Historia Fiata sięga aż 1899 roku, jednak produkcja samochodów całkowicie wstrzymała się na początku I wojny światowej. Model 501 był pierwszym całkowicie nowym pojazdem, który rozpoczął produkcję po zakończeniu globalnego konfliktu.
Torpedo stało się bazowym modelem dla Fiata oraz dla późniejszych wersji, takich jak Fiat 502, 507, 509 i 520. W tamtych czasach był to dokładnie to, czego ludzie potrzebowali: przystępny cenowo i oszczędny mały samochód rodzinny.
W 1919 roku wszystkie europejskie narody przeżywały trudny okres, a przemysł borykał się z ogromnymi trudnościami w utrzymaniu stabilnego poziomu produkcji, zgodnego z ich potencjałem.
W tym kontekście Ford próbował zdobyć rynki Europy, a Fiat jako pierwszy zareagował modelem 501. Następny był Citroen z modelem 10 koni mechanicznych typu A. Fiat 501 miał pojemność skokową 1460 cm³, generującą 24 koni mechanicznych.
Ten udany, solidny i wydajny model dostępny był w wielu wersjach.