Włoski producent samochodów wkroczył na europejski rynek kompaktów, prezentując drugą generację modelu Bravo w 2007 roku, wprowadzając styl do segmentu, gdzie inni próbowali przekonać klientów swoimi zaletami technicznymi.
Niestety dla Włochów, 2007 rok oznaczał początek światowego kryzysu finansowego, który mocno uderzył w kieszenie producentów samochodów. Fiat miał już pewne problemy i liczył, że ich auta dobrze się sprzedadzą. Jednak nagle rynek się skurczył.
Model Bravo, zaprojektowany przez własne centrum stylistyczne Fiata, charakteryzował się przednim pasem z opadającymi reflektorami, które przypominały te stosowane w supersamochodach. Co więcej, smukła górna kratka i sportowo wyglądający zderzak z bocznymi wlotami powietrza oraz światłami przeciwmgielnymi robiły dobre wrażenie. Z profilu wznosząca się linia okien w kierunku słupków C i przyciemniony słupek B próbowały przekonać klientów, że to sportowy kompakt, nawet jeśli nie był wyposażony w mocny silnik.
Wnętrze pojazdu nawiązywało designem do sportowych modeli produkowanych przez Alfa Romeo. Jednocześnie wysoka konsola środkowa tworzyła kokonikową atmosferę dla kierowcy. Dodatkowo Fiat oferował opcjonalne zaawansowane jednostki infotainment z nawigacją satelitarną i ekranem dotykowym. Wzmocnione fotele kubełkowe z przodu były wygodne. Ich wyższa pozycja pozwoliła producentowi stworzyć lepszą przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu. Z tyłu rozdzielana kanapa umożliwiała zwiększenie przestrzeni bagażowej w razie potrzeby.
Pod maską producent oferował szeroki wybór silników, zarówno benzynowych, jak i turbo-diesla. Poza wersją bazową, wszystkie inne jednostki były doładowane i dostarczały wystarczającej mocy oraz włoskiego charakteru swoim kierowcom. Sześciobiegowa skrzynia manualna była standardem w całej gamie, podczas gdy niektóre wersje otrzymały sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów.
Nowy Fiat Bravo to doskonała równowaga między Urodą a Substancją, kolejny krok w procesie aktualizacji oferty produktowej marki. Ten niezwykły okres zmian symbolizuje nowe logo, które debiutuje na froncie tego modelu, z którym Fiat zamierza stawić czoła wyzwaniom przyszłości, nie odwracając się plecami do swej stuletniej historii. Ten istotny znak, pełen nawiązań do tradycji, stworzono, aby wyrazić 'zmianę w kontynuacji’ i z nowoczesnej perspektywy reprezentować dziedzictwo ludzkie i technologiczne, jakim mogą się pochwalić nieliczni producenci samochodów na świecie. Historyczna tożsamość oraz nowoczesne umiejętności inżynieryjne, duma z przeszłości i nowa determinacja do innowacji: to kontekst, w jakim rozwijano nowego Fiata Bravo, pięknego, dobrze wykonanego włoskiego hatchbacka, który jest zwinny, przyjemny w prowadzeniu i konkurencyjny, dzięki doskonałemu balansowi między zawartością a ceną. Nowy Fiat Bravo to 'konkretna uroda’, samochód, który podkreśla estetyczne kanony tradycji stylu Włoskiego.
Został zaprojektowany z myślą o dostarczeniu klientom substancji wynikającej z wyjątkowego bezpieczeństwa i niezawodności, w połączeniu z przyjemnym, sportowym stylem prowadzenia, którego oczekuje cały świat od włoskiego samochodu.
Nowy model zaprezentowano w spektakularnej scenerii Stadionu Marmurowego w Rzymie, Wiecznym Mieście, w jednym z najważniejszych przykładów architektury neoklasycznej. Ten piękny stadion, zlokalizowany w Foro Italico, został zbudowany w latach 30. przez Renato Ricciego (1896-1956), który postanowił udekorować trybuny szeregiem rzeźb w stylu greckim, wykonanych przez młodych rzeźbiarzy, którzy wówczas byli nieznani. Efektem końcowym jest niezwykły stadion, w którym każda figura, wyrzeźbiona w białym marmurze, wciela potęgę ruchu sportowego w formie wyrafinowanej urody. Jedną z cech sztuki neoklasycznej było odtworzenie rzeczywistości, traktując Urodę jako ideał doskonałości i równowagi, nie tylko kopiując naturę, ale starając się uchwycić jej wewnętrzną istotę.
Decyzja ta była przemyślana, ponieważ celem tego ruchu artystycznego, który rozwinął się w Europie pod koniec XIX i na początku XX wieku, było odzyskanie w nowoczesny sposób estetyki, form, szlachetnych materiałów, technik budowlanych oraz umiejętności rzemieślniczych tradycji grecko-rzymskiej, będącej kolebką każdej kolejnej artystycznej manifestacji kultury zachodniej: od literatury, przez teatr, muzykę oraz architekturę. Neoklasyczny artysta nie improwizował, lecz w każdej pracy podsumowywał tradycję, ze wzorową kontrolą nad swoimi emocjami, doskonałym opanowaniem materiałów oraz szeroką znajomością historii.
Wybór tej lokalizacji podkreśla idealny paralel z projektem Bravo. Podczas rozwijania projektu inżynierowie, projektanci, technicy i pracownicy marketingu postawili sobie również za cel stworzenie 'nowej klasyki’: w designie, poprzez nawiązania do wielkiej włoskiej tradycji stylizacji; respektując 'fundamenty’, takie jak jakość materiałów i montaż, bezpieczeństwo, funkcjonalność przestrzeni oraz komfort, które zawsze decydowały o sukcesie samochodu; w końcu, w komponentach technologicznych oraz nowoczesnych procesach inżynieryjnych, w tym wykorzystywaniu technik rozwoju wirtualnego, które umożliwiły skrócenie czasów realizacji oraz sprawdzenie nawet najmniejszych detali związanych z jakością i wydajnością tysiące razy.
Rygor i Miłość: najlepszy sposób na stworzenie samochodu
Premiera projektu niesie ze sobą inne symbole. Projekt Nowego Fiata Bravo wyzwał przyjęte paradygmaty w zakresie projektowania i rozwijania nowego modelu, zarówno w aspekcie czasu, jak i metodologii. Ten niezwykły wynik osiągnięto dzięki rygorystycznej integracji najlepszych procesów oraz zastosowaniu najbardziej zaawansowanych technologii, ale przede wszystkim dzięki nieocenionemu wkładowi ludzi Fiatu oraz zaangażowaniu, kreatywności i pasji, które włożyli w swoją pracę. Aby oddać ogrom tego przedsięwzięcia, na premierę nowego Bravo, Fiat zainwestował w niezwykłą część artystów 'Le Cirque du Soleil’: doskonałą organizację, ale przede wszystkim 'najlepszych artystów na świecie’, jak opisuje ich prasa międzynarodowa. To z pewnością jedno z najbardziej niezwykłych występów na żywo na świecie.
'Le Cirque du Soleil’ zatrudnia około 3000 osób, a wśród artystów znajdują się liczni olimpijscy mistrzowie i byli mistrzowie, którzy aktualnie ożywiają 5 stałych firm (wszystkie w Stanach Zjednoczonych) oraz 6 grup tournee, które występują jednocześnie na całym świecie i są regularnie wykupywane. Różne pokazy dzielą się maniakalną uwagą na najdrobniejsze szczegóły, ponieważ wszystko jest robione ręcznie i nic nie jest pozostawione przypadkowi. To pierwszy raz, kiedy 'Le Cirque du Soleil’ zorganizował występ we Włoszech, zaprojektowany specjalnie na wydarzenie korporacyjne, przed publicznością liczącą ponad 6000 dziennikarzy, dealerów, dostawców oraz przedstawicieli dużych firm klientów z 72 krajów, a także 3000 dzieci z Rzymu, które brały udział w pierwszym wieczorze i miały okazję przeżyć magiczny spełniony sen.
Paralel z światem cyrku jest odpowiedni, ponieważ cyrk to ciężka praca, talent i kreatywność, przygotowanie i poświęcenie, umiejętności zawodowe i pasja, koordynacja, współpraca i praca zespołowa, zręczność i lekkość, magia bez sztuczek, sen, ale nie iluzja. Podobnie jak projekt rozwijania nowego samochodu: miesiące ciężkiej pracy, angażujące setki ludzi oraz ogromne inwestycje. Doskonały mechanizm, dla spektaklu, który nie pozostawia miejsca na pozory ani na drugie szanse. Przy pierwszym obrocie kluczyka wszystko musi działać perfekcyjnie, rok po roku, powtórzenie po powtórzeniu.
’Autentyczna Włoska Uroda’
Zaprojektowany przez Centrum Stylu Fiata, model ma przyciągnąć publiczność swoimi prostymi, gładkimi liniami, które z jednej strony potwierdzają determinację Fiata do stworzenia nowego 'family feeling’, zaczynając od Grande Punto, z drugiej zaś strony, przekształcają elementy stylowe wielkiej włoskiej tradycji motoryzacyjnej, bez przesady czy stylistycznych nadmiarów: mówiąc krótko, autentyczna uroda, która jest uspokajająca i łatwa do zrozumienia. Pochylona, wysunięta do przodu szyba, reflektory w kształcie kropli, sportowy grill otaczający nowe logo, a także kolor wybrany do kampanii promocyjnej, znany jako Maranello Red, stanowią wyraźny hołd dla najlepiej znanego symbolu włoskiej doskonałości motoryzacyjnej: Ferrari.
Nowy Fiat Bravo narodził się z tego dziedzictwa kulturowego i stylistycznego, pięcio drzwiowy sedan o smukłej, agresywnej linii, który jednocześnie jest elegancki i zwarty. Ma 434 centymetry długości, 179 cm szerokości oraz 149 cm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 260 cm, a pojemność bagażnika 400 litrów przewyższa klasę.
Piękna 'sukienka’ stworzona przez Fiata zawiera wszystkie substancje samochodu, który ma zaskoczyć w kategorii rządzącej europejskim rynkiem, by przekonać klientów, którzy traktują samochody tej klasy jako prawdziwą inwestycję, ponieważ są głównym samochodem rodziny. Bravo ma na celu zrobienie różnicy w zakresie jakości, komfortu, funkcjonalności i wszechstronności wnętrza. Każdy, kto wsiądzie do samochodu, natychmiast poczuje skok jakości, który wszyscy w Fiacie byli zdeterminowani osiągnąć. Wysoka jakość materiałów i kombinacji kolorów, solidność, dbałość o szczegóły i staranne wykonanie, to wszystko nowy standard dla Fiata i punkt odniesienia dla rynku.
Innowacja, niezawodność i jakość
Substancja oznacza też wydajność, bezpieczeństwo i technologię.
Wprowadzenie nowego Fiata Bravo to również okazja do zaprezentowania nowej rodziny turbodoładowanych silników benzynowych T-JET (120 i 150 KM 1.4 Turbo), które łączą oszczędność paliwa, niską emisję i wyjątkową wydajność, a teraz dołącza do popularnej gamy silników Multijet z bezpośrednim wtryskiem (1.9 litra, oferujące 120 i 150 KM) oraz silnika benzynowego 1.4 16v o mocy 90 KM.
Komfort podnosi precyzyjne kierowanie i doskonała przyczepność, a wybór dwóch sprawdzonych systemów zawieszenia, które zostały odpowiednio zmodyfikowane i zaktualizowane: niezależny system MacPhersona z przodu oraz pół niezależna osie skrętne z powiązanymi kołami z tyłu.
Fiat Bravo został zaprojektowany tak, aby zdobywać maksymalne punkty w testach bezpieczeństwa czynnego i biernego, dzięki wielu poduszkom powietrznym (aż 7), pasom bezpieczeństwa z trzy punkty z napinaczami i ogranicznikami obciążenia oraz pięcioma zagłówkami. Innym aspektem bezpieczeństwa jest 'Uderzenie w pieszego’, które wzięto pod uwagę podczas projektowania podwozia, które zostało zaprojektowane, aby maksymalizować absorpcję tego typu uderzeń. Nowy model posiada również najnowocześniejsze systemy elektroniczne monitorujące dynamiczne zachowanie pojazdu, takie jak ABS z EBD, zaawansowany system ESP z funkcją Hill Holder oraz regulację antypoślizgową ASR.
Fiat Bravo wpisuje się w nowe technologie, nie tylko w zakresie inżynierii, ale także w wykorzystaniu elektroniki, służącej komfortowi i dobrostanowi na pokładzie. Najlepszym przykładem tego jest nowa generacja systemu 'Blue&Me’, znana jako 'Blue&Me Nav’. Ta technologia, która jest wyłącznością grupy Fiat, opracowana we współpracy z Microsoft, łączy funkcje pierwszej generacji z wyjątkowo efektywnym systemem nawigacji graficznej oraz dostępem do szeregu usług telematycznych, które oddają prawdziwego ducha Fiata: prostotę, użyteczność i odpowiednią cenę.
'System automatycznego klimatyzacji w dwóch strefach’, wybór dwóch radioodtwarzaczy z dedykowanymi systemami Hi-Fi, duży panoramiczny otwierany dach, tempomat, sensor deszczu, czujniki parkowania oraz światła przeciwmgielne z adaptacyjną funkcją skrętu, uzupełniają gamę wyposażenia, które pozwala dostosować samochód oraz czynią życie na pokładzie przyjemnością dla każdego pasażera.
I w końcu, aby podkreślić hojną ofertę tego projektu, gama Fiata Bravo będzie szeroka i kompleksowa już od samego startu, z wyborem 5 silników, 12 eleganckich kolorów i 4 poziomów wyposażenia (Active, Dynamic, Emotion i Sport), wszystko zaprojektowane, aby oferować klientom doskonałą jakość w stosunku do ceny.
Wyprodukowany we Włoszech, sprzedawany na całym świecie
Nowy Fiat Bravo ma na celu stać się punktem odniesienia dla najważniejszego segmentu rynku europejskiego, który w 2006 roku sprzedał ponad 3,4 miliona samochodów, co stanowi nieco ponad jedną piątą całego rynku (wartość, która od 2000 roku pozostaje praktycznie stabilna).