Choć Fiat miał pewne doświadczenie w produkcji pojazdów 4×4, potrzebował wsparcia, aby opracować nowy crossover, dlatego nawiązał współpracę z Suzuki, co zaowocowało powstaniem duetu Sedici/SX4.
W połowie lat 2000 rynek crossoverów zaczął się rozwijać, a klienci zaczęli przenosić swoją uwagę z kombi i minivanów na nowe pojazdy z napędem na wszystkie koła. Fiat we współpracy z Suzuki opracował kompaktowy model Sedici. Był to samochód wystarczająco duży, aby dobrze radzić sobie w miastach, ale na tyle funkcjonalny, aby sprostać wymaganiom jazdy po nieutwardzonych drogach. Nazwa Sedici (szesnaście) została wybrana ze względu na system 4×4; stąd 4 x 4 równa się 16.
Giorgetto Giugiaro zaprojektował ten model, który mógł być jednym z największych miksów na rynku w tamtych czasach. Posiadał nadwozie, które było połączeniem kombi i minivana, prześwit większy niż w kompaktach, ale mniejszy niż w pojazdach 4×4. Fiat oferował wersję z przednim grillem przypominającym gamę Doblo oraz parą opadających, zakrzywionych reflektorów. Wysokie okna z lekko pochyloną tylną klapą inspirowały się segmentem MPV. Ozdobne listwy wokół nadkoli i po bokach zapewniały dobrą ochronę przed krzakami i wózkami zakupowymi.
W środku, Sedici oferował dużo przestrzeni dla pięciu pasażerów oraz wyżej umieszczone siedzenia, co przekładało się na lepszą przestronność nóg. Tylne siedzenia miały mechanizm dzielonego składania i pochylania, co pozwalało na powiększenie stosunkowo małego bagażnika.
Fiat zamontował pod maską wybór dwóch silników: wolnossący 1.6 z napędem na benzynę oraz 1.9 litrowy turbodiesel. Pierwszy z nich był dostępny jako 2WD lub z napędem na wszystkie koła. Fiat i Suzuki opracowali półniezależne zawieszenie tylne dla obu systemów – zarówno napędu na cztery, jak i na dwa koła.
Fiat Sedici to prawdziwy przełom w świecie kompaktowych SUV-ów, ponieważ jest wynikiem podejścia do stylu i designu, którego wyróżniającą cechą jest swoboda wyboru. Nowy model to połączenie różnych typów pojazdów: łączy w sobie satysfakcję z jazdy i cechy prowadzenia kompaktowego Fiata z osiągami terenowego SUV-a (Sport Utility Vehicle). Nawiasem mówiąc, nazwa samochodu mówi wszystko o jego terenowych właściwościach: Sedici (szesnaście) to wynik mnożenia 4×4 – kodu używanego do identyfikacji pojazdów z napędem na cztery koła. W ramach projektu przemysłowego Suzuki-Fiat, styling Fiata 16 został wspólnie zaprojektowany z firmą Italdesign, której założycielem jest Giorgetto Giugiaro.
To są zwycięskie cechy nowego samochodu, który zadebiutuje na świecie, gdy będzie dostępny dla organizacji XX Zimowych Igrzysk Olimpijskich, które odbędą się w Turynie w przyszłym lutym. Wprowadzenie samochodu na rynek zbiegło się z tym wydarzeniem sportowym.
Fiat Sedici wyróżnia się spośród innych pojazdów terenowych częściowo dzięki niektórym cechom stylistycznym, takim jak innowacyjnie zaprojektowane światła tylne, wyjątkowo dynamiczna linia boczna, proporcjonalny tył i muskularne elementy boczne.
Nowy model dostępny jest w dwóch wersjach (Dynamic i Emotion) z dwoma jednostkami napędowymi (107 KM 1.6 16v i 120 KM 1.9 Multijet) i łączy pozornie sprzeczne cechy: dużo miejsca dla pasażerów mimo kompaktowych rozmiarów; prowadzenie typowe dla sedana z terenowymi właściwościami SUV-a – oraz oryginalny styl zewnętrzny z wnętrzem zaprojektowanym dla maksymalnej funkcjonalności. Oznacza to, że Fiat Sedici jest idealnym rozwiązaniem dla dzisiejszych kierowców, którzy żyją w technologicznie zaawansowanym świecie, gdzie obiekty często pełnią więcej niż jedną funkcję. Samochód postrzegany jest jako wszechstronny produkt, który może dostosować się do różnych aktywności: pracy, relaksu, kultury i czasu wolnego. Fiat Sedici został zatem zaprojektowany i zbudowany dla kierowców, którzy chcą się wyróżnić, prowadząc elegancki samochód o wyrafinowanych liniach, a jednocześnie szukają kompaktowego, łatwego w obsłudze i bezpiecznego pojazdu, który z łatwością przemyka przez miejskie korki.
Nowy model Fiata umożliwia swoim klientom maksymalne wykorzystanie wolnego czasu, szczególnie jeśli kochają naturę i pragną zaspokoić swoje zamiłowanie do przygód i wyzwań. Pojazd ma wygląd terenowy oraz specjalny, adaptowalny napęd na cztery koła, który daje kierowcy swobodę przełączania się z napędu 4×2 na 4×4, co zapewnia mniejsze zużycie paliwa niż inne pojazdy terenowe w tej samej kategorii. Dodatkowo, Fiat Sedici wyposażony w dynamiczny silnik 120 KM 1.9 Multijet zapewnia doskonałe osiągi, komfort podróży i poszanowanie dla środowiska.
Fiat Sedici jednocześnie zapewnia emocje i satysfakcję z jazdy, starannie łącząc styl z zaawansowaną inżynierią. Jego dynamika budzi chęć życia, zaspokajając jednocześnie pragnienie podróżowania w pełnej wolności. Fiat chce odgrywać wiodącą rolę w rozwoju segmentu SUV, oferując terenówki dla wszystkich. Ten stale rosnący segment rynku wzrósł z udziału 1,7% w 1992 roku do obecnego poziomu 6% w całej europejskiej flocie pojazdów drogowych. W 1992 roku segment ten składał się z pojazdów zaprojektowanych do klasycznej jazdy terenowej, ale oryginalna generacja terenówek została później zastąpiona w wyniku dwóch wydarzeń. Pierwsze miało miejsce w 1994 roku z pojawieniem się pierwszych kompaktowych SUV-ów łączących cechy prawdziwych terenówek 4×4 z nowoczesnym i oryginalnym designem, co sprawiło, że były one odpowiednie do jazdy po mieście. W 1997 roku na rynku pojawiły się luksusowe terenówki, które dzięki bogatemu wyposażeniu i bardzo hojnym wymiarom, stanowiły idealną odpowiedź dla wymagających, wyrafinowanych klientów, nieustannie poszukujących unikalnych produktów o silnej osobowości.