Fiat wprowadził model Grande Punto w 2005 roku, jako następcę serii Punto, ale większego. Oferowany był w wersjach trzy- i pięciodrzwiowych.
Fiat znany był z produkcji dobrych samochodów w segmencie małych pojazdów. Na przestrzeni lat udowodnił swoje umiejętności przy takich modelach jak 600, 500, Tipo, Ritmo i innych. Problemy pojawiały się w przypadku większych modeli, jak Argenta czy Croma. Jednak w segmencie supermini oraz małych samochodów, zwykle sobie radzili.
Proste linie i kanciaste kształty Punto odeszły w niepamięć. Grande Punto charakteryzował się zaokrąglonym nadwoziem, reflektorami inspirowanymi Maserati oraz wznoszącą się linią okien. Wypukłe nadkola nadawały sportowy charakter i muskularny wygląd, nawet jeśli w większości wersji silnikowych to nie było do końca prawdziwe. Zastosowano również pomysł z Punto, aby umieścić światła tylne pionowo na słupkach C. Na koniec, projekt został stworzony przez Giugiaro i jego studio Italdesign.
Grande Punto oferował znacznie lepsze wnętrze od swojego starszego poprzednika, z poprawionymi wskaźnikami oraz większą ilością funkcji bezpieczeństwa. Miejsce z przodu było w porządku, ale z tyłu było ograniczone z powodu krótkiego rozstawu osi. Okna boczne dla pasażerów z tyłu nie zapewniały dobrej widoczności. Ale nikomu to nie przeszkadzało. Wygląd zewnętrzny był świetny!
Jeśli chodzi o silniki, włoscy inżynierowie przygotowali szeroki wybór opcji. Wersja trzydrzwiowa Grande Punto była wyposażona w silniki o mocy od 65 do 129 KM. Poza najlepszymi wersjami wysokoprężnymi, które miały 6-biegowe manuale, pozostałe modele były połączone z 5-biegową skrzynią manualną.
Grande Punto, pasja w ruchu
Grande Punto, nowy model Fiata, który ma na celu powtórzenie historycznego sukcesu swojego poprzednika, debiutuje w Turynie. Chociaż teoretycznie samochód należy do segmentu B, jego rozmiar, wyposażenie i cechy stanowią alternatywę dla wielu aut z segmentu C.
Grande Punto jest zatem wyjątkowy w globalnym krajobrazie, zaprojektowany i stworzony, aby stać się nowym punktem odniesienia w kwestii stylu, wprowadzając koncepcję większych 'wymiarów’. Model osiąga również standardy bezpieczeństwa i jakości, które są szczególnie wysokie w swoim segmencie, oferuje najlepszy wybór silników diesla i ma bardzo konkurencyjny stosunek ceny do jakości. W wyniku wszystkich tych cech, Grande Punto interpretuje trzy podstawowe wartości: piękno, solidność i błyskotliwość w wysoce oryginalny sposób.
Efektem jest samochód, który uosabia pasję oraz możliwości stylistyczne i budowlane marki, która została założona ponad sto lat temu. To jest część genotypu marki, wspólnie z pracą i zawodową dumą tysięcy ludzi – techników, robotników i menedżerów – którzy przez lata pracowali w jej zakładach i biurach, oraz na torach wyścigowych. Zawiera korzenie niepowtarzalnej osobowości, która sprawia, że od razu rozpoznajemy Fiata spośród wszystkich aut, które widzimy na drodze. Zawsze był Fiat dla ludzi, którzy najpierw odkryli samochód jako niezastąpiony środek mobilności, a potem nauczyli się doceniać auta piękne, niezawodne i przyjemne w prowadzeniu, ale przede wszystkim w dostępnej cenie. Grande Punto nie jest wyjątkiem; wręcz przeciwnie, wyznacza nowe parametry stylu, bezpieczeństwa i komfortu w tej kategorii, w której najlepsi producenci samochodów na świecie rywalizują o przestrzeń. Wystarczy powiedzieć, że segment kompaktowy stanowi 26% rynku samochodowego w Europie Zachodniej, czyli 'rdzeń’ rynku, z około 3 750 000 sprzedanych aut rocznie. W Italii jest jeszcze bardziej wyraźne, gdzie ta kategoria stanowi 37% rynku, złożoną z 56% silników benzynowych i 44% diesli.
Aby osiągnąć i utrzymać przewagę w tej kategorii rynkowej, Grande Punto musi dokonać realnego skoku naprzód w kategoriach koncepcyjnych. Zaledwie kilka lat temu samochód o tych wymiarach, komforcie i wyposażeniu byłby uważany za 'samochód rodzinny’, a z pewnością nie kompaktowy.
Dlatego tylko marka taka jak Fiat mogła zburzyć klasyczne kategorie, aby dyktować czasy i metody, ponownie wyznaczając trendy i narzucając koncepcje oraz innowacyjne rozwiązania. Najnowszy model Fiata dokonuje skoku pokoleniowego w porównaniu do swojego poprzednika, tak jak Punto w odniesieniu do Uno przy jego debiucie w 1993 roku, a Uno w odniesieniu do 127. Nazwa żyje, jako wspaniałe dziedzictwo auta, które zyskało uznanie 6 milionów klientów o różnych gustach, wieku, narodowości i statusie społecznym.
Trzy wygrywające cechy nowego modelu
Zaprojektowany przez Italdesign-Giugiaro we współpracy z Fiat Style Centre, styl Grande Punto wyróżnia się w obecnej scenie motoryzacyjnej pięknem linii zewnętrznej, która jest nowoczesna, elegancka i wyraźnie 'włoska’, reprezentując 'śródziemnomorską’ estetykę, gdzie smukłe, zaokrąglone kształty zdają się być inspirowane samochodami sportowymi z lat 50. i 60. Jak zewnętrzna, tak i wewnętrzna część Grande Punto jest najbardziej rozwiniętą ekspresją włoskiego stylu, dzięki jakości materiałów i dbałości o każdy szczegół. Efektem jest jasne, przytulne i funkcjonalne wnętrze.
To samochód stworzony, aby 'ekscytować’, ale także wyrażać solidność, która wynika z doskonałych standardów jakości. To potwierdzają niezwykle wysokie normy bezpieczeństwa, dbałość o detale, które są nietypowe w tej klasie rynkowej, oraz wyjątkowy komfort. Wrażenie to potwierdzają zewnętrzne wymiary samochodu, które plasują go na szczycie swojej kategorii: długość 403 cm, szerokość 168 cm, wysokość 149 cm i rozstaw osi wynoszący 2,51 metra, co przekłada się na niezwykle dużą przestronność wnętrza. Grande Punto jest wyraźnie samochodem o jakości wyższej: od samych początków projektu zespół pracujący nad nim dążył do bardzo wysokich standardów jakości, korzystając z rygorystycznego procesu inżynieryjnego, opierając się na bardzo solidnej platformie, jednocześnie stosując najbardziej zaawansowane, innowacyjne metody zapewnienia niezawodności w trakcie rozwoju i industrializacji modelu.
A na koniec, Grande Punto jest zwinny i przyjemny w prowadzeniu w każdej sytuacji. Błyskotliwość ta wynika przede wszystkim z jego silników, które łączą doskonałe osiągi, niskie zużycie paliwa i pełny szacunek dla środowiska (wszystkie są zgodne z normą Euro 4). Oferowane są dwa silniki benzynowe (65 KM 1.2 8v i nowy 77 KM 1.4 8v) oraz cztery turbodiesle (120 i 130 KM 1.9 Multijet, 75 KM 1.3 Multijet 16v oraz nowy 90 KM 1.3 Multijet 16v z turbosprężarką o zmiennej geometrii).
'Wartość’ jako klucz do sukcesu
Innymi słowy, scena wydaje się gotowa na powtórzenie rynkowego sukcesu poprzedniego modelu. Sukces samochodu to wynik udanej próby, błysku stylistycznej intuicji wspieranej badaniami nowych trendów mody, emergentnych potrzeb klientów oraz prognoz dotyczących wyników rynkowych. Innymi słowy, to trudny przepis, który następnie testuje najostrzejszy sędzia: czas. Prawdziwy sukces trwa przez lata. Było to widoczne w przypadku Punto: od 1993 roku do dziś, ponad sześć milionów ludzi w Europie kupiło ten samochód, a dwadzieścia pięć międzynarodowych jury nagrodziło go. Mimo że Grande Punto debiutuje, produkcja i sprzedaż Punto, które jest obecnie na rynku, będą kontynuowane, z wersjami benzynowymi, diesla i metanu oraz szczególnie korzystnymi ofertami.
Podobnie jak poprzedni model, Grande Punto gra tą samą kartą: słuchając klientów i upewniając się, że produkt ewoluuje w odpowiedzi na ich potrzeby. Zgodnie z pierwszym i najważniejszym wymaganiem kierowanym przez jakiegokolwiek klienta kupującego samochód, nowy model zaoferuje przede wszystkim 'wartość’. To zawsze było jednym z atutów Fiata Punto, który prowadził swój segment, w którym w ostatnich latach wprowadzono ogromną liczbę nowych samochodów. Rywalizacja jest oczywiście zacięta, gotowa do wejścia na ring wszelkimi środkami. Ale ten model nigdy nie stracił uznania, konkurując na najwyższych poziomach i zawsze oferując coś ekstra: bezpieczeństwo, wartość za pieniądze i dobry balans między osiągami a zużyciem, oraz dążąc do innowacji. To jest oczywiście misją Fiata: włoskiej firmy, która buduje samochody o oryginalnym stylu i bogatej gamie inteligentnych rozwiązań, które są w stanie gwarantować lepszą jakość codziennego życia. A dzisiaj Grande Punto przejmuje pałeczkę z precyzyjnym celem, aby uszanować to idealne zobowiązanie wobec kierowców.
Ruchoma Pasja
Polityka komunikacyjna zaplanowana dla tego oryginalnego modelu skierowana jest do młodego, dynamicznego odbiorcy, wykorzystując świeży, bezpośredni język. Jednym z efektów jest logo 'Mr. Dot’, wesoły piktogram w kształcie P, który zmienia swój wygląd w zależności od sytuacji: od kierowcy do małego człowieka na nartach. Istnieje 50 możliwych transformacji, z każdą mającą inną osobowość, wyrażając koncepcję „ruchomej pasji”, która leży u podstaw projektu Grande Punto: z jednej strony nowy model reprezentuje pasję, jaką Fiat i jego pracownicy czują do samochodów, prędkości i wyścigów, z drugiej strony, jest także duchem klienta, który przyciągany jest wartościami piękna, dynamizmu, koloru, pasji i ruchu. Stworzono 19 wersji, łącząc 2 typy nadwozia (3 lub 5 drzwi), 4 wyposażenia, 6 silników, 13 kolorów nadwozia i 12 rodzajów wnętrza, wszystko w interesującej cenie. Grande Punto jest także 'wielki’ z powodu swojej ceny, która jest niemal identyczna z ceną dzisiejszego Punto, z tą różnicą, że za tę samą inwestycję klienci będą cieszyć się samochodem na szczycie swojej kategorii z bogatym, nowoczesnym wyposażeniem.
Precyzyjna odpowiedź na każdą potrzebę