Fiat nie musiał się zbytnio wysilać, aby znaleźć nazwę dla swojego rodzinnego samochodu z 2005 roku. Wystarczyło cofnąć się o dwie dekady i znaleźć przyzwoity pojazd rodzinny: Croma.
Model z 2005 roku był zupełnie innym pojazdem. Podczas gdy oryginalna wersja została stworzona we współpracy z Saabem i miała formę hatchbacka, jej następca był bardziej minivanem. Warto zaznaczyć, że w 2005 roku rynek europejskich MPV nie był już tak zatłoczony, a klienci zaczęli zwracać się w stronę SUV-ów i crossoverów. Co więcej, Croma trafiła na zły moment, a gdy w 2008 roku rozpoczęła się światowa kryzys finansowy, skutki były tragiczne dla włoskiej marki.
Fiat nie stworzył Cromy od podstaw. Wykorzystał tę samą platformę GM Epsilon, co w Opel/Vauxhall Vectra, Cadillac BLS i Saab 9-3. Projekt podpisał Giorgetto Giugiaro, a pojazd miał być samochodem rodzinnym.
Jego zaokrąglone kształty z kanciastymi reflektorami dalekie były od agresywnego designu. Pojazd znajdował się gdzieś pomiędzy kombi a minivanem. Oferował wysoką linię dachu z dużymi oknami wokół kabiny. Trzecie boczne okno za słupkami C zwiększało dostęp światła w kabinie. Z tyłu duże poziome światła tylne poprawiały widoczność auta z tyłu.
Dzięki wysokiemu zieleni, projektant mógł zainstalować wyższą pozycję siedzącą. Fiat nie próbował pomieścić siedmiu pasażerów wewnątrz. Zamiast tego oferował pięć miejsc z dużą ilością przestrzeni na nogi i głowę. Fiat zainstalował nowy system multimedialny UConnect na centralnej konsoli, który mógł odtwarzać muzykę z smartfonów.
Pod maską producent oferował wybór pięciu silników. Chociaż większość z nich była połączona z manualną skrzynią biegów, 5-cylindrowy turbodiesel o pojemności 2.4 litra był dostępny z nową, sześciobiegową automatyczną skrzynią.
W 2005 roku Fiat ogłosił wprowadzenie dużego hatchbacka z prostymi liniami tylnej klapy, przypominającym model Fiat Stilo, przywracając nazwę Croma. Po raz kolejny zewnętrzny design zaprojektował Giugiaro, natomiast podwozie powstało w ramach krótkotrwałej współpracy z General Motors, dzieląc komponenty z Opel Vectra, Saab 9000, Lancia Thema oraz Alfa Romeo 164. Samochód trafił do sprzedaży we Włoszech w czerwcu 2005 roku.
W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, i mając świadomość braku wizerunku w wyższych segmentach rynku, Fiat zdecydował się nie rozwijać standardowego sedana, koncentrując się na samochodzie będącym połączeniem kombi i dużego MPV, co widać w jego dachu oraz wysokości wynoszącej 160 cm.
Croma, produkowana w fabryce Fiata w Cassino, oferuje trzy poziomy wyposażenia oraz pięć opcji silnikowych. Podobnie jak podwozie, silniki benzynowe dostarczał Opel, począwszy od nowej wersji silnika Ecotec 1.8 L o mocy 140 KM (103 kW), a następnie mocniejszego silnika 2.2 L o mocy 147 KM (108 kW). Jednak znacząca część sprzedaży to silnik Multijet Fiata, dostępny w trzech wariantach: 1.9 L z 8 zaworami i mocą 120 KM (88 kW), 1.9 L z 16 zaworami i mocą 150 KM (110 kW) oraz w wersji premium pięciocylindrowym silniku 2.4 L o mocy 200 KM (147 kW). Silniki diesla są wyposażone w standardową sześciobiegową skrzynię manualną.