FIAT Punto 3 drzwiowe 2012-2018

FIAT Punto 3 drzwiowe 2012-2018

Przejdź do galerii zdjęćFIAT Punto 3 drzwiowe 2012-2018

Fiat wprowadził odświeżoną wersję Grande Punto w 2012 roku, rezygnując z „Grande” w nazwie i rozwiązując niektóre problemy zauważone w poprzedniku.

Podczas światowego kryzysu finansowego Grande Punto było samochodem, który pomógł włoskiemu producentowi przetrwać, sprzedając się w dużych ilościach. Jednak Fiat nie chciał opierać się tylko na wersji pięciodrzwiowej i zaoferował również sportowo wyglądającą wersję trzydrzwiową. Następnie, gdy w końcu uwolnił się od widma bankructwa, odświeżył wygląd samochodu dla obu wersji.

Model z 2012 roku został wzbogacony o nowy przedni zderzak z czarną siatką w grillu dla całej gamy. Z tyłu zderzak był w kolorze nadwozia i miał nowe, wydłużone światła przeciwmgielne oraz wsteczne. Dodatkowo, grill był szerszy i smuklejszy, a w zależności od wersji, miał stylizowaną siatkę w kształcie plastra miodu. Profil samochodu wyglądał nieco inaczej w wersji trzydrzwiowej, z dłuższymi drzwiami i czarnym słupkiem B. Ponadto, słupek C był szerszy u dołu niż w pięciodrzwiowym odpowiedniku.

Wnętrze samochodu zostało zaprojektowane tak, aby sportowo wyglądający hatchback miał wzmocnione przednie fotele, które oferowały lepsze podparcie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Jednak ulepszenia nie kończyły się tylko na tym. Dodano nowe rodzaje wyposażenia, takie jak radio-CD z odtwarzaczem MP3, komputer pokładowy, regulowaną kolumnę kierownicy pod względem zasięgu i wysokości oraz więcej poduszek powietrznych w standardzie.

Pod maską Fiat zainstalował szeroki wybór silników o mocy od 69 do 135 KM. Dodatkowo, wprowadzono turbodoładowany silnik o pojemności 0,9 litra i dwóch cylindrach, nazwany Twin-Air.

 Nowy Fiat Punto z 2012 roku oparty jest na tradycji włoskiej marki w produkcji innowacyjnych, wiodących w swojej klasie samochodów miejskich. Skierowany do najbardziej konkurencyjnego i dynamicznego segmentu rynku motoryzacyjnego, model 2012 potwierdza swoją solidnie wypracowaną reputację stylowego, technologicznie zaawansowanego supermini.

Nowy Punto dostępny jest w wersji trzy- lub pięciodrzwiowej i oferuje szerszy wybór silników przyjaznych dla środowiska, więcej wyposażenia oraz większy wybór specyfikacji niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki temu spełnia coraz bardziej wymagające oczekiwania klientów, którzy poszukują mniejszych, bardziej ekologicznych aut, które są ekonomiczne w eksploatacji, łatwe w użytkowaniu, a jednocześnie stylowe, bezpieczne, komfortowe i przyjemne w prowadzeniu.

Uproszczenie nazwy do samego „Punto” odpowiada uproszczeniu wyglądu, z nowym designem zewnętrznym, nową paletą kolorów, nowymi wzorami felg, nowymi kolorami i materiałami wewnątrz oraz nowym silnikiem TwinAir, który dołącza do oferty.

Znaczenie nowego Fiata Punto nie powinno być niedoceniane. Segment supermini stanowi około jednej czwartej wszystkich sprzedawanych nowych samochodów, z około 30 modelami z Europy, Japonii i Korei, które walczą o udział w rynku. Od momentu debiutu w 1993 roku Punto stało się liderem z ponad 8,5 miliona sprzedanych pojazdów w całej Europie. Nowy model z 2012 roku ma za zadanie kontynuować ten sukces, przyciągając jednocześnie młodszych klientów.

Pięć poziomów wyposażenia – Pop, Easy, Lounge oraz nowe GBT i TwinAir – odzwierciedla tę strategię. Wersja Pop została zaprojektowana z myślą o klientach wrażliwych na cenę, którzy nie chcą rezygnować ze stylu, nawet kupując przystępne cenowo auto. Wnętrze zachwyca stylowymi wstawkami z denimu na siedzeniach, wszystkie modele mają światła do jazdy dziennej, a system infotainment Blue&Me TomTom LIVE można zamówić.

Wersja Easy stanie się hitem sprzedażowym w gamie Fiata Punto 2012 i łączy elegancję z nowoczesną technologią. Oferuje również kolorowe klamki i lusterka, zdalne centralne zamki, tylną kanapę dzielącą się w proporcjach 60/40, ogrzewane lusterka oraz manualną klimatyzację.

Najwyższa wersja Lounge otrzymała nowe wykończenia wewnętrzne i nową tapicerkę deski rozdzielczej. Inne luksusowe akcenty to sportowe fotele, podłokietnik z przodu, klimatyzacja automatyczna, tempomat, białe oświetlenie ambientowe na desce rozdzielczej oraz przednie światła przeciwmgielne.

Model GBT, stworzony z okazji wsparcia Fiata dla brytyjskiego kolarstwa, oparty jest na wersji Easy, z bardziej sportowymi felgami, obniżonym zawieszeniem, przyciemnionymi szybami, tylnym spojlerem w kolorze nadwozia i progami bocznymi. Model TwinAir również bazuje na wersji Easy, z 15-calowymi, diamentowymi felgami, błyszczącymi czarnymi osłonami lusterka i słupków drzwi, unikalnymi siedzeniami oraz przyciemnionymi szybami.

W porównaniu do modelu Fiat Punto Evo, który nowy model zastępuje, oferta silników została uproszczona. Obejmuje teraz nagradzany silnik TwinAir Turbo, który łączy w sobie osiągi silnika czterocylindrowego z ekonomiką silnika dwucylindrowego oraz dźwięk, który sprawia radość z jazdy.

Innowacyjna technologia MultiAir Fiata również znajduje się w parze silników 1.4-litra, jeden z turbodoładowaniem, drugi bez. Filozofia MultiAir kontroluje proces spalania bezpośrednio przez zawory dolotowe, co zapewnia lepszą efektywność i większą moc niż inne silniki o podobnej pojemności. Oferta silników benzynowych zamyka tradycyjny silnik 1.2 i 1.4-litra, który wykorzystuje najnowszą technologię zmiennego rozrządu, aby zapewnić zarówno ekonomiczność, jak i przyjemność z jazdy.

Ostatecznie, dostępne są dwa silniki wysokoprężne MultiJet 2, które generują odpowiednio 75 i 85 KM, z tym ostatnim korzystającym z nowej technologii, emitując jedynie 90 g/km dwutlenku węgla.

Wszystko to mieści się w przekształconej, znanej sylwetce Punto, która stała się jeszcze bardziej atrakcyjna i nowoczesna.

DYNAMICZNY I WYRAFINOWANY

Nowy Fiat Punto z 2012 roku zachowuje natychmiast rozpoznawalny dynamiczny kształt modelu, ale został uczyniony jeszcze bardziej eleganckim i charakternym dzięki licznym zmianom, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.

Na zewnątrz

Najbardziej zauważalną modyfikacją jest nowy przedni zderzak. Aby zapewnić, że wygląd zewnętrzny samochodu odzwierciedla nowoczesną technologię wewnątrz, łączy mocne strony designu Grande Punto z 2005 roku i Punto Evo z 2009 roku. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z wersją trzy- czy pięciodrzwiową, nowy zderzak wprowadza elegancki wygląd, malując go w tym samym kolorze co reszta nadwozia. Dwa wloty powietrza są podzielone przez tablicę rejestracyjną, ale zamknięte w pojedynczej trapezowej ramie. Kierunkowskazy pozostają po obu stronach tablicy rejestracyjnej, z reflektorami powyżej, a okrągłe światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania znajdują się w dolnym wlocie powietrza.

Wszystkie modele mają czarną osłonę chłodnicy z heksagonalnym wzorem. To sprawia, że osłona chłodnicy wyróżnia się na tle reszty samochodu, nadając nowemu Fiatowi Punto bardziej techniczny i sportowy wygląd. Malowany w kolorze nadwozia przedni zderzak również sprawia, że znak Fiata bardziej się wyróżnia.

Z tyłu logo Fiata pełni teraz także funkcję zamka: naciśnij je, a klapa bagażnika się otworzy. Logo Punto znajduje się poniżej w centrum, z czerwoną kropką w tym samym kolorze co logo Fiata. Jak z przodu, także tylny zderzak przeprojektowano, aby był w tym samym kolorze co reszta pojazdu. Pod nim tylne światła przeciwmgielne i wsteczne zostały wydłużone i zintegrowane z otaczającą powierzchnią.

Nowe felgi i kolory dopełniają metamorfozy. 15-calowe felgi mają nowy design, a w palecie nadwozia pojawiły się trzy nowe metaliczne kolory. Nazwa TwinAir oznacza nowy poziom wyposażenia, który ma dedykowany kolor – Unplugged Green – z błyszczącym czarnym dachem dostępnym jako opcja.

Wnętrze

W związku z nowym, atrakcyjnym wyglądem zewnętrznym, wnętrze Fiata Punto z 2012 roku wykorzystuje nowe materiały na siedzeniach i desce rozdzielczej, nadając mu świeższy, młodzieńczy wygląd. Dostępne są materiały z elektro-zgrzewanymi elementami ułatwiającymi wentylację w gorące dni oraz materiał Sportex z heksagonalnym wzorem podobnym do osłony chłodnicy. Na desce rozdzielczej dostępne są również nowe pokrycia o miękkim dotyku.

Wyposażenie

Model Pop, podstawowa wersja, został zaprojektowany jako dostępny, prosty i funkcjonalny sposób na posiadanie Punto. Mimo to jest dobrze wyposażony, oferując stylowe wnętrze Spicy Grey z materiałowymi siedzeniami z czerwonymi przeszyciami, regulowaną wysokość i głębokość kierownicy, regulowane fotele, komputer pokładowy, zdalne zamki centralne, elektryczne przednie okna, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz na okna, radio, odtwarzacz CD i MP3, tylne podłokietniki oraz system ABS.

Średnie wersje Easy i GBT oferują wyjątkową relację ceny do wyposażenia. Zostały zaprojektowane, aby łączyć styl i technologię, ich deska rozdzielcza ma czarne wstawki Diamond, a fotele ozdobione są elementami w jednym z trzech kolorów kontrastujących z ciemnym wnętrzem. Oprócz wyposażenia z wersji Pop, model Easy ma w standardzie manualną klimatyzację, poduszkę powietrzną dla kierowcy w kolanie, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, tylną kanapę dzieloną w proporcjach 60/40, przyciemnione reflektory, elektrycznie regulowane lusterka w kolorze nadwozia oraz 15-calowe felgi Comfortline.

Wersja GBT ma tę samą specyfikację co Easy, ale z 15-calowymi felgami Sportline, przyciemnionymi szybami oraz sportowym zawieszeniem i spojlerem tylnym w kolorze nadwozia.

Na szczycie gamy znajduje się elegancki i sportowy model Lounge. Posiada 15-calowe felgi Sportline, przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania, elektryczny dach Skydome, chromowaną rurę wydechową, wyprofilowane fotele z tkaniny Castiglio, automatyczną klimatyzację podwójną strefową, podłokietnik z przodu, ESP, elektryczne tylne okna w wersji pięciodrzwiowej, oświetlenie ambientowe wewnątrz oraz Blue&Me z Bluetooth, portami USB i Aux.

Aby podkreślić wyjątkową, innowacyjną i zadziorną osobowość modelu TwinAir, otrzymuje on swoje własne wykończenie. Zewnętrzne detale, takie jak lusterka i słupki są błyszczące i czarne, a 15-calowe felgi także mają błyszczące diamentowe wykończenie. Przyciemnione reflektory i specjalne logo TwinAir dopełniają jego identyfikację.

Oprócz unikalnego koloru Unplugged Green, większość z pozostałych 12 odcieni z gamy Punto dostępna jest również z błyszczącym czarnym dachem w specyfikacji TwinAir. Wewnątrz tapicerka siedzeń wykonana jest z szarego materiału Sportex z wytłoczonym logo TwinAir na przednich zagłówkach, a deska rozdzielcza ma miękki dotykowy wykończenie w czarni diamentowym stylu. Oprócz tej samej specyfikacji co wersja Easy, posiada także przyciemnione szyby oraz przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania.

Dzięki nowemu modelowi właściciele Fiata Punto będą mogli personalizować swoje samochody jak nigdy dotąd. Aby stworzyć auto idealnie dopasowane do swoich potrzeb, dostępnych jest 13 kolorów nadwozia, pięć poziomów wyposażenia, siedem rodzajów tapicerki wnętrza, 11 rodzajów stylowych felg aluminiowych i szereg innych akcesoriów. Efektem jest nieskończona liczba kombinacji, dzięki którym właściciele mogą nadać swojemu Punto wyjątkowy charakter.

NOWE SILNIKI POPRAWIAJĄ EFEKTYWNOŚĆ

Aby wykazać swoje techniczne doskonałości, w sercu Fiata Punto z 2012 roku znajduje się nowa oferta pięciu silników benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Każdy z nich oferuje różny stopień osiągów oraz wiodącą w klasie efektywność, aby nowy Fiat Punto był w stanie zaspokoić potrzeby wszystkich wymagających kierowców. Wszystkie opcje silnikowe są wyposażone w system Start&Stop Fiata (opcjonalnie w wersji Easy 1.2) w połączeniu z Wskaźnikiem Zmiany Biegów, który sugeruje najlepszy bieg, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisje o nawet 15 procent na trasie miejskiej.

TwinAir Turbo

Po raz pierwszy Punto dostępne jest z przełomowym silnikiem TwinAir Turbo firmy Fiat Powertrain. Zwycięzca nagrody Międzynarodowego Silnika Roku 2011 i Najlepszego Zielonego Silnika 2011, to silnik dwucylindrowy, który prowadzi się jak czterocylindrowy. Pracuje w połączeniu z sześciobiegową skrzynią biegów, łącząc w sobie dwa odrębne charaktery w jednym kompaktowym, lekkim pakiecie, aby zaspokoić różne style jazdy.

W trybie normalnym dostępna jest pełna moc silnika, co zapewnia energiczny i dynamiczny postęp dzięki szczytowej mocy 85 KM przy 5500 obr./min oraz maksymalnemu momentowi obrotowemu 145 Nm przy 2000 obr./min. Naciśnięcie przycisku Eco na desce rozdzielczej redukuje moment obrotowy do 110 Nm przy 2500 obr./min. Dzięki temu silnik jeszcze lepiej radzi sobie w miejskich warunkach, zmniejsza zużycie paliwa i emisje, osiągając niesamowite 98 g/km CO2.

Inżynierowie wybrali pojemność tego silnika dwucylindrowego po licznych obliczeniach termodynamicznych, które określiły optymalny współczynnik powierzchni do objętości komory spalania, aby uzyskać maksymalną efektywność. Zastosowano mały turbodoładowacz, aby zapewnić maksymalny moment obrotowy przy niskich obrotach silnika. W połączeniu z dedykowanym zarządzaniem zaworami minimalizuje to czasy reakcji silnika i utrzymuje wysokie poziomy mocy, zwiększając przyjemność z jazdy. Efekt to osiągi, które są około 25 procent lepsze niż w silniku 1.2 z 8 zaworami.

Dzięki technologii MultiAir Fiata, spalanie silnika jest kontrolowane bezpośrednio przez zawory dolotowe. Umożliwia to wysoką stabilność spalania nawet przy bardzo małych obciążeniach silnika, co pozwala na najbardziej efektywne wykorzystanie wtryskiwanego paliwa w celu redukcji emisji.

Ale TwinAir nie jest tylko znany z przyjemności z jazdy i niskiego zużycia paliwa. Jest także niezwykle wyrafinowany. Inżynierowie ciężko pracowali, aby zachować charakterystyczny dźwięk silnika dwucylindrowego, jednocześnie redukując wibracje dzięki zrównoważonemu wałowi przeciwwagowemu i dwumasowemu kole zamachowemu.

MultiJet 2 Turbo diesel

Fiat ma zaszczytną historię pierwszeństwa w rozwoju silników wysokoprężnych. W latach 80. wprowadził pierwszy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem w produkcyjnym samochodzie osobowym, a w latach 90. wynalazł Common Rail. Następnie w 2003 roku Fiat opracował MultiJet. Fiat Punto 2012 ma nową ewolucję silnika MultiJet 2, który dostępny jest w najnowszym modelu Punto z dwoma mocami.

Nowa wersja silnika 1.3-litra 85 KM wprowadza MultiJet 2 do przodu dzięki wprowadzeniu dwóch nowych technologii. Inteligentny alternator optymalizuje strategię doładowania akumulatora, gdy silnik jest wyłączony przez system Start&Stop. Inteligentny przepływ korzysta z pompy olejowej o zmiennej pojemności oraz optymalizacji obiegu chłodzenia, aby poprawić efektywność. Efektem jest bardzo dobry moment obrotowy 200 Nm przy 1500 obr./min, przy emisjach CO2 wynoszących zaledwie 90 g/km, co czyni Punto jednym z najczystszych aut w swojej klasie. Jest także jednym z najbardziej ekonomicznych, osiągając wynik 80,7 mpg w cyklu mieszanym.

Jak wszystkie silniki drugiej generacji MultiJet, zarówno ten jednostka, jak i wersja 75 KM korzystają z nowego systemu wtrysku ze wspólną szyną z zrównoważonym zaworem elektromagnetycznym. Kontroluje on ilość diesla wtryskiwanego do cylindra z ogromną precyzją, co pozwala na szybszy i bardziej elastyczny ciąg wtrysku niż wcześniej.

Osiem wtrysków na cykl także wykorzystuje przełomową technologię Kształtowania Stawki Wtrysku (IRS). Składa się ona z dwóch kolejnych wtrysków z zerowym czasem hydraulicznego wstrzymania pomiędzy nimi. Oznacza to, że spalanie jest bardziej stopniowe, a przy wyższych obciążeniach staje się bardziej płynne, co prowadzi do poprawy efektywności, emisji i hałasu. W rzeczywistości, zużycie i emisje CO2 tych silników zgodnych z Euro 5 mają poprawić się o około trzy procent, a emisje tlenków azotu zmniejszają się o 20 procent.

Dalsze zyski w efektywności uzyskuje się dzięki niskowizkościowym płynom przekładniowym i turbodoładowaniu drugiej generacji. Stała geometria turbosprężarki w wersji 75 KM i zmienna geometria w wersji 85 KM zapewniają najlepszą możliwą funkcję turbodoładowania przy każdej prędkości silnika. Na dodatek moment obrotowy przy niskich obrotach poprawił się o 25 procent w porównaniu do poprzedniego silnika. Silniki 1.3-litra MultiJet 2 są wyposażone w pięciobiegową manualną skrzynię biegów.

MultiAir benzynowy

Tak samo jak Fiat zrewolucjonizował świat silników wysokoprężnych, tak samo przyczynił się do postępu technologicznego w silnikach benzynowych dzięki swojej gamie MultiAir. W porównaniu do tradycyjnego silnika benzynowego jednostka MultiAir oferuje wyższą moc i moment obrotowy przy niższym zużyciu paliwa i emisjach. W gamie Fiata Punto z 2012 roku dostępne są dwa różne poziomy mocy silnika MultiAir: 105 KM i 135 KM.

MultiAir dynamicznie kontroluje wciąganie powietrza do silnika, cylinder po cylindrze i skok po skoku, bez użycia przepustnicy. W jego sercu znajduje się nowy system zarządzania zaworami elektro-hydraulicznymi, który wykorzystuje komorę olejową pod wysokim ciśnieniem pomiędzy wałkiem rozrządu a zaworem dolotowym, zarządzaną przez zawór elektromagnetyczny połączony z ECU silnika. Umożliwia to zwiększenie elastyczności harmonogramów skoku zaworów, pozwalając im się zmieniać w zależności od potrzeb powietrznych silnika.

W wyniku tego pełny skok zaworu wykorzystywany jest tylko wtedy, gdy wymagana jest pełna moc silnika. Przy uruchomieniu, późne otwarcie zaworu dolotowego zapewnia wyższe wloty powietrza w celu optymalizacji mieszanki paliwa i powietrza oraz jej spalania. Przy częściowym obciążeniu silnika wczesne zamknięcie zaworu dolotowego optymalizuje wydajność objętości i zmniejsza straty pompowania. Unika się również cofania się do kolektora, a masa powietrza uwięziona w cylindrze jest optymalizowana. Spalanie można jeszcze bardziej poprawić dzięki wielokrotnemu otwarciu zaworu lub wielokrotnemu skokowi przy niskich obrotach silnika lub z jałowego biegu.

Wynik tej wszechstronnej technologii to nie tylko 10-procentowa redukcja zużycia i emisji. Zwiększa również moc o 10% i moment obrotowy o 15% w porównaniu do silników konwencjonalnych. A ponieważ wlot powietrza jest dostosowywany precyzyjnie w zależności od warunków drogowych i stylu jazdy, silniki MultiAir są bardziej relaksujące w prowadzeniu w dużym ruchu i bardziej zabawne, zapewniając lepszą dynamikę na otwartej drodze.

Silnik MultiAir 135 KM 1.4-litra posiada turbodoładowanie, które daje Fiatowi Punto z 2012 roku osiągi sportowego samochodu. Turbo zapewnia optymalne dostarczanie momentu obrotowego w całym zakresie obrotów, a sam model przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,5 sekundy. Mimo to, przy prędkości maksymalnej wynoszącej 200 km/h, osiąga średnie zużycie na poziomie 5,6 l/100 km i emisje CO2 na poziomie 129 g/km.

SILNIK FIRE

Gamę Fiata Punto z 2012 roku otwiera silnik 1.2-litra Fire EVO II. Ten silnik 1.2-litra z ośmioma zaworami ma ciągłą regulację rozrządu, aby zoptymalizować jego otwieranie i zamykanie. Zapewnia to maksymalną wydajność, ale silnik wciąż działa z energią, dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 102 Nm przy 3000 obr/min oraz maksymalnej mocy 69 KM.

Drugim silnikiem w gamie jest silnik 1.4-litra z ośmioma zaworami. Tak jak każdy inny silnik w ofercie spełnia normy Euro 5 dotyczące emisji spalin i ma przyjemne 77 KM oraz 115 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jak silnik 1.2, także ten silnik wyposażony jest w pięciobiegową skrzynię biegów. Jest także jedynym silnikiem w gamie Punto z 2012 roku, który dostępny jest z pięciobiegową półautomatyczną skrzynią Dualogic.

Technologie powietrzne

Dzięki zastosowaniu wielu technologii o wysokiej efektywności i niskim wpływie na środowisko, Fiat nadał im zbiorcza nazwę. W skład nowej marki Air Technologies wchodzą systemy Start&Stop, Wskaźnik Zmiany Biegów oraz ekskluzywne oprogramowanie eco:Drive.

TECHNOLOGIA W DZIAŁANIU

W swoim różnych wcześniejszych odsłonach Punto znane było z wysokiego poziomu ekscytującej i innowacyjnej technologii. Stało się pierwszym samochodem w segmencie supermini, który posiadał wbudowany system infotainment dzięki Blue&Me. Był także pierwszym autem w swojej klasie, które mogło analizować i udzielać wskazówek dotyczących poprawy stylu jazdy w czasie rzeczywistym dzięki eco:Drive. Fiat Punto z 2012 roku rozwija te cechy.

Blue&Me TomTom LIVE

Fiat uznaje, że niezwykle ważne jest, aby kierowcy mogli skoncentrować się na drodze, a nie na szukaniu kierunków czy obsłudze systemów rozrywki samochodowej, dlatego Punto z 2012 roku może być wyposażone w Blue&Me TomTom LIVE.

Zaprojektowany z myślą o maksymalnej użyteczności, ten system integruje telefony komórkowe i odtwarzacze multimedialne z wbudowanymi systemami samochodu, umożliwiając kierowcom korzystanie z nich w pełnym bezpieczeństwie, nie odrywając rąk od kierownicy. Wyposażony w 4,3-calowy, wysokiej rozdzielczości ekran dotykowy, który montuje się w uchwycie na desce rozdzielczej, ten system to znacznie więcej niż tylko nawigacja satelitarna.

Korzystając z intuicyjnego systemu Blue&Me, telefony i odtwarzacze multimedialne mogą być synchronizowane przez Bluetooth, co eliminuje nieestetyczne kable. Urządzenia te można następnie kontrolować za pomocą ekranu dotykowego, przycisków na kierownicy lub komend głosowych, nie odrywając wzroku od drogi ani rąk od kierownicy.

Ekran Blue&Me TomTom LIVE jest zamontowany na desce rozdzielczej, ale może być również usunięty, aby kierowca mógł go używać jako przenośnego systemu nawigacyjnego. System nawigacji posiada szczegółowe mapy, system trasowania, który wybiera najlepsze drogi po analizie warunków ruchu oraz system TomTom HD Traffic, dostarczający szczegółowych informacji o ruchu, korkach, blokadach dróg i pracach drogowych aktualizowanych co dwie minuty w trakcie podróży.

Eco:Drive

Blue&Me zawiera również rewolucyjny system eco:Drive Fiata. Umożliwia on użytkownikom pobranie informacji o swoim stylu jazdy na pendrive’a. Można je następnie przesłać na komputer, a po zalogowaniu się na stronie Fiata eco:Drive, analizowane są przyśpieszenia, hamowania, zmiany biegów i prędkości, aby przyznać kierowcom indywidualny wskaźnik eco:Index w zakresie od 1 do 100. Kierowcy eco:Drive otrzymują następujące wskazówki na temat poprawy swojej wydajności i mogą stać się częścią internetowej wspólnoty eco:Ville. Do tej pory umożliwiło to 64 000 użytkowników zaoszczędzenie 4300 ton CO2 dzięki poprawie stylu jazdy.

Start&Stop i Wskaźnik Zmiany Biegów

Aby jeszcze bardziej zwiększyć oszczędność, wszystkie silniki wyposażone są w system Start&Stop Fiata. Jest on szczególnie zaprojektowany do jazdy po mieście i wyłącza silnik, gdy sygnalizacja świetlna lub inne warunki wymagają zatrzymania pojazdu, jednocześnie utrzymując wszystkie funkcje, takie jak światła, wycieraczki, klimatyzacja i system audio w działaniu. Kiedy przychodzi czas na ruszenie, zwolnienie hamulca lub naciśnięcie sprzęgła uruchamia silnik.

System Start&Stop wyposażony jest w Wskaźnik Zmiany Biegów (GSI). Oferuje on dyskretną wskazówkę dla kierowców, aby zmienić bieg w optymalnym momencie, minimalizując zużycie paliwa. W jeździe miejskiej oszczędność paliwa może wzrosnąć o 15 procent, jeśli obie technologie zostaną wykorzystane.

Bezpieczeństwo

Jak w każdym Fiacie, priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia wszystkich pasażerów. Nadwozie pojazdu wykonane jest z wysokiego stali o dużej wytrzymałości, a sterowanie zostało uczynione jak najbardziej przewidywalnym dzięki niezależnemu zawieszeniu MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu.

Elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive Fiata daje kierowcy dużo informacji zwrotnej, nie pobierając zbyt wiele energii z silnika. Poduszki powietrzne dla kierowcy, pasażera i szyb bocznych są standardowym wyposażeniem każdego modelu, podobnie jak regulowane zagłówki z przodu i z tyłu. Ale są także liczne funkcje, które zwykle uważane są za zarezerwowane dla większych modeli.

Aby zapewnić kierowcom dobrą widoczność, adaptacyjne światła przeciwmgielne doświetlają zakręty. Aby samochody były widoczne, wyposażone są w światła do jazdy dziennej (DRL). Używają one mniej energii niż światła mijania i włączają się automatycznie po włożeniu kluczyka do stacyjki. Używanie ich nie oświetla zestawu wskaźników, co zachowuje jego widoczność w ciągu dnia. Dodatkowo przednie światło przeciwmgielne miga w tym samym czasie co pierwszy błysk kierunkowskazu, aby sygnalizować manewr zmiany pasa.

Punto wyposażone jest w wydajny system hamulcowy, który wspomagany jest przez różne systemy elektroniczne. Jest tu ABS, które wykrywa i zapobiega blokowaniu kół w ekstremalnych sytuacjach hamowania lub na śliskich nawierzchniach. Elektroniczny program stabilności (ESP) pomaga zwiększyć kontrolę kierowcy w każdych warunkach. Monitorując wejścia kierownicy, ESP może ocenić, czy samochód zbacza z zamierzonej trasy i interweniować, hamując poszczególne koła, aby powrócił na prawidłowy tor.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.