Fiat wznowił nazwę Tipo w 2015 roku, tworząc nowy model w trzech wersjach: sedan, kombi oraz hatchback, a wszystkie one były produkowane w Turcji z myślą o budżetowym rozwiązaniu.
Finansowa sytuacja Fiata nie była już zbyt optymistyczna, a włoski producent samochodów potrzebował rozwiązania, które pozwoliłoby na sprzedaż większej liczby aut i to w szybkim czasie. Musiał również znaleźć sposób na budżetową produkcję tego samochodu, aby można go było sprzedać z zyskiem, mimo że był przystępny cenowo. Ale ponieważ mówimy o Fiacie, udało im się to osiągnąć.
Hatchback nie był pierwszym modelem, który trafił na linie montażowe w Turcji. Był drugim w kolejności i posiadał ten sam przód co jego trzykomorowy odpowiednik. Niezależnie od jakości auta, był dobrze zaprojektowany, z wściekle wyglądającymi reflektorami po bokach chromowanej kratki, która z kolei podtrzymywała logo Fiata pośrodku. Dzielił te same słupy A i B z sedanem oraz kombi, ale od słupa C występowała znacząca różnica, która kończyła kształt szyby tylniej, wspierając klapę bagażnika. Co więcej, wszystkie wersje otrzymały spoilery dachowe z zintegrowanym trzecim światłem hamowania.
Wewnątrz Fiat zamontował tę samą deskę rozdzielczą co w kombi, z większym ekranem infotainment niż w sedanie, co było opcją. Klienci jednak nie powinni oczekiwać wysokiej jakości wnętrza czy skórzanych siedzeń. Dzielił również tę samą tylną kanapę z kombi, co powiększało i tak niewielki bagażnik.
Fiat nie chciał zainwestować zbyt wiele w ten projekt oparty na istniejącej platformie, więc zainstalował już opracowane silniki diesla i benzynowe.
Rodzina Fiat Tipo została opracowana w oparciu o koncepcję „Funkcjonalność, żadnych zbędnych dodatków” i łączy w sobie historyczne wartości marki Fiat, takie jak funkcjonalność, prostota i osobowość, w niezwykle atrakcyjnej ofercie cenowej.
Pod względem osobowości Fiat Tipo prezentuje dynamiczny styl i silny charakter we wszystkich swoich wersjach.
Proste opcje dostępne dla klienta skutkują gamą silników i poziomów wyposażenia, które bezpośrednio trafiają w potrzeby rynku.
Funkcjonalność była znakiem rozpoznawczym Fiata przez ponad 80 lat i przyczyniła się do stworzenia wielu wyjątkowo udanych modeli. W tym przypadku starannie zaprojektowane wnętrza oferują niezrównaną przestronność i pojemność bagażnika dla tej kategorii, a także dużą wszechstronność zastosowania, szczególnie w wersji Station Wagon.
Jeśli chodzi o rozmiary, model 5-drzwiowy ma długość 4,37 m, szerokość 1,79 m i wysokość 1,50 m, podczas gdy wersja Station Wagon ma dodatkowe 20 cm, osiągając 4,57 m, z wysokością 1,51 m dzięki standardowym relingom dachowym. Szerokość pozostaje bez zmian.
Pojemność bagażnika pod półką jest najlepsza w swojej klasie: 440 litrów dla modelu 5-drzwiowego i 550 litrów dla wersji Station Wagon, która również integruje innowacyjne rozwiązania maksymalizujące elastyczność użytkowania.
Nowy samochód ma niezawodne zawieszenie, które zapewnia niezwykle precyzyjne prowadzenie, doskonałą przyczepność i wyjątkowy komfort: niezależne koła McPherson na przedniej osi oraz połączone koła na belce momentu na tylnej. Oba układy zostały zoptymalizowane pod kątem redukcji wagi, co przyczynia się do poprawy efektywności paliwowej samochodu.
W regionie EMEA wprowadzenie oferty opiera się na prostej i jasnej logice: trzy style nadwozia, trzy poziomy wyposażenia, trzy silniki z trzema różnymi opcjami paliwowymi i trzy typy skrzyń biegów. Konkretnie, sedan, model 5-drzwiowy i Station Wagon będą dostępne w wersjach Pop, Easy i Lounge. Oferta silników Euro 6 obejmuje rozwiązania z silnikami diesla, benzynowymi i z podwójnym zasilaniem (benzyna/LPG). Skrzynia biegów może być manualna, automatyczna z podwójnym sprzęgłem lub automatyczna z konwerterem momentu obrotowego.
W prawdziwym stylu Fiata, nowe modele rodziny Tipo są pełne inteligentnych rozwiązań, które ułatwiają życie wszystkim pasażerom. Jak na przykład wyjątkowo bogate wyposażenie standardowe oraz debiut innowacyjnego systemu UconnectTM 7″ HD LIVE z 7-calowym wyświetlaczem dotykowym o wysokiej rozdzielczości i pojemnościowym ekranem, który użytkownik może przesuwać i powiększać podobnie jak w tablecie.
System najnowszej generacji zawiera interfejs Bluetooth do prowadzenia rozmów bez użycia rąk, strumieniowanie dźwięku, czytnik tekstu i rozpoznawanie głosu, porty AUX i USB z integracją iPoda, sterowanie na kierownicy oraz, na życzenie, kamerę do parkowania z tyłu i nowy wbudowany system nawigacji TomTom 3D.
Klient zawsze będzie połączony z usługami UconnectTM LIVE dostępnymi na radiu dotykowym.
Użytkownicy, którzy pobiorą bezpłatną aplikację UconnectTM LIVE z Apple App Store lub Google Play na swoje smartfony, mogą w pełni wykorzystać korzyści płynące z UconnectTM LIVE, w tym strumieniowanie muzyki z Deezer i TuneIn, wiadomości z Reuters, połączoną nawigację z TomTom LIVE oraz możliwość pozostania w kontakcie z przyjaciółmi za pośrednictwem Facebook Check-in i Twitter. Oprócz oszczędności użytkownicy mogą monitorować ekologiczne osiągi swojego samochodu oraz stan jego konserwacji, gdziekolwiek się znajdują, dzięki funkcjom eco:Drive i my:Car.
CarPlay i Android AutoTM będą dostępne w UconnectTM 7″ HD LIVE
Apple CarPlay: Apple CarPlay pozwala kierowcy w najprostszy sposób korzystać z iPhone’a w samochodzie. Apple CarPlay doskonale integruje iPhone’a z wyświetlaczem i natywnymi kontrolkami samochodu. Teraz użytkownicy będą mogli wykonywać połączenia, odtwarzać muzykę, wysyłać i odbierać wiadomości, uzyskiwać wskazówki dostosowane do warunków ruchu i wiele więcej, pozostając skupionymi na drodze.
Android Auto: Android Auto dostarczy kierowcy przydatnych informacji zorganizowanych w prostych kartach, które pojawiają się tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Ta funkcja zapewnia dostęp do: Google Maps z nawigacją głosową, informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, wskazówek dotyczących pasa; Google Play Music i wielu innych serwisów muzycznych; możliwość wykonywania i odbierania połączeń oraz wysyłania wiadomości, trzymając ręce na kierownicy i wzrok na drodze.
Android Auto i Google Play Music są zarejestrowanymi znakami towarowymi Google Inc.
Zaprojektowane z myślą o przyszłych wyzwaniach, nowe wersje 5-drzwiowe i Station Wagon Fiata Tipo zostały zaprojektowane we Włoszech przez Fiat Style Centre, opracowane w Turcji we współpracy z Tofa_ R&D, jednym z największych centrów badawczo-rozwojowych FCA, i wyprodukowane w zakładzie Tofa_ w Bursie – jednej z najlepszych fabryk motoryzacyjnych na świecie, która zdobyła Złoty Medal World Class Manufacturing.
Przestronność i pojemność ładunkowa
Podobnie jak w modelu sedan, warianty Fiat Tipo 5-drzwiowy i Station Wagon są przestronne, praktyczne i idealne do komfortowych podróży. Projektanci zastosowali najnowocześniejsze kryteria ergonomiczne, aby określić parametry mierzące zdolność samochodu do zaspokojenia potrzeb związanych z dobrostanem i komfortem pasażerów. Ostateczny rezultat to doskonała ergonomia podstawowa: przestronność, pozycja siedząca, możliwość przekształcania przestrzeni, dostępność i widoczność.
Fiat Tipo 5-drzwiowy i Station Wagon pomieszczą łatwo pięciu pasażerów, a nawet wysoki ludzie o wzroście do 1,85 m mogą podróżować komfortowo z przodu lub na tylnej kanapie. Sekret tego przestronnego designu, szczególnie w modelu pięciodrzwiowym, tkwi w regularnym kształcie tyłu pojazdu, który zapewnia pasażerom dodatkowe centymetry przestrzeni nad głową w kabinie. Przestrzeń na nogi również jest najlepsza w klasie: 1,07 metra pomiędzy krawędzią przedniego siedzenia a piętą pasażera oraz 934 milimetry dla tylnego siedzenia (ta ostatnia wartość jest typowa dla samochodów wyższych segmentów). Co istotne, tylne środkowe siedzenie zaprojektowano jako pełnowymiarowe, co zapewnia wystarczającą przestrzeń na nogi, aby każda podróż była przyjemna, nawet dla dorosłych pasażerów.
Pojemność ładunkowa również należy do najlepszych w klasie: 440 litrów dla modelu 5-drzwiowego i 550 litrów dla wersji Station Wagon. Ta ostatnia ma kilka rozwiązań zwiększających wygodę i funkcjonalność bagażnika. Po pierwsze, próg bagażnika jest niski i bezstopniowy, co ułatwia załadunek nawet największych paczek. Dno bagażnika jest konfigurowalne: można je opuścić, aby maksymalizować pojemność i zablokować pod kątem 40°, aby umożliwić ładunkowi wykorzystanie podległej przestrzeni. Po obu stronach bagażnika znajdują się dwa boczne panele do przechowywania mniejszych przedmiotów, które można wyjąć, aby zwiększyć szerokość bagażnika. Roleta zakrywająca ładunek może być zdemontowana jedną ręką i przechowywana pod panelem podłogowym. Dwa światła, dwa haki na torby oraz cztery haki do zabezpieczenia ładunku umieszczone na podłodze zapewniają dodatkową wygodę. Wreszcie, jeśli 550 litrów to za mało, tylną kanapę, dzieloną w proporcjach 60/40, można złożyć, aby uzyskać płaską powierzchnię ładunkową o długości 1,80 m.
Wszystkie modele rodziny Tipo mają liczne schowki o różnych kształtach i pojemności łącznej wynoszącej nie mniej niż 12 litrów, aby zaspokoić wszystkie potrzeby. Są one łatwo dostępne zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów, idealne do przechowywania osobistych przedmiotów, smartfonów, konsol do gier, butelek, monet i wielu innych. Ponadto, znajduje się centrum multimedialne do podłączania urządzeń przed dźwignią zmiany biegów.
Maksymalny komfort zapewniają również doskonałe zasady ergonomii jazdy i nowa deska rozdzielcza, która oferuje świetną widoczność. Szczególnie pozycja siedząca to jeden z atutów Fiata Tipo.
Kątowa pozycja kierownicy daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa i kontroli, podobnie jak doskonałe rozmieszczenie przycisków (system klimatyzacji, radio i panel sterujący), które można łatwo dosięgnąć bez odrywania wzroku od drogi. Pasażerowie również cieszą się wyjątkowym komfortem, co potwierdza tylna kanapa, która została odpowiednio ukształtowana i solidnie wyściełana, aby wygodnie pomieścić trzy osoby dorosłe.
Silniki i skrzynie biegów
Modele Fiat Tipo 5-drzwiowy i Station Wagon oferują zaktualizowaną gamę silników (wszystkie Euro 6 dla rynku europejskiego) w trzech różnych rozmiarach z trzema opcjami paliwowymi. Są to turbodiesle 1.3 MultiJet 95 KM i 1.6 MultiJet 120 KM, dostępne również w wersji ECO; silniki benzynowe Fire 1.4 16v 95 KM, 1.4 T-Jet 120 KM i 1.6 E-torQ 110 KM. Uzupełnieniem oferty jest silnik 1.4 T-Jet 120 KM z podwójnym zasilaniem benzynowym i LPG.
Istnieją również trzy typy skrzyń biegów: manualna pięciobiegowa dla 1.3 MultiJet i sześciobiegowa dla pozostałych silników, automatyczna z konwerterem momentu obrotowego dla silnika 1.6 benzynowego oraz automatyczna z podwójnym sprzęgłem dla 1.6 MultiJet 120 KM.
1.4 16v Fire 95 KM
Solidny i niezawodny, silnik 1.4 16v Fire to podstawowy silnik benzynowy rodziny Tipo. Silnik ten osiąga moc 95 KM przy 6.000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 127 Nm przy 4.500 obr./min. Silnik, w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną, to silnik czterocylindrowy z górnym podziałem wałków rozrządu i bezpośrednim sterowaniem zaworami.
Dzięki zoptymalizowanemu systemowi dolotowemu charakteryzuje się on szczególnie wysoką efektywnością objętościową w całym zakresie pracy, co przekłada się na doskonałe osiągi i ekonomiczną eksploatację.
1.4 T-Jet 120 KM
Wyjątkowa jednostka 1.4 T-Jet 120 KM charakteryzuje się niezawodnością, kompaktowymi wymiarami oraz doskonałym kompromisem między dynamiczną jazdą a kosztami eksploatacji. Jest to namacalny przykład koncepcji downsizingu, silnik o pojemności 1.4 litra zawiera sprawdzone technologie, takie jak turbosprężarka, która zapewnia dobre osiągi i ograniczone zużycie paliwa bez uszczerbku dla przyjemności z jazdy.
W szczegółach, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1.4 litra rozwija moc 120 KM (88 kW) osiąganej przy 5000 obr./min i ma maksymalny moment obrotowy 215 Nm przy 2500 obr./min. To zapewnia wysoką elastyczność jazdy, zmniejszone użycie sześciobiegowej skrzyni manualnej oraz świetną reakcję. To wspierane jest przez niską bezwładność turbosprężarki, co pozwala uzyskać maksymalne osiągi przy każdym wciśnięciu pedału gazu, bez irytujących opóźnień typowych dla tego typu silników.
Ten sam silnik jest dostępny w wersji z podwójnym zasilaniem (LPG/benzyna). Wykorzystanie najnowszej technologii pozwoliło na spełnienie rygorystycznych norm Euro 6, zwiększenie dostępnego zasięgu i zapewnienie osiągów bardzo zbliżonych do wersji benzynowej przy niższych kosztach eksploatacji, dzięki zastosowaniu tańszego paliwa niż benzyna i diesel.
W przeciwieństwie do konwersji aftermarketowej, silnik 120 KM 1.4 LPG Turbo został zaprojektowany z myślą o integracji z systemem LPG przy użyciu odpowiednich materiałów i komponentów oraz zastosowaniu dedykowanej technologii. W szczególności, gniazda zaworowe oraz zawory dolotowe i wylotowe zostały przeprojektowane, aby zredukować zużycie i osiągnąć tę samą trwałość oraz wydajność, co wersja benzynowa. Oczywiście, aby osiągnąć ostateczną jakość i niezawodność, system LPG jest fabrycznie zamontowany, dzięki czemu każdy samochód jest certyfikowany, testowany i gwarantowany przez Fiata.
1.6 E-torQ 110 KM
Dla tych, którzy szukają pojazdu oferującego maksymalny komfort, najlepszym wyborem jest wersja z silnikiem benzynowym 1.6 E-torQ, który osiąga 110 KM i 152 Nm momentu obrotowego, połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z konwerterem momentu obrotowego.
Ta jednostka wyróżnia się lekką budową, dzięki zastosowaniu ekskluzywnych komponentów i tłoków pokrytych grafitem, które są zoptymalizowane pod kątem redukcji tarcia i wagi. Ponadto, stalowe sworznie oraz aluminiowa misa olejowa dodatkowo przyczyniają się do obniżenia masy.
1.6 MultiJet II 120 KM i 1.3 MultiJet 95 KM
Wszystkie modele oferują silnik turbo diesla o pojemności 1.6 litra, wyposażony w technologię MultiJet drugiej generacji, aby zapewnić przyjemność z jazdy, dużą autonomię i niskie koszty eksploatacji.
Silnik 1.6 MultiJet II rozwija moc 120 KM przy 3.750 obr./min i może być połączony z manualną sześciobiegową skrzynią biegów lub sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem, która zapewnia ciągłe dostarczanie momentu obrotowego i trakcji. Dodatkowo, zastosowanie zmiennej geometrii turbosprężarki zapewnia wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach (320 Nm przy 1.750 obr./min), co korzystnie wpływa na elastyczność. Tak znakomite wyniki osiągnięto z poszanowaniem dla środowiska – silnik spełnia normy Euro 6 – oraz z najwyższą dbałością o efektywność paliwową i emisję spalin: w połączeniu podczas testu Tipo 1.6 MultiJet II 120 KM zarejestrowało zużycie paliwa na poziomie 3,7 litra/100 km i emisję CO2 wynoszącą 98 g/km.
Silnik 1.3 MultiJet II 95 KM gwarantuje dobre osiągi i niezwykle niskie koszty eksploatacji. Duma działu inżynieryjnego FCA, silnik ten zapewnia dużą autonomię, nie rezygnując z komfortu i przyjemności z jazdy. Wyposażony jest w pięciobiegową skrzynię manualną i rozwija moc 95 KM przy 3.750 obr./min, podczas gdy zmienna geometria turbosprężarki zapewnia wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 200 Nm przy 1.500 obr./min.