Fiat zaprezentował trzecią generację modelu Panda 4×4 podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2012 roku. Był to jedyny pojazd z napędem na wszystkie koła w swoim segmencie.
Włoski producent samochodów wprowadził serię Panda w 1980 roku, ale dopiero w 1986 roku uruchomił wersję 4×4 dla swojego małego pojazdu. Ta wersja okazała się sukcesem, więc producent zdecydował się na wprowadzenie modeli Panda z napędem na wszystkie koła w kolejnych generacjach. W 2012 roku trzecia generacja Pandy 4×4 była gotowa, by stawić czoła śniegowi i trudnym trasom.
Fiat zbudował Pandę 4×4 na tej samej platformie co modele 500 i Panda. W odróżnieniu od swoich „rodzeństw” miała wyższy prześwit i specyficzne elementy stylistyczne, takie jak czarna osłona dolna na przednim zderzaku oraz plastikowe wstawki na bokach. Projektant kontynuował ten motyw także na tylnym zderzaku. Na dolnej części samochodu zamontowano srebrną plastikową osłonę, co dodatkowo poprawiło jego zdolności terenowe.
Wnętrze zostało zmodyfikowane w porównaniu do wersji 4×2. Otrzymało nową zieloną osłonę wokół zegarów. Samochód miał specyficzne tapicerowane fotele z unikalnym wzorem oraz szczegóły z ekologicznej skóry. Wysoka konsola nad centralnym tunelem dodała kolejną przestrzeń do przechowywania, w sumie 14, już dostępną w wersjach 4×2.
Najważniejszym aspektem małej Pandzie 4×4 była jej technika. System napędu na cztery koła oparty był na centralnym mechanizmie różnicowym Haldex oraz systemie ESP, który hamował koła, które traciły przyczepność, przekazując moment obrotowy na te z lepszą przyczepnością. Pojazdy z silnikiem benzynowym miały bardzo niską pierwszą bieg, co lepiej pozwalało radzić sobie na stromych nachyleniach.
Nowy Fiat Panda 4×4 – jedyny model segmentu A z napędem na cztery koła – zadebiutował na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2012 roku.
Jako następca bestsellera, który pojawił się niemal 30 lat temu, dzisiejsza, trzecia generacja Pandę 4×4 idealnie oddaje ducha czasów, łącząc utarte możliwości terenowe z wyrafinowanym designem oraz kompaktową, efektywną architekturą. Fiat Panda 4×4 to doskonały przykład wszechstronności tego modelu, prawdziwy „Super Panda”, gotowy zmierzyć się z górskimi ścieżkami dla mułów i miejską dżunglą z tym samym spokojem.
Oprócz standardowego wyposażenia, które zaspokoi najbardziej wymagających klientów, nowa Panda 4×4 ponownie się poprawia i potwierdza swoje zdolności do rywalizacji z samochodami terenowymi znacznie większych wymiarów (i znacznie wyższych cen).
Styl i wymiary
Samochód ma pięć drzwi, długość 368 centymetrów, szerokość 167 centymetrów i wysokość 160 centymetrów. Rozstaw osi wynosi 230 centymetrów. Ma przedni rozstaw kół wynoszący 141 centymetrów oraz tylny rozstaw kół wynoszący 140 centymetrów.
Designerski zespół Fiat Centro Stile, pracując nad nowym wyglądem Fiata Pandę 4×4, postawił na zintegrowanie funkcjonalnych cech konstrukcji, dodając drobne detale, które nadają wizerunkowi niezwykle wysublimowanego mini SUV-a. Wygląd auta cechują wyraźne geometryczne linie przednich i tylnych zderzaków z aluminiowymi akcentami, które podkreślają obecność metalowej ochrony pod nadwoziem.
W przeciwieństwie do poprzedniej generacji, rury wydechowe nowego Fiata Pandę 4×4 płynnie podążają za liniami nadwozia, zapewniając pełną ochronę dolnej części pojazdu. Dwie nowe kolory nadwozia uzupełniają istniejącą paletę kolorów, wzmacniając wygląd 4×4: pomarańczowy Sicilia (pastelowy) oraz zielony Toscana (metaliczny).
Wnętrze korzysta z rozwiązań przyjętych w wersji 4×2, z kilkoma ważnymi nowościami: nowa zielona listwa otaczająca wskaźniki oraz duża kieszeń na drobiazgi, tapicerowane fotele o specjalnym wzorze w trzech kolorach (zielony, beżowy, pomarańczowy) z detalami z eko-skóry, panele drzwiowe z przodu i z tyłu również z wkładkami z eko-skóry oraz podwyższona konsola nad centralnym tunelem, która dodaje dodatkową przestrzeń do przechowywania, w sumie 14, które już są obecne w wersjach 4×2.
Napęd na cztery koła „Torque on demand” oraz funkcja ELD (Elektroniczny Blokada Różnicowa)
Fiat Panda 4×4 wyposażony jest w system transmisji „Torque on demand” z dwoma różnicami i elektronicznie sterowanym sprzęgłem. To stały napęd na cztery koła zarządzany przez jednostkę sterującą, która analizując sygnały pojazdu, równomiernie i proporcjonalnie rozdziela napęd na przednią i tylną oś w zależności od warunków przyczepności na drodze. Zaletą tego systemu jest całkowicie automatyczne działanie oraz brak konieczności konserwacji.
Fiat Panda 4×4 standardowo wyposażony jest w system ESC (Elektroniczna Kontrola Stabilności) z funkcją ELD (Elektroniczna Blokada Różnicowa). System ten zapewnia dodatkową pomoc podczas jazdy oraz ruszania pod górę na śliskim terenie (śnieg, lód, błoto itp.). ELD działa poprzez hamowanie kół, które mają słabszą przyczepność (lub są bardziej śliskie niż inne), przekazując w ten sposób siłę napędową na te, które mają lepszą przyczepność do podłoża. Funkcję tę można aktywować ręcznie, naciskając przycisk za dźwignią zmiany biegów, a działa ona przy prędkości poniżej 50 km/h.
Wersje silnikowe
Dla Fiata Pandę 4×4 dostępne będą dwie wersje silnikowe, obie z systemem Start&Stop: nowy silnik 85 KM 0.9 TwinAir Turbo oraz 75 KM 1.3 MultiJet II diesel. W porównaniu do 1.2 Fire z poprzedniej generacji, TwinAir Turbo ma o 40% większy moment obrotowy. W połączeniu z wyjątkową, sześciobiegową skrzynią biegów z niskim biegiem zapewnia znacznie lepsze ruszanie pod górę, jakość przy uruchamianiu, elastyczność i przyspieszenie. Podobne ulepszenie występuje w silniku MultiJet II, gdzie moment obrotowy wzrasta o 30%.
Zawieszenie
System zawieszenia samochodu z napędem na cztery koła ma do wykonania dwa główne zadania. Musi zapewnić wszystkie typowe cechy pojazdu 2WD, takie jak komfort pasażerów, prowadzenie, trzymanie się drogi oraz bezpieczeństwo, a jednocześnie zapewnić lepsze parametry do pokonywania wszelkiego rodzaju terenu, szczególnie w terenie. Inżynierowie pracowali nad tymi parametrami, aby osiągnąć oba cele. Osiągnięto absolutną doskonałość, szczególnie pod kątem komfortu i osiągów terenowych. Z tego powodu wybrano dwa sprawdzone układy: niezależny układ MacPherson z przodu oraz połączone koło z układem belki skrętnej z tyłu, specjalnie opracowane dla wersji z napędem na cztery koła. W porównaniu do rozwiązania z półokreślonym ramieniem poprzedniej generacji, tylnie zawieszenie jest lżejsze i zapewnia lepszy komfort jazdy oraz akustyczny, zachowując te same osiągi terenowe co wcześniej.
Wyposażenie
Elegancki wygląd połączony z realną mechaniką terenową. Oto w skrócie duch nowego modelu, który kontynuuje niezwykły sukces poprzedniego Fiata Pandę 4×4 i ma stać się wzorem w tym szczególnym segmencie rynku dzięki swojemu wyszukanemu stylowi, dbałości o szczegóły oraz bogatemu wyposażeniu. Potwierdza to kompletny i unikalny zestaw standardowego wyposażenia: system ESC z ELD, manualny system klimatyzacji, radio CD/MP3, felgi z oszlifowanego aluminium 15″, opony 175/65 R15 M+S, elektryczne lusterka, centralny zamek z pilotem oraz tylne zagłówki. Dostępna jest szeroka gama wyposażenia opcjonalnego i akcesoriów, aby jeszcze bardziej zwiększyć jego głównie miejskie lub terenowe zastosowanie, w zależności od potrzeb.
Trekking i Natural Power: rodzina Pand rozrasta się