Fiat 850 odniósł już sukces na rynku jako 3-drzwiowy hatchback i coupe. Wprowadzenie wersji z otwartym dachem to nic innego jak zwiększenie przyjemności z jazdy dla kierowcy.
Fiat był już znany z małych pojazdów, które charakteryzowały się bardzo dobrą efektywnością paliwową. Modele takie jak 500 i 600 przemierzały europejski kontynent, znajdując miejsca parkingowe tam, gdzie inne samochody nie mogły się zmieścić. 850 był większym pojazdem, co pozwalało na przewiezienie czterech dorosłych pasażerów. Jednakże wzrastało również zapotrzebowanie na pojazdy z otwartym dachem. Wykorzystując tę samą platformę, Fiat wprowadził 850 Spider w 1965 roku, równocześnie z 850 Coupe, na targach samochodowych w Genewie.
Fiat zatrudnił studio Bertone do zaprojektowania wersji z otwartym dachem 850, zaczynając od wersji coupe. Zmniejszono przednią część, co zaowocowało stworzeniem jednego z najbardziej klasycznych włoskich roadsterów, obok Alfa Romeo Spider. Nachylona szyba i całkowicie ukryty dach za siedzeniami nadały pojazdowi elegancki wygląd. Dzięki architekturze z silnikiem umieszczonym z tyłu i krótkiemu rozstawowi osi, samochód mógł pomieścić tylko dwóch pasażerów.
Wewnątrz Fiat poprosił Bertone’a o przeniesienie większości elementów z Coupe, aby obniżyć koszty. Wbudowano pięć wskaźników w płaskiej desce rozdzielczej podzielonej na dwie oddzielne części, co nadawało kierowcy uczucie jazdy samochodem wyścigowym. Drążek zmiany biegów umieszczony na podłodze oraz popielniczka pośrodku deski rozdzielczej były głównymi widocznymi cechami samochodu.