Wprowadzony na rynek w 1994 roku, Fiat Punto był dostępny w wersjach trzy- i pięciodrzwiowych, przystosowanych do ruchu miejskiego, ale nadal wystarczająco przestronnych, aby pomieścić czterech dorosłych pasażerów.
Fiat stworzył model Punto (punkt) jako następcę już przestarzałego Uno (jeden). Sukces przyszedł niemal od razu dzięki czterem dostępnym wersjom nadwozia: hatchback z trzema i pięcioma drzwiami, furgonetka oraz kabriolet.
Za projekt samochodu odpowiadało studio Italdesign, które uważało, że era kanciastego wyglądu pojazdów dobiegła końca. W rezultacie krawędzie nadwozia były łagodniejsze i bardziej zaokrąglone, a wznosząca się linia okien nadawała samochodowi sportowy charakter. Z tyłu, światła tylne zamontowane były na słupkach C, aby chronić je przed małymi przeszkodami parkingowymi, zwłaszcza w miastach, gdzie system „push-bumper” był powszechny w wąskich miejscach parkingowych.
Trendy biodesignu zaczynały zdobywać coraz większą popularność na rynku, co można było łatwo zauważyć we wnętrzu Punto. Posiadało ono nietypowo wyglądającą deskę rozdzielczą, z szerokim wlotem powietrza rozciągającym się od lewej do prawej, z zespołem wskaźników w jej obrębie, a także oferowało dobre miejsce do przechowywania dla pasażera z przodu. Szerokie drzwi zapewniały łatwy dostęp do wnętrza dla pasażerów z przodu, ale ograniczały go dla tych z tyłu.