Po połączeniu Chryslera i Fiata, włoska firma zaczęła sprzedawać Dodge Journey w Europie pod nazwą Fiat Freemont. Model ten zadebiutował w 2011 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie.
Jeśli chodzi o minivany, amerykańskie marki miały największe doświadczenie. Europejscy producenci samochodów byli w tej kwestii bardziej ostrożni. Renault rozpoczęło segment kompaktowych MPV w latach 80-tych, a w miarę upływu czasu dołączyły do nich inne firmy. Mimo to, amerykańskie marki były znacznie bardziej zaawansowane pod względem funkcji wnętrza i układu siedzeń. Fiat miał wcześniej gamę MPV, która powstała w kooperacji z francuską grupą PSA. Po połączeniu z Chryslerem, Włosi umieścili logo Fiata na Dodge Journey i zmienili silniki.
Na zewnątrz pojazd miał prosty wygląd, z dwuczęściową konstrukcją i krótkim przodem. Kabina była długa i kończyła się płaską klapą bagażnika. Posiadał standardowe, przednie zawiasowe cztery drzwi, umożliwiające dostęp do wnętrza. Opcjonalnie dostępna była konfiguracja dla siedmiu osób.
Wnętrze Freemonta było wystarczająco przestronne. W ostatnim rzędzie mogły zmieścić się dwie dorosłe osoby. Dla kierowcy przewidziano prosty projekt deski rozdzielczej, z dwoma okrągłymi wskaźnikami i małym wyświetlaczem LCD pomiędzy nimi. Jednostka informacyjna znajdowała się na centralnym panelu.
Pod maską Freemont był wyposażony w silnik diesla o pojemności 2,0 litra z turbosprężarką lub silnik benzynowy V6 o pojemności 3,6 litra. W przeciwieństwie do Dodge Journey, który korzystał z jednostki VW 2.0-TDI, Fiat Freemont używał nowo opracowanej jednostki silnikowej Fiata o takich samych parametrach. Był dostępny w wariantach z mocą 140 lub 170 koni mechanicznych, z napędem na przednie lub wszystkie koła.
Fiat Freemont to pierwszy pojazd marki Fiat wyprodukowany we współpracy z grupą Chrysler. Już sama jego nazwa budzi poczucie wolności i przekonanie, że ten samochód poradzi sobie w każdej sytuacji, jaką niesie ze sobą codzienne życie. Fiat Freemont został zaprojektowany tak, by sprostać zróżnicowanym potrzebom rodzin oraz klientów poszukujących przestronnego, komfortowego i wszechstronnego pojazdu, który zaspokoi ich wymagania w dynamicznym tempie codzienności. Dodatkowo, ma zapewnić bezpieczny i komfortowy transport w czasie weekendowego relaksu. Pojazd ten łączy elastyczność z praktycznością, wyróżniając się własnym, niepowtarzalnym stylem. Jego wymiary (489 cm długości, 188 cm szerokości i 169 cm wysokości) zapewniają optymalną przestrzeń wewnętrzną, dzięki dużemu rozstawowi osi wynoszącemu 289 cm.
W skrócie, Fiat Freemont to „wszystko, czego chcesz w samochodzie”: to hasło kampanii reklamowej, które zwięźle podsumowuje wieloaspektową duszę pojazdu, wyposażonego we wszystko, co potrzebne, aby jechać dokąd chcesz, z kim chcesz, bez konieczności kompromisów.
Jego charakterystyczny design zawiera mocny, muskularny przód i tył wyróżniający się innowacyjnymi lampami LED. Wnętrza są nowoczesne, z materiałami o miękkim dotyku. W skład wyposażenia wchodzi okrągła deska rozdzielcza z chromowanymi elementami, nowoczesny panel instrumentów, efektowna konsola centralna oraz innowacyjny system multimedialny z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 4,3″. Wiele funkcji pojazdu można kontrolować za pomocą lekkiego dotyku na ekranie, w tym ustawienia temperatury dla trzech stref klimatyzowanych oraz regulację systemu audio. System oferuje niezrównaną technologię, z radiem/CD/MP3, portem USB, gniazdem AUX i łącznością Bluetooth.
Fiat Freemont gwarantuje maksymalną przestrzeń, komfort i wszechstronność dzięki standardowym 7 miejscom, z prawdziwie przestronnym trzecim rzędem, łatwo dostępnym, ponieważ tylne drzwi otwierają się na 90°, a pojazd wyposażony jest w prosty i łatwy w obsłudze system przesuwania siedzeń. Siedzenia trzeciego rzędu można złożyć jednym prostym ruchem, aby całkowicie zniknąć jako powierzchnia ładunkowa, pozostawiając samochód w konfiguracji 5-osobowej i tworząc płaską i równą platformę ładunkową. Siedzenia drugiego rzędu i elektryczne siedzenie pasażera z przodu można również całkowicie złożyć, umożliwiając 32 różne konfiguracje siedzeń. Drugi rząd jest zamontowany nieco wyżej niż pierwszy, a trzeci jeszcze wyżej, zapewniając maksymalną widoczność i komfort dla wszystkich pasażerów. Drugi rząd jest również wyposażony w innowacyjny system boosterów dziecięcych, aby upewnić się, że dzieci na pokładzie siedzą poprawnie, optymalizując geometrię pasów i gwarantując większą ochronę, praktyczność i komfort. Funkcja ta, która sprawia, że Freemont jest „idealny dla rodzin”, pozwala na podniesienie siedzeń o maksymalnie 102 mm.
Komfort podczas jazdy zapewniają także wysoka pozycja za kierownicą oraz przestronne i ergonomiczne fotele, liczne schowki, duża przestrzeń bagażowa z dwoma przedziałami i płaską platformą ładunkową o łącznej pojemności do 1461 litrów (co odpowiada więcej niż 10 walizkom). Jest ponad 20 schowków, oferujących znaczną dodatkową pojemność, równą wielkości bagażnika miejskiego. Przykładowo, przedni podłokietnik jest bardzo głęboki i gwarantuje maksymalną pojemność. Zawiera również port USB, gniazdo AUX (możliwe do użycia również z iPodem) oraz gniazdo zasilania 12V. Oznacza to, że można słuchać muzyki lub naładować przenośne urządzenia, jednocześnie zapewniając ich ukrycie po wyjściu z samochodu. Fotel pasażera zawiera wygodny i łatwo dostępny schowek pod poduszką, podczas gdy podłoga w drugim rzędzie zawiera dwie przestronne szuflady pod dywanikami.
Fiat Freemont jest napędzany nowoczesnymi silnikami 2.0L MultiJet 2 o zmiennej geometrii, dostępnymi w wersjach 140 KM lub 170 KM, z manualną skrzynią biegów i napędem na przednie koła. Freemont wkrótce będzie również dostępny w wersjach z napędem na wszystkie koła z silnikami 170 KM 2.0L MultiJet 2 oraz 276 KM 3.6L V6, oba z automatycznymi skrzynkami biegów, zapewniającymi komfort jazdy i bezpieczeństwo jednocześnie. Z wyjątkiem potężnej jednostki 3.6 litra z rodziny Pentastar grupy Chrysler oraz jej automatycznej skrzyni biegów, wszystkie jednostki napędowe są produkowane i opracowywane przez Fiat Powertrain.
Silniki Diesla zostały zaprojektowane, aby oferować optymalną równowagę między osiągami, przyjemnością z jazdy a zużyciem paliwa. Prowadzenie pojazdu gwarantuje maksymalna wartość momentu obrotowego (350 Nm), osiągana przy 1750 obr/min i stała do 2500 obr/min dla wersji 170 KM (do 2000 obr/min dla wersji 140 KM). W normalnym zakresie użytkowania (od uruchomienia silnika do 4000 obr/min) moment obrotowy nigdy nie spada poniżej 300 Nm, unikając nieprzyjemnych „zmian biegów w dół” i poprawiając przyjemności z jazdy. Dzięki temu silnik jest bardzo elastyczny, osiągając optymalne przyspieszenie od 0 do 100 km/h oraz maksymalne prędkości: 11 sekund i 195 km/h dla modelu 170 KM, 12,3 sekundy i 180 km/h dla modelu 140 KM. Wszystko to sprawia, że Fiat Freemont zapewnia dynamiczną i bezpieczną jazdę.
Inżynierowie Fiata zoptymalizowali również dynamiczne osiągi pojazdu. System kierowniczy został zaprojektowany i wyprodukowany z wykorzystaniem bardziej bezpośredniej i precyzyjnej kalibracji, co zapewnia prowadzenie zgodne z oczekiwaniami naszych europejskich klientów. Dynamika prowadzenia i komfort zostały poprawione dzięki przeprojektowanemu zawieszeniu pojazdu, które zapewnia efektywne dopasowanie do europejskich dróg. Dokonano zmian w różnych częściach projektu zawieszenia, w tym usztywnienia mocowań zawieszenia, poprawy geometrii zawieszenia przedniego w celu zmniejszenia kąta przechyłu oraz dostosowania kalibracji zawieszenia i amortyzatorów do optymalnej kombinacji komfortu i prowadzenia, zgodnej z europejskimi standardami.
Komfort akustyczny zapewnia redukcja drgań przekazywanych z silnika do wnętrza oraz zastosowanie materiałów wygłuszających, aby zredukować hałas wewnętrzny.
Maksymalne bezpieczeństwo zapewniają 6 poduszek powietrznych modelu Freemont, system ABS z asystą hamowania, program stabilności elektronicznej (ESP) z funkcją Hill-Holder i systemem ograniczania ryzyka wywrócenia (ERM), które są standardowe we wszystkich pojazdach. Nie zapominając o wcześniej wspomnianych systemach boosterów dziecięcych i tempomacie, także standardowo w każdej wersji wyposażenia, aby zapewnić, że dzieci są prawidłowo przypięte oraz aby umożliwić idealną kontrolę prędkości podróży.
System ograniczania ryzyka wywrócenia (ERM) wykorzystuje dane z czujników ESP do wykrywania potencjalnego ryzyka przewrócenia i interweniuje, dostarczając siłę hamowania na poszczególne koła oraz dostosowując położenie przepustnicy.
Fiat Freemont ma również inteligentny system, który zajmuje się przyczepą, Trailer Sway Control (TSC). Gdy czujniki wykryją, że przyczepa się kołysze, system interweniuje, automatycznie stosując odpowiednie hamowanie na kołach, aby utrzymać kontrolę nad przyczepą i unikać niebezpiecznych drgań. Dzięki temu systemowi kierowcy mogą czuć się bezpiecznie i pewnie podczas przewożenia własnych ładunków.
Aby ułatwić klientowi wybór i zakup pojazdu, w Włoszech gama Freemont będzie wprowadzona z prostym wyborem dwóch poziomów wyposażenia: Fiat Freemont i Urban, z których każdy spełnia specyficzne potrzeby, oraz dwóch typów silników diesla 2.0L MultiJet 2 16v – wersji 140 KM i 170 KM, aby zaspokoić różne wymagania dotyczące wydajności.
Poziom wyposażenia Freemont ma wysoki poziom standardowego wyposażenia: 7 miejsc, automatyczną klimatyzację trójstrefową, radio/CD/MP3 z ekranem dotykowym 4.3″, komputer pokładowy oraz sterowanie audio na kierownicy, 17″ felgi aluminiowe, światła przeciwmgielne, tempomat, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), bezkluczykowy dostęp i uruchamianie silnika, systemy boosterów dla dzieci oraz alarm przeciwwłamaniowy. Poziom wyposażenia Urban oferuje jeszcze więcej, szczególnie pod względem komfortu i praktyczności miejskiej, z dodatkowymi funkcjami Bluetooth, czujnikiem światła, skórzaną kierownicą i pokrętłem zmiany biegów, tylnymi czujnikami parkowania, belkami dachowymi, elektrycznie regulowanym fotelem kierowcy (6 kierunków + 4 opcje regulacji lędźwiowej), składanymi elektrycznymi lusterkami bocznymi, przyciemnionymi tylnymi oknami oraz lusterkiem elektrochromowym.
Fiat przygotował ważne nowe propozycje sprzedaży i serwisu posprzedażowego, aby zaspokoić pragnienia, potrzeby, gusta i aspiracje wielu różnych klientów. Przykład? Przedłużona gwarancja opracowana przez FGA Capital, firmę finansową specjalizującą się w sektorze motoryzacyjnym. Co ciekawego w tym rozwiązaniu, to przedłużony okres do 96 miesięcy, brak limitu kilometrów oraz zawartość: pełna „ochrona” komponentów samochodu. Co więcej, otrzymasz ten sam poziom ochrony przez cały okres trwania kredytu, co jest wyróżniającą cechą na rynku.
Charakterystyczny i oryginalny design
Pojazd ten wyposażony jest w wszystko, co potrzebne, aby móc jechać, dokąd chcesz, z kim chcesz, bez kompromisów, co zapewnia całkowitą wolność. Fiat Freemont został zaprojektowany w celu zaspokojenia zróżnicowanych potrzeb rodzin i klientów poszukujących przestronnego, komfortowego i wszechstronnego pojazdu, który odpowiada na dynamiczne tempo codziennego życia lub bezpiecznie i komfortowo transportuje ich w czasie weekendowego wypoczynku. Pojazd ten łączy elastyczność z praktycznością, wyróżniając się własnym, niepowtarzalnym stylem. Jego wymiary (489 cm długości, 188 cm szerokości i 169 cm wysokości) zapewniają optymalną przestrzeń wewnętrzną, dzięki dużemu rozstawowi osi wynoszącemu 289 cm.
Dzięki swojemu unikalnemu i oryginalnemu designowi, doskonale wpisującemu się w tożsamość marki, Fiat Freemont oferuje pozytywne doświadczenia podczas jazdy oraz maksymalną wszechstronność. Przód charakteryzuje się muskularnymi i zdecydowanymi liniami, które ukazują mocną osobowość modelu. Grille z kompozytowym wzorem i chromowanymi akcentami, udekorowany znakiem, który dumnie nosi logo Fiata, nadają Fiatowi Freemont odwagę i siłę, podczas gdy nowoczesne reflektory halogenowe zapewniają dobre oświetlenie drogi przed sobą. Zderzaki są wyposażone w zintegrowane światła przeciwmgielne, które zapewniają maksymalną widoczność nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Zderzaki w kolorze nadwozia tworzą elegancką ramę wokół reflektorów i osłon.
Z profilu, poziome linie maski oraz matowe czarne osłony na słupkach tworzą iluzję jednego okna, podczas gdy rzeźbione nadkola podkreślają „atletyczny” charakter samochodu.
Osobowość Fiata Freemonta kontynuuje się z tyłu pojazdu, gdzie klapa bagażnika zawiera zintegrowany spojler, co przyczynia się do zwiększenia aerodynamiki. Innowacyjne zespoły świateł LED rozciągające się wzdłuż dolnej krawędzi klapy i nadwozia nadają samochodowi jeszcze więcej stylu i charakteru. Dolna krawędź szyby w klapie bagażnika otoczona jest linią świateł tylnych, co poprawia widoczność z tyłu.
Na początku dostępne będą następujące kolory nadwozia: Szary Metalik Avantgard, Szary Progresywny, Niebieski Symfoniczny, Biała Bossa Nova. Wkrótce do kolekcji dołączą również Unplugged Black, Brown Country i Calypso Green.
„Ujęte” linie pojazdu kryją w sobie wyrafinowane wnętrze, zaprojektowane przez projektantów Fiata, aby przyjąć pasażerów w jednolite i relaksujące środowisko, zapewniające zwiększoną przyjemność z podróży.
Wnętrza modelu Fiat Freemont cechuje nowoczesny styl i materiały o miękkim dotyku. W skład wyposażenia wchodzi okrągła deska rozdzielcza z chromowanymi elementami, nowoczesny panel instrumentów, efektowna konsola centralna oraz innowacyjny system multimedialny z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 4,3″. Wiele funkcji pojazdu można kontrolować za pomocą lekkiego dotyku na ekranie, w tym ustawienia temperatury dla trzech stref klimatyzowanych, regulację systemu audio oraz użycie telefonu komórkowego za pomocą połączenia Bluetooth.
Możesz również wybierać między tapicerką materiałową a skórzaną, aby spersonalizować wnętrze swojego Freemonta. W opcji skórzanej elegancja i styl są gwarantowane dzięki luksusowym wykończeniom i kontrastowym przeszyciom. Nawet panele drzwiowe mają skórzane detale, z kontrastującymi chromowanymi akcentami, które są również zawarte w opcji tapicerki materiałowej, co sprawia, że wnętrza stają się jeszcze bardziej dopracowane i eleganckie.
Pianka w siedziskach została zaprojektowana, aby zapewnić wygodne siedzenie i komfortowe oparcie, dzięki wsparciu bocznemu wbudowanemu w poduszki, z miększymi wkładkami i dodatkową poduszką o maksymalnej grubości. W wybranych strefach zastosowano piankę o podwójnej gęstości, aby oferować maksymalne wsparcie, podczas gdy poduszki siedzeń są wspierane przez zawieszenie sprężynowe.
Przestrzeń, komfort i wszechstronność klasy premium
Fiat Freemont charakteryzuje się wysoką pojemnością wnętrza i komfortem, oferując innowacyjne konfiguracje siedzeń, ułatwiające transport zarówno pasażerów, jak i ładunków. Aby sprostać szerokiemu zakresowi wymagań pasażerskich, Fiat Freemont dostępny jest z 7 miejscami na pokładzie jako standard, z pozycji ustawionej jak w teatrze: drugi rząd znajduje się nieco wyżej niż pierwszy, a trzeci jest jeszcze wyżej, co zapewnia maksymalny komfort i widoczność dla wszystkich pasażerów. Na życzenie dostępna jest konfiguracja z 5 miejscami.
Siedzenia trzeciego rzędu można złożyć jednym prostym ruchem, aby całkowicie zniknąć jako powierzchnia ładunkowa, pozostawiając samochód w konfiguracji 5-osobowej i tworząc płaską i równą platformę ładunkową. Siedzenia drugiego rzędu oraz siedzenie pasażera z przodu również można całkowicie złożyć.
Przyjazny i praktyczny, Fiat Freemont jest samochodem na relaksujące chwile i komfortowe podróże, z pasażerami, którzy odczują silne poczucie komfortu na pokładzie. Aby osiągnąć ten cel, projektanci pracowali zgodnie z najnowocześniejszymi standardami ergonomicznymi, aby spełnić kryteria oceny zdolności pojazdu do spełnienia wymagań dotyczących komfortu i dobrostanu na pokładzie. Ostateczne wyniki są doskonałe we wszystkich kluczowych obszarach ergonomii: komfort, pozycja jazdy, dostępność, widoczność i możliwość rekonfiguracji przestrzeni.
Tylnie drzwi otwierające się na 90°
Tylne drzwi Fiata Freemonta otwierają się na 90 stopni, co ułatwia pasażerom drugiego rzędu wsiadanie i wysiadanie z pojazdu oraz poprawia dostęp do trzeciego rzędu siedzeń. Nowy, trzystopniowy zawias „90 stopni” zaprojektowano specjalnie w tym celu. Gdy są całkowicie otwarte, kąt obrotu wynosi 87 stopni, co zapewnia wystarczającą przestrzeń do załadunku fotelika dziecięcego do drugiego rzędu lub komfortowego dostępu do trzeciego rzędu. Pierwszy etap zamykania utrzymuje drzwi w pozycji 26 stopni, co pozwala pasażerom na opuszczenie pojazdu bez ryzyka uderzenia drzwiami w inne pojazdy zaparkowane w sąsiednich miejscach. Pozycja pośrednia 58 stopni jest wystarczająco szeroka, aby zapewnić komfortowy dostęp dla pasażerów wsiadających i wysiadających z pojazdu.
Siedzenia w stylu „teatralnym”
Umożliwiające dostęp do siedzeń w stylu teatralnym poprawiają widoczność dla pasażerów drugiego i trzeciego rzędu oraz tworzą poczucie większej przestrzeni wewnątrz pojazdu. Siedzenia drugiego i trzeciego rzędu zamontowane są na różnych wysokościach, aby stworzyć efekt podobny do siedzenia w teatrze. Ta konfiguracja zapewnia, że wszyscy pasażerowie korzystają z maksymalnej widoczności. „H point” (wysokość bioder w stosunku do powierzchni drogi) drugiego rzędu jest o 44 mm wyższy niż w pierwszym, podczas gdy trzeci rząd jest o 17 mm wyższy niż drugi i 61 mm wyższy niż pierwszy. Siedzenia drugiego rzędu są wyposażone w system „Tip 'N Slide”, który umożliwia łatwy dostęp do trzeciego rzędu jednym prostym ruchem.
Fotele przednie
Fotele przednie są wspierające, z grubszym wyściełaniem na siedziskach i oparcia, aby zapewnić, że pasażer czuje się komfortowo. 4-kierunkowe regulowane zagłówki zaprojektowano tak, aby zapewniały maksymalną ochronę przed urazami szyi.
Dostępne w tkaninie lub skórze, fotele w poziomie wyposażenia Fiat Freemont obejmują manualne ustawienia długości oraz regulację kąta nachylenia, aby poprawić komfort pasażerów. W poziomie Urban fotele mogą być regulowane elektrycznie w 6 kierunkach z 4 opcjami regulacji lędźwiowej dostępnej dla fotela kierowcy. Dla maksymalnego komfortu opcja skórzana obejmuje podgrzewane fotele przednie, które można łatwo aktywować za pomocą kolorowego wyświetlacza dotykowego na desce rozdzielczej.
System „Flip 'N Stow”
Fotel pasażera przedniego wyposażony jest w system „Flip 'N Stow”, praktyczny i bezpieczny schowek wbudowany w poduszkę. Poduszka może być przesuwana do przodu, aby ujawnić pojemny schowek (29 x 23,6 cm), który można wykorzystać do przechowywania osobistych rzeczy o maksymalnej pojemności wynoszącej 5 litrów. Tył fotela pasażera „Flip N’ Stow” składa się do przodu, aby zwiększyć pojemność, umożliwiając transport szczególnie długich przedmiotów i oferując dziecku siedzącemu na tylnym siedzeniu lepszy widok.
Siedzenia drugiego rzędu można oddzielić i złożyć w proporcji 60/40
Podobnie jak fotele przednie, ale z mniej wyraźnym wyściółką, aby zapewnić płaską powierzchnię ładunkową po złożeniu, tylne siedzenia drugiego rzędu oferują wszechstronny system poduszek, które można oddzielić i złożyć w proporcji 60/40. Oparcia tych siedzeń składają się całkowicie, tworząc płaską i ciągłą platformę ładunkową. Aby zwiększyć wygodę i bezpieczeństwo, sekcja siedzenia, która może być złożona do 60%, znajduje się po stronie pasażera, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Centralny sekcję oparcia drugiego rzędu można złożyć do przodu, przekształcając ją w płaską powierzchnię z dwoma uchwytami na kubki i schowkiem do tymczasowego przechowywania małych przedmiotów.
Szyny siedzeń można regulować do przodu i do tyłu o maksymalnie 10 centymetrów, aby zapewnić więcej miejsca na nogi dla dorosłych, lub przybliżyć dzieci do przednich siedzeń, lub stworzyć więcej przestrzeni ładunkowej z tyłu.
System „Child Presenter”
„Child presenter” w modelu Fiat Freemont to połączenie różnych konfiguracji foteli przednich i drugiego rzędu, które umożliwiają łatwy dostęp do dziecka siedzącego w drugim rzędzie. Siedzenia drugiego rzędu przesuwają się do przodu o maksymalnie 10 cm z ich najbardziej tylniej pozycji, przybliżając dzieci do przedniej części kabiny pasażerskiej. Dodatkowo, elektryczne siedzenie pasażera z przodu może zostać złożone (co pozwala kierowcy sięgać do tyłu, aby pomóc dzieciom), a foteliki dziecięce można zainstalować w dowolnym z trzech miejsc w drugim rzędzie, w tym na środku. Sadzając dziecko w pozycji środkowej i składając fotel pasażera, umożliwia się dziecku lepszy widok na zewnątrz i przód pojazdu, zapewniając maksymalny komfort podróży.
Fotele z wbudowanymi „boosterami dziecięcymi”
Fiat Freemont oferuje standardowy system „boosterów dziecięcych” dla dzieci powyżej wieku, w którym foteliki są obowiązkowe. Są to dwa boostery umieszczone w poduszkach lewego i prawego siedzenia drugiego rzędu. Środkowa część poduszki siedzenia unosi się i przesuwa do tyłu, podnosząc dziecko o 10 centymetrów. To zapewnia, że dzieci są prawidłowo przypięte, optymalizując geometrię pasów i bezpieczeństwo, zapewniając ochronę, praktyczność i komfort.
System „boosterów dziecięcych” jest dostępny zarówno w opcji tapicerki materiałowej, jak i skórzanej.
Fotele „Tip 'N Slide”
Siedzenia drugiego rzędu są wyposażone w system „Tip N’ Slide”, który umożliwia łatwiejszy dostęp do trzeciego rzędu jednym prostym ruchem. Używając dźwigni znajdującej się z boku oparcia, poduszki siedzeń można przechylić w górę, a fotele przesuną się do przodu. Wymaga to minimalnego wysiłku do przechylenia i przesunięcia siedzeń. Aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pojazdu pasażerom na trzecim rzędzie, wbudowane uchwyty znajdują się w wewnętrznych panelach bocznych.
Trzeci rząd siedzeń
Trzeci rząd siedzeń można podzielić 50/50 i oferuje miejsce dla dwóch pasażerów. Oparcie można pochylić o 6 stopni dla maksymalnego komfortu, lub siedzenia można złożyć w celu zwiększenia pojemności ładunkowej. Dzięki systemowi „Tilt N’ Slide” w drugim rzędzie, dostęp do siedzeń trzeciego rzędu jest łatwy. Pociągając dźwignię z boku oparcia, siedzenie można złożyć, a fotele przesuwają się do przodu. Za trzecim rzędem siedzeń znajduje się szereg schowków ukrytych w podłodze.
Schowki i przestrzenie bagażowe
Fiat Freemont jest niezwykle praktyczny, z ponad 20 schowkami, które zapewniają pasażerom znaczną ilość dodatkowego miejsca, równą pojemności bagażnika samochodu miejskiego. Przykładowo, przedni podłokietnik jest bardzo głęboki i gwarantuje maksymalną pojemność. Zawiera również port USB (możliwe do użycia również z iPodem) oraz gniazdo zasilania 12V. Oznacza to, że można słuchać muzyki lub naładować przenośne urządzenia, jednocześnie zachowując je w ukryciu po wyjściu z samochodu. Fotel pasażera z przodu również ma wygodny schowek, który jest łatwo dostępny pod poduszką, podczas gdy w podłodze drugiego rzędu znajdują się dwie zamykane komory oferujące ponad 12 litrów przestrzeni na przechowywanie, z wyjmowanymi pojemnikami, które można łatwo umyć. Środkowa sekcja oparcia drugiego rzędu może zostać złożona i używana jako podłokietnik, a także zawiera dwa uchwyty na kubki i schowek do przechowywania małych przedmiotów.
Przestronny bagażnik jest wyposażony w podwójny schowek. Gdy drugi i trzeci rząd są złożone, platforma ładunkowa jest płaska i równa, z całkowitą pojemnością do 1461 litrów (co odpowiada więcej niż 10 walizkom).
Nowoczesne jednostki napędowe
Na początku Fiat Freemont oferowany jest z napędem na przednie koła i dwoma silnikami diesla: 2.0 MultiJet 2 16v 140 KM i 2.0 MultiJet 2 16v 170 KM. Prawdziwe skupienie technologiczne, ten silnik zapewnia optymalną równowagę między osiągami, zużyciem paliwa i przyjemnością z jazdy. Freemont wkrótce będzie również dostępny w wersjach z napędem na wszystkie koła z silnikami 170 KM 2.0 MultiJet 2 oraz 276 KM 3.6 V6, oba z automatycznymi 6-biegowymi skrzyniami biegów, aby zapewnić komfort jazdy i bezpieczeństwo jednocześnie. Z wyjątkiem potężnej jednostki 3.6 litra z rodziny Pentastar grupy Chrysler, wszystkie jednostki napędowe są produkowane i opracowywane przez Fiat Powertrain.
140 KM lub 170 KM 2.0 MultiJet 2
Silnik 2.0 MultiJet 2 wyposażony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz nową pompę olejową o zmiennej wydajności, a także korzysta z całej mocy najnowocześniejszej technologii MultiJet drugiej generacji. Silniki MultiJet 2 zapewniają ekonomiczność, przyjazność dla środowiska i osiągi na niespotykanym poziomie na rynku. W porównaniu z pierwszą generacją silników MultiJet, układ zasilania paliwem jest teraz wyposażony w szybsze wtryskiwacze, które mogą wykonywać wiele wtrysków w szybkim tempie. Konkretnie, system ten może teraz przeprowadzić główny modulowany wtrysk paliwa w kilku wyraźnych fazach oraz przewidzieć następujące po nim. Serwozawór systemu MultiJet 2 z wyważonym tłoczkiem jest w stanie zarządzać do 8 wtryskami na cykl, oferując większą prędkość, elastyczność i precyzję w różnych fazach działania. To sprawia, że system jest znacznie mniej skomplikowany, z 40% mniejszą ilością komponentów, co zwiększa ekonomiczność i niezawodność.
Dzięki MultiJet 2, w nowych typach wtryskiwaczy można osiągnąć strategie skoncentrowane na optymalizacji coraz bardziej zaawansowanego spalania, takie jak system kształtowania współczynnika wtrysku (IRS), który polega na dwóch kolejnych wtryskach tak bliskich czasowo, że generują one ciągły i modulowany dopływ paliwa do cylindrów. Dzięki tej metodzie poprawia się proces spalania, co działa na korzyść emisji cząstek stałych i tlenków azotu (NOx). Obecnie silniki MultiJet 2 całkowicie spełniają normę Euro 5 i jednocześnie oznaczają znaczący krok w kierunku surowszych norm regulacyjnych w przyszłości.
Wzbogacony o nową technologię, MultiJet 2 jest wyposażony w niezawodną i nowoczesną 6-biegową skrzynię biegów. Silnik 2.0 litra Fiata Freemont znajduje się na szczycie swojej klasy pod względem osiągów i reakcji. Dowodem tego jest fakt, że maksymalna wartość momentu obrotowego (350 Nm) osiągana jest już przy 1750 obr/min i pozostaje stała do 2500 obr/min w wersji 170 KM (do 2000 obr/min w wersji 140 KM). W normalnym zakresie użytkowania (od uruchomienia silnika do 3000 obr/min) moment obrotowy nigdy nie spada poniżej 300 Nm, unikając nieprzyjemnych „zmian biegów w dół” i zwiększając przyjemność z jazdy. To sprawia, że silnik jest bardzo elastyczny, zapewniając optymalne przyspieszenie od 0 do 100 km/h i maksymalne prędkości: 11 sekund i 195 km/h dla modelu 170 KM, 12,3 sekundy i 180 km/h dla modelu 140 KM. Wszystko to przekłada się na dynamiczną i bezpieczną jazdę: dla obu wersji mocy, wartości w cyklu połączeń wynoszą 6,4 l/100 km i 169 g/km CO2.
Wykorzystanie wartości emisji Euro 5 zapewnia blisko połączony filtr cząstek stałych (CCDPF) oraz zaawansowany system recyrkulacji spalin (EGR), w którym wszystkie podkomponenty są zgrupowane w jednym, kompaktowym elemencie (moduł EGR).
Przyjemność z jazdy
Fiat Freemont otacza zarówno kierowcę, jak i pasażerów technologią, która zapewnia im najwyższy poziom komfortu na pokładzie, co potwierdza automatyczna klimatyzacja trójstrefowa, innowacyjny system multimedialny i bezkluczykowy dostęp/uruchamianie. W podobny sposób, przyjemność z jazdy zapewniają zarówno specjalnie zaprojektowane zawieszenie, jak i opony oraz wyściełające wnętrze, które jest komfortowe i wolne od wibracji, dzięki efektywnej izolacji akustycznej samochodu.
System automatycznej klimatyzacji trójstrefowej
Klimat wewnątrz kabiny pasażerskiej jest jednym z głównych czynników wpływających na komfort podróży, a także ważnym elementem bezpieczeństwa, ponieważ komfort, wilgotność i wentylacja wpływają na samopoczucie kierowcy, a co za tym idzie, na jego poziom uwagi. Nie zapominając, że system grzewczy i wentylacyjny odpowiada również za odparowanie szyby przedniej i bocznych.
Z tego powodu Fiat Freemont jest wyposażony w automatyczny system klimatyzacji trójstrefowej, który pozwala jednocześnie programować trzy różne temperatury i poziomy dystrybucji powietrza w prawej części kabiny pasażerskiej, lewej części oraz w tylnej strefie. System działa poprzez automatyczne kontrolowanie temperatury, wydajności powietrza, dystrybucji powietrza, użycia sprężarki i recyklingu powietrza. Pozycje i prędkość wentylacji są automatycznie dostosowywane zgodnie z warunkami wejściowymi, takimi jak temperatura zewnętrzna, temperatura wewnętrzna, promieniowanie słoneczne i temperatura cieczy chłodzącej. Jeśli zajdzie potrzeba, kierunek i prędkość przepływu powietrza można wybrać ręcznie i ustawić na stałe.
System multimedialny
Pierwszy poziom wyposażenia zawiera innowacyjny system multimedialny jako standard, wraz z szerokim, kolorowym ekranem dotykowym (4,3″), który pozwala kontrolować wiele funkcji pojazdu, w tym ustawianie temperatury dla trzech stref klimatyzowanych i regulację systemu audio. System oferuje niezrównaną technologię, z radiem/CD/MP3, portem USB, gniazdem AUX i łącznością Bluetooth.
Po wprowadzeniu na rynek dostępna będzie także tylna kamera, która pozwoli kierowcy zobaczyć obraz obszaru za pojazdem na wyświetlaczu dotykowym, gdy bieg wsteczny jest włączony.
Bezkluczykowy dostęp/uruchamianie
Fiat Freemont oferuje system „bezkluczykowego dostępu/uruchamiania” jako standard, co ułatwia wejście do samochodu i uruchomienie silnika. Nie trzeba już szukać kluczy, wkładać ich do zamka, przekręcać, a po zajęciu miejsca kierowcy wkładać do stacyjki, aby uruchomić silnik. Wystarczy mieć spersonalizowany klucz zdalnego sterowania, a wszystko się zmienia. Kiedy zbliżasz się do auta i ciągniesz za klamkę drzwi, elektroniczny moduł kontrolny systemu bezkluczykowego sprawdza, czy klucz jest w pobliżu. Kiedy klucz zostanie wykryty, a tajny kod przesyłany za pomocą fal radiowych zostanie potwierdzony jako poprawny, drzwi automatycznie otwierają się. W tym momencie wystarczy wsiąść za kierownicę i uruchomić silnik, naciskając przycisk na desce rozdzielczej. Po dotarciu do celu ta sama procedura jest wykonywana w odwrotnej kolejności. Wyłącz silnik, naciskając ten sam przycisk, a po wyjściu z samochodu pociągnij za klamkę drzwi. Dla modułu kontrolnego to sygnał, że zamierzasz opuścić samochód, więc system bezkluczykowy zamyka drzwi.
Prosty, wygodny i inteligentny, system jest również wyposażony w szereg zabezpieczeń, aby zapewnić całkowite bezpieczeństwo. Przykładowo, aby uniknąć przypadkowego ruchu pojazdu, co mogłoby być niebezpieczne (na przykład przez dziecko), podczas naciśnięcia przycisku uruchamiania silnika, pedał hamulca również musi być wciśnięty, aby komunikować rzeczywistą intencję wyjazdu.
Po zamknięciu drzwi osoba trzymająca klucz może uzyskać dostęp do bagażnika. System nie tylko zamyka klapę, ale wszystkie zamki mogą być również zamknięte ponownie, naciskając klamkę klapy. Dzięki temu nie trzeba chodzić wokół samochodu i używać klamki, aby sterować centralnym zamkiem.
Zawieszenie przednie i tylne
Fiat Freemont zapewnia maksymalną przyjemność z jazdy, dzięki swojemu zawieszeniu, które oferuje optymalne prowadzenie i „niezależność” od nawierzchni. Dynamika prowadzenia i komfort zostały poprawione dzięki przeprojektowanemu zawieszeniu pojazdu, aby zapewnić ogólną konfigurację zgodną z europejskimi drogami. Dokonano zmian w różnych częściach projektu zawieszenia, w tym usztywnienia mocowań zawieszenia, poprawy geometrii zawieszenia przedniego w celu zmniejszenia kąta przechyłu oraz dostosowania kalibracji zawieszenia i amortyzatorów do optymalnej kombinacji komfortu i prowadzenia, które spełniają europejskie standardy.
Fiat Freemont ma przednie zawieszenie typu MacPherson, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe oraz stabilizator. Zaletą zawieszenia MacPherson jest zmniejszenie rozmiaru i możliwość kalibracji geometrii zawieszenia podczas przewożenia ładunków. Z tyłu pojazd wyposażony jest w system zawieszenia Multilink ze sprężynami śrubowymi, amortyzatorami gazowymi oraz stabilizatorem, co zmniejsza przechyły nadwozia w zakrętach, poprawiając komfort jazdy i prowadzenie.
Opony
Opony Fiata Freemonta korzystają z bieżników i wzorów materiałowych stworzonych w celu optymalizacji trakcji zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni, zapewniając efektywne prowadzenie przy minimalnym hałasie. Te cechy zostały dostosowane do każdego pakietu strojenia zawieszenia i opracowane we współpracy z dostawcami opon.
Z 19-calowymi felgami aluminiowymi, pojazd jest wyposażony w opony typu „M + S”, które można używać przez cały rok, bez potrzeby montażu opon zimowych w mroźne miesiące.
Bezpieczeństwo klasy premium
Fiat Freemont został zaprojektowany i zbudowany, aby osiągnąć najwyższe poziomy bezpieczeństwa biernego i czynnego. Podwozie zaprojektowane jest z wysoką zdolnością do absorpcji wstrząsów, aby zapewnić maksymalną wydajność w przypadku kolizji. Nadwozie, maska, drzwi, siedzenia i kolumna kierownicy zostały zaprojektowane w celu ochrony pasażerów pojazdu. Ich zachowanie w przypadku wypadku zostało dokładnie zbadane. Ponad jedna trzecia nadwozia wykonana jest z niezwykle odpornej stali stopowej, co zapewnia solidną i bezpieczną strukturę, która zapewnia doskonałą absorpcję energii powstałej w wyniku kolizji, zwiększając komfort jazdy i doskonałe prowadzenie.