosi 1456 mm (mierzona na wysokości ramion), a wysokość – od siedzenia do dachu wynosi 1034 mm (w tylnej części pomiary wynoszą odpowiednio 1387 mm i 993 mm).

Liczne regulacje foteli również przyczyniają się do najwyższego komfortu na pokładzie. Mogą być regulowane w każdej osi, używając ośmiu różnych trybów, zaczynając od kierowcy, który oferuje standardową konfigurację wzdłużną i regulowany oparcie, natomiast na życzenie można go elektrycznie podgrzać i dostosować zarówno na wysokości, jak i w poziomie lędźwiowym. Fotel pasażera z przodu może być wyposażony w składany stół na oparciu. W tym przypadku można uzyskać praktyczną powierzchnię wsparcia zarówno dla zwykłych przedmiotów, takich jak torebka czy laptop, jak i dla nietypowych przedmiotów. Gdy tylne siedzenia również zostaną złożone przy użyciu funkcji Fold&Tumble, użytkownik może uzyskać płaską powierzchnię ładunkową na długości całej kabiny pasażerskiej (2,4 metra), maksymalnie wykorzystując przestrzeń wewnętrzną.

Tylne siedzenie zapewnia tę samą wszechstronność. Posiada oparcie dzielone w proporcjach 60/40, które można regulować wzdłużnie oddzielnie w 12 pozycjach, a trzeci środkowy zagłówek i podłokietnik są oferowane jako opcja.

Lekki: altruistyczna technologia

Korzystanie z samochodu oznacza możliwość polegania na jego wydajności funkcjonalnej oraz odnalezienie w nim wszystkich materiałowych i niematerialnych komponentów, które mogą ułatwić jego użycie. Postępująca akceleracja w ostatnich latach sprawiła, że technologia stała się nieodzownym elementem, coraz częściej polegającym na funkcjach oferowanych przez wszystkie rodzaje urządzeń jako uspokajający i nierozerwalny element naszego dobrostanu psychofizycznego.

Zatem 'L’ oznacza także Lekkość, rozumianą jako to uczucie „lekkości”, które poprawia i upraszcza jakość życia, innowacji, która nie jest celem samym w sobie, ale zawsze z korzyścią dla człowieka. Poza tym Fiat zawsze był synonimem innowacyjnych samochodów, które oferują wyrafinowane rozwiązania technologiczne, które są jednocześnie proste w obsłudze i spełniają zarówno konkretne potrzeby codziennej mobilności, jak i rosnącą społeczną świadomość dotyczącą środowiska i bezpieczeństwa. Lecz „lekkość” oznacza również łatwą i bezpośrednią relację z połączeniami sieciowymi, systemami nawigacji i infotainment, które oferuje Fiat 500L, które korzystają z uproszczonych „przyjaznych człowiekowi” interfejsów.

Krótko mówiąc, Fiat 500L to hojny samochód zarówno pod względem treści, jak i technologii, łatwy w użyciu i przyjemny w użytkowaniu. Ta prostota ukrywa złożony proces inżynieryjny wymagający godzin projektowania, testów i regulacji.

„Lekki” zakres silników

Dziś samochód musi być „lekki” dla środowiska, a także dla portfela swojego kierowcy. Od kilku lat zauważa się rosnącą wrażliwość ze strony konsumentów na aspekty środowiskowe. Urodził się nowy konsument, bardziej ekologiczny i również bardziej świadomy kosztów. Poszanowanie środowiska to coraz ważniejszy czynnik, który ten rodzaj klienta bierze pod uwagę przy zakupie samochodu. Ekonomiczna dostępność stała się równie istotnym wymaganiem, którego nie można zignorować, zarówno w momencie zakupu, jak i podczas codziennego użytkowania.

Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji to zatem podstawowy wymóg dla sukcesu samochodu. Dlatego Fiat 500L przy premierze zaproponuje trzy silniki wyróżniające się niższymi emisjami zanieczyszczeń i poziomami CO2, co stanowi rzeczywistą korzyść ekonomiczną dla klienta w codziennym użytkowaniu samochodu: dwa silniki benzynowe – 105 KM 0,9 Turbo TwinAir i 95 KM 1,4 l 16V Fire oraz jeden silnik turbodiesel, 85 KM 1,3 MultiJet 2. Każdy z różnymi cechami, wszystkie w pełni wykorzystywane w połączeniu z manualnymi skrzyniami biegów o pięciu lub sześciu biegach, odpowiednio dla silników benzynowych i diesla. Na koniec, wszystkie silniki Fiata 500L zostały starannie ustawione, co wymagało ponad 10 000 godzin symulacji na stanowiskach, naturalnie w dodatku do testów drogowych.

Wśród silników wyróżnia się zupełnie nowy 105 KM TwinAir, nowa generacja wielokrotnie nagradzanego silnika dwucylindrowego Fiata, charakteryzującego się żywą osobowością i niskimi wartościami zużycia paliwa dzięki niskiej pojemności oraz zastosowaniu turbosprężarki o wysokiej wydajności. W szczególności Fiat 500L TwinAir został zmodernizowany do mocy 105 KM z zintegrowanym kolektorem wydechowym w głowicy, aby lepiej schłodzić spaliny pod obciążeniem i zapewnić, że część ciepła spalin jest odzyskiwana podczas rozruchu silnika, co w przeciwnym razie byłoby emitowane do atmosfery. W ten sposób zmniejsza się czas przejściowy termiczny i wydłuża czas, w którym silnik pracuje w optymalnej temperaturze, a zużycie paliwa i emisje CO2 są zredukowane, co wynosi 112 gramów na kilometr.

Co więcej, od przyszłego roku 500L będzie jeszcze „lżejszy” dzięki najczystszej dostępnej dzisiaj paliwu: metanowi. Silnik Turbo TwinAir Natural Power zadebiutuje w 2013 roku w tym modelu. Łączy – w jednym silniku – opłacalność i ekologiczność systemu paliwowego na metan oraz technologię Turbo TwinAir, która zapewnia doskonałe wartości zużycia paliwa, emisji i osiągów.

Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji obejmuje projekt i przygotowanie całego pojazdu. Jak dowodzą to ponad 3000 godzin kontroli nad nadwoziem i podwoziem przeprowadzonych w tunelu aerodynamicznym Fiat Group Automobiles w Orbassano (Turyn), jednym z największych w Europie: ostateczny wynik to CX wynoszące 0,30.

Nowy 0,9 Turbo TwinAir – 105 KM

Nowy silnik 105 KM 0,9 Turbo to maksymalna ewolucja rodziny silników TwinAir, łącząca koncepcję downsizingu (redukcja pojemności i wagi) z wyrafinowaną inżynierią, taką jak doładowanie przez turbosprężarkę, integracja kolektora wydechowego w głowicy oraz nowy system sterowania zaworami ssącymi MultiAir 2. Druga generacja MultiAir dodatkowo optymalizuje efektywność termodynamiczną silnika, modulując ilość spalin recyrkulowanych do komory spalania (wewnętrzne EGR) dzięki nowemu projektowi profilu wałka rozrządu.

Kolektor wydechowy w głowicy natomiast obniża temperaturę spalin (które są bezpośrednio chłodzone przez układ chłodzenia silnika). Ma to pozytywny wpływ na zużycie paliwa, ponieważ redukuje się wzbogacenia, które w przeciwnym razie byłyby konieczne, aby utrzymać maksymalne temperatury gazów spalinowych w celu zachowania prawidłowego działania turbosprężarki.

Mały silnik benzynowy o architekturze dwucylindrowej, połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów, rozwija 105 KM przy 5 500 obr./min, osiągając maksymalny moment obrotowy 145 Nm przy zaledwie 2 000 obr./min. Wartość mocy specyficznej jest znaczna – aż 120 KM/litr – wartość porównywalna z silnikami sportowymi.

Jak w przypadku wcześniejszych zastosowań Turbo TwinAir, również dla nowego Fiata 500L dostępny jest tryb ECO: w tym stanie maksymalny moment obrotowy jest ograniczony do 120 Nm, a moc do 98 KM, co pozwala jednostce napędowej funkcjonować w zakresie roboczym, który zapewnia maksymalną efektywność, a tym samym minimalne emisje.

Silnik TwinAir to prawdziwy klejnot również ze względu na dobry poziom komfortu, który oferuje. Przyjemny i charakterystyczny dźwięk silnika dwucylindrowego został zoptymalizowany przy użyciu wałka wyważającego i dwumasowego koła zamachowego, które minimalizują wibracje i drgania. Szczególną uwagę zwrócono również na poprawę wygłuszenia, opracowując rozwiązania ograniczające poziom hałasu odczuwanego w kabinie pasażerskiej oraz poprawiające indeks artykulacji.

Fiat 500L 105 KM 0,9 Turbo TwinAir ma bardzo dobre osiągi (maksymalna prędkość 180 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 12,3 sekundy) i jest na szczycie swojej klasy pod względem zużycia paliwa i emisji w cyklu homologacyjnym (4,8 litra/100 km i 112 g/km CO2).

1,3 16V MultiJet 2 – 85 KM

Prawdziwy punkt odniesienia w kategorii silników diesla o małej pojemności, silnik 1.3 16V MultiJet 2 nowego Fiata 500L został dopracowany, aby jeszcze bardziej poprawić swoje znakomite osiągi i niskie zużycie paliwa. Wprowadzenie małej, zaawansowanej turbosprężarki o zmiennej geometrii, która pozwala silnikowi dostarczać wyższy moment obrotowy przy niskich prędkościach, umożliwia połączenie z 5-biegową manualną skrzynią biegów o długich przełożeniach (pojęcie downsizingu), które, nie obniżając osiągów, istotnie przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.

Serce nowego Fiata 500L z silnikiem 1.3 16V MultiJet 2 to bez wątpienia trzecia generacja systemu wtrysku Common Rail, który wykorzystuje innowacyjne wtryskiwacze, zdolne do precyzyjnego kontrolowania ilości diesla wtryskiwanego do komory spalania z największą dokładnością, dzięki szczególnie szybkiemu i elastycznemu cyklowi wtrysku, dzięki zbalansowanemu hydraulicznemu zaworowi serwo. Dzięki tym wtryskiwaczom można teraz osiągnąć strategie skoncentrowane na optymalizacji coraz bardziej zaawansowanego procesu spalania, takie jak system kształtowania dawki wtryskowej (IRS), który oferuje dwa kolejne wtryski tak blisko siebie czasowo, że generują ciągły i modulowany dopływ paliwa do cylindrów. Dzięki tej metodzie poprawia się proces spalania, co korzystnie wpływa na cichszą pracę oraz emisje cząstek stałych i tlenków azotu (NOx).

Nowy Fiat 500L z silnikiem 1.3 16V MultiJet 2 został również wyposażony w szereg rozwiązań mających na celu redukcję zużycia paliwa i emisji. Wśród nich znajduje się inteligentny alternator, który odzyskuje energię podczas fazy zwolnienia i przechowuje ją w akumulatorze, optymalizacja układu chłodzenia silnika z nowym termostatem, który skraca czas nagrzewania, pompa olejowa o zmiennej wydajności, która dostosowuje ciśnienie oleju w najbardziej odpowiedni sposób, redukując moc pobieraną przez pompę. Oczywiście system Start&Stop to standard, podczas gdy silnik i skrzynia biegów wykorzystują niskowiskowy olej smarowy, aby zminimalizować tarcie.

Silnik 1.3 16V MultiJet 2 nowego Fiata 500L rozwija 85 KM przy 3 500 obr./min, osiągając maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy zaledwie 1 500 obr./min. Maksymalna prędkość wynosi 165 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 14,9 sekundy. Nowy Fiat 500L 1.3 16V MultiJet 2 zużywa tylko 4,2 litra/100 km, emitując 110 g/km CO2 w homologacyjnym cyklu kombinowanym.

1,4 16V Fire – 95 KM

Solidny i niezawodny, silnik 1,4 16V z rodziny Fire to podstawowy silnik benzynowy nowego Fiata 500L. Oferuje 95 KM przy 6 000 obr./min, osiągając maksymalny moment obrotowy 127 Nm przy 4 500 obr./min. Połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów, silnik ma konfigurację czterocylindrową w układzie szeregowym z systemem podwójnego wałka rozrządu, który bezpośrednio kontroluje zawory.

Dzięki całemu układowi dolotowemu o zoptymalizowanej dynamice płynów, silnik wyróżnia się szczególnie wysoką efektywnością objętościową w całym swoim zakresie pracy, co przekłada się na doskonałe poziomy osiągów i jednocześnie oszczędne zużycie paliwa.

Nowy Fiat 500L wyposażony w silnik 1.4 16V Fire osiąga maksymalną prędkość 170 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 12,8 sekundy. Jego zużycie paliwa w homologacyjnym cyklu kombinowanym wynosi zaledwie 6,2 litra/100 km, a emisje CO2 mieszczą się w granicach 145 g/km.

UConnect: zawsze połączony w całkowitym bezpieczeństwie

Fiat 500L to pierwszy samochód grupy Fiat wyposażony w urządzenie multimedialne bazujące na nowej generacji UConnect, nowej platformy infotainment opracowanej przez Fiat Group Automobiles.

UConnect został zaprojektowany z myślą o stworzeniu systemu wielofunkcyjnego, który potrafi zarządzać wszystkimi głównymi mediami dostępnymi w samochodzie, takimi jak radio, telefon komórkowy, odtwarzacz multimedialny, iPod lub smartfon, a w niedalekiej przyszłości także systemem nawigacyjnym. Dzięki temu kierowca może w prosty, szybki i bezpieczny sposób uzyskać do nich dostęp bez użycia rąk, zachowując jednocześnie wzrok na drodze.

Nowe urządzenie oparte jest na kolorowym ekranie dotykowym 5”, jednym z największych w segmencie, który pozwala kierowcy uzyskać dostęp do wszystkich głównych funkcji, od radia analogowego i cyfrowego (DAB) po wszystkie główne zasoby multimedialne (Media Player, iPod, iPhone, smartfon), które można podłączyć przez port USB i złącze AUX-IN.

System zawiera również zaawansowany interfejs Bluetooth, aby uzyskać dodatkowe funkcje, takie jak zarządzanie połączeniami telefonicznymi lub odczytywanie otrzymanych wiadomości SMS za pomocą technologii syntezatorów mowy, innowacyjny system Audio Streaming, który odtwarza pliki muzyczne i stacje radiowe z internetu bezpośrednio ze smartfona w trybie strumieniowym przez Bluetooth w urządzeniu UConnect.

Nowe radio opiera się na systemie operacyjnym Windows Embedded Automotive i ma zaawansowany interfejs użytkownika z funkcjami takimi jak wcześniej wspomniany syntezator mowy, rozpoznawanie głosu (w 11 językach) oraz sterowania audio na kierownicy, dzięki czemu kierowca może uzyskać dostęp do wszystkich głównych treści infotainment bez odrywania rąk od kierownicy.

System UConnect wprowadza również po raz pierwszy w samochodzie aplikację eco:Drive Live. Opracowana przez Fiat Group, pomaga kierowcy zmniejszyć zużycie paliwa i emisje CO2 poprzez monitorowanie stylu jazdy w czasie rzeczywistym i udzielanie wskazówek, aby jego jazda była jeszcze bardziej ekologiczna.

Wkrótce system wprowadzi nowe funkcje, takie jak wbudowany system nawigacyjny opracowany we współpracy z TomTom. Ponadto system pozwoli klientowi na korzystanie z wielu aplikacji w systemie pokładowym poprzez integrację z jego smartfonem od 2013 roku. Dzięki temu zawsze będzie mógł być w kontakcie ze swoimi przyjaciółmi na Facebooku i Twitterze lub być na bieżąco z informacjami o ruchu drogowym, nowościami i prognozami pogody w czasie rzeczywistym.

Radio UConnect zaprojektowano tak, aby umożliwić wprowadzanie nowych funkcji oprogramowania oraz instalację aktualizacji w trakcie całego cyklu życia pojazdu, aby system był zawsze aktualny i gotowy na przyszłe zmiany.

eco:Drive LIVE, ewolucja wynalazku Fiata

Lekkość to również prostota użytkowania technologii pokładowej nowego samochodu. Przykład?

Nowe eco:Drive LIVE, najnowszy rozwój aplikacji przyjaznej środowisku, opracowanej przez Fiata w 2009 roku. eco:Drive LIVE analizuje twój styl jazdy dzięki danym zbieranym w samochodzie i dostarcza spersonalizowane sugestie, aby zredukować zużycie paliwa i emisje CO2 nawet o 16%. Jedną z charakterystycznych cech eco:Drive LIVE jest możliwość otrzymywania informacji zwrotnych na temat swojego stylu jazdy w czasie rzeczywistym, co pozwala na natychmiastową poprawę zużycia paliwa i emisji. Możliwe jest również zapisywanie danych każdej podróży na kompatybilnym pendrive oraz smartfonie, aby analizować swój styl jazdy na komputerze i otrzymać dostosowane lekcje jazdy.

Analiza rzeczywistych danych jazdy umożliwiająca ten program pokazuje, że stałe i poprawne korzystanie z eco:Drive prowadzi do oszczędności wynoszącej niemal 3 tony CO2, 1200 litrów benzyny i około 2000 euro w trakcie cyklu życia samochodu.

To kolejny konkretny przykład zaangażowania Fiata w odpowiedzialną i zrównoważoną mobilność, to samo stanowisko, które sprawiło, że stał się marką, która odnotowała najniższy poziom emisji CO2 wśród sprzedawanych w Europie pojazdów w 2011 roku, z średnim pomiarem 118,2 g/km (4,9 g/km mniej niż średnia z 2010 roku) przez piąty kolejny rok.

TomTom GO LIVE dla 500L, dla jazdy spokojnej i bezpiecznej

Aby jeździć w miejskim ruchu z całkowitym spokojem, nowy 500L jest wyposażony, na życzenie, w system nawigacyjny TomTom GO LIVE z dedykowaną personalizacją z obrazkiem Fiata 500L na ekranie startowym i w ikonie na trasie, a także sygnalizując punkty serwisowe sieci Fiat.

TomTom GO LIVE dla Fiata 500L oferuje bezpieczne doświadczenie jazdy, ponieważ jest zintegrowany z deska rozdzielcza i dostarcza najprecyzyjniejszych informacji o ruchu aktualizowanych w czasie rzeczywistym. Montaż tego systemu nawigacyjnego jest umieszczony pośrodku deski rozdzielczej i zapewnia całkowicie bezpieczną instalację konkretnego uchwytu, a także gwarantuje zasilanie urządzenia nawigacyjnego bez zewnętrznego okablowania.

TomTom GO LIVE dla Fiata 500L ma 4,3-calowy wyświetlacz z pojemnościowym ekranem dotykowym typu iPhone; wstępnie wgrane szczegółowe mapy 45 krajów (Europa); oferuje usługi TomTom Live, które pozwalają klientowi na otrzymywanie informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym poprzez HD Traffic, informacje o stacjonarnych i mobilnych systemach pomiaru prędkości (w tym portale systemu tutor we Włoszech, zgodnie z ograniczeniami prawnymi w Europie, we Francji na przykład), Wyszukiwanie lokalne TomTom, prognozy pogody i szybka aktualizacja GPS.

HD Traffic to najważniejsza usługa, która pozwala otrzymywać szczegółowe informacje o ruchu w czasie rzeczywistym z aktualizacjami co dwie minuty. Dzięki tym informacjom można planować swoją trasę z natychmiastowymi aktualizacjami opartymi na warunkach drogowych. Optymalne trasy zmniejszają zużycie paliwa, emisje CO2 i czas podróży.

TomTom GO LIVE dla Fiata 500L będzie dostępny we wszystkich wymienionych krajach: Francja, Włochy, Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Luksemburg, Holandia, Irlandia, Austria oraz Czechy. Usługi LIVE są oferowane bezpłatnie przez rok i obejmują roaming oraz informacje o ruchu zgodnie z wcześniej wymienionymi warunkami.

Funkcje łączności społecznościowej opracowane wyłącznie dla Fiata 500L, takie jak Twitter, Trip Advisor i Expedia, są również dostępne w wielu krajach, w tym we Włoszech, Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Holandii. Te usługi są zawarte w pakiecie LIVE.

Łatwy w mieście, cichy na autostradzie

Technologia upraszcza życie w 500L. Czysta, bezpieczna i przyjemna jazda, otoczona maksymalnym komfortem, również jest prosta. To zasługa nowej szerokiej architektury, która będzie dzielona przez nadchodzące pokolenia modeli, a w Fiacie 500L została skalibrowana w celu zapewnienia najlepszych osiągów i komfortu w swojej klasie. Na przykład karoseria ma wysoki poziom sztywności skrętnej – 111 700 daNm/rad – co przyczynia się do optymalnej kontroli geometrii.

Nowy 500L to samochód, który pozwala na relaksujące chwile i wygodne podróże, również dzięki układowi zawieszenia – MacPherson z przodu, belka skrętna z tyłu – które zostały zaktualizowane, aby zapewnić kontrolę i komfort na najwyższym poziomie. Bardziej szczegółowo, przednie zawieszenie z architekturą MacPherson ma nową belkę stabilizującą o niezwykłej sztywności rolnej wykonanej w technologii hollow, co zapewnia zwiększoną wydajność, a jednocześnie zmniejsza wagę. Przedni poprzeczny wspornik został również zaprojektowany z wysoką sztywnością, aby osiągnąć większy komfort akustyczny i zintegrować trzecią linię obciążeniową, aby poprawić zdolność absorpcji energii w przypadku kolizji.

Jedną z nowych innowacji jest zastosowanie „podzielonego” typu mocowania amortyzatora, które przekazuje obciążenia do nadwozia w dwóch różnych drogach, zapewniając lepsze filtrowanie drgań drogowych, poprawiając akustykę i efektywność amortyzatora.

Ostatecznie tylne zawieszenie ma nowo zaprojektowaną architekturę osi skrętnej o wysokim poziomie sztywności rolnej. Ta cecha pozwala zaoszczędzić na wadze belki stabilizującej. Zastosowano również hydrauliczną podpórkę dla poprawy komfortu samochodu. Na zakończenie, tylne zawieszenie Fiata 500L zostało dodatkowo odchudzone dzięki zastosowaniu amortyzatorów typu single tube.

„Lekkość” w Fiacie 500L mierzy się również w ilości ciszy. To potrzeba przekonania wnętrza w stłumioną przestrzeń wypoczynkową stąd. Hałas zewnętrzny nie przenika wewnątrz, a ruch samochodu na drodze jest ledwo zauważalny. Aby osiągnąć ten rezultat, spędzono wiele czasu w sali anechoicznej i na torze prób, przeprowadzając ponad 10 000 godzin testów, aby osiągnąć wskaźnik artykulacji na poziomie 72%, co stawia go na czołowej pozycji w swojej klasie.

Technologiczny i ochronny

Aby zapewnić ochronę pasażerów, nowy 500L łączy nadwozie zaprojektowane zgodnie z najnowocześniejszymi kryteriami z zawartością bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, które zapewnia jego optymalne osiągi, na tyle, że znajduje się na szczycie swojej kategorii.

Konkretnie, nowy samochód ma strukturę komory bezpieczeństwa z podwójnymi słupkami z przodu, zaprojektowanymi zgodnie z aktualnymi normami amerykańskimi w zakresie testów zderzeniowych oraz wymiarowymi specyfikacjami materiałów użytych.

Wydajność bezpieczeństwa została zaprojektowana przez projektantów i ekspertów z Centrum Bezpieczeństwa Fiata po zbadaniu wszystkich możliwych typów uderzeń: uderzeń czołowych i bocznych, dachowania, nawarstwień i uderzeń w pieszych. Ujęto również różne prędkości, przy jakich może wystąpić uderzenie, a także różne rodzaje przeszkód i różnorodnych pasażerów o znacznie różniących się cechach fizycznych.

Nowe wyposażenie standardowe 500L obejmuje poduszki powietrzne przednie i boczne oraz poduszki kolanowe dostępne na życzenie, przednie światła z funkcją DRL (światła do jazdy dziennej) oraz światła przeciwmgielne z funkcją adaptacyjną. Model wyposażono także w ABS z BAS (system wspomagania hamowania) oraz zaawansowany ESC (elektroniczna kontrola stabilności), który interweniuje w warunkach bliskich granicy, gdy stabilność samochodu jest zagrożona, i pomaga kierowcy w jego kontroli.

ESC Fiata 500L wyposażony jest w kilka bardzo przydatnych funkcji:

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.