Włoska firma motoryzacyjna wprowadziła drugą generację małego Punto w 1999 roku, a w 2003 roku przeprowadziła jej obszerny lifting.
Czasami różnice między wersją po liftingu a wersją bez zmian są na tyle subtelne, że tylko ekspert jest w stanie je dostrzec. W przypadku odświeżonej wersji drugiej generacji Punto sytuacja była jednak inna, ponieważ samochód zyskał nowy wygląd zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.
Fiat zamontował całkowicie nowy przedni zderzak w odświeżonej gamie modelu Punto, z większymi reflektorami, które sięgały aż do maski, a także były lekko ukątowane na bokach. Inżynierowie zdecydowali się na siatkę nad zderzakiem, aby zwiększyć efektywność chłodzenia. Na dolnej części zderzaka zintegrowano parę wlotów powietrza, w których umieszczono światła przeciwmgielne. Tylnie światła zostały przeprojektowane i rozszerzone na klapie bagażnika, co zwiększyło widoczność samochodu z tyłu.
Wewnątrz zainstalowano nową deskę rozdzielczą z nieco zmienionym centralnym panelem. W zależności od wariantu wyposażenia, zainstalowano elektroniczny system klimatyzacji, który poprawił komfort jazdy. Nowe materiały i kolory przyczyniły się do znaczącego wzrostu sprzedaży modelu Punto.
Fiat zamontował mocniejsze silniki pod maską, ale wersja podstawowa pozostała z tym samym silnikiem 1.2 o mocy 60 KM. Trzy nowe silniki poprawiły efektywność paliwową wersji diesla Punto, zaczynając od nowo opracowanej jednostki 1.3 o mocy 69 KM.
Fiat Punto to supermini produkowany przez włoskiego producenta Fiata od 1994 roku.
Model 1
Wewnętrznie nazwany Projektem 176, Punto zostało zaprezentowane we wrześniu 1993 roku i wprowadzono je na rynek na początku 1994 roku jako następcę starzejącego się Fiata Uno. Punto zostało uznane za Europejski Samochód Roku 1995. Charakterystyczny i elegancki design autorstwa Giorgetto Giugiaro od razu przypadł do gustu, chociaż jedna z najbardziej rozpoznawalnych cech samochodu, pionowe tylne światła, nie była częścią pierwotnego projektu Giugiaro i została dodana później w Fiacie. Konkurencyjna cena, która była niższa niż w przypadku rywali, takich jak Opel Corsa i Volkswagen Polo, również przyczyniła się do szybkiego sukcesu Punto na rynku.
W podstawowej wersji Punto dostępne były silniki benzynowe 1.1 i 1.2 L oraz diesel 1.7. Oferowana była także mocniejsza wersja 1.6 Sporting, która w 1997 roku została zastąpiona bardziej ekonomicznym silnikiem 1.2 z 16 zaworami, ale najlepszą wersją okazało się 1.4 GT Turbo – zdolne do osiągnięcia prędkości 124 mph i przyspieszenia do 60 mph w zaledwie 7.9 sekundy, korzystające z ewolucji turbodoładowanego silnika 128 SOHC, znanego pierwotnie z Fiata Uno Turbo Mk II. Dostępna była również wersja kabriolet (cabrio), zbudowana przez Bertone (a nie w głównych zakładach Fiata), która charakteryzowała się elektrycznie chowanym dachem i była jednym z najtańszych samochodów z otwartym dachem na świecie w tamtym czasie.
Model 2
Druga generacja Nuova (Nowego) Punto, nazwana Projektem 188, zadebiutowała w 1999 roku. Stylizacja była całkowicie nowa, ale zachowała charakterystyczny kształt i design oryginalnego Punto, podczas gdy podwozie i wnętrze zostały całkowicie przebudowane. Nowe Punto stało się także pierwszym Fiatem od dziesięcioleci, który nosił okrągłe logo Fiata, z okazji setnej rocznicy istnienia firmy.
Silniki 1.1 i 1.4 turbo zostały wycofane z powodu problemów z emisjami, a modele bazowe miały jedynie silnik benzynowy 1.2 (z 8 lub 16 zaworami, dającymi odpowiednio 60 i 80 KM) lub diesel 1.9 (z lub bez wtrysku common-rail). Oferowano dwie sportowe wersje. Model 1.2 16 zaworowy Sporting, z 6-biegową skrzynią biegów, oraz sportowy 1.8 HGT, który mógł osiągnąć prawie 130 mph. HGT przyspiesza od 0 do 60 mph w 8.6 sekundy, co jest nieco wolniejsze niż wersja GT modelu 1, ale uznano to za dużą poprawę w kwestii prowadzenia.
Fiat Punto drugiej generacji wprowadził również elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive, które oferuje dwa tryby pracy i korzysta z silnika elektrycznego zamiast hydraulicznej pompy napędzanej silnikiem. Przekłada się to na mniejsze zużycie paliwa i mniejszy wpływ na środowisko.
Model 2 Revision B
Na początku 2003 roku Fiat uczcił wyprodukowanie 5 000 000 egzemplarza Punto. W tym samym roku rewizja B modelu 2 przyniosła dalsze zmiany w platformie, w tym obszerne zmiany w stylizacji zewnętrznej oraz wycofanie silnika 1.2 L Sporting na rzecz nowego silnika 1.4 16v oraz wprowadzenie silnika diesla 1.3 L MultiJet z wtryskiem common-rail. Okrągłe logo Fiata, umieszczane wcześniej tylko na masce modeli drugiej generacji, pojawiło się również na klapie bagażnika modelu 2B. 1 czerwca 2005 roku Fiat wyprodukował 6 000 000 egzemplarz Punto w fabryce w Melfi. Obecnie Punto jest czwartym najlepiej sprzedającym się supermini w Europie.