Fiat wprowadził lifting modelu Grande Punto w 2009 roku, zmieniając jego nazwę na Punto Evo. Był dostępny w wersji trzy- i pięciodrzwiowej.
Włoski producent samochodów nie zmienił podwozia auta, mimo zmiany nazwy. Wciąż był budowany na tej samej platformie co Opel Corsa (Corsa D), która została udostępniona na mocy umowy Fiat-GM po nieudanym połączeniu podczas światowego kryzysu finansowego.
Fiat wprowadził nowy przód z chromowaną listwą między reflektorami wraz z odświeżoną wersją. Grille stały się mniejsze, a reflektory zyskały szkła bezbarwne. Kierunkowskazy przeniesiono na zderzak zamiast umieszczać je wewnątrz lamp. W wersji trzydrzwiowej samochód wyglądał sportowo i odważnie. W zależności od wersji wyposażeniowej projektanci zamontowali parę chromowanych obudów lusterek. Z tyłu, światła tylne zostały przeprojektowane i otrzymały nowy styl z przezroczystymi soczewkami oraz czerwoną obwódką po zewnętrznej stronie.
Wnętrze było całkowicie inne niż w wersji sprzed liftingu. Posiadało centralny panel z trapezoidalnymi wentylatorami na górze, a głównym trendem w designie były zakrzywione linie na desce rozdzielczej. Wskazówki były otoczone srebrnymi obręczami w zestawie wskaźników, a prędkościomierz i obrotomierz miały styl binokularowy.
Od 2009 roku w Europie wprowadzono normy emisji Euro5, a samochód otrzymał nowe jednostki napędowe. Fiat zrezygnował z silnika twin-air z wersji sprzed liftingu, a wersją podstawową stał się 65-konny silnik benzynowy o pojemności 1.4 litra. Najwyższa wersja była napędzana turbodoładowanym silnikiem 1.4 litra, który oferował 135 koni mechanicznych. Włoski producent oferował Punto Evo również z pięcioma silnikami turbodiesel.
Fiat Punto Evo, now officially launched, was unveiled at the 2009 Frankfurt Motor Show. The car aims to build upon the success of its predecessor, Fiat Grande Punto, setting new standards in innovation, safety, and style with a variety of now features.
Nazwa „Evo” podkreśla poziom ewolucji w projektowaniu samochodów, który ma zaspokoić rosnące wymagania klientów dotyczące technologii, prowadzenia i szacunku dla środowiska.
Doskonałość technologiczna Fiata Punto Evo objawia się przede wszystkim w szerokiej gamie silników Euro 5, w tym drugiej generacji silnika 1.3 MultiJet oraz 1.4 MultiAir – rewolucyjnej technologii rozwijanej przez Fiat Powertrain Technologies, która z czasem znajdzie zastosowanie we wszystkich silnikach grupy Fiat. Oprócz tych innowacyjnych jednostek napędowych dostępne są również tradycyjne układy hybrydowe na metan i LPG, które tworzą najbardziej kompletną i ekologicznie przyjazną gamę silników w segmencie.
Myśląc o obniżeniu zużycia paliwa i emisji, nowy Punto Evo oferuje system Start&Stop, który tymczasowo wyłącza silnik podczas postoju samochodu. System Start&Stop jest standardem w nowych silnikach benzynowych i diesla Euro 5.
Wewnątrz samochodu debiutuje również nowy system infotainment Blue&Me-TomTom, którego praktyczny, kolorowy ekran dotykowy umożliwia zarządzanie połączeniami telefonicznymi, nawigacją satelitarną oraz wszystkimi informacjami o prowadzeniu, które są pobierane bezpośrednio z systemów komputerowych pojazdu.
Fiat Punto Evo podnosi poprzeczkę w zakresie bezpieczeństwa dzięki siedmiu poduszkom powietrznym. Jest jednym z nielicznych samochodów w swojej klasie, który we wszystkich wersjach oferuje standardowo poduszkę na kolana kierowcy. Oprócz standardowych systemów ABS, EBD (Elektroniczna Dystrybucja Siły Hamowania) i ESP (Elektroniczny Program Stabilizacji) dostępne są również użyteczne funkcje, takie jak system Hill Holder, który pomaga kierowcy w startach pod górę, utrzymując samochód w miejscu przez kilka sekund, aby zapobiec stoczeniu się w dół, oraz adaptacyjne światła przeciwmgielne, które automatycznie włączają się przy włączonym światłach mijania w zależności od kąta skrętu.
Na koniec, Fiat Punto Evo stał się jeszcze bardziej atrakcyjny dzięki pracy Centro Stile Fiata. Wnętrze (deska rozdzielcza, fotele i wskaźniki) zostało całkowicie przeprojektowane, aby stało się bardziej luksusowe i eleganckie, a samochód zyskał nowy, przyciągający wzrok kształt.
Fiat Punto Evo będzie dostępny do zakupu od drugiej połowy października. Celem jest osiągnięcie pozycji lidera rynku europejskiego w niezwykle istotnym segmencie supermini.
Prezentacja medialna na pokładzie lotniskowca Cavour
Fiat Punto Evo został zaprezentowany międzynarodowym mediom na pokładzie lotniskowca Cavour, nowego flagowego okrętu włoskiej marynarki wojennej, który jest największą powojenną budowlą marynarską w kraju i największą inwestycją technologiczną ministerstwa obrony. Projekt budowy okrętu, znany jako NUM, rozpoczął się w listopadzie 2000 roku. Wymagał on współpracy marynarki z krajowym stocznią Fincantieri oraz krajowym przemysłem obronnym, aby przyjąć najnowsze metody projektowania i budowy oraz opracować zaawansowane systemy. Efektem ich wspólnej pracy jest teraz symbol globalnego prestiżu dla całego włoskiego systemu militarnego i przemysłowego.
Zarówno lotniskowiec Cavour, jak i Fiat Punto Evo są symbolami doskonałości technologicznej i Włoch, reprezentując kulminację procesu ewolucyjnego związanego z zaawansowanymi technologiami i innowacyjnymi cechami. Dlatego też lotniskowiec Cavour był idealnym miejscem do zaprezentowania samochodu, który chce być w czołówce innowacji silnikowych, poszanowania dla środowiska, bezpieczeństwa i stylu.
Innowacje technologiczne
Doskonałość technologiczna Fiata Punto Evo objawia się przede wszystkim poprzez szeroką gamę silników, zaprojektowanych i wyprodukowanych przez FPT – Fiat Powertrain Technologies, które mogą być zasilane benzyną, benzyną/LPG, benzyną/metanem lub dieslem. Silniki są dostępne w normach ekologicznych Euro 4 i Euro 5 (z wyjątkiem silnika benzynowego 1.2, który będzie dostępny w Euro 5 od 2010 roku). W skład oferty wchodzi nowy silnik 1.4 MultiAir oraz druga generacja 1.3 MultiJet: wszystkie spełniają normy Euro 5 i są standardowo wyposażone w system Start&Stop.
Fiat Punto Evo stanowi kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu, a także wyprzedza regulacje EWG wymagające, aby nowe samochody spełniały normy Euro 5 dopiero od 1 stycznia 2011 roku.
W zależności od silnika, dostępne są pięciobiegowe lub sześciobiegowe mechaniczne lub zrobotyzowane skrzynie biegów (Dualogic), zoptymalizowane pod kątem doskonałej zwrotności i bardzo niskiego poziomu hałasu.
W momencie wprowadzenia dostępne będą następujące silniki:
Benzynowe:
- 65 KM 1.2 8v (Euro 4);
- 77 KM 1.4 8v (Euro 4);
- 77 KM 1.4 8v (Euro 5) z systemem Start&Stop;
- 105 KM 1.4 MultiAir 16v (Euro 5) z systemem Start&Stop;
- 135 KM 1.4 MultiAir Turbo 16v (Euro 5) z systemem Start&Stop.
Diesle:
- 75 KM 1.3 MultiJet 16v (Euro 4);
- 75 KM 1.3 MultiJet II 16v (Euro 5) z systemem Start&Stop i DPF;
- 90 KM 1.3 MultiJet 16v (Euro 4);
- 95 KM 1.3 MultiJet II 16v (Euro 5) z systemem Start&Stop i DPF;
- 120 KM 1.6 MultiJet 16v (Euro 5) DPF.
Bi-fuel:
- 70 KM 1.4 8v benzyna/metan (Euro 5);
- 77 KM 1.4 8v benzyna/LPG (Euro 4).
Logo na tylnych drzwiach Fiata Punto Evo zmienia się w zależności od różnych typów silników: kropka jest czerwona dla silników o wysokich osiągach (135 KM 1.4 MultiAir Turbo i 120 KM 1.6 MultiJet), zielona dla jednostek biopaliwowych i czarna dla pozostałych typów silników.
Technologia MultiAir
Debiutujący w Fiacie Punto Evo, silnik 1.4 MultiAir jest rewolucyjną jednostką nowej rodziny silników wyposażonych w technologię MultiAir stworzoną i opatentowaną przez FPT – Fiat Powertrain Technologies. Technologia ta będzie stopniowo wprowadzana do wszystkich silników grupy Fiat.
Dostępny w dwóch różnych wersjach mocowych (105 KM i 135 KM), nowy silnik stanowi rzeczywistą zmianę w obecnej ofercie silników benzynowych. W porównaniu z tradycyjnym silnikiem benzynowym o tej samej pojemności, silniki MultiAir oferują znaczący wzrost mocy i momentu obrotowego, a także znacznie niższe zużycie paliwa i emisje.
W sercu MultiAir znajduje się nowy elektrohydrauliczny system zarządzania zaworami, który pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa (poprzez bezpośrednie kontrolowanie powietrza przez zawory dolotowe silnika, bez użycia przepustnicy) i szkodliwych emisji (poprzez kontrolę spalania), a także poprawę osiągów. Jako reprezentant koncepcji downsizingu, MultiAir to wszechstronna technologia, która może być łatwo zastosowana w każdym silniku benzynowym i potencjalnie rozwijana dla silników diesla.
Silnik 135 KM 1.4 MultiAir Turbo zapewnia Fiatu Punto Evo wszystkie osiągi i temperament sportowego, dobrze zbalansowanego samochodu, zaprojektowanego dla klientów, którzy cenią sobie dobrą prowadzenie oraz oszczędność paliwa. Dzięki turbosprężarce, dostarczenie momentu obrotowego w silniku 135 KM jest optymalne w każdych warunkach, co zapewnia doskonałe przyspieszenie i energiczne przyspieszenie przy wszystkich prędkościach obrotowych, ustanawiając nowy standard dla silników benzynowych. Nowy silnik 135 KM uzyskuje maksymalną prędkość 200 km/h (205 km/h w wersji Sport) i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,5 sekundy. Doskonałe osiągi idą w parze z poszanowaniem dla środowiska (zatwierdzenie Euro 5) i niskim zużyciem paliwa. Doskonałość ta odzwierciedla się w szczególnie niskich emisjach CO2, wynoszących 129 g/km, z łącznym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 5,6 litra na 100 km.
Równowaga i temperament to także cechy silnika 105 KM 1.4 MultiAir. Silnik ten zajmuje pozycję w środku swojego rynku referencyjnego, gdzie stanowi najlepszy wybór. Silnik 105 KM MultiAir również spełnia normy Euro 5 i rejestruje 134 g/km CO2 (łączna ilość paliwa wynosi zaledwie 5,7 litra na 100 km). Osiągi są doskonałe: od 0 do 100 km/h w 10,8 sekundy i maksymalna prędkość 185 km/h.
Wszystko to pokazuje, że MultiAir ma wszystkie niezbędne cechy, aby stać się tak rewolucyjnym w dziedzinie silników benzynowych, jak JTD i MultiJet były w swoim czasie dla silników diesla. Długa tradycja Fiata w zakresie silników trwa dalej.
Silniki MultiJet drugiej generacji
Wszystkie silniki diesla Fiata Punto Evo są wyposażone w system wtryskowy Common Rail MultiJet nowej generacji. To zaawansowane rozwiązanie potrafi kontrolować wysokie ciśnienia w silniku (do 1600 bar) bez związku z prędkością obrotową silnika czy ilością wtryskiwanego paliwa.
W wersjach 1.3 MultiJet Euro 5, system ten wykorzystuje innowacyjne wtryskiwacze common rail, które dzięki zbalansowanemu serwozaworowi hydraulicznemu mogą precyzyjniej kontrolować ilość diesla wprowadzającego do komory spalania, z szybszą i elastyczną sekwencją wtrysków niż wcześniej było to możliwe. Skrócenie czasu pomiędzy wtryskami optymalizuje wprowadzenie paliwa do komory, co sprawia, że proces spalania diesla jest bardziej stopniowy, co ma pozytywne skutki dla zużycia, emisji, hałasu i prowadzenia. W rzeczywistości nowy wtryskiwacz common rail w silnikach Euro 5 zmniejsza zużycie paliwa i CO2 na cyklu zatwierdzonym o około 2%, jednocześnie redukując szkodliwe emisje.
MultiJet drugiej generacji to zatem najnowszy rozwój systemu wtrysku Common Rail, który po silnikach JTD (1997) i MultiJet (2003) daje grupie Fiat kolejny sukces w tej dziedzinie.
Silnik 1.3 MultiJet dostępny jest w wersjach Euro 4 (75 i 90 KM) oraz Euro 5 (75 i 95 KM), przy czym te drugie są wyposażone w filtr cząstek stałych i system Start&Stop jako standard. Ponadto turbodoładowanie odbywa się albo za pomocą turbiny o stałej geometrii (75 KM), albo turbiny o zmiennej geometrii (90 i 95 KM). Wersje Euro 5 posiadają turbosprężarki nowej generacji, które w połączeniu z nowym systemem wtrysku MultiJet drugiej generacji zapewniają najlepsze możliwe działanie turbo na każdym poziomie pracy silnika, z dostarczonym momentem obrotowym przy niskich obrotach do 25% wyższym niż w wersjach Euro 4.
Warto wspomnieć o osiągach silnika 95 KM z silnikiem MultiJet drugiej generacji (Euro 5): maksymalna prędkość 178 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,7 sekundy, zużycie 4,2 l/100 km i emisje CO2 wynoszące 110 g/km (w cyklu łączonym). W połączeniu z skrzynią biegów Dualogic zużycie spada do 4,1 l/100 km, a emisje do 107 g/km.
Na koniec, gama Fiata Punto Evo zachowuje doskonały silnik 120 KM 1.6 MultiJet Euro 5 z DPF z poprzedniego modelu. Z tym silnikiem samochód może osiągnąć maksymalną prędkość 193 km/h (w wersji Sport) i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 9,6 sekundy. Doskonałe osiągi idą w parze z niższym zużyciem paliwa i emisjami: w cyklu łączonym wynoszą one odpowiednio 4,5 l/100 km i 119 g/km CO2.
System Start&Stop i wskaźnik zmiany biegów
W poszanowaniu dla środowiska i oszczędności paliwa, nowy Fiat Punto Evo zawiera system Start&Stop. Jest standardem we wszystkich nowych silnikach benzynowych i diesla Euro 5, a od 2010 roku także w silnikach 120 KM 1.6 i 1.2 Euro 5, wyłączając silnik i uruchamiając go ponownie w celu zmniejszenia zużycia paliwa i poziomu hałasu. W takich sytuacjach, które są typowe dla dużego ruchu miejskiego i podczas postoju na światłach, gdy strategia kontrolna na to pozwala, system automatycznie wyłącza silnik, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisje o nawet 15% na trasie miejskiej i 3,5% w cyklu typu NEDC.
Dodatkowo, wskaźnik zmiany biegów (GSI) powiązany z systemem Start&Stop to swego rodzaju współpilot, który dyskretnie doradza kierowcom, kiedy powinni zmienić bieg, co prowadzi do bardziej oszczędnego użytkowania silnika. Na przykład, GSI może zasugerować zmianę biegów na wyższy, za pomocą sygnału na desce rozdzielczej, aby umożliwić silnikowi spalanie bardziej ubogiej mieszanki, tj. zawierającej mniej paliwa, lub zmianę na niższy bieg, aby maksymalnie wykorzystać dostępny moment obrotowy.
Blue&Me-TomTom
Innowacje technologiczne objawiają się również w postaci najnowszej platformy Blue&Me, która debiutuje w Fiacie Punto Evo. Blue&Me-TomTom to w pełni zintegrowany system infotainment, którego praktyczny, kolorowy ekran dotykowy umożliwia zarządzanie połączeniami telefonicznymi, nawigacją satelitarną oraz wszystkimi informacjami o prowadzeniu, które są niezbędne. Urządzenie jest wynikiem współpracy pomiędzy Fiat Group Automobiles a TomTom, europejskim liderem w dziedzinie przenośnych systemów nawigacyjnych, i integruje się z innymi systemami samochodowymi dzięki systemowi Blue&Me opracowanemu w Magneti Marelli.
Blue&Me-TomTom jest zamontowane w łatwo dostępnym i bezpiecznym miejscu (bez luźnych kabli), z którego może być jednak wyjmowane do innych celów. System można obsługiwać także za pomocą przycisków na kierownicy i rozpoznawania głosu. Istnieje ekskluzywne „Menu Samochodu”, które pozwala wyświetlać informacje o pojeździe oraz wszystkich podłączonych urządzeniach:
„eco:Drive Info”: informacje w czasie rzeczywistym na temat stylu jazdy i sugestie dotyczące zmniejszenia wpływu na środowisko i optymalizacji zużycia przez zmianę biegów i odpowiednie przyspieszanie w zależności od charakteru trasy;
wszystkie informacje o wycieczce na jednym ekranie: przebyta odległość, zużycie paliwa i zasięg;
ostrzeżenie o rezerwie paliwa oraz wskazówki do najbliższej stacji benzynowej;
miejsca warte uwagi, serwisy grupy Fiat oraz stacje metanowe i LPG;
zarządzanie telefonem komórkowym podłączonym do Blue&Me: połączenia, informacje, kontakty i historia połączeń.
Na koniec, w tym nowym modelu Fiata można również dostać Blue&Me (w tym funkcję głośnomówiącą z interfejsem Bluetooth® i zaawansowane rozpoznawanie głosu, port USB, odtwarzacz MP3 i czytnik wiadomości SMS) oraz Blue&Me Nav, który dodaje funkcję nawigacji satelitarnej w bardzo konkurencyjnej cenie. Innowacyjny system Blue&Me zdobył prestiżowe międzynarodowe nagrody i odniósł rzeczywisty sukces komercyjny. Zbliża się do miliona zainstalowanych jednostek w różnych modelach Fiat Group Automobiles.
Poszanowanie dla środowiska
W Fiatcie innowacje oznaczają również dbanie o środowisko. W rzeczywistości, środowisko jest jednym z głównych tematów, które napędzają rozwój produktów i zapewniają, że oferta Fiata jest najekologiczniejsza w Europie. Fiat Punto Evo nie jest wyjątkiem. Nowe silniki MultiAir są tego dowodem. W porównaniu z konwencjonalnym silnikiem benzynowym o tej samej wielkości, produkują więcej mocy (do 10%) i momentu obrotowego (do 15%), podczas gdy znacząco mniej paliwa (do 10%) i emitują mniej CO2 (do 10%), cząstek stałych (do 40%) i NOx (do 60%).
W ten sam sposób silniki diesla MultiJet drugiej generacji oferują bardziej dokładną kontrolę spalania, co przynosi korzyści w zakresie zużycia, emisji, hałasu i prowadzenia. Zostało to osiągnięte dzięki nowemu wtryskiwaczowi common rail, który reguluje wprowadzenie paliwa do komory spalania, co w przypadku silników Euro 5 obniża zużycie paliwa i CO2 w cyklu zatwierdzonym o około 2%, a jednocześnie redukuje szkodliwe emisje.
Wciąż myśląc o ograniczeniu zużycia paliwa i emisji, nowy Punto Evo oferuje system Start&Stop, który tymczasowo wyłącza silnik podczas postoju i następnie go restartuje. System Start&Stop jest standardem w nowych silnikach benzynowych i diesla Euro 5.
Dwa układy biopaliwowe (benzyna/metan i benzyna/LPG), które niewątpliwie czynią Fiata Punto Evo najkompletną i przyjazną dla środowiska gamą silników w segmencie, są kolejnym dowodem na zaangażowanie Fiata w ochronę środowiska. Co więcej, Fiat jest niekwestionowanym liderem globalnym w segmencie oryginalnych samochodów z podwójnym paliwem benzyna/metan (OEM) i ostatnio w samochodach z podwójnym paliwem benzyna/LPG.
Dwie „zielone” wersje mają specyficzny silnik 1.4 8v Fire o mocy 77 KM (na przykład, wersja Natural Power dostarcza 70 KM, gdy działa na metan, i jest zatwierdzona jako Euro 5) wyprodukowany przez Fiat Powertrain Technologies, zaprojektowany specjalnie w celu całkowitej integracji z dwoma systemami dostarczania paliwa.
Silnik zasilany metanem jest nie tylko najekologicznym silnikiem biopaliwowym w segmencie B, emitującym jedynie 115 g/km CO2, ale także najtańszym dzięki niezrównanym kosztom eksploatacyjnym poniżej 4 euro na 100 km. Wśród innych zalet, silniki zasilane metanem korzystają z najwyższych rządowych dotacji we Włoszech: 5000 euro, jeśli zostanie to połączone z dotacją na złomowanie starego samochodu. Nie można zapomnieć, że Fiat Punto Evo Natural Power zapewnia zasięg ponad 1000 km w cyklu łączonym i 1200 km w cyklu pozamiejskim, a przy pracy na metanie gwarantuje doskonałe prowadzenie i dobre osiągi: maksymalna prędkość to 156 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 16,9 sekundy.
W dodatku do wersji Natural Power istnieje również wersja zasilana LPG, opracowana przy wykorzystaniu rozległego doświadczenia Fiata w zakresie paliw alternatywnych w celu odpowiedzi na niezwykły wzrost tego rynku. Fiat Punto Evo GPL może poszczycić się rekordowym zasięgiem 1500 km w cyklu pozamiejskim, a koszty eksploatacji są o prawie 50% niższe niż w przypadku odpowiednika benzynowego, a także mniejsze zużycie (7,4 l/100 km w cyklu łączonym) i emisje CO2 (119 g/km).
Powracając do tematu ochrony środowiska, klienci Fiata Punto Evo mogą korzystać z „eco:Drive”, innowacyjnego oprogramowania, które używa portu USB do analizy stylu jazdy i pomaga zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisje.
Jak to działa? Podczas jazdy „eco:Drive” zbiera informacje o efektywności pojazdu i twoich nawykach jazdy. Wszystkie dane są przesyłane przez port USB systemu infotainment Blue&Me do standardowego dysku USB, skąd mogą być odczytane na komputerze. Użytkownicy mogą dokładnie zapoznać się ze zużyciem paliwa i emisjami dla każdej podróży (tworząc własny eco:Index) i otrzymywać wskazówki dotyczące osiągnięcia bardziej ekologicznego stylu jazdy. Mogą nawet poprawić swój wynik, przechodząc przez szereg samouczków: kierowcy, którzy chcą stać się bardziej odpowiedzialnymi ekologicznie kierowcami, mogą spodziewać się poprawy stylu jazdy o 15%, co oznacza cięcie emisji CO2 o 15% oraz roczną oszczędność paliwa w wysokości od 120 do 200 euro.
System ten jest dostępny dla modeli Fiat 500, Grande Punto, Bravo, Qubo i Croma, a już ponad 50 000 klientów pobrało go bezpłatnie z witryny www.fiat.com/ecodrive w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy od uruchomienia. Ponad 22 000 osób używa go na co dzień do monitorowania swojego stylu jazdy, uczestnicząc w żywej wymianie poglądów na „eco:Ville”, internetowej społeczności, gdzie można dzielić się swoim zaangażowaniem w ekologiczny styl jazdy. To wielki sukces publiczny, ale także konkretne zobowiązanie; wskazówki „eco:Drive” umożliwiły zaoszczędzenie ponad 1900 ton CO2 w Europie – wystarczająco dużo energii do oświetlenia ulic miasta wielkości Genewy przez 20 miesięcy.
Bezpieczeństwo
Fiat Punto Evo został zaprojektowany i skonstruowany z myślą o osiągnięciu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Model ten ma wiele urządzeń bezpieczeństwa (standardowych lub opcjonalnych w zależności od rynku i wersji), zaczynając od tych dedykowanych bezpieczeństwu biernemu: dwóch poduszek powietrznych z przodu, dwóch bocznych poduszek powietrznych, poduszek powietrznych w oknach z przodu i z tyłu oraz poduszki na kolana kierowcy (Fiat Punto Evo jest jednym z nielicznych samochodów w tej klasie, w którym ta poduszka jest standardem w każdej wersji), zapewniając ochronę pasażerom w dziewięciu obszarach, w których może dojść do kontaktu w przypadku wypadku.
Fiat Punto Evo jest również jednym z nielicznych samochodów w swojej klasie wyposażonych w adaptacyjne przednie światła przeciwmgielne, które automatycznie włączają się przy włączonym świetle mijania w zależności od kąta skrętu.
Nowy Fiat Punto Evo zapewnia stabilność i niezawodność prowadzenia dzięki najnowszym systemom elektronicznej kontroli dynamicznej hamowania i trakcji. System ABS z EBD (Elektroniczna Dystrybucja Siły Hamowania) i, przede wszystkim, ESP (Elektroniczny Program Stabilizacji) z funkcją Hill Holder pomaga w startach pod górę (Fiat Punto Evo jest jedynym samochodem, który ma tę funkcję we wszystkich silnikach).
Ponadto nowy model ma wszystkie cechy dynamiczne i komfortowe, które pozwalają użytkownikom wygodnie i bezpiecznie podróżować. Jest wyposażony w skuteczny system hamulcowy, opony zaprojektowane specjalnie dla maksymalnego komfortu i bezpieczeństwa oraz sprawdzoną strukturę zawieszenia: niezależne na przedzie typu MacPherson oraz pół-niezależne z tyłu z belką skrętową.
Na koniec, Fiat Punto Evo ma technologie, które zapewniają najwyższy poziom akustycznego i klimatycznego komfortu dla kierowcy i pasażerów, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa prewencyjnego: od automatycznej klimatyzacji dwu-strefowej po szereg funkcji ułatwiających jazdę, takich jak tempomat, czujniki deszczu i system pomocy przy parkowaniu.
Styl i komfort
Praca Centro Stile Fiata uczyniła Fiata Punto Evo jeszcze bardziej atrakcyjnym. W szczególności wnętrze nowego modelu zostało całkowicie przeprojektowane, aby reprezentować najbardziej zaawansowaną ekspresję włoskiego stylu, z materiałami najwyższej jakości i doskonałą dbałością o szczegóły. Deska rozdzielcza, zaprojektowana na wzór konsol i wlotów powietrza, wyróżnia się laminowanymi materiałami o różnej kolorystyce i fakturze w zależności od wersji. Górna część deski rozdzielczej jest również wyrafinowana dzięki tłoczonej powierzchni, która poprawia estetykę i dotyk, a także zapobiega odbiciom w oczach pasażerów.
Między górną częścią a przednią częścią deski rozdzielczej pasażerów znajduje się rozproszona atmosfera świetlna, która jest szczególnie przyjemna podczas jazdy nocą.
Nowa centralna konsola sterująca została podzielona na dwie części, przy czym stereo charakteryzuje się błyszczącą czarną powierzchnią, na środku której znajduje się LCD. Kontrolki klimatyzacji umieszczone są poniżej, w oddzielnym panelu, natomiast w górnej części znajdują się wloty powietrza z schowkiem, który w niektórych wersjach ma drzwi, które mogą być również używane jako podstawka do instalacji Blue&Me-TomTom.
Tablica wskaźników ma większe tarcze dla prędkościomierza i obrotomierza, z nowym oznaczeniem liczby i nowym daszkiem chroniącym przed słońcem.
Całe wykończenie ma różne kolory w zależności od wersji. Panel drzwi także przeszedł lifting, co nadaje mu bardziej przytulny charakter, z dużymi obszarami tapicerowanymi tkaniną. Wstawki podłokietników różnią się w zależności od wersji, a kieszeń jest większa i ma miejsce na butelki.
Wszystkie fotele w różnych wersjach wykonane są z innowacyjnych materiałów, które zostały poprawione nie tylko estetycznie, ale także ergonomicznie. Dodatkowo, w porównaniu do poprzedniego modelu, jest więcej schowków, a port USB systemu Blue&Me został przeniesiony do centralnej konsoli.
Fiat Punto Evo przeszedł również znaczące zmiany zewnętrzne zarówno z przodu, jak i z tyłu, takie jak nowy zderzak z poprawionymi strefami technicznymi i funkcjonalnymi: na przykład, są dwa grille chłodnicy połączone w jednym trapezowym obszarze z dwiema bocznymi zaślepkami zawierającymi kierunkowskazy, podczas gdy dolny grill zawiera nowe okrągłe światła przeciwmgielne z funkcją adaptacyjnego skrętu. Można odróżnić różne wersje po zderzaku przednim: sportowe wersje mają kratkę o heksagonalnym kształcie i ciemną linię z wbudowanym logo Fiata; wersje Comfort Line mają kratkę o poziomym wzorze i chromowaną linię. W porównaniu do poprzedniego modelu, reflektory w bardziej wyróżniają się i są technicznie lepsze, a także oferują funkcję świateł dziennych po bokach i inne wykończenia (ciemne dla wersji Sport Line, chromowane dla wersji Comfort Line).
Z tyłu znajduje się nowy zderzak z wbudowaną tablicą rejestracyjną; innowacyjne światła tylne z prowadnicą, która jest widoczna w nocy w kształcie pary klamr otwierających się po lewej i zamykających po prawej; centralne logo Fiata, które jest także używane do otwierania bagażnika; oraz nowe logo Punto z różną kolorową kropką w zależności od silnika. Oryginalne wsporniki boczne wtopione są w nowe wykończenie przodu i tyłu (wersje trzydrzwiowe wzbogacone są o chromowaną linię z logo samochodu).
Nowy design wydłużył samochód do całkowitej długości 406 centymetrów, co oznacza, że zachowuje zwycięskie cechy komfortu kierowcy i pasażerów. Pozostałe wymiary zewnętrzne pozostają takie same, z szerokością 169 centymetrów, wysokością 149 cm i rozstawem osi 251 cm.
Na koniec, gama kolorów obejmuje 13 odcieni, z których siedem nie było dostępnych w poprzednim modelu: Grigio Intellettuale (Tech house Grey), Blu Temerario (Acid jazz Blue), Blu Illusionista (Brit pop Blue), Nero Rubacuori (Progressive Black), Verde Avventuriero (Unplugged Green), Bianco Radioso (Easy listening White) i Rosso Sfrenato (Tango Red).
Gama (rynek włoski)
Aby ułatwić wybór odpowiedniej wersji dla konkretnego klienta, Fiat Punto Evo ma dwie rodziny: pierwsza – Comfort Line – obejmuje wersje Active (trzy- lub pięcio-drzwiowe), Dynamic (trzy- lub pięcio-drzwiowe) i Emotion (pięcio-drzwiowe) i jest skierowana do klientów poszukujących komfortu, elegancji i funkcjonalności. Klienci, którzy szukają samochodu o wyraźnie sportowym charakterze, będą bardziej zainteresowani drugą rodziną – Sport Line – która obejmuje wersje Sport i Fun, wszystkie wyłącznie trzy-drzwiowe.
Rodzina Comfort obejmuje również wersje przyjazne dla środowiska z biopaliwowymi systemami metanu i LPG, dostępne w wersjach Active, Dynamic i Emotion (ta ostatnia nowa, uzupełniając niezrównaną ofertę rynkową).
Gamę uzupełnia linia poświęcona zrobotyzowanej sekwencyjnej skrzyni biegów Dualogic w połączeniu z silnikami 90 KM 1.3 MultiJet (dostępne wersje to Emotion, Sport, Dynamic i Fun) oraz 77 KM 1.4 16v (Dynamic i Fun).
Standardowo w wersji Active dostępne są: Dualdrive, ESP, poduszki powietrzne z przodu oraz poduszka powietrzna na kolana kierowcy, pięć standardowych miejsc, dwa zagłówki z tyłu, wysokości regulowane fotele kierowcy, regulowana wysokość i głębokość kierownicy, okablowanie do radia. Na ten zestaw wyposażenia, wersja Fun dodaje: malowane lusterka, 15-calowe aluminiowe felgi, spojler, przyciemnione reflektory, światła przeciwmgielne, boczne poduszki powietrzne oraz poduszka powietrzna w oknach, dzielone fotele 40/60, zdalne blokowanie/odblokowywanie drzwi.
Wersja Sport wzbogaca konfigurację Fun o manualną klimatyzację, 17-calowe aluminiowe felgi, ambientowe oświetlenie, progi boczne, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, radio/CD/odtwarzacz MP3, ogrzewane lusterka oraz przyciemnione tylne szyby.
Rozpoczynając od standardowej wersji Active, Punto Evo Dynamic dodaje: manualną klimatyzację, boczne poduszki powietrzne oraz poduszkę powietrzną w oknach, dzielone fotele 40/60, malowane lusterka oraz zdalne blokowanie/odblokowywanie drzwi. Na ten zestaw Dynamic, wersja Emotion dodaje: automatyczną klimatyzację dwu-strefową, radio/CD/odtwarzacz MP3, 15-calowe aluminiowe felgi, zderzaki z metalicznym wykończeniem, ambientowe oświetlenie, światła przeciwmgielne, elektrycznie podnoszone tylne szyby, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, ogrzewane lusterka z czujnikiem temperatury, podłokietnik z miejscem do przechowywania.
Klienci mogą dostosować swoje Punto Evo za pomocą serii pakietów, które uczynią samochód jeszcze bardziej dostosowanym do ich gustu. Dla wersji Active przewidziano pakiet zawierający światła przeciwmgielne oraz zdalne blokowanie/odblokowywanie drzwi, a od drugiego poziomu dostępne są dwa pakiety: Info & Entertainment lub Style.
W pierwszym przypadku (Info & Entertainment) pakiety dostępne dla wersji Dynamic i Fun obejmują stereo MP3, system Blue&Me oraz funkcję nawigacji satelitarnej; dla wersji Sport i Emotion dostępne są dwa rozwiązania: każda z nich posiada Blue&Me, możliwość nawigacji satelitarnej i tempomat, ale pakiet My Blue Sound dodaje system audio, a pakiet My Blue Comfort dodaje czujniki parkowania.
Drugi pakiet (Style) obejmuje klimatyzację, 16-calowe aluminiowe felgi oraz przyciemnione tylne szyby dla wersji Fun; światła przeciwmgielne, 15-calowe aluminiowe felgi, wykończenia w kolorze nadwozia i zderzaki z metalicznym wykończeniem dla wersji Dynamic; elektryczny dach typu Sky Dome, stalowy zderzak i 16-calowe aluminiowe felgi dla wersji Emotion; elektryczny dach typu Sky Dome, siedzenia przeciwwhiplash oraz przyciemniane 17-calowe felgi dla wersji Sport.