Fiat Punto odniósł wielki sukces dla włoskiej marki, ale potrzebował następcy. Nowy model, wprowadzony w 2005 roku, nosił nazwę Grande Punto.
Fiat znany był z produkcji dobrych samochodów w segmencie małych aut. Przez lata udowadniał swoje umiejętności dzięki pojazdom takim jak 600, 500, Tipo, Ritmo i innym. To większe modele sprawiały im problemy, jak Argenta czy Croma. Jednak w segmencie supermini i małych aut nigdy nie zawiedli.
Proste linie i kanciaste kształty z Punto odeszły w niepamięć. Grande Punto wprowadziło zaokrągloną sylwetkę, reflektory inspirowane Maserati oraz wznoszącą się linię okien. Wydatne nadkola sugerowały sportowy charakter i muskularną obecność, choć w większości wersji silnikowych to nie do końca się sprawdzało. Pomysł przeniesienia tylnych świateł w pionie na słupki C zaczerpnięto z Punto. Ostatnie ale nie mniej ważne, projekt podpisał Giugiaro i jego studio Italdesign. Grande Punto oferowano w wersjach 3- i 5-drzwiowej.
Wnętrze było znacznie lepsze niż w starszej generacji. Deska rozdzielcza była zamontowana wyżej niż wcześniej, co zapewniało lepszą ochronę w razie wypadku. Kierowcy bardzo doceniali nową tablicę rozdzielczą z łatwiejszymi do odczytania wskaźnikami. Z przodu było dużo miejsca, ale z tyłu było ono ograniczone z powodu krótkiego rozstawu osi. To był powszechny problem w segmencie małych aut.
Dla silników włoscy inżynierowie przygotowali szeroki wybór opcji. Grande Punto było dostępne z jednostkami dwu- lub czylindrowymi. Tak, dwu cylindry dla silnika 0.9-litrowego TwinAir. Moc dostępna dla Grande Punto wahała się między 65 a 120 KM.
Grande Punto, pasja w ruchu
Grande Punto, nowy model Fiata, ma na celu powtórzenie historycznego sukcesu swojego poprzednika, robiąc przy tym krok w stronę nowoczesności. Choć teoretycznie samochód należy do segmentu B, jego rozmiary, wyposażenie i cechy rzeczywiście stanowią alternatywę dla wielu pojazdów segmentu C.
Grande Punto jest zatem unikalny na światowym rynku, zaprojektowany i skonstruowany, aby stać się nowym wzorcem stylistycznym, wprowadzając pojęcie większych „wymiarów”. Model ten spełnia także szczególnie wysokie standardy bezpieczeństwa i jakości w swoim segmencie, oferuje najlepszy wybór silników dieslowskich i, co najważniejsze, ma bardzo konkurencyjny stosunek ceny do jakości. W wyniku tych cech Grande Punto interpretuje trzy fundamentalne wartości: piękno, solidność i blask w wysoce oryginalny sposób.
Efektem jest samochód, który ucieleśnia pasję oraz umiejętności projektowe i budowlane marki, istniejącej od ponad wieku. To część genotypu marki, wraz z pracą i dumą zawodową tysięcy ludzi – techników, pracowników fizycznych i menedżerów – którzy latami pracowali w jej zakładach i biurach, oraz na torze wyścigowym. Zawiera korzenie tej niepowtarzalnej osobowości, która sprawia, że natychmiast rozpoznajemy Fiata wśród wszystkich samochodów, które widzimy na drodze. Zawsze istniał samochód Fiata dla tych, którzy po raz pierwszy odkryli auto jako niezastąpione środki indywidualnej mobilności, a następnie nauczyli się doceniać pojazdy piękne, niezawodne, przyjemne w prowadzeniu, a przede wszystkim w przystępnej cenie. Grande Punto nie jest wyjątkiem; w rzeczywistości ustala nowe parametry stylu, bezpieczeństwa i komfortu w tej kategorii, w której najlepsi producenci na świecie rywalizują o przestrzeń. Wystarczy powiedzieć, że segment kompaktowy stanowi 26% rynku samochodowego w Europie Zachodniej, innymi słowy, „rdzeń” rynku z około 3,75 miliona sprzedanych aut rocznie. W Włoszech to jeszcze bardziej widoczne, gdzie ta kategoria stanowi 37% rynku, składając się z 56% silników benzynowych i 44% dieslowskich.
Aby osiągnąć i utrzymać przewagę w tej kategorii rynku, Grande Punto musi wykonać prawdziwy krok naprzód w koncepcyjnym ujęciu. Jeszcze kilka lat temu samochód o takich wymiarach, komforcie i wyposażeniu byłby uważany za „rodzinny”, a z pewnością nie za kompaktowy.
Dlatego tylko marka taka jak Fiat mogła zburzyć klasyczne kategorie, aby dyktować tempo i metody, ponownie wyznaczając trendy i narzucając koncepcje oraz innowacyjne rozwiązania. Najnowsze dziecko Fiata wykonuje krok do przodu w porównaniu do swojego poprzednika, tak jak Punto w stosunku do Uno, kiedy zadebiutowało w 1993 roku, a Uno w stosunku do 127. Nazwa żyje dalej jako wspaniałe dziedzictwo samochodu, który zyskał uznanie 6 milionów klientów o różnych gustach, wieku, narodowości i pochodzeniu społecznym.
Fiat Grande Punto (2005)
2005 Fiat Grande Punto
Trzy zwycięskie cechy nowego modelu
Opracowany przez Italdesign-Giugiaro we współpracy z Fiat Style Centre, styl Grande Punto wyróżnia się na obecnej scenie motoryzacyjnej pięknem zewnętrznej linii, która jest nowoczesna, elegancka i wyraźnie „włoska”, w typowym „śródziemnomorskim” języku stylu, gdzie smukłe, zaokrąglone linie zdają się inspirowane sportowymi samochodami lat 50. i 60. XX wieku. Tak jak zewnętrze, wnętrze Grande Punto przedstawia najdoskonalszą ekspresję włoskiego stylu, dzięki jakości materiałów i dbałości o każdy szczegół. Efektem jest jasne, przytulne i funkcjonalne środowisko.
To samochód stworzony, aby „podekscytować”, ale także aby wyrażać solidność wynikającą z doskonałych standardów jakości. To potwierdzają niezwykle wysokie standardy bezpieczeństwa, dbałość o szczegóły, które są nietypowe w tym segmencie rynku, i wyjątkowy komfort. Wrażenie to potwierdzają zewnętrzne wymiary samochodu, które uplasowują go na szczycie swojej kategorii: ma 403 cm długości, 168 cm szerokości, 149 cm wysokości i rozstaw osi wynosi 2,51 metra, co przekłada się na niezwykle dużą przestronność wewnętrzną. Grande Punto jest wyraźnie samochodem o wyższej jakości: od samego początku projektu zespół pracujący nad nim dążył do bardzo wysokich standardów jakości, korzystając z rygorystycznego procesu inżynieryjnego, bazującego na bardzo mocnej platformie, stosując najnowocześniejsze metody niezawodności podczas całego procesu rozwoju i industrializacji modelu.
A w końcu, Grande Punto jest zwinny i przyjemny w prowadzeniu w każdej sytuacji. Ten blask pochodzi głównie z jego silników, które łączą doskonałe osiągi, niskie zużycie paliwa oraz całkowity szacunek dla środowiska (wszystkie spełniają normy Euro 4). Są dwa silniki benzynowe (65-konna 1.2 8v i nowa 77-konna 1.4 8v) oraz cztery turbodiesle (120 i 130-konna 1.9 Multijet, 75-konna 1.3 Multijet 16v i nowa 90-konna 1.3 Multijet 16v z turbosprężarką o zmiennej geometrii).
'Wartość’ jako klucz do sukcesu
Innymi słowy, wszystko wskazuje na to, że sukces rynkowy poprzedniego modelu można powtórzyć. Sukces samochodu jest wynikiem udanego wyzwania, błysku intuicji stylistycznej wspieranego badaniami nad nowymi trendami mody, pojawiającymi się potrzebami klientów oraz prognozami dotyczącymi wyników rynku. Innymi słowy, to trudny przepis, który następnie testowany jest przez najsurowszego sędziego: czas. Prawdziwy sukces trwa latami. Było to widoczne w przypadku Punto: od 1993 roku do dziś ponad sześć milionów ludzi w Europie kupiło ten samochód, a dwadzieścia pięć międzynarodowych jury uhonorowało go nagrodami. Mimo że Grande Punto debiutuje, produkcja i sprzedaż Punto, które jest aktualnie na rynku, będą kontynuowane, w wersjach benzynowych, dieslowskich i metanowych, a także w szczególnie korzystnych ofertach.
Jak poprzedni model, Grande Punto gra tym samym atutem: słuchając klientów i dbając, aby produkt ewoluował w zgodzie z ich potrzebami. Zgodnie z pierwszym i najważniejszym wymaganiem stawianym przez każdego klienta, który kupuje samochód, nowy model przede wszystkim zaoferuje „wartość”. To zawsze była jedna z mocnych stron Fiata Punto, który prowadził swój segment, w którym w ostatnich latach wprowadzono ogromną liczbę nowych samochodów. Konkurencja jest oczywiście zacięta, gotowa do walki wszelkimi sposobami. Ale ten model nigdy nie stracił terenu, rywalizując na najwyższych poziomach i zawsze oferując coś dodatkowego: bezpieczeństwo, doskonały stosunek jakości do ceny oraz dobrą równowagę między osiągami a zużyciem, nieustannie dążąc do innowacji. To oczywiście misja Fiata: włoska firma, która buduje samochody o oryginalnym stylu i bogatych, inteligentnych rozwiązaniach, które w konsekwencji mogą zapewnić lepszą jakość codziennego życia. A dziś Grande Punto przejmuje pałeczkę z precyzyjnym celem, by uszanować to idealne zobowiązanie wobec kierowców.
Ruchoma Pasja
Zaplanowana polityka komunikacyjna tego oryginalnego modelu kieruje się do młodego, dynamicznego publiczności używając świeżego, bezpośredniego języka. Jednym z rezultatów jest logo „Mr. Dot”, radosny pictogram w kształcie litery P, który zmienia wygląd w zależności od sytuacji: od kierowcy po małego człowieka na nartach. Istnieje 50 możliwych transformacji, z każdą o innej osobowości, wyrażającej koncepcję „ruchomej pasji”, która leży u podstaw projektu Grande Punto: z jednej strony nowy model reprezentuje pasję, jaką Fiat i jego pracownicy wykazują na rzecz samochodów, szybkości i wyścigów, z drugiej zaś, to duch klienta, który przyciągany jest wartościami piękna, dynamizmu, koloru, pasji i ruchu. Stworzono 19 wersji, łącząc 2 typy nadwozia (3 lub 5 drzwi), 4 wyposażenia, 6 silników, 13 kolorów nadwozia i 12 typów wnętrza, wszystko to w interesującej cenie. Grande Punto jest także „wielki” dzięki swojej cenie, która jest prawie identyczna z ceną dzisiejszego Punto, z różnicą, że za tę samą inwestycję klienci będą cieszyć się samochodem na szczycie swojej kategorii z bogatym, nowoczesnym wyposażeniem.
Precyzyjna odpowiedź na każdą potrzebę