Podczas gdy inni producenci samochodów zaczęli tworzyć sportowe wersje swoich hatchbacków, Fiat ożywił dawną, znaną markę: Abarth.
W latach 70. i 80. Abarth był popularną marką. Przygotowywał różne modele Fiata do wyścigów, zarówno na zamkniętych torach, jak i w rajdach. Pod koniec lat 80. i w latach 90. ta nazwa niemal wypadła z pamięci klientów. Jednak Fiat nie zapomniał o swoim byłym partnerze i w 2007 roku zaprezentował wersję Abarth modelu Grande Punto.
Choć większość części pochodziła z standardowego Grande Punto, wersja Abarth była wyjątkowa. Posiadała nowy przedni zderzak z czarnymi wlotami i szeroką dolną kratkę podzieloną grubym paskiem potrzebnym do umieszczenia tablicy rejestracyjnej. Oprócz unikalnego wzoru felg, Abarth miał boczne paski podobne do tych, jakie dodawano do samochodów wyścigowych.
Wewnątrz samochodu zainstalowano unikatowe wnętrze z aluminiowymi wykończeniami na drzwiach i desce rozdzielczej. Przednie siedzenia miały wbudowane zagłówki i mocno wyprofilowane miejsca, aby utrzymać pasażerów na miejscu podczas szybkiej jazdy po krętej drodze. Aby wzmocnić sportowe odczucie, Fiat zamontował otworowe pedały aluminiowe. Trójramienna, gruba kierownica poprawiała relacje kierowcy z samochodem.
Pod maską Fiat wprowadził turbodoładowany silnik benzynowy. Zapewniał wystarczającą moc, aby dotrzymać kroku Golfowi GTI na torze wyścigowym. Jednak zmodyfikowana wersja nie ograniczała się tylko do silnika. Sześciobiegowa skrzynia manualna była jedyną dostępną opcją, podczas gdy inżynierowie Abartha pracowali nad udoskonaleniem zawieszenia i poprawą trzymania drogi Grande Punto.
Chwalebna przeszłość staje się teraźniejszością, a pasja, która zawsze była silna, dziś zdobywa nowe szczyty: to właśnie inspiracja za planem Fiat Group Automobiles na re-launch marki Abarth. Zawsze kojarzona z wytrzymałymi, pełnymi ducha samochodami, wyzwaniami, pasją i emocjami, Abarth wraca z nową gamą, która zaspokoi apetyt wszystkich entuzjastów samochodów sportowych.
Nowość polega na współczesnej interpretacji wszystkiego, co Abarth robił w przeszłości – zaczynając od wyścigów samochodowych, przez prototypy i zestawy do konwersji pojazdów, aż po akcesoria modowe reprezentujące styl Abarth. To wyraz najwyższego stylu życia wyścigowego, a nowa firma będzie działać na kilku frontach: po pierwsze, w świecie motorsportu, ściśle związanym z rywalizacją, trofeami monomarkowymi i samochodami przygotowanymi dla klientów prywatnych. Po drugie, w obszarze komercyjnym, obejmującym tuning – stąd produkcja zestawów konwersyjnych – nie zapominając o szerokich operacjach licencyjnych i merchandisingowych.
Krótko mówiąc, Abarth tworzy swój własny świat, który kręci się wokół wartości, które przyczyniły się do jego wielkiego sukcesu w minionych dekadach: innowacyjnego designu, nowoczesnych materiałów i miłości do detalu. Za tym wszystkim stoi absolutnie prawdziwa pasja do motoryzacji, nie wspominając o ludzkich i technologicznych zasobach firmy oraz zawodowej dumie tysięcy ludzi – techników, pracowników i menedżerów – którzy przychodzili i odchodzili z fabryk, biur i torów wyścigowych.
Celem pierwszego projektu Abarth, który później będzie rozszerzany na inne modele, był Grande Punto – w sprzedaży we Włoszech od września. Na rynku szwajcarskim ma się pojawić pod koniec roku, a także dostępny będzie w innych krajach w 2008 roku. Między poszczególnymi premierami ledwie będzie czas na oddech: od teraz do końca 2008 roku zaplanowano nie mniej niż cztery nowe wprowadzenia produktów. Plany rozwoju marki wymuszą jej rozszerzenie zdolności produkcyjnych w krótkim okresie, a w ciągu kilku miesięcy nowa siedziba Abarth zostanie ukończona w zakładzie Mirafiori. Nowe pomieszczenia połączą działy produkcji, projektowania i zarządzania firmy.
Taki szybki rozwój tłumaczy decyzję o nadaniu Abarthowi własnej marki, zarządzanej przez niezależną firmę (Abarth & C. S.p.A., w 100% należącą do Fiat Group Automobiles), której dystrybucja powierzona jest wyłącznej organizacji handlowej obejmującej cztery poziomy: centra serwisowe, dealerów, specjalistycznych tunerów i warsztaty.
Szybka i błyskawiczna reakcja (w najlepszej tradycji Abarth), Abarth & C. S.p.A jest pod kierownictwem dyrektora generalnego Luca De Meo i obejmuje trzy obszary działalności: Operacje Biznesowe, Inżynierię i Produkcję oraz Operacje Wyścigowe. Pierwsza z nich, prowadzona przez Antonina Labate, ma za zadanie projektowanie produktów i usług związanych z personalizacją i tuningiem standardowych samochodów sportowych, organizowanie sieci sprzedaży i serwisu oraz zarządzanie operacjami merchandisingowymi i licencyjnymi Abarth.
Drugi obszar, Inżynieria i Produkcja, kierowany jest przez Paolo Ollino. Odpowiada on za rozwój techniczny i produkcję, razem z tuningiem i serwisowaniem samochodów wyścigowych oraz opracowywaniem produktów personalizacji i tuningu. Dział ten współpracuje z Działem Inżynierii i Projektowania Fiat Group Automobiles (kierowanym przez Haralda Westera).
Na koniec, dział Operacji Wyścigowych, prowadzony przez Claudio Berro, ma za zadanie koordynowanie uczestnictwa pojazdów Abarth w krajowych i międzynarodowych zawodach motorsportowych, organizowanie mistrzostw zarezerwowanych dla klientów prywatnych oraz zarządzanie relacjami z klientami wyścigowymi i sponsorami.