Fiat Punto z 2012 roku to lifting modelu Fiat Punto Evo z 2005 roku. Został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2005 roku i wprowadził nowe silniki oraz technologie do już nieco przestarzałego modelu.
Fiat Punto zyskał uznanie od momentu swojego debiutu w 1993 roku. Jego ewolucja od prostego pojazdu transportowego do bardziej zaawansowanego super-minia miała miejsce w 2005 roku, kiedy to powstał model Grande Punto. Samochód odniósł sukces w motorsporcie i był jednym z najlepszych wyborów dla flot samochodowych. Był dostępny w wersji 3- lub 5-drzwiowej. Wariant kabriolet już po pierwszej generacji został porzucony.
W 2005 roku Giorgetto Giugiaro zaprojektował Grande Punto. Był to większy samochód, który miał skorygować wszystkie niedociągnięcia swojego poprzednika. Model z 2012 roku został wzbogacony o nowy zderzak przedni z czarną siatką dla całej gamy modeli. Z tyłu, zderzak był w kolorze nadwozia i miał nowe, wydłużone światła przeciwmgielne oraz światła wsteczne.
Wnętrze samochodu przeszło zmiany pod względem użytych materiałów na tapicerki i deskę rozdzielczą. Dodano nowe typy wyposażenia, takie jak radio CD z odtwarzaczem MP3, komputer pokładowy, regulowaną kolumnę kierownicy pod względem zasięgu i wysokości, a także dodatkowe poduszki powietrzne w standardzie.
Pod względem silnika, Fiat oferował jednostkę TwinAir, która zdobyła tytuł „Silnika roku” w kategorii jednostek o pojemności poniżej 1 litra. W ofercie znajdował się również silnik diesla o pojemności 1,3 litra z turbosprężarką, który był współdzielony z marką Opel.
Nowy Fiat Punto 2012 oparty jest na dziedzictwie włoskiej firmy, która produkuje przełomowe, wiodące w swojej klasie małe samochody. Skierowany na najbardziej konkurencyjny i dynamiczny sektor rynku motoryzacyjnego, Punto 2012 utrwala swoją dobrze wypracowaną reputację jako stylowy, technologicznie zaawansowany supermini.
Dostępny w wersji z trzema lub pięcioma drzwiami, nowy Punto oferuje szerszą gamę silników przyjaznych dla planety, więcej wyposażenia oraz większy wybór specyfikacji niż kiedykolwiek wcześniej. Umożliwia to spełnienie coraz bardziej wymagających oczekiwań kupujących dotyczących mniejszych, bardziej ekologicznych samochodów, które są tanie w eksploatacji, łatwe w codziennym użytkowaniu, a jednocześnie eleganckie, bezpieczne, wygodne i przyjemne w prowadzeniu.
Uproszczenie nazwy do samego Punto odpowiada uproszczeniu wyglądu, z nowym designem zewnętrznym, nową gamą kolorów nadwozia, nowymi wzorami felg, nowymi kolorami i materiałami wewnątrz oraz nowym silnikiem, do którego dołącza rewolucyjny TwinAir.
Znaczenie nowego Fiata Punto nie powinno być niedoceniane. Segment supermini stanowi około jednej czwartej wszystkich sprzedawanych nowych samochodów, z około 30 modelami z Europy, Japonii i Korei, które walczą o udział w rynku. Od momentu wprowadzenia na rynek w 1993 roku, Punto jest liderem, z ponad 8,5 miliona sprzedanych pojazdów w całej Europie. Nowy model z 2012 roku ma za zadanie rozwijać tę markę, apelując do młodszych klientów.
Pięć dostępnych poziomów wyposażenia: Pop, Easy, Lounge oraz nowe GBT i TwinAir, odzwierciedlają to. Wersja Pop została zaprojektowana z myślą o klientach, którzy zwracają uwagę na cenę i nie chcą rezygnować ze stylu tylko dlatego, że kupują bardzo przystępny samochód. Wnętrze jest ozdobione eleganckimi wstawkami z denimu na siedzeniach, a wszystkie modele mają światła do jazdy dziennej, a system multimedialny Blue&Me TomTom LIVE można zamówić.
Wersja Easy ma być najpopularniejszym modelem w 2012 roku i łączy styl z technologią. Dodatkowo, ma kolorowe uchwyty drzwi i lusterka, zdalne zamykanie drzwi, tylną ławkę dzieloną w proporcjach 60/40, podgrzewane lusterka oraz manualną klimatyzację.
Najwyższa wersja Lounge zyskuje nowe wykończenie wnętrza oraz nową powierzchnię deski rozdzielczej. Inne luksusowe akcenty obejmują sportowe fotele, podłokietnik z przodu, klimatyzację, tempomat, białe ambientowe oświetlenie na desce oraz przednie światła przeciwmgielne.
Model GBT, stworzony z okazji wsparcia Fiata dla brytyjskiej jazdy na rowerze, oparty jest na wersji Easy, z bardziej sportowymi kołami, obniżonym zawieszeniem sportowym, przyciemnionymi szybami oraz sportowym tylnym spojlerem i progami. Model TwinAir także bazuje na wersji Easy, z 15-calowymi wieloramiennymi felgami o diamentowym wykończeniu, błyszczącymi czarnymi osłonami lusterek i słupków drzwiowych, unikalnymi siedzeniami oraz przyciemnionymi szybami.
W porównaniu do modelu Fiat Punto Evo, który nowy model zastępuje, gama silników została również uproszczona. Obecnie w skład silników wchodzi nagradzany silnik TwinAir Turbo, który oferuje osiągi silnika czterocylindrowego, połączone z ekonomią silnika dwucylindrowego oraz dźwiękiem, który czerpie radość z jazdy.
Innowacyjna technologia MultiAir Fiata również jest dostępna w parze silników 1.4 litra, jednego z turbosprężarką, drugiego bez. Filozofia MultiAir kontroluje proces spalania bezpośrednio przez zawory dolotowe, a nie za pomocą przepustnicy, co zapewnia lepszą efektywność i większą moc niż silniki o podobnej pojemności. Gamę silników benzynowych dopełniają konwencjonalne jednostki 1.2 i 1.4 litra, które wykorzystują najnowszą technologię zmiennego czasowania zaworów, aby były tak oszczędne, jak przyjemne w prowadzeniu.
Na koniec dostępna jest para silników diesla MultiJet 2, które generują moc 75 i 85 KM, przy czym ten drugi silnik korzysta z nowej technologii, emitując zaledwie 90g/km dwutlenku węgla.
Całość zamknięta jest w przeprojektowanej, znajomej sylwetce Punto, która czyni go jeszcze bardziej atrakcyjnym i nowoczesnym.
DYNAMICZNY I ZCHARAKTERYZOWANY
Nowy Fiat Punto 2012 utrzymuje natychmiast rozpoznawalny i dynamiczny kształt modelu, ale został wzbogacony o eleganckie i charakterne detale, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.
Zewnątrz
Najbardziej zauważalną z tych modyfikacji jest nowy przedni zderzak. Aby zapewnić, że zewnętrzny wygląd samochodu odzwierciedla nowoczesną technologię wewnątrz, łączy silne punkty designu Grande Punto z 2005 roku z tymi z Punto Evo z 2009 roku. Niezależnie od tego, czy jest to wersja trzydrzwiowa, czy pięciodrzwiowa, nowy zderzak nadaje przodowi elegancki wygląd, malowany na ten sam kolor co reszta auta. Dwa wloty powietrza są rozdzielone tablicą rejestracyjną, ale zamknięte w jednolitym trapezoidalnym obrysie. Kierunkowskazy pozostają po obu stronach tablicy rejestracyjnej, z reflektorami powyżej, okrągłe światła przeciwmgielne z funkcją zakręcania znajdują się w dolnym wlocie powietrza.
Wszystkie modele mają czarną osłonę chłodnicy z heksagonalnym wzorem. To sprawia, że chłodnica wyróżnia się na tle reszty samochodu, nadając nowemu Fiatowi Punto bardziej techniczny i sportowy charakter. Malowany na kolor nadwozia przedni zderzak również sprawia, że emblemat Fiata jest bardziej wyrazisty niż wcześniej.
Z tyłu emblemat Fiata pełni teraz podwójną funkcję jako zamek drzwi: naciśnij go, a klapa bagażnika się otworzy. Logo Punto znajduje się pod nim na środku i ma czerwony punkt w tym samym kolorze co emblemat Fiata. Tak jak z przodu, tylny zderzak został przeprojektowany, aby być w tym samym kolorze co reszta nadwozia. Poniżej, tylne światła przeciwmgielne i wsteczne zostały wydłużone i zintegrowane z otaczającą powierzchnią.
Nowo zaprojektowane koła i kolory dopełniają metamorfozę. 15-calowe felgi mają nowy wzór, a także trzy nowe metaliczne kolory nadwozia. Nazwa TwinAir oznacza nowy poziom wyposażenia, który ma dedykowany kolor, Unplugged Green, a błyszczący czarny dach dostępny jest jako opcja.
Wnętrze
Aby dopasować się do nowego, stylowego wyglądu zewnętrznego, wewnątrz zastosowano nowoczesne tkaniny na siedzeniach i desce rozdzielczej, które nadają Fiatu Punto 2012 świeższy, młodszy wygląd. Dostępne są tkaniny z elektro-spawanymi wstawkami, które ułatwiają wentylację w gorącą pogodę oraz materiały Sportex z heksagonalnym wzorem, podobnym do osłony chłodnicy. W desce rozdzielczej znajdują się również nowe pokrycia o miękkim dotyku.
Wyposażenie
Model podstawowy Pop został zaprojektowany jako przystępny, prosty i funkcjonalny sposób na wejście w posiadanie Punto. Mimo to, jest dobrze wyposażony, z eleganckim wnętrzem Spicy Grey, z tkaninowymi siedzeniami z czerwoną nicią, regulowanym w zakresie wysokości i zasięgu kołem kierowniczym, regulowanym w wysokości fotelem kierowcy, komputerem pokładowym, centralnym zamkiem zdalnym, elektrycznymi szybami przednimi, poduszkami powietrznymi kierowcy, pasażera i w oknach, radio, odtwarzaczem CD i MP3, tylnymi zagłówkami oraz systemem ABS.
Średniej wielkości poziomy Easy i GBT oferują wyjątkowy stosunek ceny do wyposażenia. Zaprojektowane w celu połączenia stylu z technologią, ich deska rozdzielcza ma czarne wstawki Diamond, a siedzenia mają ozdoby w jednym z trzech kolorów kontrastujących z antracytowym wnętrzem. Na wyposażenie Pop, wersja Easy ma w standardzie manualną klimatyzację, poduszkę powietrzną na kolana kierowcy, skórzaną pokrywę koła kierownicy oraz gałki zmiany biegów, tylną ławkę dzieloną w proporcjach 60/40, przyciemnione reflektory, elektrycznie regulowane, podgrzewane lusterka w kolorze nadwozia, uchwyty w kolorze nadwozia i 15-calowe felgi Comfortline.
Wersja GBT ma takie samo wyposażenie jak Easy, ale oferuje 15-calowe felgi Sportline, przyciemnione szyby, sportowe zawieszenie oraz kolorowe tylne spojlery i progi.
Na szczycie oferty znajduje się elegancka i sportowa wersja Lounge. Posiada 15-calowe felgi Sportline, przednie reflektory przeciwmgielne z funkcją zakręcania, elektryczny dach Skydome, chromowany wydech, sportowe siedzenia z tkaniny Castiglio, automatyczną dwu-strefową klimatyzację, podłokietnik z przodu, ESP, elektryczne tylne szyby w wersji pięciodrzwiowej, ambientowe oświetlenie wewnętrzne oraz Blue&Me z Bluetooth, USB i wejściem Aux.
Aby podkreślić unikalną, innowacyjną i zuchwałą osobowość modelu TwinAir, ma on swoje własne wykończenie. Zewnętrzne detale, takie jak lusterka i słupki, są błyszczące w czerni, podczas gdy 15-calowe felgi również mają błyszczące diamentowe wykończenie. Przyciemnione reflektory oraz specjalne logo TwinAir dopełniają jego identyfikacji.
Oprócz unikalnego koloru Unplugged Green, większość pozostałych 12 odcieni z gamy Punto jest dostępna z błyszczącym czarnym dachem w wersji TwinAir. Wewnątrz tapicerka siedzeń wykonana jest z szarego materiału Sportex z wytłoczonym na przednich zagłówkach logo TwinAir, a deska rozdzielcza ma czarne wykończenie Diamond. Oprócz wyposażenia identycznego jak w Easy, ma również przyciemnione szyby oraz przednie światła przeciwmgielne z funkcją zakręcania.
Dzięki nowemu modelowi, właściciele Fiata Punto będą mogli personalizować swoje samochody jak nigdy dotąd. Aby stworzyć samochód w pełni dostosowany do indywidualnych potrzeb, dostępnych jest łącznie 13 kolorów nadwozia, pięć poziomów wyposażenia, siedem typów tapicerki wewnętrznej, 11 rodzajów stylowych felg i szereg innych akcesoriów. Efektem jest nieskończona liczba kombinacji, które pozwolą właścicielom nadać swojemu Punto unikalny charakter.
NOWE SILNIKI POPRAWIAJĄ WYDAJNOŚĆ
Aby zademonstrować swoje osiągnięcia technologiczne, w sercu Fiata Punto 2012 znajduje się nowa gama pięciu silników benzynowych i dwóch diesli. Każdy z nich oferuje różny stopień prowadzenia i wiodącą w swojej klasie wydajność, zapewniając, że nowy Fiat Punto sprosta wymaganiom nawet najbardziej wymagających kierowców. Wszystkie opcje silnika wyposażone są w system Start&Stop Fiata (opcjonalny w Easy 1.2), połączony z Wskaźnikiem Zmiany Biegów, który sugeruje najlepszy bieg, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisje o do 15 procent na trasie miejskiej.
TwinAir Turbo
Po raz pierwszy Punto oferuje przełomowy silnik TwinAir Turbo od Fiat Powertrain. Zwycięzca tytułu Międzynarodowego Silnika Roku 2011 oraz najlepszego zielonego silnika 2011, jest to silnik dwucylindrowy, który prowadzi się jak czterocylindrowy. Działa z sześciobiegową skrzynią biegów, łącząc dwa różne charakterystyki w jednym kompaktowym, lekkim pakiecie, aby zaspokoić różne style jazdy.
W trybie Normal, silnik osiąga pełną moc, zapewniając żywotne i dynamiczne przyspieszenie dzięki szczytowej mocy 85 KM przy 5500 obr./min. oraz maksymalnemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 145 Nm przy 2000 obr./min. Naciśnięcie przycisku Eco na desce rozdzielczej zmniejsza moment obrotowy do 110 Nm przy 2500 obr./min. To sprawia, że silnik lepiej radzi sobie w warunkach jazdy po mieście, zmniejsza zużycie paliwa i emisje, a także pozwala mu osiągnąć niesamowite 98g/km CO2.
Inżynierowie ustalili pojemność tego silnika dwucylindrowego po licznych obliczeniach termodynamicznych, które określiły optymalny stosunek powierzchni do objętości komory spalania, aby osiągnąć maksymalną efektywność. Wybrano małą turbosprężarkę, aby zapewnić maksymalny moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Połączenie to z dedykowanym zarządzaniem zaworami minimalizuje czasy reakcji silnika i utrzymuje wysokie poziomy mocy, aby wzmocnić przyjemność z jazdy. Rezultatem jest wydajność o około 25 procent lepsza niż w silniku 1.2-litrowym 8-zaworowym.
Dzięki technologii MultiAir Fiata, spalanie silnika kontrolowane jest bezpośrednio przez zawory dolotowe. Umożliwia to wysoką stabilność spalania nawet przy bardzo niskich obciążeniach silnika, co pozwala wykorzystać wtryskiwane paliwo w najbardziej efektywny sposób, redukując emisje.
Ale TwinAir nie wyróżnia się tylko przyjemnością z jazdy i niskim zużyciem paliwa. Jest również niezwykle dobrze wyciszony. Inżynierowie ciężko pracowali, aby utrzymać charakterystyczny dźwięk dwucylindrowego silnika, jednocześnie redukując wibracje poprzez zastosowanie wałka przeciwwagi oraz koła zamachowego o podwójnej masie.
MultiJet 2 Turbo diesel
Fiat ma bogatą historię światowych „pierwszych” w rozwoju silników diesla. W latach 80. wprowadził pierwszy seryjny silnik diesla z bezpośrednim wtryskiem, a w latach 90. wynalazł system Common Rail. Następnie w 2003 roku Fiat stworzył technologię MultiJet. Fiat Punto 2012 wyposażony jest w ewolucję silnika MultiJet 2, który jest dostępny w tej najnowszej wersji Fiata Punto z dwoma mocami.
Nowa wersja 1.3-litrowa 16-zaworowa o mocy 85 KM to kolejny krok naprzód dla rodziny silników MultiJet 2, wyposażona w dwie nowe technologie. Inteligentna alternator optymalizuje strategię ładowania akumulatora, gdy silnik jest wyłączony przez system Start&Stop. Inteligentny przepływ stosuje zmienną pompę olejową oraz optymalizację obiegu chłodzenia, aby poprawić wydajność. Rezultatem jest mocny moment obrotowy wynoszący 200 Nm przy 1500 obr./min oraz emisje CO2 wynoszące zaledwie 90 g/km, co sprawia, że Punto jest jednym z najczystszych samochodów w swojej klasie. Jest również jednym z najbardziej oszczędnych, z wynikiem 80.7 mpg w cyklu mieszanym.
Jak w przypadku wszystkich silników MultiJet drugiej generacji, zarówno ten silnik, jak i wersja 75 KM wykorzystują nowy system wtrysku wspólnego z zrównoważonym zaworem elektromagnetycznym. Ten system kontroluje ilość ropy wtryskiwanej do cylindra z ogromną precyzją, co pozwala na szybszą i bardziej elastyczną sekwencję wtrysku niż wcześniej.
Osiem wtrysków w cyklu jest również wzbogaconych o przełomową technologię Kształtowania Wtrysku (IRS) Fiata. Polega ona na dwóch kolejnych wtryskach z zerowym czasem hydraulicznym pomiędzy nimi. Oznacza to, że spalanie jest bardziej stopniowe, a przy wyższych obciążeniach gładsze, co prowadzi do poprawy zużycia, emisji i hałasu. W rzeczywistości, zużycie paliwa i emisje CO2 tych silników zgodnych z normą Euro 5 uważa się za poprawione o około trzy procent, a emisje tlenków azotu zmniejszają się o 20 procent.
Dalsze zyski w wydajności osiągnięto dzięki niskowizcosciowemu płynowi przekładniowemu oraz turbosprężarkom drugiej generacji. Stała geometria turbo w wersji 75 KM oraz zmienna geometria łopatek w wersji 85 KM zapewniają najlepsze możliwe funkcjonowanie turbo w dowolnych prędkościach obrotowych silnika. Dodatkowo, moment obrotowy przy niskich obrotach poprawiono o 25 procent w porównaniu do poprzedniego silnika. Silniki 1.3-litrowe MultiJet 2 są wyposażone w pięciobiegową skrzynię manualną.
Silniki benzynowe MultiAir
Tak jak Fiat zrewolucjonizował świat silników diesla, tak samo odegrał kluczową rolę w postępach technologicznych w zakresie zasilania benzynowego, dzięki swojej gamie MultiAir. W porównaniu do tradycyjnego silnika benzynowego, jednostka MultiAir ma zwiększoną moc i moment obrotowy, a także niższe zużycie paliwa i emisje. Gama Fiata Punto 2012 obejmuje dwa różne poziomy mocy silnika MultiAir: 105 KM i 135 KM.
MultiAir dynamicznie kontroluje doprowadzanie powietrza do silnika, cylinder po cylindrze i skok po skoku, bez użycia przepustnicy. W sercu systemu znajduje się nowy elektro-hydrauliczny system zarządzania zaworami, który wykorzystuje komorę olejową pod wysokim ciśnieniem pomiędzy wałkiem rozrządu a zaworem dolotowym, zarządzaną przez zawór elektromagnetyczny podłączony do ECU silnika. Umożliwia to zwiększenie elastyczności harmonogramów unoszenia zaworów i ich zróżnicowanie, w zależności od tego, ile powietrza potrzebuje silnik.
W rezultacie, pełne unoszenie zaworów wykorzystywane jest tylko wtedy, gdy wymagana jest pełna moc silnika. Przy uruchamianiu, późne otwarcie zaworu dolotowego generuje wysoką prędkość powietrza, aby zoptymalizować mieszankę paliwa i powietrza oraz jej spalanie. Przy częściowym obciążeniu silnika, wczesne zamknięcie zaworu dolotowego optymalizuje wydajność objętościową i zmniejsza straty pompowania. Unikamy także cofania powietrza do kolektora i optymalizujemy masę powietrza uwięzionego w cylindrze. Spalanie można dodatkowo ulepszyć dzięki wielokrotnemu otwarciu zaworów lub ich wielokrotnemu unoszeniu przy niskich prędkościach obrotowych silnika lub z postoju.
Wynikiem tej wszechstronnej technologii nie jest tylko 10 procent redukcji zużycia paliwa i emisji. Oferuje także wzrost mocy o 10 procent i momentu obrotowego o 15 procent w porównaniu do standardowych silników. A ponieważ doprowadzanie powietrza jest precyzyjnie dostosowane do warunków drogowych i stylu jazdy, silniki MultiAir są bardziej relaksujące w prowadzeniu w ruchu miejskim i bardziej przyjemne, z lepszymi reakcjami dynamicznymi na otwartej drodze.
Silnik MultiAir 135 KM z turbosprężarką daje Fiatowi Punto 2012 osiągi sportowe. Turbosprężarka zapewnia optymalne dostarczanie momentu obrotowego w całym zakresie obrotów i pozwala osiągnąć 62 mph ze stanu spoczynku zaledwie w 8,5 sekundy. Mimo tego i prędkości maksymalnej wynoszącej 124 mph, nadal osiąga 50,4 mpg w cyklu mieszanym oraz 129 g/km emisji CO2.
SILNIK FIRE
Gama Fiata Punto 2012 zaczyna się od silnika 1.2-litrowego Fire EVO II. Ten 1.2-litrowy silnik ośmiozaworowy ma ciągłe zmienne czasowanie zaworów, aby zoptymalizować otwieranie i zamykanie zaworów. Dzięki temu osiąga maksymalną efektywność, ale wciąż czuć, że jest dynamiczny, oferując zdrowe 102 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 3000 obr./min i maksymalną moc wynoszącą 69 KM.
Drugim silnikiem w ofercie jest 1.4-litrowy ośmiozaworowy. Tak jak każdy inny silnik w gamie, spełnia przepisy dotyczące emisji spalin Euro 5 i dysponuje mocą 77 KM oraz 115 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Podobnie jak 1.2, ten silnik jest wyposażony w pięciobiegową skrzynię biegów. Jest również jedynym silnikiem w gamie Fiata Punto 2012, który jest dostępny z pięciobiegową skrzynią półautomatyczną Dualogic.
Technologie Air
Dzięki tak dużej liczbie wysoko wydajnych, niskoemisyjnych technologii, które są teraz dostępne w samochodach, Fiat nadał im ogólną nazwę. W skład nowej marki Air Technologies wchodzą systemy Start&Stop oraz Wskaźnik Zmiany Biegów, a także ekskluzywne oprogramowanie eco:Drive.
TECHNOLOGIA W DZIAŁANIU
W swoich różnych wcześniejszych odsłonach, Punto było znane z wysokiego poziomu ekscytującej i innowacyjnej technologii. Stał się pierwszym samochodem w segmencie supermini z wbudowanym systemem multimedialnym dzięki Blue&Me. Był także pierwszym samochodem w swojej klasie, który mógł analizować i udzielać sugestii dotyczących poprawy stylu jazdy w czasie rzeczywistym dzięki eco:Drive. Fiat Punto 2012 rozwija te atrybuty.
Blue&Me TomTom LIVE
Fiat zdaje sobie sprawę, że jest niezwykle ważne, aby kierowcy mogli skupić się na drodze, a nie na szukaniu wskazówek czy obsługiwaniu systemów multimedialnych w samochodzie, dlatego Fiat Punto 2012 można wyposażyć w Blue&Me TomTom LIVE.
Zaprojektowany z myślą o maksymalnej łatwości obsługi, integruje telefony komórkowe i odtwarzacze multimedialne z wbudowanymi systemami samochodowymi, aby kierowcy mogli ich używać w pełnym bezpieczeństwie, nie odrywając rąk od kierownicy. System wyposażony jest w 4,3-calowy wyświetlacz dotykowy w wysokiej rozdzielczości, który montowany jest w uchwycie na desce rozdzielczej, a jego funkcjonalności wykraczają daleko poza zwykłą nawigację satelitarną.
Dzięki intuicyjnemu systemowi Blue&Me, telefony i odtwarzacze multimedialne można synchronizować przez Bluetooth, co eliminuje nieestetyczne przewody. Urządzenia te można następnie kontrolować z poziomu ekranu dotykowego, za pomocą przycisków na kierownicy lub komend głosowych, nie odrywając oczu od drogi ani rąk od kierownicy.
Ekran Blue&Me TomTom LIVE montowany jest na desce rozdzielczej, ale można go również zdjąć, dzięki czemu kierowca może używać go jako przenośnego systemu nawigacji. System nawigacji wyposażony jest w szczegółowe mapy, system trasowania, który wybiera najlepsze drogi po analizie warunków ruchu, oraz TomTom HD Traffic z szczegółowymi informacjami o ruchu, korkach, utrudnieniach w ruchu i robotach drogowych, aktualizowanymi co dwie minuty w trakcie podróży.
Eco:Drive
Blue&Me zawiera także rewolucyjny system eco:Drive Fiata. Umożliwia użytkownikom pobranie informacji o ich jeździe na pamięć USB. Można je następnie przesłać na komputer, a poprzez dostęp do strony internetowej eco:Drive Fiata, analizowane są przyspieszenia, hamowania, zmiany biegów i prędkości, aby kierowcy otrzymali indywidualny wskaźnik eco:Index w skali od 1 do 100. eco:Drivers otrzymują następnie wskazówki dotyczące poprawy swojej wydajności i mogą stać się częścią internetowej społeczności eco:Ville. Dotychczas pozwoliło to 64 000 użytkowników zaoszczędzić 4300 ton CO2 dzięki poprawie stylu jazdy.
Start&Stop i Wskaźnik Zmiany Biegów
Aby jeszcze bardziej zwiększyć efektywność, wszystkie silniki wyposażone są w system Start&Stop Fiata. Jest on specjalnie zaprojektowany do jazdy miejskiej i wyłącza silnik, gdy sygnalizatory świetlne lub warunki ruchu wymagają zatrzymania pojazdu, jednocześnie zachowując wszystkie funkcje, takie jak światła, wycieraczki, klimatyzacja i system audio w trybie pracy. Gdy nadejdzie czas na ruszenie, zdjęcie nogi z hamulca lub naciśnięcie sprzęgła uruchamia silnik.
System Start&Stop wyposażony jest we Wskaźnik Zmiany Biegów (GSI). Oferuje on subtelne wskazówki dla kierowców, aby zmieniali bieg w optymalnym momencie, co pozwala zminimalizować zużycie paliwa. W jeździe miejskiej oszczędność paliwa może wzrosnąć o nawet 15 procent, jeśli obie technologie zostaną zastosowane.
Bezpieczeństwo
Jak w każdym Fiacie, priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu wszystkim pasażerom. Karoseria pojazdu wykonana jest ze stali o wysokiej wytrzymałości, a prowadzenie zostało zoptymalizowane dzięki niezależnemu zawieszeniu MacPherson z przodu oraz belce skrętnej z tyłu.
Elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive Fiata daje kierowcy dobry feedback, nie pobierając zbyt dużo energii z silnika. Poduszki powietrzne kierowcy, pasażera oraz okienne są standartem w każdym modelu, a także przednie i tylne regulowane zagłówki. Oprócz tego dostępnych jest wiele funkcji, które zazwyczaj są zarezerwowane dla większych modeli.
Aby zapewnić, że kierowcy będą mieli dobrą widoczność, adaptacyjne światła przeciwmgielne oświetlają zakręty. Aby upewnić się, że inne samochody będą widoczne, w samochodzie są zainstalowane światła do jazdy dziennej (DRL). Używają one mniej energii niż światła mijania i są automatycznie włączane po włożeniu kluczyka do stacyjki. Ich użycie nie oświetla deski rozdzielczej, co utrzymuje jej widoczność w ciągu dnia. Dodatkowo, przednie światło przeciwmgielne miga w tym samym czasie co pierwszy sygnalizator kierunkowy, sygnalizując manewr zmiany pasa.
Punto wyposażone jest w potężny system hamulcowy, wzbogacony o różne systemy elektroniczne. Jest to ABS, który wykrywa i zapobiega blokowaniu się kół w przypadku ekstremalnego hamowania lub na śliskiej nawierzchni. Program Stabilności Elektronicznej (ESP) pomaga zwiększyć kontrolę kierowcy w każdych warunkach. Monitorując dane z kierownicy, ESP może rozpoznać, czy samochód zbacza z zamierzonej trasy i w razie potrzeby hamować poszczególne koła, aby przywrócić samochód na właściwy tor.