Podczas gdy elektryczna wersja Fiata 500 zdobyła serca i portfele miłośników ekologicznych pojazdów, wersja Abarth 595 poszerzyła granice swojego silnika spalinowego.
Jako część grupy Fiat, Abarth budował swoje pojazdy w inny sposób, gdzie najważniejszym czynnikiem była wydajność. Jednak w przeciwieństwie do AMG, nie koncentrował się na luksusowych dodatkach, lecz zwrócił uwagę na design, pakiety techniczne oraz sportowy klimat, nawet w małej serii Fiata 500.
Abarth 595 miał inny wygląd przedniej części w porównaniu do elektrycznego 500. Nadal posiadał okrągłe reflektory oraz eliptyczne lampy poniżej nich. Jednak miał funkcjonalny wlot powietrza w dolnej części zderzaka, potrzebny do chłodzenia silnika spalinowego. Znajdował się pomiędzy małymi, okrągłymi światłami przeciwmgielnymi. Z boku, 595 był wyposażony w 17-calowe felgi ze stopów lekkich, podczas gdy z tyłu zamontowano czterorurowy układ wydechowy z podwójnymi rurami po obu stronach.
W środku auto przeszło niewielką modernizację, z skórzaną kierownicą oraz skórzanymi sportowymi fotelami Abarth uzupełnionymi czarnymi akcentami. Dodatkowo, producent zastosował matową czarną ramkę na 7-calowym systemie infotainment HD Uconnect, a ten sam kolor zdobił deskę rozdzielczą.
Ale kluczowym elementem każdego Abartha był jego silnik. 1.4-litrowy silnik turbo pochodził z Formuły 4 i zapewniał wystarczającą moc, aby samochód osiągnął prędkość maksymalną 135 mph (217 kph) oraz przyspieszenie od 0 do 62 mph (0-100 kph) w zaledwie 7.3 sekundy. Dzięki sztywnej zawieszeniu i dużym zestawie hamulców, Abarth 595 zamienił się w zabawny samochód na wąskich torach wyścigowych.
Abarth wprowadza na rynek swoją nową limitowaną serię, F595, inspirowaną torami wyścigowymi Europy. Z mocą 165 KM, jego silnik o pojemności 1.4 litra stanowi bazę dla jednostki napędowej w bolidach Tatuus wykorzystywanych w włoskich i niemieckich mistrzostwach Formuły 4. F595 upamiętnia tę długoletnią współpracę i jest hołdem dla 50. rocznicy pojedynczego bolidu Formuły Italia, stworzonego przez Carlo Abartha.
Nowy F595 to esencja wyścigowego designu, stworzona z myślą o maksymalnej wydajności i przyjemności z jazdy, jednocześnie nie rezygnując z nowoczesnych technologii infotainment.
Silnik oparty na technologii Formuły 4
Wyjątkowa wydajność i reakcja to główne cechy silnika T-jet o mocy 165 KM i pojemności 1.4 litra, który spełnia normy Euro 6D-Final. Wyposażony w doładowanie Garrett z geometrycznym współczynnikiem sprężania 9:1, generuje moment obrotowy 230 Nm przy zaledwie 2250 obr./min. Maksymalna prędkość wynosi 135 mph, a przyspieszenie od 50 do 70 mph osiągane jest w 7,8 sekundy (na piątym biegu).
Silnik współpracuje z manualną skrzynią biegów, ale można go także wyposażyć w opcjonalną 5-biegową automatyczną skrzynię z łopatkami do zmiany biegów przy kierownicy. Sprint od 0 do 62 mph zajmuje 7,3 sekundy z manualną skrzynią i 7,4 sekundy z wariantem automatycznym.
Odważny Abarth F595 oferuje aktywny wydech Record Monza Sovrapposto, który ewoluował w nową konfigurację z czterema rurami – po dwie z każdej strony, ułożone pionowo. Kierowcy mogą kontrolować aktywny zawór wydechowy za pomocą prostego naciśnięcia przycisku Skorpiona na desce rozdzielczej – co zwiększa dźwięk F595 w zależności od potrzeby.
Design
Nowy Abarth F595 jest dostępny w wersjach hatchback i kabriolet, a jego design nawiązuje do koloru Rally Blue, który podkreślają kapsle lusterka wstecznego oraz przedni i tylny zderzak. Sportowy wygląd podkreślają 17-calowe felgi aluminiowe Sport Formula oraz emblemat F595 na tyle i lampy przeciwmgielne.
Wnętrze wzbogacone jest o skórzaną kierownicę oraz skórzane fotele sportowe Abarth, które uzupełniają czarne elementy, takie jak nowa ramka wyświetlacza infotainment i nowa matowa czarna deska rozdzielcza. Nowe akcenty w kolorze Rally Blue będą dostępne w połączeniu z następującymi kolorami: Race White, Campovolo Grey, Track Grey, Scorpion Black, Record Grey i Tarmac Grey.
Maksymalna przyjemność z jazdy, bezpieczeństwo i łączność
W nowym F595 standardem są tylne amortyzatory Koni z technologią Frequency Selective Damping (FSD), aby poprawić wydajność, zapewnić doskonałą przyczepność i jednocześnie poprawić prowadzenie i stabilność.
Oprócz aktywacji zaworu wydechowego, selektor trybu Skorpiona także wpływa na maksymalne dostarczanie momentu obrotowego poprzez ponowną kalibrację układu kierowniczego i reakcji silnika na pedał przyspieszenia, czyniąc je bardziej responsywnymi.
System hamulcowy zaprojektowany przez Abartha zapewnia optymalną reakcję i zwiększone bezpieczeństwo, składając się z wentylowanych tarcz hamulcowych o średnicy 284 mm z przodu i 240 mm z tyłu.
Ostatnią, ale nie mniej istotną kwestią, F595 wyposażony jest w 7-calowy system HD Uconnect™ ze standardowym radiem DAB oraz wbudowaną funkcjonalnością Apple CarPlay i Android Auto™.
F4 w Italii i Niemczech: Abarth na torze, kształcąc przyszłych kierowców
Włoskie Mistrzostwa F4 Powered by Abarth są w swojej ósmej edycji, podczas gdy niemiecka seria ADAC F4 obecnie trwa w siódmej edycji mistrzostw. W 2014 roku Formuła 4 wybrała Abartha jako partnera technicznego odpowiedzialnego za dostarczanie silników. Dzięki doskonałemu stosunkowi masy do mocy, potężny i niezawodny silnik Abarth Turbo o pojemności 1.4 litra i mocy 160 KM zamontowany w bolidach Tatuus zapewnia wysoką wydajność (maksymalna prędkość 150 mph; przyspieszenie 0-62 mph w około 5 sekund). Jego znana niezawodność oznacza również, że koszty sezonu dla zespołów i kierowców mogą być kontrolowane. Spełnia więc wymogi FIA dotyczące szkolenia przyszłych kierowców Formuły, zgodnie z wartościami FIA oraz Abartha, które stawiają na rozwój młodych talentów. Od 2014 roku ponad 350 kierowców zasiadło za kierownicą bolidu F4 napędzanego przez Abartha.
50 lat Formuły Italia