Odświeżona wersja Fiata Doblo zadebiutowała w 2015 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie. Mimo że jest to van użytkowy, został stworzony także jako MPV.
W 2000 roku Fiat postanowił zbudować pojazd użytkowy, który zaspokoiłby większość potrzeb małych sklepów w miastach. To był ogromny sukces, a w 2010 roku wprowadzono drugą generację. Oferowano go w kilku rozmiarach, aby pasował do różnych potrzeb i budżetów użytkowników.
Fiat Doblo MPV z 2015 roku stawiał bardziej na funkcjonalność niż na styl. Był to bardzo praktyczny pojazd, łatwy w prowadzeniu, z doskonałą widocznością i ogromną przestrzenią bagażową. Niemniej jednak, kwestia stylu również miała swoje znaczenie. Nowe, pochylone reflektory, wznosząca się linia okien oraz wysokie przeszklenie charakteryzowały ten model w jego klasie. Wydatne nadkola nad kołami nadawały mu sportowy wygląd, mimo że nie był to typowy sportowy pojazd. Z tyłu Doblo dostępne było z klapą bagażnika lub z dwoma półdrzwiami.
Wnętrze Doblo MPV charakteryzowało się deską rozdzielczą przypominającą wersję użytkową, ale z nowymi dodatkami. Kierownica była inna, a wbudowany system infotainment miał 5-calowy ekran dotykowy. W zależności od wersji, samochód mógł pomieścić do siedmiu osób. Ostatnie dwa fotele znajdowały się w bagażniku i mogły być wyjmowane i pozostawiane w garażu, by zwiększyć przestrzeń bagażową.
Pod względem napędu, Doblo MPV był wyposażony w silniki benzynowe i diesla. Na niektórych rynkach był dostępny również z CNG (sprężonym gazem ziemnym). Manualna skrzynia biegów była jedyną opcją dla większości wersji. Jedynie model z silnikiem 1.6 o mocy 90 KM był dostępny z 5-biegową skrzynią automatyczną.
Fiat wprowadza nowego Doblò, „Aktywną Przestrzeń Rodzinną”, zaprojektowaną z myślą o potrzebach nowoczesnych, dynamicznych rodzin. Jest to idealny pojazd do codziennego użytku, zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym, bez ograniczeń przestrzennych.
Nowy model to już czwarta generacja, z której od momentu debiutu w 2000 roku zarejestrowano ponad 1,4 miliona egzemplarzy (w tym wersje osobowe i dostawcze). W 2005 i 2010 roku przeszedł aktualizacje. Jego udany design ewoluował przez lata, aby odpowiadać na dzisiejsze potrzeby mobilności, komfortu i ekologiczności.
Nowe Doblò zostało całkowicie przeprojektowane zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, aby wyrażać dynamizm i osobowość poprzez bardziej charakterystyczne kształty i style. Do zestawu technologicznego dodano innowacyjne funkcje, które sprawiają, że podróżowanie nowym Doblò to zawsze przyjemność. Warto wyróżnić system multimedialny Uconnect z 5-calowym kolorowym ekranem dotykowym, który może być opcjonalnie wyposażony w nawigację i radio cyfrowe (DAB).
W skrócie, idealnie nadaje się do podróży, spędzania czasu z przyjaciółmi, a także jako świetny partner w aktywnościach rekreacyjnych. Nowe Doblò zapewnia jedną z niezaprzeczalnych mocnych stron modelu: wysoko modułową przestrzeń wewnętrzną. Może pomieścić do siedmiu osób, posiada dużą bagażnik o pojemności 790 litrów (w swojej klasie) oraz liczne schowki i tylną kanapę dzieloną 60/40.
Co więcej, nowe Doblò z zawieszeniem Bi-link ma najlepsze właściwości jezdne w swojej klasie oraz najwyższy komfort podróżowania, co potwierdzają jasne wnętrze, doskonała klimatyzacja oraz najwyższej klasy akustyka. To komfortowe i funkcjonalne środowisko oferuje szereg znakomitych funkcji bezpieczeństwa, takich jak standardowe poduszki powietrzne z przodu, system ESP oraz funkcję Hill Holder.
Nowe Doblò dysponuje jednym z najpełniejszych i najlepiej zorganizowanych zestawów silników w swojej kategorii, z co najmniej siedmioma jednostkami napędowymi (benzynowymi, diesla i metanowymi) o mocy od 90 do 135 KM. Jest dostępne w 29 krajach w regionie EMEA, w trzech wersjach wyposażeniowych (Pop, Easy i Lounge), dwóch wysokościach dachu, dwóch rozstawach osi, 11 kolorach nadwozia (w tym nowym odcieniu Colosseo Grey), pięciu wersjach wnętrza oraz dwóch typach siedzeń (standardowo pięć siedzeń, opcjonalnie siedem). Ponadto, nowe Doblò oferuje pełną gamę usług i akcesoriów opracowanych we współpracy z Mopar®, a także korzystne rozwiązania finansowe stworzone przez FCA Bank.
Podobnie jak w poprzednich generacjach, Nowe Doblò jest produkowane w Turcji w zakładzie Tofa_ w Burzie, jednym z najlepszych zakładów przemysłowych w branży motoryzacyjnej na świecie, co potwierdza złoty medal w kategorii World Class Manufacturing.
Styl
Nowy design zewnętrzny i wewnętrzny od pierwszego spojrzenia podkreślają nowoczesny, charakterystyczny przód, z nowymi zderzakami i smukłą maską, która podąża za krzywizną dachu. Nowe są również przednie i tylne zespoły świateł, o harmonijnym, eleganckim stylu, które podkreślają poziome linie pojazdu. Są umiejscowione w wyższej pozycji, aby chronić je przed drobnymi uszkodzeniami.
Z boku Nowe Doblò charakteryzuje się liniami biegnącymi wzdłuż całej długości, które podkreślają dynamiczny i opływowy wygląd pojazdu. Bezszwowa linia biegnąca wzdłuż dolnej części, od przedniego do tylnego nadkola, przechodząc przez listwy ochronne, stwarza wrażenie płynności. Zwracają uwagę duże przeszklone powierzchnie i wygodne przesuwne drzwi, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie.
Lusterka ze wskaźnikami kierunkowskazów wkomponowanymi w obudowę przyczyniają się do czystego stylu boków. Duże lusterka zapewniają doskonałą widoczność, a nowe 16-calowe obręcze ze stopów lub nowe kapsle wyróżniają się widziane z boku. Ostatecznie, tylna klapa sportuje nowy uchwyt na znak w kolorze nadwozia.
Klienci Nowego Doblò mogą wybierać spośród 11 kolorów nadwozia, w tym zupełnie nowego Colosseo Grey, które dodatkowo podkreślają harmonijne kształty pojazdu i nadają mu elegancki, charakterystyczny wygląd.
Wnętrze również zostało odnowione w celu zwiększenia funkcjonalności oraz zaoferowania szerokiej gamy możliwości personalizacji i kombinacji kolorów, materiałów i tapicerki. Jedną z najważniejszych innowacji jest ergonomiczna deska rozdzielcza, która, w zależności od wersji, ma pasy kolorystyczne kontrastujące z tapicerką siedzeń i paneli drzwiowych.
W szczególności, wersja Pop cechuje się szaro-skalną tapicerką i deską rozdzielczą, podczas gdy wnętrze Nowego Doblò Easy może być czerwone lub szare, według życzenia (w obu przypadkach deska rozdzielcza jest szara). Na koniec, wersja Lounge ma dwie kombinacje: szara deska rozdzielcza i tapicerka lub beżowa deska rozdzielcza i tapicerka.
Nowe są również ergonomiczny koło kierownicy oraz panel wskaźników z czytelną grafiką, wyświetlającą wszystkie istotne informacje o jeździe na pierwszy rzut oka. Ponadto, przyciski Start & Stop, ASR i metanowe (gdzie są zamontowane) są teraz łatwiejsze do osiągnięcia.
Wszechstronność i komfort podróży
Nowe Doblò znajduje się na szczycie swojej klasy pod względem modułowości przestrzeni wewnętrznej, co potwierdza możliwość złożenia fotela pasażera w celu uzyskania biurka (opcjonalnie) oraz łatwego składania i pochylania foteli drugiego i trzeciego rzędu (w wersji siedmioosobowej) za pomocą wygodnych, ergonomicznych dźwigni. Ponadto, trzeci rząd w wersji siedmioosobowej można całkowicie usunąć, aby uzyskać dużą i w pełni wykorzystywaną przestrzeń na całej długości. Nowe Doblò oferuje aż 30 konfiguracji siedzeń.
Nie można zapominać o ogromnym bagażniku, który w swojej klasie ma jedną z największych pojemności, wynoszącą od 790 litrów dla wersji z krótkim rozstawem osi (mierzone do tylnej półki) do 1050 litrów dla wersji z długim rozstawem osi. Co ciekawe, po złożeniu tylnych siedzeń objętość zwiększa się odpowiednio do 3200 litrów i 4000 litrów: wartości rekordowe. Doskonała elastyczność Nowego Doblò została potwierdzona przez możliwość ustawienia sztywnej tylnej półki (zdolnej pomieścić aż 70 kg) na różnych poziomach.
Podróżowanie Nowym Doblò, z jego przestronnym wnętrzem, przyjemnymi powierzchniami, wygodnymi siedzeniami i dużymi przeszklonymi powierzchniami, to zawsze ekscytujące doświadczenie. Ponadto, wyższa pozycja jazdy oraz ergonomiczne przyciski sprawiają, że przestrzeń jest szczególnie przyjemna do opanowania.
Klimat w kabinie pasażerskiej to jeden z najważniejszych czynników komfortu podczas jazdy i ma również znaczenie dla bezpieczeństwa: temperatura, wilgotność i wentylacja wpływają na samopoczucie kierowcy. Dlatego Nowe Doblò zostało wyposażone w system klimatyzacji – automatyczny lub ręczny, w zależności od wersji – z dużymi, elegancko zaprojektowanymi, przednimi nawiewami oraz bezpośrednią dystrybucją powietrza w tylnej części pojazdu.
Wszystko to dopełniają liczne praktyczne schowki, które są bardziej pojemne niż kiedykolwiek, takie jak miękko otwierający się przedni schowek, w którym można przechować tablet 10″, czy bardzo przydatny schowek „capucine” na dachu nad przednią szybą. Krótko mówiąc, Nowe Doblò jest pełne inteligentnych rozwiązań dotyczących wykorzystania przestrzeni wewnętrznej, które zaspokajają potrzeby tych, którzy wybiorą ten pojazd do wspólnego korzystania z rodziną i przyjaciółmi.
Na koniec, dla bezstresowej jazdy ważne jest, aby móc liczyć na dźwiękoszczelne wnętrze, w którym słuchanie muzyki czy po prostu rozmowa jest przyjemna. Dlatego w Nowym Doblò użyto nowych materiałów wygłuszających, aby poprawić średni wskaźnik artykulacji o 5% (w wersjach diesel), co odpowiada 3 dB.
Bezpieczeństwo i zachowanie dynamiczne
W odniesieniu do bezpieczeństwa, Nowe Doblò oferuje najnowsze systemy elektronicznej kontroli stabilności, w tym ABS z elektronicznym systemem korekty hamowania EBD, ESC z ASR (regulacja antypoślizgowa), HBA (hydrauliczna pomoc hamulcowa) oraz Hill-Holder, który pomaga przy ruszaniu na wzniesieniach. Wyposażenie związane z bezpieczeństwem nowej gamy uzupełniają poduszki powietrzne z przodu oraz boczne (poduszki boczne dla ochrony głowy i tułowia są dostępne na życzenie) oraz system monitorowania ciśnienia w oponach.
Nowe Doblò znajduje się w czołówce swojej klasy jeśli chodzi o zachowanie dynamiczne, prowadzenie i satysfakcję z jazdy. Zasługa za to należy się również zawieszeniu Bi-link – wyłącznemu dla tego modelu – które tworzy niezależny układ kół, z anty-roll bar, podwójnym ustawieniem tylnych amortyzatorów (rozciąganie i odbicie dla doskonałego prowadzenia, komfortu, stabilności) oraz sprężynami o wysokiej wydajności, które lepiej pochłaniają wstrząsy na wszystkich drogach.
Przyjemność z jazdy jest także zapewniona dzięki ulepszonym możliwościom manewrowania skrzynią biegów, osiągniętym dzięki zastosowaniu różnych rozwiązań technicznych, które sprawiają, że drążek biegów jest lżejszy i zapewnia większą precyzję zmiany biegów. Ponadto, poprawiono interakcję między dostępnym momentem obrotowym a działaniem na pedale: korzyści dla klientów są oczywiste, szczególnie w normalnych warunkach użytkowania przy niskich prędkościach i w miastach.
Silniki i skrzynie biegów
Nowy model ma jedną z najszerszych ofert silników w swojej klasie. Wszystkie silniki są niezawodne, wydajne i przyjazne dla środowiska. W momencie premiery będą dostępne dwa silniki benzynowe (1.4 litra 95 KM i 1.4 T-JET 120 KM) oraz trzy silniki wysokoprężne (1.6 MultiJet 90 KM, także z robotyczną skrzynią biegów Dualogic, 1.6 MultiJet 105 KM i 2.0 MultiJet 135 KM).
Ważne jest, że silniki diesla pochodzą z drugiej generacji rodziny MultiJet, znanej z technologii, wydajności i oszczędności. Dodatkowo, Eco Pack dla 1.6 Multijet 105 KM redukuje zużycie paliwa i emisje o nawet 15%, co czyni Nowe Doblò szczególnie konkurencyjnym na rynkach takich jak Francja, Szwajcaria czy Austria, gdzie ekologiczne wybory są nagradzane przez prawo.
Oferta uzupełniona jest przez silnik 1.4 T-JET 120 KM Natural Power bi-fuel (benzyna/gaz ziemny), który oferuje osiągi porównywalne z wersją benzynową oraz wszystkie ekonomiczne i środowiskowe zalety paliwa gazowego. W szczególności, Fiat Doblò był jednym z pionierów technologii biopaliwowej, a to jedna z najpopularniejszych opcji wśród klientów: Doblò Natural Power stanowiło 35% wszystkich sprzedaży modelu w Włoszech w 2014 roku.
Nie przypadkowo, silnik nadal pozostaje najlepszy w swojej klasie pod względem mocy (120 KM), zasięgu (625 kilometrów), efektywności paliwowej (4,9 km/litr) oraz emisji (134 gramy CO2 na kilometr). Wszystko to bez kompromisów w zakresie użytecznej objętości bagażnika, która pozostaje niezmieniona, ponieważ cylindry metanowe są umieszczone pod podłogą (mają łączną pojemność 95 litrów, co odpowiada 16,15 kg gazu ziemnego).
Infotainment
W zakresie infotainment, Nowe Doblò oferuje dwa poziomy treści w zależności od wersji, które niewątpliwie zapewniają emocjonujące doświadczenia muzyczne. Pierwszy system ma aktywny wyświetlacz matrycowy, radio FM/AM, odtwarzacz USB/iPod, port AUX-In, automatycznie dostosowującą głośność do prędkości, technologię Bluetooth (bez rozpoznawania głosu) oraz przyciski na kierownicy (te ostatnie opcjonalne).
Nowe Doblò wyposażone jest również w popularny system multimedialny UConnect 5″, który jest już montowany w wielu pojazdach Fiat. W szczegółach, wysokotechnologiczne urządzenie opiera się na 5-calowym kolorowym ekranie dotykowym, jednym z największych w segmencie, umożliwiającym dostęp do podstawowych funkcji, które obejmują analogowe i cyfrowe radio (to drugie opcjonalnie) oraz zasoby multimedialne (Media Player, iPod, iPhone, smartfon), które można podłączyć przez port USB i złącze AUX-IN.
System zawiera również zaawansowany interfejs Bluetooth do uzyskania dodatkowych funkcji, takich jak zarządzanie połączeniami telefonicznymi czy odczytywanie otrzymanych wiadomości SMS za pomocą technologii text-to-speech, innowacyjny system Audio Streaming, który odtwarza pliki muzyczne oraz stacje radiowe w Internecie bezpośrednio ze smartfona w strumieniu przez Bluetooth na urządzeniu UConnect.
UConnect 5″ wyposażone jest w przyciski na kierownicy oraz oprogramowanie Eco:Drive, które pomaga kierowcy ograniczyć zużycie paliwa i emisje CO2.
Oferta
Nowe Doblò, wprowadzane na rynek w 29 krajach w regionie EMEA, ma trzy poziomy wyposażenia (Pop, Easy i Lounge), dwie wysokości dachu, dwa rozstawy osi, 11 kolorów nadwozia, pięć wersji wnętrza oraz dwa typy siedzeń (standardowo pięć, opcjonalnie siedem) oraz siedem wersji silnikowych: silniki 1.4 KM i 1.4 T-JET 120 KM, silniki wysokoprężne 1.6 MultiJet 90 KM (również z robotyczną skrzynią biegów Dualogic), 1.6 MultiJet 105 KM oraz 2.0 MultiJet 135 KM, a także silnik bi-fuel 1.4 T-JET 120 KM Natural Power (benzyna/metan).