Wydany w 2007 roku, model Linea miał zastąpić stary model Marea. Był to większy sedan w ofercie Fiata, oparty na platformie Grande Punto.
Linea została zaprojektowana, aby przyciągnąć więcej nabywców dzięki smukłej i eleganckiej sylwetce. Sedan miał przestronne wymiary, dlatego miejsce na głowę i nogi nigdy nie stanowiło powodu do narzekań.
Pojemność bagażnika wynosiła 500 litrów, co zapewniało dużą ładowność.
Wnętrze zaprojektowane zostało z dużą dbałością o detale, z materiałami dobrej jakości oraz przyjemną kombinacją kolorów.
Silniki oferowane w modelu Linea zapewniały dobrą wydajność oraz znakomitą efektywność paliwową, spełniając normę Euro 4.
Użytkownicy mogli wybierać spośród dwóch opcji silnikowych: jednostki 1.4 o mocy 77 KM lub 1.3-litrowego turbodiesla Multijet o mocy 90 KM.
Linea była wyposażona w automatyczną klimatyzację, system Blue&Me z portem USB, radio z odtwarzaczem CD (również MP3) oraz tempomat i czujniki parkowania.
Dzięki dobrze zaprojektowanemu zawieszeniu, Linea oferowała łatwe i precyzyjne prowadzenie.
Pod względem bezpieczeństwa, Linea dysponowała doskonałym systemem hamulcowym, 6 poduszkami powietrznymi w standardzie, ABS, elektronicznym rozdziałem siły hamowania oraz opcjonalnym ESP (elektroniczny program stabilizacji).
Mimo wielu funkcji, Linea wciąż pozostawała dobrą opcją w stosunku do ceny.
Fiat Linea, który zadebiutował w Stambule w październiku zeszłego roku, teraz pojawia się na rynku. Ten sedan z segmentu C oferuje nową interpretację stylu, praktyczności i przyjemności z jazdy, wszystko to w bardzo konkurencyjnej cenie.
Samochód został opracowany przez firmę Tofas A.S., joint venture w 50% między Fiat Auto a Koç Holding, które jest notowane na giełdzie w Stambule. Produkcja odbędzie się w zakładzie w Bursie w Turcji (w pełni operacyjny, roczna produkcja osiągnie 60 000 sztuk) i będzie sprzedawany w kilku krajach europejskich i nie tylko: Hiszpania, Niemcy, Maroko i Finlandia. W późniejszym czasie Fiat Linea będzie również produkowany w Brazylii, Indiach, Chinach i Rosji.
Nowy model zdecydowanie ma międzynarodowy charakter; został zaprojektowany przez Centrum Stylu Fiata, a jego zewnętrzny design jest elegancki, dynamiczny i typowo 'włoski’. Celem było przyciągnięcie klientów prostymi, gładkimi liniami, które potwierdzają nowe rodzinne odczucie Fiata (od Grande Punto do nowego Bravo), oferując jednocześnie nową interpretację elementów stylistycznych wielkiej włoskiej tradycji motoryzacyjnej w segmencie sedanów. To niezwykłe dziedzictwo stylistyczne zaowocowało Fiatem Linea, czterodrzwiowym sedanem, który jest smukły i elegancki, ale o przestronnych wymiarach, stawiających go w czołówce swojej klasy: długość 4,56 metra, szerokość 1,73 metra, wysokość 1,5 metra i rozstaw osi 2,6 metra, a także bagażnik o pojemności 500 litrów.
Taka samo uwaga poświęcono stylizacji wnętrza, gdzie linie są harmonijne i współgrają z zewnętrzem, tworząc przyjazne, pełne światła otoczenie, które zapewnia ogromną przestrzeń i wyjątkowy komfort, z uwzględnieniem ergonomii i miejsca dla kierowcy i pasażerów. To właśnie w obszarze jakości, komfortu, praktyczności i przyjemności z wnętrza Fiat Linea dąży do wyróżnienia się, wspierany przez staranność materiałów i zestawienie kolorów, a także dbałość o każdy detal i montaż.
Zaprojektowany dla eleganckiej, wyrafinowanej klienteli z osobowością, nowy model jest zwinny i przyjemny w prowadzeniu w każdej sytuacji. Posiada iskrę, która wynika głównie z jego silników, które łączą doskonałe osiągi, niskie zużycie paliwa i pełen szacunek dla środowiska (wszystkie zgodne z Euro 4). Przy premierze model będzie dostępny z wyborem silnika benzynowego (1.4 8v, 77 KM) oraz silnika turbodiesel (1.3 Multijet 16v, 90 KM z turbosprężarką o zmiennej geometrii), oba w połączeniu z pięciobiegową skrzynią mechaniczną; silnik 120 KM 1.4 16v Turbo z nowej rodziny T-Jet będzie dostępny w późniejszym terminie.
Oferta Fiat Linea jest bardzo wszechstronna, aby zaspokoić potrzeby klientów, którzy postrzegają samochody tej klasy jako prawdziwą inwestycję, jako że to główny samochód rodzinny, i dostosuje się do różnych rynków, na których będzie sprzedawany. W większości z tych rynków, na starcie, oferta będzie obejmować dwa silniki (90 KM 1.3 Multijet i 77 KM 1.4 16v), trzy wersje wyposażeniowe (Active, Dynamic i Emotion) oraz 11 kolorów nadwozia. Oferta obejmuje również wyposażenie godne wyższego segmentu, takie jak niektóre wyszukane urządzenia klimatyzacyjne i infotainment, które poprawiają komfort i jakość spędzonego czasu w samochodzie: od automatycznej klimatyzacji, systemu Blue&Me® z portem USB, radia z odtwarzaczem CD (w tym plikami MP3) i tempomatu, po czujniki deszczu, zmroku i parkowania. Innymi słowy, dostępnych jest wiele kombinacji, które oferują doskonały stosunek jakości do ceny oraz najlepszy stosunek ceny do zawartości.
Wreszcie, Fiat Linea jest wyposażony w niezawodny układ zawieszenia, który zapewnia bardzo łatwe, precyzyjne kierowanie, doskonałą przyczepność i najlepszy możliwy komfort dla pasażerów: niezależny układ MacPherson z przodu oraz pół-niezależne koła połączone osią skrętną z tyłu.
Ale Fiat Linea to nie tylko styl, osobowość, nowoczesna niezawodna inżynieria, bogate wyposażenie i wyjątkowy komfort. To także bardzo bezpieczny samochód. Zamiast pojedynczych urządzeń, to właśnie połączenie wielu zastosowanych rozwiązań czyni go jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swoim segmencie. Stabilne, skuteczne hamowanie, dobra przyspieszenie gwarantowane przez silniki i przewidywalne zachowanie na drodze, pozwala Fiatowi Linea wyjść nawet z najtrudniejszych sytuacji. Nowy model jest również bardzo dobrze wyposażony w zakresie bezpieczeństwa biernego, co potwierdza obecność 6 poduszek powietrznych (wielostopniowe z przodu, kurtynowe oraz boczne), które są standardem, w zależności od wersji i rynku. Co więcej, wprowadza również szereg innowacyjnych elementów technicznych, które zapewniają kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem (bezpieczeństwo aktywne). Należą do nich system ABS nowej generacji, wraz z EBD (Elektroniczna Dystrybucja Hamowania) oraz opcjonalnie, zaawansowany system ESP (Elektroniczny Program Stabilizacji).
To w skrócie cechy zwycięskie Fiat Linea, który ma na celu odegranie czołowej roli w tej kategorii, gdzie konkurują wszyscy wielcy producenci samochodów na świecie. Segment C stanowi 20% rynku samochodowego zachodniej Europy, czyli rdzeń rynku, z około 3 000 000 rejestracji rocznie. Większość samochodów w segmencie C to hatchbacki z dwoma nadwoziami, podczas gdy modele z trzema nadwoziami (sedany) stanowią tylko 5% tego rynku, z 150 000 rejestracji rocznie (przewiduje się, że osiągnie 160 000 jednostek do 2013 roku).
Udział w innych krajach spoza Europy jest bardziej znaczący. W Turcji, na przykład, segment C stanowi 52% całego rynku, a sedany stanowią 75% z tego, z 170 000 rejestracji rocznie (około 50% z nich to samochody premium, a mix sprzedaży to 50% benzynowych i 50% dieslowych).
Fiat Linea ma szansę stać się strategicznym samochodem dla oferty Fiata w Chinach: cały rynek chiński osiągnął 4 000 000 pojazdów w 2006 roku i ma szansę osiągnąć 7 500 000 jednostek do 2013 roku.