Podczas gdy miejski krajobraz wymagał małych pojazdów, klienci domagali się samochodów na tyle przestronnych, aby mogły w nich komfortowo zasiąść cztery dorosłe osoby. To było trudne zadanie.
Kiedy Fiat stworzył model Multipla, wszyscy narzekali na jego wygląd, a samochód zajął drugie miejsce w rankingu najbrzydszych aut na świecie, przegrywając tylko z Pontiac Aztek. W Europie uznawano go za najobrzydliwszy samochód wszech czasów! Nikt nie zwracał uwagi na jego zdolność przewożenia do sześciu osób w pojeździe wystarczająco krótkim, aby zaparkować wszędzie. Fiat wyciągnął wnioski i opracował model Idea, MPV zbudowane na platformie małego segmentu.
Fiat spróbował ponownie zaoferować przestronny samochód w niewielkim nadwoziu, a tym razem Idea się sprawdziła. Mimo wysokiej sylwetki, nie wyglądała jak stos wygładzonych cegieł ułożonych jedna na drugiej. Wysoki przód z reflektorami i kratką przypominającymi modele Punto, był połączony z krótką maską i dużą przednią szybą. Z boku wysokie panele drzwiowe zajmowały więcej niż połowę ich wysokości. Z tyłu zainstalowano pionowo umieszczone światła tylne, ale nie tak wysoko jak w standardowym Punto.
Wnętrze tchnęło radością i szczęściem dzięki wysokiej pozycji siedzenia, która zapewniała dużo miejsca na nogi nawet dla osób o wzroście ponad 1,8 m. Zestaw wskaźników znalazł swoje miejsce na środku deski rozdzielczej, która miała dwutonowy design. Dzięki temu pasażerowie na tylnej kanapie również mogli zobaczyć prędkościomierz. Z tyłu było miejsce dla trzech dorosłych, ale samochód zaprojektowano z myślą o dwóch szerokich indywidualnych siedziskach i składanym podłokietniku.
Pod maską włoska marka wykorzystała silniki z modelu Punto. Dostępnych było sześć jednostek napędowych, o maksymalnej mocy w zakresie od 70 do 101 koni mechanicznych.
Fiat Idea to mini MPV produkowany przez włoskiego producenta Fiata od 2004 roku. Samochód bazuje na podwoziu Punto i dzieli z nim wszystkie silniki.
Idea wyróżnia się wszechstronnym wnętrzem, które obejmuje przesuwane i składane tylne siedzenia, co pozwala na maksymalne wykorzystanie nadwozia o długości poniżej 4 metrów. Wysokość Idei, połączona z wąską szerokością i wąskimi torami, sprawia, że samochód ma wysoki środek ciężkości, co skutkuje gorszymi właściwościami jezdnymi w porównaniu do rywali, takich jak Opel Meriva i Renault Modus.
Silniki
Silniki w Fiat Idea spełniają normy Euro 4. Silnik benzynowy to 1.4 L 16-zaworowy o mocy 95 KM, dostępny w wersjach z 5- lub 6-biegową skrzynią biegów, natomiast jednostki diesla to 1.3 L 16-zaworowe MultiJet o mocy 70 KM lub 90 KM. Wszystkie te silniki można połączyć z zrobotyzowaną skrzynią biegów Dualogic.
Lancia Musa