Fiat wprowadził linię Tipo w 1988 roku jako następcę modelu Ritmo, a pięć lat później, włoski producent samochodów zaprezentował odświeżoną wersję.
Tipo od samego początku odniósł ogromny sukces. Oferował więcej niż jego główni konkurenci, a przy tym był tańszy. Dodatkowo, pojawił się po modelu Ritmo, który był kolejnym udanym pojazdem stworzonym przez Fiata. Wraz z odnowioną wersją wprowadzono także wersję trzydrzwiową, jednak najpopularniejsza była pięciodrzwiowa wersja hatchback.
Zaprezentowany przez Ercole Espadę, Tipo zaskoczył nowoczesnymi liniami jak na tamte czasy. Aby wyprzedzić inne hatchbacki, producent zmienił kilka detali zewnętrznych. Miał nowy przedni pas z cieńszymi reflektorami i poziomą listwą nad grillem, na której znajdowały się cztery ukośne linie marki Fiat. Ponieważ bazował na modelu z 1988 roku, nadal miał design w stylu kubistycznym, ale tym razem był bardziej zaokrąglony. Z boku, lusterka w kolorze nadwozia lepiej pasowały niż czarne z wersji bez faceliftingu.
Tipo oferował jedną z największych kabin w swojej klasie, co pozostało nawet po faceliftingu, ale Fiat popracował nad szczegółami. Wnętrze zaprojektowane było w zgodzie z prostą linią z zewnątrz i miało deska rozdzielcza z długimi i płaskimi powierzchniami. Nawet zegary były zaprojektowane z kanciastymi liniami i siatką w tle. Oczywiście, wyposażony był w dzieloną tylną kanapę, co pozwalało na powiększenie, w przeciwnym razie, małego bagażnika.