Fiat odświeżył linię modelu Tipo, wprowadzając nową wersję crossover o nazwie Tipo Cross, obok innych ulepszeń związanych z napędem.
Włoski producent samochodów zaprezentował nową generację modelu Tipo w 2015 roku jako następcę modeli Bravo i Linea. Powstał jako pojazd ekonomiczny, oferujący niską cenę oraz niskie koszty utrzymania, wykorzystując nową platformę. Oferowany był w trzech wersjach nadwozia: sedan, hatchback oraz kombi. Linia Tipo została odświeżona w 2020 roku.
Odnowiony model cechował się pełnymi reflektorami i światłami tylnymi LED w wersji Tipo Cross. Producent zainstalował także szczotkowane elementy chromowane w dolnej części samochodu. Standardowo oferowano 16-calowe felgi ze stopów lekkich, podczas gdy 17-calowe znajdowały się na liście opcji. Fiat oferował Tipo Cross wyłącznie w wersji hatchback. Dzięki podniesieniu prześwitu o 4 cm (1,6″) z powodu nowego zawieszenia, Tipo Cross zyskało bardziej przygodowy wygląd, idealny do jazdy po nieutwardzonych drogach.
Fiat Tipo był często krytykowany za swoje nijakie wnętrze, które oferowało system infotainment z ekranem mniejszym niż większość smartfonów dostępnych na rynku. W związku z tym Włosi dokonali ogromnej poprawy deski rozdzielczej. 7-calowy ekran TFT zastąpił konwencjonalne, analogowe wskaźniki, natomiast w centralnej konsoli zamontowano 10,25-calowy wyświetlacz dotykowy.
Pod maską Fiat zainstalował nowe silniki, które spełniały normy Euro 6d, które miały stać się obowiązkowe od stycznia 2021 roku. Nowy, 1,0-litrowy silnik benzynowy był jednostką trzycylindrową, która oferowała wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach w porównaniu do 1,4-litrowej jednostki wolnossącej, którą zastąpił. Fiat zainstalował zaktualizowaną wersję znanego już silnika 1,6-litrowego w wersjach diesel, ale podniósł moc do 130 KM w wersji topowej.
Fiat Tipo przeszedł lifting: całkowity redesign gamy, nowy, bardziej atrakcyjny, młodszy i dynamiczny wygląd, najwyższa dostępna technologia oraz nowe, lepiej działające, przyjazne dla środowiska silniki. Gama modeli została również rozszerzona o nowy crossover: Nowy Tipo Cross.
Nowa gama modeli koncentruje się wokół dwóch tematów: „Życie” i trzy poziomy wyposażenia – Tipo, Life oraz City Life, dostępne w trzech wariantach nadwozia (4-drzwiowym, 5-drzwiowym oraz kombi); oraz temat „Cross”, z dwoma wersjami – City Cross i Cross, w pięciodrzwiowym wariancie crossover.
Wszechstronny i przyciągający wzrok Panda Cross był kluczowym elementem sukcesu tego modelu w całej Europie. Rzeczywiście, wygląd „crossover” zbliżył Pandę do nowej, młodszej grupy docelowej, osób poszukujących samochodu, który nie tylko jest funkcjonalny, idealny do miasta, ale również super stylowy i nowoczesny. Ta sama strategia została wdrożona w przypadku Tipo, z rozszerzeniem jego rodziny. Projektanci i inżynierowie Fiata opracowali Nowego Tipo Cross w tych ramach, tworząc nowy crossover Tipo, skierowany do nowej grupy odbiorców, szerszej niż wcześniej pod względem wieku, gustu estetycznego i wymagań dotyczących mobilności.
Nowy wygląd Tipo
Nowy Fiat Tipo został całkowicie odświeżony i teraz wygląda bardziej nowocześnie, dynamicznie i elegancko. Nowy przód z przemyślaną kratką, której głównym punktem jest nowe logo Fiata, z napisem Fiat, stanowi znaczące oświadczenie pełne odnowy. Tipo jest również pierwszym modelem Fiata, który przyjął to logo, idąc za niedawno zaprezentowanym Nowym 500.
Reflektory zostały całkowicie przeprojektowane i teraz mają pełne oświetlenie LED zarówno z przodu, jak i z tyłu: nie tylko podkreślają linie samochodu, ale nadają mu również bardziej nowoczesny wygląd i zwiększają bezpieczeństwo aktywne i pasywne. Dzięki poprawionej widoczności i w zgodzie z dążeniem do lepszej zrównoważoności w każdym detalu, zmniejszają zużycie energii przez samochód, a więc odpowiednio emisję CO2.
Zderzak w dolnej części samochodu, całkowicie przeprojektowany poprzez dodanie elementów w szczotkowanym chromie ICE MATTE, współgra z nowymi obręczami alloy 16″ lub 17″ o diamentowym wykończeniu i nowym wzornictwie.
Wnętrze również przeszło metamorfozę. Fotele mają tkaniny z ekskluzywnymi wzorami. W pełni konfigurowany cyfrowy zestaw wskaźników TFT o przekątnej 7” zastępuje tradycyjną analogową tablicę rozdzielczą. To znacznie bardziej zaawansowany technologicznie system, który pozwala na kontrolowanie stanu samochodu, multimediów oraz telefonu. Zestaw wskaźników wyposażono w całkowicie nową radiostację UConnect 5 z 10,25” ekranem dotykowym, co jest kolejnym debiutem FCA Group po Nowym 500, teraz dostępnym również w Tipo.
Nawet kierownica – teraz jeszcze bardziej elegancka i sportowa – była przedmiotem zainteresowania naszych projektantów. Jest bardziej kompaktowa i uproszczona, co zapewnia lepszą ergonomię i pozwala na doskonałą widoczność zestawu wskaźników TFT 7”. Zwrócono również uwagę na centralny panel sterowania, gdzie ustawienia klimatyzacji zostały zrewidowane, a nowe chromowane i czarne wstawki dodane.
Nowa gama Tipo jest również dostępna w dwóch niepowtarzalnych odcieniach: Ocean Blue i Paprika Orange.
Nowy Fiat Tipo Cross, crossover w stylu Tipo
Rodzina Tipo została rozszerzona o nowy typ nadwozia. Fiat wprowadza Nowy Tipo Cross, dodając do pozostałych trzech wariantów nadwozia (4-drzwiowe, 5-drzwiowe i Kombi): prawdziwy crossover, skierowany do zupełnie nowej grupy docelowej. Rodziny – długoletnia baza klientów Fiat Tipo – zmieniły swoje preferencje, porzucając konwencjonalne samochody 5-drzwiowe i kombi na rzecz crossoverów, nie rezygnując z przestrzeni i komfortu. Te same rodziny są teraz gotowe do doświadczenia bardziej emocjonalnego, charakterystycznego, dynamicznego i młodzieżowego samochodu, a wszystko to w przystępnej cenie. Tipo Cross, „nowy rodzinny crossover Fiata”, to odpowiedź.
Ogólnie, Fiat Tipo Cross jest zdecydowanie strukturą bardziej solidną i odważną. Już na pierwszy rzut oka samochód wydaje się szerszy, z nowym projektem kratki, która rozciąga się poniżej reflektorów, oraz wyraźnie wyższym wyglądem: prawdziwy crossover.
Wysokość Fiat Tipo Cross została podniesiona o niemal 4 cm, dzięki nowemu skalibrowaniu zawieszenia oraz dodaniu nowego rozwiązania dotyczącego obręczy i opon, znanego wcześniej z innego crossovera Fiata, 500X. Tipo Cross ma większe opony, co nadaje mu jeszcze bardziej masywny wygląd.
Nowa konfiguracja oferuje również wyższą pozycję za kierownicą i ułatwia wejście i wyjście z samochodu, a także upraszcza wszystko, do czego przyzwyczajone są rodziny Tipo, w tym umieszczanie dzieci na tylnych siedzeniach lub znajdowanie rzeczy, które mogły utknąć pod siedzeniami.
Innowacją w estetyce, Nowy Tipo Cross jest prawie 7 cm wyższy od Tipo Cross, z dodatkowymi szczegółami „cross”, zaczynając od ramek nadkoli wzdłuż bocznych i przednich, gdzie znajduje się również miejsce na ekskluzywną osłonę podwozia i zderzak, z wyraźnym zderzakiem ochronnym, co nadaje samochodowi bardziej solidny i muskularny wygląd, poprzez boczne progi i tylny dyfuzor aż do praktycznego bagażnika dachowego, dostępnego jak dotąd tylko w wersji Kombi.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa i technologii
Oprócz designu i stylu, nastąpiła znacząca modernizacja w zakresie technologii, z jednym celem: osiągnięciem szczytu w segmencie C. Nowy Fiat Tipo jest wyposażony w szeroką gamę najnowszych systemów wspomagania kierowcy (ADAS):
'Rozpoznawanie znaków drogowych’, aby identyfikować maksymalną dozwoloną prędkość na drodze, którą się poruszają
'Inteligentna pomoc prędkości’, która zaleca kierowcy przestrzeganie limitu prędkości
'Kontrola pasa’, aby utrzymać samochód w pasie, pod warunkiem, że linie są poprawnie wykrywane
'Asystent uwagi’, czujnik, który zaleca kierowcy zrobienie przerwy, gdy są zbyt zmęczeni, aby kontynuować podróż
'Adaptacyjne światła drogowe’, aby zapewnić lepszą widoczność podczas jazdy nocą, automatycznie włączając światła drogowe, gdy przeciwna jezdnia jest pusta
'Asystent martwego pola’, który wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do monitorowania martwych pól i ostrzegania o przeszkodach za pomocą trójkątnego światła ostrzegawczego na lusterku oraz czujników parkowania z przodu, 'Keyless Entry/Go’ oraz bezprzewodowej ładowarki do ładowania telefonu bezprzewodowo. Prawdziwa eksplozja mocy: szybka ładowarka 15 kW, z trzy razy większą mocą niż najlepiej sprzedające się smartfony.
Kiedy mowa o infotainment, Tipo jest pierwszym samochodem FCA od Nowego 500, który jest wyposażony w system infotainment piątej generacji UConnect 5, platformę łączności zaprojektowaną na przyszłość, dostępną z ekranem 10,25”. Opracowany z myślą o zapewnieniu klientom prostego i wygodnego doświadczenia użytkownika, FCA korzysta z łatwego, intuicyjnego i konfigurowalnego systemu operacyjnego Android Auto. Uconnect 5 z bezprzewodowym Apple CarPlay i Android Auto oznacza, że można korzystać z funkcji Apple CarPlay lub Android Auto bezprzewodowo na ekranie dotykowym radia z konfigurowalnymi profilami oraz możliwością zapamiętania do 5 konfiguracji.
Korzystając z nowego systemu infotainment Nowego Fiata Tipo, można jednocześnie podłączyć dwa telefony przez Bluetooth: na przykład można używać zarówno służbowego, jak i prywatnego telefonu i obsługiwać połączenia przychodzące i wychodzące jednocześnie, teraz bez potrzeby „skakania” z jednej łączności na drugą, aby odebrać połączenie na telefonie, który nie był w tym czasie podłączony.
Warto również wspomnieć o nowym białym podświetleniu wszystkich przycisków w kabinie pasażerskiej, co nadaje bardziej nowoczesny wygląd, a także gnieździe USB dla tylnych siedzeń, co jest szczególnie przydatną funkcją dla rodzin w trakcie długich podróży, aby dzieci mogły korzystać ze swoich tabletów.
Nowe, bardziej efektywne i przyjazne dla środowiska silniki
Oferta silnikowa Nowego Tipo została całkowicie odświeżona. W dniu premiery dostępny jest zarówno silnik benzynowy, jak i diesel.
Silniki benzynowe
Nowy Fiat Tipo może być wyposażony w nowy silnik 1.0 GSE T3 o mocy 100 KM. Nowy trzycylindrowy silnik dostarcza maksymalny moment obrotowy równy 190 Nm przy zaledwie 1500 obr./min, w porównaniu do 4500 obr./min aktualnego silnika benzynowego 1.4 o mocy 95 KM, który osiągał maksymalnie 127 Nm.
Silnik 1.0 GSE T3 jest częścią rodziny silników FireFly Turbo, jako najnowsza wersja zapewniająca najlepsze osiągi, w połączeniu z wyraźnie niższym zużyciem paliwa i emisją spalin. Maksymalna moc to 74 kW (100 KM). Nowy silnik zapewnia przyjemność z jazdy oraz optymalne przyspieszenie dzięki korzystnej krzywej momentu obrotowego nawet przy niskich obrotach, a także jest bardziej komfortowy, dzięki imponującej cichości pracy. Emisja CO2 spada aż do wartości 121 g/km (WLTP).
Ostatecznie, skrzynia biegów została skalibrowana, aby zapewnić maksymalną responsywność w ruchu miejskim i najlepszy komfort na autostradzie, nie pozwalając silnikowi wkręcać się powyżej 3200 obr./min przy prędkości 130 km/h.
Silniki diesla
Silniki dieslowe Multijet zgodne z normą Euro 6D Final oferują dwie moce: 95 i 130 KM (wcześniej 120 KM), z zauważalną poprawą wydajności i wartości CO2, od 110 g/km w rodzinie silników diesla (WLTP).