FIAT Qubo 2008-2019

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Fiorino Qubo z 2008 roku powstał na platformie Fiata Grande Punto. Został zaprojektowany jako lekki pojazd użytkowy, idealny do wąskich ulic historycznych miast, ale zbudowano go również jako van dla rodzin.

Włosi potrzebowali małych pojazdów w swoich starych miastach. Takie pojazdy jak Fiat 500 czy Multipla 600 (w wersji oryginalnej) były stworzone z myślą o takich sytuacjach. Małe auta produkowano także we Francji. Peugeot-Citroen połączył siły z Fiatem i stworzył trzy małe miejskie vany. Były lekkie, miały małe silniki i mogły pomieścić przynajmniej czterech pasażerów. Dzięki niewielkim silnikom były bardzo oszczędne w miastach.

Projektowanie kwadratu to łatwe zadanie, ale sprawienie, by wyglądał atrakcyjnie, to już inna sprawa. Mimo to włoscy projektanci zdołali stworzyć mały pojazd z bardzo krótką maską i wysoką kabiną. Z przodu znajdował się dłuższy zderzak, aby spełnić przepisy dotyczące bezpieczeństwa. Z boku, tylne przesuwane drzwi umożliwiały łatwy dostęp do ławki w tylnej części pojazdu.

W środku samochód miał pięć miejsc. Fotel pasażera z przodu mógł być składany, co umożliwiało załadunek przedmiotów o długości do 2,5 metra (98”). Niska deska rozdzielcza zapewniała lepszą widoczność do przodu dla kierowcy. Na centralnej konsoli Qubo był dostępny z systemem multimedialnym Blue&Me.

W komorze silnikowej Fiorino Qubo oferował małe silniki diesla i benzynowe, połączone z standardową pięciobiegową skrzynią manualną. Dla silnika turbodiesel o pojemności 1,3 litra dostępna była sześciobiegowa skrzynia robotyzowana.

Fiat Fiorino Qubo to nowa propozycja sprzedawana w sieci dealerskiej FIAT. Oryginalna nazwa nawiązująca do „sześcianu”, co w niektórych kontekstach może nie być komplementarne, ale w każdym razie wyraźnie przywołuje mocne strony tego modelu: niezawodność i solidność, a także unikalne i wszechstronne funkcje. Nie wspominając o oryginalności zmiany litery C na Q, co ma nam powiedzieć, że to nie jest zwykły sześcian, lecz sześcian z twistem.

Fiat Fiorino Qubo jest skierowany do klientów-niekonformistów, którzy cenią substancję ponad efektowność, mają silną osobowość i emanacją pewnością własnych przemyślanych wyborów.

Fiat Fiorino Qubo wykracza poza klasyczną koncepcję MPV, stając się pionierem w kategorii „pojazdów wolnej przestrzeni”, zdolnych zaspokoić różnorodne potrzeby mobilności. W rzeczywistości jest to bardzo funkcjonalny pojazd z dwoma przesuwanymi drzwiami tylnymi, elastycznymi wnętrzami, które mogą oferować aż szesnaście różnych rozwiązań. W razie potrzeby dostępny jest także z przednim siedzeniem pasażera, które można złożyć do poziomu stołu, co umożliwia załadunek przedmiotów o długości niemal 2,5 metra (to prawdziwy rekord w przypadku pojazdu o długości zaledwie 3,9 metra).

To pojazd, który pozwala na wszystko, co możesz sobie wymarzyć, zgodnie z oczekiwaniami wobec pojazdu wielofunkcyjnego, ponieważ jest tak łatwy w prowadzeniu jak samochód miejski, a jednocześnie przestronny i wygodny jak MPV. Ale w porównaniu do MPV, jego cena jest bardziej korzystna przy tej samej wszechstronności i bardziej kompaktowych wymiarach (3959 mm długości i 1684 mm szerokości, co zapewnia najlepszą maksymalną pojemność bagażnika wśród wszystkich pojazdów w tej klasie).

Co więcej, Fiat Fiorino Qubo zmieści się wszędzie (w mieście i na przedmieściach), zapewniając znaczące oszczędności paliwa – dzięki silnikowi 1.3 Multijet o mocy 75 KM, dostępnym także w połączeniu z zautomatyzowaną sześciobiegową skrzynią biegów „Dual Logic” – co przekłada się na 1000 km zasięgu i obniżone koszty eksploatacyjne (30 000 km do pierwszego przeglądu serwisowego).

Podsumowując, ten pojazd jest również zaskakująco ekologiczny, redukując emisję CO2 do 119 g/km przy silniku 1.3 Multijet i oferując opcjonalny filtr cząstek stałych.

Ale to nie koniec; Fiat Fiorino Qubo potrafi zaoferować to wszystko w bardzo konkurencyjnej cenie, nie odbiegając od innych pojazdów segmentu B, a jednocześnie wyposażony w zintegrowany system komunikacji Blue&Me (hands-free, polecenia głosowe i przyciski na kierownicy, wysoka możliwość przesyłania wiadomości tekstowych oraz port USB).

Sprzedaż rozpoczęła się we Francji w czerwcu 2008 roku i będzie kontynuowana w letnich miesiącach w Austrii i na Węgrzech. Następne były Włochy, Polska, Szwajcaria i Hiszpania, a przybycie do Niemiec, Holandii, Irlandii zaplanowane jest na październik, natomiast Belgia i Grecja na listopad (w 2009 roku Wielka Brytania i Dania powinny zakończyć ten cykl).

Charakterystyczny styl zewnętrzny i nowoczesne wnętrza

Zewnętrzny styl Fiata Fiorino Qubo jest zarówno prosty, jak i racjonalny, wyróżnia się specyficznymi detalami bocznymi i tylnymi, które podkreślają jego muskularną osobowość. Podobnie, odważny i surowy wygląd przodu nie psuje ogólnego wrażenia „nietypowego, lecz sympatycznego” pojazdu, a jego solidny wygląd i postawa „czterech kół na ziemi” równoważą dynamiczne i czyste linie.

Te estetyczne cechy współgrają z kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi – 3,96 metra długości, 1,72 metra wysokości i 1,68 metra szerokości – które w połączeniu z promieniem skrętu poniżej 10 metrów pozwalają nowemu Fiatowi Fiorino Qubo na manewrowanie w wąskich uliczkach centrum miasta lub w miejskim ruchu, stając się nową pomysłową alternatywą dla samochodów miejskich oraz kompaktowych MPV.

W bardziej szczegółowy sposób, solidny przedni zderzak pokryty jest lakierem w kolorze nadwozia, chroniąc bardziej delikatne strefy – reflektory, maskę i chłodnicę – szczególnie przed uderzeniami przy niskiej prędkości. Podobne poczucie bezpieczeństwa zapewniają boczne listwy ochronne, które pozwalają kierowcy na manewrowanie w całkowitej pewności, nawet w ciasnych miejscach, oraz odpowiadające im lusterka boczne, które gwarantują doskonałą widoczność, minimalizując martwe punkty. Spora ilość szkła w drzwiach i przestronny przedni szyb (słupki frontowe również zostały zminimalizowane) dodatkowo zwiększają już i tak wyjątkową widoczność. Nawet okna boczne tworzą oryginalny efekt wizualny, który w połączeniu z liniami odpowiadającymi błotnikom, nadaje całej stronie aerodynamiczny wygląd.

Tylny hatchback nadaje elegancki wygląd, ozdobiony centralnym logo i stylizowanym oknem, co sprawia, że pojazd wyróżnia się na drodze.

Ogólny urok Fiata Fiorino Qubo podkreślają przednie i tylne światła – charakteryzujące się przezroczystością i chromowanymi dodatkami, umieszczone wysoko, by chronić je przed ewentualnymi uderzeniami – oraz drzwi przednie i tylne, z których tylnie są zawsze przesuwane i mają dużo szkła, aby zwiększyć komfort pasażerów i funkcjonalność. W końcu klient może wybierać spośród dziesięciu kolorów nadwozia oraz dwóch typów wnętrz.

Ale dość o tym, co na zewnątrz. Wewnątrz Fiat Fiorino Qubo naprawdę pokazuje, na co go stać. Dzięki oryginalnej koncepcji – nazwanej „wolna przestrzeń” – łączy różne układy siedzeń (łącznie szesnaście), zapewniając racjonalność i regularność przestrzeni wewnętrznych. Efektem jest wyjątkowo wykorzystana przestrzeń pod względem objętości i elastyczności: na przykład przy normalnym ustawieniu siedzeń bagażnik ma pojemność 330 litrów (do wysokości panelu bagażnika) i 650 litrów, jeśli mierzony jest do dachu. Natomiast po usunięciu tylnych siedzeń i złożeniu przedniego pasażera do poziomu podłogi, pojemność ładunkowa wynosi 2500 litrów (najlepsza w klasie) i bagażnik może pomieścić przedmioty niemal 2,5 metra długości (prawdziwy rekord, biorąc pod uwagę, że pojazd ma długość 3,9 metra).

Siedzenia Fiata Fiorino Qubo reprezentują duszę koncepcji „wolnej przestrzeni”: alternatywą dla standardowego siedzenia pasażera z przodu może być specjalnie zaprojektowane siedzenie, które, po złożeniu jednym ruchem, może „zniknąć” w podłodze na poziomie bagażnika (gdy jest w pozycji pośredniej, może służyć jako wygodny blat!). Ponadto, tylne siedzenia są dostępne w konfiguracjach 1/3 i 2/3, mogą być składane lub demontowane (całkowicie lub częściowo), oferując zaskakującą pojemność ładunkową i wszechstronność.

Mówiąc o przestrzeni i elastyczności, Fiat Fiorino Qubo jest również wygodnym pojazdem o każdym znaczeniu, co potwierdza symetryczny i modułowy kokpit w kształcie litery T, który oferuje wszystkie polecenia i różnorodne wskaźniki na wyciągnięcie ręki kierowcy. Ale komfort na pokładzie oznacza również przestrzeń do przechowywania: w tym celu centralna konsola oferuje otwartą pojemność organizacyjną. Sporo miejsca u podstawy dźwigni zmiany biegów na kokpicie, dzięki przestronnej schowkowi. Nawet panele drzwi zostały zaprojektowane, aby oferować przechowywanie i wygodny podłokietnik. Co więcej, centralny tunnel również oferuje praktyczne otwarte schowki.

W końcu bagażnik jest przestronny i równomierny (972 mm szerokości, 737 mm głębokości, 545 mm wysokości pod panelem bagażnika) z bezpośrednim dostępem do poziomu załadunku, podczas gdy sztywny panel bagażnika współpracuje w eliminacji przeszkód, łatwo „znikając” w przestrzeni między oparciami a komorą kół.

Postępowe silniki i niezawodne skrzynie biegów

Komfort jazdy oznacza również możliwość polegania na silnikach o wysokich osiągach, ale progresywnych, w połączeniu z mocnymi i niezawodnymi skrzyniami biegów. Dlatego Fiat Fiorino Qubo dostępny jest w dwóch wersjach Euro 4 – dynamicznej 1.3, 75 KM Multijet i niezawodnej 1.4, 73 KM benzynowej – które wyróżniają się przyjemnością z jazdy, doskonałymi osiągami i obniżonymi kosztami eksploatacyjnymi, a także niezawodnością i poszanowaniem środowiska.

Nowy Fiat Fiorino Qubo musiał mieć 1.3 16v Multijet, najmniejszy i najbardziej zaawansowany silnik wysokoprężny „Common Rail” drugiej generacji produkowany przez FPT – FIAT Powertrain Technologies – w polskiej fabryce w Bielsku-Białej. Ta wersja jest połączona z ręczną skrzynią biegów 5-biegową lub z zautomatyzowaną 6-biegową skrzynią biegów „Dual Logic” z funkcjami sekwencyjnymi lub automatycznymi oraz przyciskiem Ekonomii, mającym na celu optymalizację jazdy w celu zredukowania zużycia paliwa. Silnik wysokoprężny produkuje 75 KM (55 kW przy 4000 obr./min) maksymalnej mocy i moment obrotowy wynoszący 19,4 kgm (190 Nm przy 1750 obr./min), zapewniając doskonałe osiągi i najlepsze wskaźniki zużycia w swojej klasie: na przykład maksymalna prędkość wynosi 155 km/h, a w cyklu mieszanym osiąga 4,6 l/100 km (4,5 l/100 km w przypadku skrzyni zautomatyzowanej), co oznacza około 1000 kilometrów na jednym tankowaniu 45 litrami oleju napędowego.

Co więcej, Fiat Fiorino Qubo z tym silnikiem jest ekologicznym pojazdem – niektóre wersje mają wartości CO2 poniżej 120 g/km – a po wyposażeniu w filtr cząstek stałych (opcja) może osiągnąć emisję cząstek wynoszącą 0,005 g/km (zgodnie z normą Euro 5).

Wydajność silnika 73 KM 1.4 8v jest równie dobra, stworzona z myślą o osiągach i zużyciu. Silnik dostarcza 73 KM (54 kW) przy 5200 obr./min i maksymalny moment obrotowy wynoszący 12 kgm (118 Nm) przy 2600 obr./min. Połączony z mechaniczną pięciobiegową skrzynią biegów, silnik jest żwawy (maksymalna prędkość wynosi 155 km/h), ale oszczędny, zużywając 7,0 l/100 km w cyklu mieszanym.

Specyficzne rozwiązania dla każdego zapotrzebowania

Urodzony w ramach współpracy przemysłowej między FIAT a PSA i rozwinięty na platformie Fiat Grande Punto, Fiat Fiorino Qubo produkowany jest w zakładzie Tofas w Bursie (Turcja) – gdzie również produkowany jest Fiat Doblò – jako spin-off prostego, ale rewolucyjnego konceptu: Fiat Fiorino Qubo oferowany jest w szerokiej, a zarazem zróżnicowanej gamie, w której każdy może znaleźć idealne rozwiązanie odpowiadające jego stylowi życia i sposobowi korzystania z samochodu.

Model dla 5 osób dostępny jest w dwóch wersjach: pierwsza (Active) to wersja bardziej podstawowa i nieformalna, podczas gdy druga (Dynamic) jest bogatsza i bardziej kompletna. Bez względu na wybór, klient zawsze może liczyć na bardzo atrakcyjny pakiet. W rzeczywistości, w zależności od rynku i wersji, dostępne będą ważne elementy wyposażenia: na przykład systemy bezpieczeństwa obejmują ABS z EBD, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami obciążenia, wspomaganie kierownicy oraz poduszki powietrzne z przodu i z boku.

1.4L 8V 5MT FWD (73 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1360 Cm3
Moc54 Kw @ 5200 Rpm
73 Hp @ 5200 Rpm
72 Bhp @ 5200 Rpm
Moment obrotowy87 Lb-Ft @ 2600 Rpm
118 Nm @ 2600 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna157 Mph (253 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h16.2 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony185/65 R15
Długość155.8 In (3957 Mm)
Szerokość67.5 In (1715 Mm)
Wysokość68.3 In (1735 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.5/57.6 In (1
Rozstaw osi98.9 In (2512 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika88.2 Cuft (2498 L)
Aerodynamika (Cd)0.31
Masa własna2766.8 Lbs (1255 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3703.7 Lbs (1680 Kg)
Spalanie miasto26.7 Mpg Us (8.8 L/100Km)
Spalanie trasa39.8 Mpg Us (5.9 L/100Km)
Średnie spalanie34 Mpg Us (6.9 L/100Km)
Emisja CO2164 G/Km

1.3L Multijet 5MT FWD (75 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1248 Cm3
Moc55 Kw @ 4000 Rpm
75 Hp @ 4000 Rpm
74 Bhp @ 4000 Rpm
Moment obrotowy140 Lb-Ft @ 1750 Rpm
190 Nm @ 1750 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Common Rail
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika11.9 Galony (45.0 L)
Prędkość maksymalna96 Mph (154 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h16.5 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony185/65 R15
Długość155.8 In (3957 Mm)
Szerokość67.5 In (1715 Mm)
Wysokość68.3 In (1735 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.5/57.6 In (1
Rozstaw osi98.9 In (2512 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika88.2 Cuft (2498 L)
Aerodynamika (Cd)0.31
Masa własna2766.8 Lbs (1255 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3703.7 Lbs (1680 Kg)
Spalanie miasto41.2 Mpg Us (5.7 L/100Km)
Spalanie trasa61.8 Mpg Us (3.8 L/100Km)
Średnie spalanie52.2 Mpg Us (4.5 L/100Km)
Emisja CO2119 G/Km

1.3L Multijet 5MT FWD (80 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1248 Cm3
Moc58.8 Kw @ 3750 Rpm
80 Hp @ 3750 Rpm
79 Bhp @ 3750 Rpm
Moment obrotowy148 Lb-Ft @ 1500 Rpm
200 Nm @ 1500 Rpm
Układ paliwowyCommon Rail
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika11.9 Galony (45.0 L)
Prędkość maksymalna100 Mph (161 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h13.9 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony185/65 R15
Długość155.8 In (3957 Mm)
Szerokość67.5 In (1715 Mm)
Wysokość68.3 In (1735 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.5/57.6 In (1
Rozstaw osi98.9 In (2512 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika88.2 Cuft (2498 L)
Aerodynamika (Cd)0.31
Masa własna2766.8 Lbs (1255 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3703.7 Lbs (1680 Kg)
Spalanie miasto36.2 Mpg Us (6.5 L/100Km)
Spalanie trasa53.5 Mpg Us (4.4 L/100Km)
Średnie spalanie45.2 Mpg Us (5.2 L/100Km)
Emisja CO2126 G/Km

1.3L Multijet Start & Stop 5MT FWD (95 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1248 Cm3
Moc70 Kw @ 4000 Rpm
95 Hp @ 4000 Rpm
94 Bhp @ 4000 Rpm
Moment obrotowy148 Lb-Ft @ 1500 Rpm
201 Nm @ 1500 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Common Rail
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika11.9 Galony (45.0 L)
Prędkość maksymalna106 Mph (171 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h12.2 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony185/65 R15
Długość155.8 In (3957 Mm)
Szerokość67.5 In (1715 Mm)
Wysokość68.3 In (1735 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.5/57.6 In (1
Rozstaw osi98.9 In (2512 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika88.2 Cuft (2498 L)
Aerodynamika (Cd)0.31
Masa własna2646 Lbs (1200 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3770 Lbs (1710 Kg)
Spalanie miasto48 Mpg Us (4.9 L/100Km)
Spalanie trasa65.3 Mpg Us (3.6 L/100Km)
Średnie spalanie57.4 Mpg Us (4.1 L/100Km)
Emisja CO2107 G/Km

1.4L Natural Power 5MT FWD (70 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1360 Cm3
Moc57 Kw @ 6000 Rpm
77 Hp @ 6000 Rpm
76 Bhp @ 6000 Rpm
Moment obrotowy83 Lb-Ft @ 3000 Rpm
113 Nm @ 3000 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoCNG (gaz ziemny)
Pojemność zbiornika8.2 Galony (31.0 L)
Prędkość maksymalna96 Mph (154 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h17.7 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony185/65 R15
Długość155.8 In (3957 Mm)
Szerokość67.5 In (1715 Mm)
Wysokość68.3 In (1735 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.5/57.6 In (1
Rozstaw osi98.9 In (2512 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika88.2 Cuft (2498 L)
Aerodynamika (Cd)0.31
Masa własna2766.8 Lbs (1255 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3703.7 Lbs (1680 Kg)
Spalanie miasto27.4 Mpg Us (8.6 L/100Km)
Spalanie trasa44.4 Mpg Us (5.3 L/100Km)
Średnie spalanie36.2 Mpg Us (6.5 L/100Km)
Emisja CO2152 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.