Fiat wprowadził facelifting drugiej generacji swojego małego samochodu segmentu, Punto, w 2003 roku. To nie było tylko nowe światła i zderzaki w kolorze nadwozia.
Nowe elementy pojawiły się z odświeżoną wersją, jednak miało to na celu zaspokojenie zmieniających się gustów rynku, które preferowały bardziej ostre linie. Czasem różnice między odmianą po faceliftingu a wersją sprzed modernizacji są tak subtelne, że tylko eksperci potrafią je dostrzec. W przypadku drugiej generacji Punto sytuacja wyglądała jednak inaczej.
Fiat zainstalował zupełnie nowy przód w odświeżonym modelu Punto, z większymi reflektorami rozciągniętymi ponad maską i wygiętymi po bokach. Inżynierowie zażądali grilla nad zderzakiem, aby poprawić wentylację silnika. Na dolnej części zderzaka zintegrowano parę bocznych wlotów, w których umieszczono światła przeciwmgielne. Mimo to, Fiat nadal nie zainstalował klamek drzwi w kolorze nadwozia. Przynajmniej lusterka nie były już czarne w całej gamie modelu. Tylne światła zostały przeprojektowane i wydłużone na klapie bagażnika, co zwiększyło widoczność samochodu z tyłu.
Wewnątrz zainstalowano nową deskę rozdzielczą z nieco innym układem środkowym. W zależności od wybranej wersji, zainstalowano elektroniczny system klimatyzacji, aby poprawić komfort jazdy. Nowe materiały i kolory przyczyniły się do znacznego wzrostu sprzedaży modelu Punto. Dzięki tylnym drzwiom, pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do tylnych siedzeń.
Fiat zainstalował mocniejsze silniki pod maską, ale wersja podstawowa pozostała z tym samym silnikiem 1.2 o mocy 60 KM. Trzy nowe jednostki poprawiły oszczędne wersje Punto z silnikiem diesla, zaczynając od nowo opracowanego silnika 1.3 o mocy 69 KM.
Druga generacja Punto, oznaczona kodem Projekt 188, zadebiutowała we wrześniu 1999 roku na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie. Stylistyka była całkowicie nowa, zachowując jednak charakterystyczny kształt i design oryginalnego Punto, podczas gdy podwozie i wnętrze zostały całkowicie przeprojektowane, w tym nowa tylna zawieszenie z belką skrętną. Nowe Punto stało się również pierwszym modelem Fiata od dziesięcioleci, który nosił okrągłe logo Fiata, aby uczcić setną rocznicę marki Fiat.
Na wydarzeniu premierowym hatchbacka zaprezentowano także samochód koncepcyjny Fiat Wish, który był twardym kabrioletem wersji Fiat Punto, bardzo podobnym stylistycznie do Peugeota 206 CC. Model został zaprojektowany przez Pininfarinę z okazji stulecia Fiata.
Modele podstawowe
Silniki turbo 1.1 i 1.4-L zostały wycofane z powodu problemów z emisją spalin, a modele podstawowe miały tylko jednostkę benzynową 1.2-L, z 8 lub 16 zaworami, osiągającą odpowiednio 60 KM (45 kW) i 80 KM (60 kW), lub silnik diesla 1.9-L z wtryskiem common rail i turbosprężarką lub z mechanicznym wtryskiem.
Wersje sportowe
Oferowano dwie sportowe wersje. Model 1.2-L 16 zaworowy Sporting z sześciobiegową manualną skrzynią biegów oraz 1.8-L HGT, który mógł osiągnąć prawie 130 mph (210 km/h). Model 1.2-L 16V miał także wersję z przekładnią CVT Speedgear (z sekwencyjnym trybem manualnym składającym się z sześciu biegów, siedmiu w modelu Sporting). Model 1.8-L HGT przyspiesza od 0 do 60 mph w 8.0 sekund. Uznawano go za znaczne poprawienie w prowadzeniu w porównaniu do Punto GT. HGT był również dostępny (w ograniczonej liczbie) jako „HGT Abarth”, który dodawał głębsze zderzaki, tylny spoiler, progi, nowe felgi i wykończenie wnętrza. HGT Abarth nie miał technicznych ulepszeń w porównaniu do zwykłego HGT.
Fiat Punto Dynamic (2003)
2003 Fiat Punto Dynamic
Wspomaganie kierownicy
Druga generacja Punto przyjęła również elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive i miała dwa tryby pracy, korzystając z silnika elektrycznego, a nie pompy hydraulicznej napędzanej silnikiem. Skutkowało to zmniejszonym zużyciem paliwa i mniejszym wpływem na środowisko. Model 1.9-L diesel ma ekonomię paliwa wynoszącą 5.6 l/100 km (50 mpg-imp; 42 mpg-US) – w mieście oraz 3.9 l/100 km (72 mpg-imp; 60 mpg-US) – poza miastem. Benzynowa wersja 1.8-L zużywa 8.8 l/100 km (32 mpg-imp; 27 mpg-US) – w mieście i 5.3 l/100 km (53 mpg-imp; 44 mpg-US) – poza miastem.
Facelifting
Na początku 2003 roku Fiat obchodził wyprodukowanie 5,000,000-tego Punto. W tym samym roku facelift drugiej generacji przyniósł dalsze zmiany w platformie, w tym znaczne modyfikacje w stylizacji nadwozia i silników, częściowo z uwagi na zmiany w przepisach dotyczących bezpieczeństwa pieszych.
Okrągłe logo Fiata, które znajdowało się tylko na masce modeli drugiej generacji, zostało wprowadzone na klapie bagażnika faceliftingu drugiej generacji. 1 czerwca 2005 roku Fiat wyprodukował 6,000,000-te Punto w zakładzie w Melfi.
Zmiany w silnikach obejmowały nowy silnik 1.4 L 16v, obok standardowych wariantów 1.2 i 1.2 L 16v, oraz wprowadzenie dwóch wersji HGT, silnika diesla 1.9 L MultiJet i silnika benzynowego 1.8 L 16v, który mógł osiągnąć prawie 130 mph (210 km/h), kontynuując w pre-faceliftingowej wersji. Wprowadzono również silnik diesla 1.3 L z wtryskiem common rail MultiJet.
Punto Classic
Mimo wprowadzenia nieco większego Grande Punto pod koniec 2005 roku, druga generacja Punto pozostała w produkcji, sprzedawana jako Punto Classic i była oferowana na wielu rynkach wschodzących obok nowszych wersji. Po raz pierwszy wprowadzono ją w Chile w 2007 roku. Produkcję w Włoszech zakończono w listopadzie 2010 roku.
Poziomy wyposażenia
Punto początkowo wprowadzono w czterech różnych poziomach wyposażenia: S, SX, ELX i HLX, które później przemianowano na Actual, Active, Dynamic i Emotion. Dostępne były również trzy specjalne wersje trzydrzwiowego hatchbacka: Sporting, HGT i Abarth. Najwyższy poziom zawierał takie funkcje jak ABS, przednie i boczne poduszki powietrzne, poduszki okienne, zdalne zamykanie, elektryczne szyby przednie, elektryczne wspomaganie kierownicy, klimatyzację, komputer pokładowy z czterema funkcjami, odtwarzacz CD, zmieniarkę CD, felgi aluminiowe i lampy przeciwmgielne. Oferowano również opcje takie jak nawigacja i alarm przeciwwłamaniowy. Po faceliftingu otrzymał także EBD, ESP z ASR i system wspomagania ruszania pod górę, klimatyzację z podwójnym strefowaniem, odtwarzacz MP3 i subwoofer (tylko HGT), czujniki parkowania z tyłu oraz tempomat jako opcję. Zaktualizowany panel wskaźników z większym wyświetlaczem mógł teraz również pokazywać bieżące zużycie paliwa.
Silniki