Fiat Punto w wersji 5-drzwiowej był jednym z najdysponowanych samochodów w nowoczesnej historii włoskiego producenta. Zaprojektował go Giorgetto Giugiaro.
Linia modelu Uno była na tyle stara, że wymagała zastąpienia, a Fiat nie chciał ponownie używać tej samej nazwy. Kierownictwo postanowiło zakończyć ten model i zacząć od nowego punktu (Punto – wł.). Samochód został wprowadzony na rynek pod koniec 1993 roku i zdobył tytuł „Samochodu Roku” w 1995 roku, pokonując Polo, swojego najbliższego rywala. Pojazd z segmentu małych aut odniósł ogromny sukces. Był dostępny w trzech wersjach nadwoziowych: hatchback 3- i 5-drzwiowy oraz kabriolet.
Studio Italdesign odpowiadało za design samochodu, uznając, że era kwadratowych pojazdów dobiegła końca. W efekcie krawędzie były łagodniejsze i zaokrąglone. Wersja pięciodrzwiowa miała lekko wznoszącą się linię boczną, ale nie tak agresywną jak w przypadku wersji trzydrzwiowej. Z tyłu światła tylne zamontowane były na słupkach C, aby były chronione przez małe wystające elementy, szczególnie w miastach, gdzie system zderzaków odpychających był powszechny w wąskich miejscach parkingowych.
Trend biodesignu zaczął zyskiwać na uwadze w rynku, co można było łatwo dostrzec we wnętrzu Punto. Posiadał nietypowo wyglądającą deskę rozdzielczą, z szeroką półką sięgającą od lewej do prawej strony. Oferowała ona praktyczną przestrzeń do przechowywania dla pasażera z przodu. Projektant zainstalował składane oparcie tylnej kanapy, aby stworzyć miejsce w bagażniku, zwiększając przestrzeń bagażową z 275 litrów (9,7 cu-ft) do 1080 litrów (38,1 cu-ft).