Fiat wprowadził model 521 w 1928 roku jako następcę modelu 520, mimo że włoski producent samochodów kontynuował produkcję swojego poprzednika aż do 1929 roku.
To była era ekspansji, a Fiat doskonale rozumiał, że musi działać lepiej i produkować bliżej swoich klientów. Dlatego model 521 powstał poza Włochami, w zakładzie Fiat-NSU w Heilbronn. Pojazd opierał się na tych samych zasadach, które uczyniły jego poprzednika hitem sprzedaży, ale miał większy silnik i dłuższe podwozie w wersjach standardowych. Fiat zbudował również krótszą wersję, nazwaną 521 C (corrto – krótki), jako sportową odmianę.
Model 521 był dużym sedanem z zamkniętą kabiną, opartym na podwoziu w kształcie drabiny. Do 1928 roku włoski producent zaczął dostrzegać znaczenie dobrze zbudowanej karoserii i starał się oferować mniej gołych podwozi, a więcej kompletnych pojazdów. Jego przednie błotniki były smukłe i miały specjalne punkty montażowe na koła zapasowe. Tylne drzwi były typu suicidal (otwierane z tyłu), co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.
W środku, w zależności od zasobności portfela klienta, producent oferował samochód z skórzanymi siedzeniami i drewnianymi wykończeniami z tamaryszków tasmańskich. Miejsce kierowcy znajdowało się nadal po prawej stronie, co umożliwiało mu łatwe wsiadanie na stronę chodnika.