Fiat wprowadził drugą generację modelu Doblo w 2010 roku, która była produkowana w Turcji i oferowała nietypowe rozwiązania techniczne dla swojego segmentu.
Włoski producent samochodów zrozumiał, że segment MPV nie ma przyszłości w Europie. Niemniej jednak rodziny wciąż potrzebowały pojazdów z przestronnymi wnętrzami do codziennego transportu. Dlatego pomyśleli o stworzeniu lekkiego pojazdu użytkowego, a następnie jego adaptacji. To była mądra decyzja, która pozwoliła włoskiej marce oferować samochód w niższej cenie, ponieważ większość kosztów rozwoju dzielono z działem pojazdów użytkowych. Co więcej, niektóre z rozwiązań konstrukcyjnych były już wykorzystywane w innych modelach Fiata.
Doblo, oparte na dostosowanej platformie współdzielonej z mniejszymi modelami Qubo i Grande Punto, zachowało tę samą architekturę dwukomorową z krótką maską, stromy przednią szybą i dużą powierzchnią okienną, które kończyły się pionowym opadaniem na tyle, gdzie producent wyposażył pojazd w drzwi otwierane na boki lub klapę. Z boku, przesuwne tylne drzwi ułatwiały wsiadanie i wysiadanie z samochodu, a duża powierzchnia okien zapewniała pasażerom dobry widok na otoczenie.
Wewnątrz, wysokie przednie fotele zostały zaprojektowane głównie z myślą o użytkownikach LCV, którzy muszą spędzać wiele godzin za kierownicą. W rezultacie pozycja za kierownicą była komfortowa. Dodatkowo, dźwignia zmiany biegów znajdowała się wyżej na konsoli centralnej, w odległości jednego podparcia dłoni od kierownicy. Na koniec, wskaźniki w zestawie zegarów były zwrócone w stronę kierowcy, dostarczając wszystkich niezbędnych informacji dla osoby siedzącej za kierownicą.
Pod maską Fiat zainstalował silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra jako wersję podstawową, podczas gdy wersje 1,3-, 1,6- i 2,0-litrowe były silnikami turbo-diesel. Nietypowo, Doblo miało niezależne zawieszenie tylne, co było wyjątkowe w jego segmencie. To rozwiązanie przyczyniło się do większego komfortu pasażerów tylnej części pojazdu.
Poznaj Fiat Doblò, nowy model Fiata, który stawia na przestronność. To przestrzeń do dzielenia się z rodziną i przyjaciółmi, przestrzeń do podróży i towarzyskich spotkań dla tych, którzy wybierają Fiat Doblò jako partnera w czasie wolnym lub w pracy.
Został zaprojektowany z myślą o praktyczności i komforcie, aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń na pokładzie i pomieścić do siedmiu osób. Autentyczny pojazd typu „rodzinne przestrzeń”, który zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, ekonomiczne użytkowanie i przyjazność dla środowiska.
W porównaniu do poprzedniej wersji, której sprzedano około miliona egzemplarzy w różnych wariantach, nowy Fiat Doblò został całkowicie odnowiony z nowym stylem, nowymi silnikami i nowymi funkcjami technicznymi. Te aspekty sprawiają, że nowy Fiat Doblò jest liderem w swojej klasie pod względem pojemności i redukcji emisji. Osiągnięto je dzięki nowej platformie, większej przestrzeni dla pasażerów (z rozstawem osi wynoszącym 2755 mm, najdłuższym w swojej klasie), pojemnym bagażniku o pojemności 790 litrów (3200 litrów z złożonymi siedzeniami), niższym emisjom CO2 (129 g/km z silnikiem 1.3 Multijet 90 KM, najniższymi w swojej kategorii), innowacyjnym układzie zawieszenia Bi-link dla lepszego komfortu, standardowemu wyposażeniu w zakresie bezpieczeństwa oraz wysoko modułowym wnętrzu z siedzeniami składanymi i regulowanymi.
Styl i komfort
Stworzony przez Centro Stile Fiat, innowacyjny design nowego Fiata Doblò łączy oryginalne formy i duże rozmiary w bardzo zrównoważony sposób, nadając wrażenie solidnego i mocnego pojazdu: długość 439 cm, szerokość 183 cm i wysokość 184 cm (189 cm z relingami dachowymi), rozstaw osi wynoszący 276 cm (najlepszy w swojej klasie).
Wyrazisty przód pojazdu wyraża silną, wyraźną osobowość i jest dobrze wyważony w stosunku do całkowitej masy. Charakterystyczne cechy to duże, okrągłe reflektory, wielka zaokrąglona maska, która tworzy dwa boczne „mięśnie” na błotnikach (ten element stylistyczny jest podkreślany na tylnych nadkolach), szeroki centralny „ust” z logo umieszczonym w centralnym punkcie, maska i zderzaki bezszwowe. Duża szyba czołowa z czarnymi słupkami dopełnia nowo stylizowany przód, zapewniając jaśniejsze wnętrze i lepszą widoczność, co dodatkowo poprawiają płaskie wycieraczki o niskim profilu aerodynamicznym, które minimalizują hałas i zakłócenia spowodowane turbulencjami powietrza, oprócz bardziej efektywnego czyszczenia.
Z boku, Fiat Doblò charakteryzuje się prostymi liniami, które bezproblemowo przechodzą od przedniego błotnika do tylnego, co nadaje mu siłę i dynamikę. Molding boczny występuje w standardzie w wszystkich wersjach. Bok pojazdu akcentują błyszczące czarne słupki drzwi, funkcjonalne, kompaktowe lusterka boczne oraz zintegrowany z nadwoziem prowadnik drzwi przesuwanych, typowy dla MPV. Duże boczne okna dają poczucie jasności i przestronności wnętrza. Duże przesuwane drzwi boczne ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Są na tyle duże, że umożliwiają tylne elektryczne okna otwierające całą powierzchnię okna po raz pierwszy w swojej klasie.
Generous-sized tył od razu sugeruje dużą objętość ładunkową i ilość dostępnej przestrzeni. Nowoczesna, charakterystyczna klapa bagażnika Fiata Doblò ma elegancki styl i dużą szybę. Logo Fiata umieszczone jest pośrodku, niczym mały kamień szlachetny. Unikalna, błyszcząca czarna osłona dzieli klapę bagażnika na dwie części: górną szklaną i dolną metalową.
Tylne światła są ułożone pionowo i mają przezroczystą część, która podkreśla jasność. Na koniec, obłe zderzaki łączą się z tylnymi nadkolami bocznie oraz z klapą bagażnika w górnej części, nie wystając.
Wnętrze również zaprojektowano z myślą o funkcjonalności, aby stworzyć atrakcyjne, przytulne środowiska z różnymi połączeniami kolorów, materiałów i wykończeń. Nowy Fiat Doblò oferuje wiele sprytnych rozwiązań umożliwiających jak najlepsze wykorzystanie przestrzeni na pokładzie, takich jak szereg schowków i elastyczne wnętrza, z miejscem dla do siedmiu pasażerów, aby zaspokoić potrzeby osób, które chcą cieszyć się Fiatem Doblò z rodziną i przyjaciółmi. Deska rozdzielcza i przydatna półka dachowa zostały zaprojektowane w celu zapewnienia najwyższej ergonomii i komfortu jazdy.
W końcu bagażnik jest największy w swojej klasie (od 790 do 3200 litrów z złożonymi siedzeniami) i, w zależności od wersji, może być wyposażony w półkę bagażnika regulowaną na dwóch wysokościach, aby dostosować bagażnik do potrzeb. Konkretnie, na półce ustawionej w dolnej pozycji można załadować do 70 kg.
Środowisko i ekonomia
Fiat Doblò będzie dostępny z czterema silnikami z 5 lub 6-biegowymi skrzyniami biegów, wszystkie zaprojektowane i wyprodukowane przez FPT – Fiat Powertrain Technologies:
1.3 Multijet II 16v – 90 KM (Euro 4);
1.6 Multijet 16v – 105 KM (Euro 5);
2.0 Multijet 16v – 135 KM (Euro 5);
1.4 16v – 95 KM (Euro 5).
Ponadto wszystkie silniki nowego Fiata są wyposażone w system Start&Stop oraz filtr DPF (tylko silniki diesla) w standardzie. System Start&Stop tymczasowo zatrzymuje silnik, gdy jest zatrzymany (np. na światłach) i następnie go uruchamia na nowo.
Fiat Doblò to kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu przez Fiata, znów wyprzedzając regulacje EWG wymagające, aby nowe samochody spełniały normy Euro 5, począwszy od 1 stycznia 2011 r.
Wkrótce dostępna będzie wersja Natural Power z nowym silnikiem 1.4 16v – 115 KM z podwójnym paliwem (ben zyna/metan) oraz nowy silnik diesla z zrobotyzowaną skrzynią biegów Dualogic. Pozostając w temacie ekologicznym, nowy Fiat Doblò jest wyposażony w innowacyjną funkcję, nazwaną eco:Drive. Korzystając z portu USB, ten program komputerowy analizuje styl jazdy i pomaga w redukcji zużycia paliwa oraz emisji.
1.3 Multijet 16v – 90 KM (Euro 4)
Wyprodukowany przez FPT – Fiat Powertrain Technologies, silnik 1.3 Multijet II – 90 KM należy do drugiej generacji silników Multijet. Silniki te wykorzystują nowe wtryskiwacze common rail z zharmonizowanym magazynem hydraulicznym, aby precyzyjniej kontrolować ilość paliwa wtryskiwanego do komory spalania, szybciej i bardziej elastycznie niż w przeszłości. Oznacza to dokładniejsze spalanie, co przynosi korzyści w zakresie zużycia, emisji, hałasu i komfortu jazdy.
Nowy wtryskiwacz Common Rail wprowadza IRS (kształtowanie tempa wtrysku), co pozwala na oszczędność paliwa i redukcję CO2 w standardowym cyklu o około 2%, przy redukcji NOx o nawet 30%.
Silniki Multijet drugiej generacji to najnowocześniejsza ewolucja technologii Common Rail. Po JTD (1997) i pierwszej generacji Multijet (2003), Multijet II zapewnia kolejny triumf inżynieryjny dla Fiat Group Automobiles, wyprzedzając przyszłe standardy.
Nowy 1.3 Multijet II – 90 KM w Fiacie Doblò jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii, co zapewnia szeroki zakres użyteczności: w porównaniu do swojego poprzednika, maksymalny moment obrotowy wynoszący 200 Nm (+ 25%) jest osiągany przy zaledwie 1500 obr./min, aby zapewnić szybkie przyspieszenie. Efekt to najlepsze w klasie oszczędności paliwa: tylko 4.9 litra na 100 km w cyklu mieszanym i poziom emisji CO2 wynoszący zaledwie 129 g/km. Jednocześnie osiągi nowego silnika Fiata Doblò są znakomite: maksymalna prędkość 156 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 15 sekund.
1.6 Multijet – 105 KM (Euro 5)
W porównaniu do sprawdzonego silnika 1.9 JTDM 120 KM, 1.6 Multijet to znaczący krok naprzód z poprawionymi osiągami, komfortem, emisjami i kosztami eksploatacji, a także znacznymi korzyściami: moment obrotowy jest wyższy o prawie 25% przy tej samej mocy (1500 obr./min). Wszystko to idzie w parze z poprawioną dynamiką, co zawdzięcza przede wszystkim użytecznym wartościom momentu obrotowego przekazywanym przy niskich obrotach silnika. Te cele zostały osiągnięte dzięki całkowitemu optymalizacji spalania, które w pełni wykorzystuje potencjał nowych wtryskiwaczy.
Wyposażony w elektronicznie sterowaną turbosprężarkę o stałej geometrii, 1.6 Multijet dostarcza doskonały moment obrotowy, który jest jeszcze bardziej doceniany przy uwzględnieniu pojemności silnika: 290 Nm plasuje go na szczycie wykresów osiągów silników o pojemności do 1.8 litra. Jeśli z kolei uwzględnimy moment obrotowy (tj. podzielony przez pojemność), 1.6 jest najlepszym silnikiem w kategorii 200 KM, z wyjątkiem silników „supersportowych”. To jeszcze nie wszystko. Biorąc pod uwagę, że maksymalny moment obrotowy (290 Nm) jest osiągany przy zaledwie 1500 obr./min, rewolucyjny charakter 1.6 Multijet w porównaniu do współczesnych silników diesla staje się jeszcze bardziej oczywisty: ani jeden inny silnik – nawet nowej generacji – nie może dostarczyć tak wysokiego momentu przy tak niskich obrotach. Dzięki temu nowy Fiat Doblò ma niskie emisje CO2 i zużycie paliwa (138 g/km i 5.2 litra/100 km w cyklu mieszanym, odpowiednio), maksymalną prędkość 164 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13.4 sekundy.
Ponadto, 1.6 Multijet wymaga mniej częstego serwisowania. Dzięki wysokiej jakości poszczególnych komponentów, które dodatkowo poprawiają wytrzymałość i efektywność, 1.6 Multijet wymaga tylko jednej wizyty serwisowej co 35 000 km dla idealnej wydajności silnika i pojazdu. Efekty w zakresie obniżonych kosztów użytkowania są oczywiste: na przykład oznacza to o jedną mniej wizytę serwisową dla dystansów 90 000 km lub 100 000 km, co daje oszczędności na kosztach serwisowych na poziomie 25%.
W końcu, z myślą o ekologii, silnik posiada homologację Euro 5 oraz standardowo jest wyposażony w DPF i system Start&Stop. Ponadto, 1.6 Multijet – 105 KM wdraża nowoczesne technologie oczyszczania spalin, takie jak filtr cząstek stałych Close Coupled Diesel Particulate Filter oraz wbudowany system EGR (recyrkulacja spalin) w celu poprawy kontroli temperatury i przepływu spalin, zapewniając jednocześnie niższe emisje i zmniejszone zużycie paliwa.
2.0 Multijet – 135 KM (Euro 5)
2.0 Multijet – 135 KM Euro 5 jest naturalną ewolucją sprawdzonego modelu 1.9 Multijet – 120 KM z punktu widzenia osiągów (moc +12% i moment obrotowy +45% przy 1500 obr./min) oraz emisji zanieczyszczeń (spełnia dyrektywę Euro 5). W szczególności, z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm, jest najlepszy w swojej klasie. Te cechy przekładają się na znakomite wrażenia z jazdy i świetne osiągi (maksymalna prędkość 179 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11.3 sekundy) przy ograniczonym zużyciu paliwa i emisji CO2: 5.7 litra/100 km i 150 g/km w cyklu mieszanym.
Wprowadzono różne interwencje techniczne w silniku, aby zwiększyć wydajność, moment obrotowy przy niskich prędkościach oraz zredukować hałas i wibracje. 2.0 Multijet – 135 KM jest doładowany elektronicznie sterowaną turbosprężarką o stałej geometrii, która poprawia moc i zapewnia wysoki moment obrotowy nawet przy niskich obrotach silnika.
Ponadto system kontroli emisji obejmuje elektromechanicznie aktywowany zawór EGR, zarządzany bezpośrednio przez system zarządzania silnikiem, wykorzystanie systemu chłodzenia recyrkulacji spalin oraz taki sam katalizator o bliskim połączeniu jak w 1.6. Na koniec, niezawodność 2.0 Multijet – 135 KM jest wynikiem wielu specyficznych testów przeprowadzonych na silniku i poszczególnych komponentach w trakcie rozwoju.
1.4 16v – 95 KM (Euro 5)
Spełniający normy Euro 5, o niskim zużyciu paliwa, silnik 1.4 16v – 95 KM to idealne rozwiązanie do użytku miejskiego. Krzywa momentu obrotowego jest bardzo stopniowa od 1500 do 4000 obr./min, co czyni go niezwykle elastycznym, zapewniając przyjemną i płynną jazdę oraz niskie zużycie paliwa (7.2 l/100 km w cyklu mieszanym).
System Start&Stop i wskaźnik zmiany biegów
Mając na względzie ochronę środowiska i oszczędność paliwa, nowy model wprowadza system zwany Start&Stop. Standardowy we wszystkich silnikach, urządzenie to tymczasowo zatrzymuje silnik i uruchamia go na nowo w celu zmniejszenia zużycia paliwa oraz poziomu hałasu w kabinie, gdy jest aktywowane. W tych sytuacjach, które są typowe dla dużego ruchu w miastach oraz podczas zatrzymania na światłach, gdy strategia sterowania na to pozwala, system automatycznie wyłącza silnik, aby zredukować zużycie paliwa i emisje nawet o 15% na trasie miejskiej i o 3.5 do 4% w cyklu typu NEDC.
W końcu, wskaźnik zmiany biegów (GSI) połączony z systemem Start&Stop jest „co-pilotem”, który dyskretnie sugeruje, kiedy zmienić bieg, prowadząc do bardziej efektywnego wykorzystania silnika pod względem zużycia paliwa. Wskazania na desce rozdzielczej mogą sugerować zmiany biegów w górę, aby sprawić, że silnik spali chudszy mieszankę, lub w dół, aby najlepiej wykorzystać dostępny moment obrotowy.
System eco:Drive
Nowe oprogramowanie opracowane z Microsoft, zwane eco:Drive, jest dostępne dla kierowców nowego Fiata Doblò. System wykorzystuje port USB do analizy stylu jazdy, pomagając kierowcy zoptymalizować swoje zachowanie w zakresie zużycia i emisji.
W szczególności, eco:Drive zbiera informacje na temat wydajności pojazdu oraz stylu jazdy podczas jazdy. Wszystkie dane przesyłane są przez port USB systemu infotainment Blue&Me do standardowego klucza USB, który można następnie odczytać na komputerze. Można wówczas dokładnie przyjrzeć się zużyciu paliwa i emisjom dla każdej podróży (i stworzyć własny wskaźnik eco:Index) oraz uzyskać wskazówki, jak osiągnąć bardziej ekologiczny styl jazdy. Można właściwie poprawić swoje wyniki przechodząc przez szereg tutoriali: kierowcy, którzy są chętni, aby stać się bardziej odpowiedzialnymi kierowcami, mogą oczekiwać 15% poprawy swojego stylu jazdy, co oznacza redukcję emisji CO2 o 15% i roczne oszczędności paliwa w wysokości od 120 do 200 euro.
W związku z systemem eco:Drive, marka Fiat została niedawno nominowana na „Zielonego Mistrza” przez Green Organisation, grupę poświęconą uznawaniu, nagradzaniu i promowaniu najlepszych praktyk ochrony środowiska na całym świecie.
Bezpieczeństwo
Fiat Doblò został zaprojektowany i zbudowany w celu osiągnięcia najwyższych poziomów bezpieczeństwa. Jest wynikiem wielu oferowanych urządzeń (standardowych lub opcjonalnych, w zależności od rynku lub wyposażenia), począwszy od tych, które są związane z bezpieczeństwem czynny, które wyposażają całą gamę: poduszki powietrzne z przodu i nowej generacji boczne poduszki, które są większe w porównaniu do tradycyjnych bocznych poduszek, aby chronić zarówno głowę, jak i klatkę piersiową.
Stabilność nowego Fiata Doblò jest stała i przewidywalna dzięki zastosowaniu elektronicznych systemów kontroli dynamicznej dla hamowania i kierowania. Jest system ABS z EBD (elektroniczna dystrybucja siły hamowania) oraz, co najważniejsze, ESP (elektroniczny program stabilizacji) z funkcją Hill Holder wspomagającą ruszanie pod górę (to jedyny pojazd w swoim segmencie oferujący tę funkcję we wszystkich silnikach).
Dodatkowo nowy model ma wszystkie dynamiczne i komfortowe cechy, które pozwalają użytkownikom wygodnie i bezpiecznie wyruszyć w każdą podróż. Jest mocny i efektywny system hamulcowy, opony zaprojektowane specjalnie dla maksymalnego komfortu i bezpieczeństwa oraz innowacyjna struktura zawieszenia: niezależne zawieszenie typu McPherson z przodu i niezależne zawieszenie typu Bi-link z tylną stabilizatorem. To nowoczesne rozwiązanie, które poprawia komfort, prowadzenie i prowadzenie, zwiększa przestronność i przestrzeń na pokładzie oraz obniża próg załadunku.
Co więcej, Fiat Doblò jest liderem w ocenach testów zderzeniowych, które mierzą zakres potencjalnych uszkodzeń pojazdu w konsekwencji niskoprędkościowych kolizji. Na wielu rynkach europejskich (przede wszystkim w Niemczech i Wielkiej Brytanii) składki ubezpieczeniowe różnią się w zależności od oceny, jaką pojazd otrzymał od stowarzyszeń ubezpieczeniowych. Ocena opiera się na średnich kosztach napraw oraz statystycznej częstotliwości wypadków. To oczywista korzyść, nawet jeśli nie oznacza to niższych składek ubezpieczeniowych: wszędzie na świecie i dla wszystkich klientów, niższy potencjał uszkodzeń oznacza tańsze koszty naprawy i jest wynikiem mądrego projektu wdrożonego w celu zmniejszenia zniszczeń oraz poprawy demontażu i ponownego montażu części.
Fiat Doblò otacza kierowcę i pasażerów technologią, która zwiększa komfort i pomaga kierowcy skupić się na drodze: obejmuje to automatyczny system klimatyzacji z dystrybucją do tylnych siedzeń, stereo MP3 z kontrolami na kierownicy, tempomat, czujniki parkowania, wbudowany system głośnomówiący Blue&Me oraz system nawigacji „Blue&Me-TomTom”. Ten ostatni jest w pełni zintegrowanym systemem infotainment, którego praktyczny kolorowy ekran dotykowy pozwala zarządzać połączeniami telefonicznymi, nawigacją satelitarną oraz wszystkimi informacjami o prowadzeniu, których potrzebujesz. Urządzenie jest wynikiem współpracy między Fiat Group Automobiles a TomTom, europejskim liderem w zakresie przenośnych systemów nawigacyjnych, i integruje się z pojazdem za pomocą systemu Blue&Me opracowanego z Magneti Marelli.
Blue&Me-TomTom jest zamontowany w łatwo dostępnym i bezpiecznym miejscu, skąd można go również usunąć w innych celach. System obsługiwany jest zarówno za pomocą kontrolek na kierownicy, jak i komend głosowych. Ekskluzywne „Menu samochodu” wyświetla informacje o samochodzie oraz wszystkich podłączonych urządzeniach:
wszystkie informacje o podróży na jednym ekranie: przebyta odległość, zużycie i zasięg;
ostrzeżenie o rezerwie paliwa i wskazówki do najbliższej stacji paliw;
miejsca interesujące, centra serwisowe Fiat Group oraz stacje LPG metanu;
zarządzanie telefonem komórkowym podłączonym do Blue&Me: połączenia, informacje, kontakty i historia połączeń;
„eco:Drive Info”: informacje w czasie rzeczywistym na temat stylu jazdy oraz sugestie dotyczące redukcji wpływu na środowisko i optymalizacji spalania poprzez zmianę biegów i użycie pedału gazu w zależności od charakteru trasy.