Fiat wprowadził wersję typu kombi do odświeżonej linii Tipo w 2016 roku, wprowadzając więcej przestrzeni do segmentu budżetowych samochodów.
Włoski producent samochodów sięgnął głęboko w swoje archiwa i przywrócił nazwę Tipo w 2015 roku, dwie dekady po tym, jak ostatni Tipo 1 zjechał z taśm montażowych. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, był to sedan w stylu trójboksowym. W następstwie tego w kolejnym roku pojawiły się wersje kombi oraz hatchback. Fiat zdecydował się na produkcję samochodu w Turcji, aby obniżyć koszty wytwarzania i konkurować z innymi budżetowymi modelami na rynku.
Podczas gdy rynek europejski skupiał się na crossoverach i SUV-ach, znaczna liczba klientów była bardziej zainteresowana samochodami ekonomicznymi, takimi jak Tipo. Kształt kombi oferował większy bagażnik niż standardowy hatchback z segmentu kompaktowego, ale w niższej cenie. Z przodu posiadał 3D wzór w grille oraz opadające reflektory. Do słupka B dzielił te same panele co sedan. Producent zakończył swój wydłużony dach w kierunku pochylonych słupków D z tyłu. Aby ułatwić załadunek i rozładunek, Fiat zainstalował niski i płaski próg bagażnika.
Wewnątrz samochód został wyposażony w ulepszony kokpit, a opcjonalnie z większym ekranem dla systemu infotainment w porównaniu do wersji sedan. Z tyłu, Tipo kombi oferowało 550 litrów przestrzeni z rozkładaną tylną kanapą w pozycji pionowej.
Pod maską Fiat oferował Tipo z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi o mocy od 95 do 120 koni mechanicznych.
Rodzina Fiat Tipo została opracowana zgodnie z hasłem „Umiejętności, bez zbędnych dodatków” i łączy w sobie historyczne koncepcje marki Fiat, takie jak funkcjonalność, prostota i osobowość, oferując niezwykłą wartość za rozsądne pieniądze.
Pod względem osobowości Fiat Tipo emanuje dynamicznym stylem i wyrazistym charakterem we wszystkich swoich wersjach.
Proste wybory oferowane klientom skutkują gamą silników i poziomów wyposażenia, które bezpośrednio trafiają w potrzeby rynku.
Funkcjonalność od ponad 80 lat jest znakiem rozpoznawczym Fiata i przyczyniła się do powstania bogatego portfolio udanych modeli. W tym przypadku starannie zaprojektowane wnętrze oferuje niezrównaną przestronność i pojemność bagażnika w tej kategorii, a także dużą wszechstronność użytkowania, szczególnie w wersji Station Wagon.
Jeśli chodzi o wymiary, model 5-drzwiowy ma 4,37 m długości, 1,79 m szerokości i 1,50 m wysokości, podczas gdy wersja Station Wagon zyskuje dodatkowe 20 cm, osiągając 4,57 m długości i wysokość 1,51 m dzięki standardowym poprzecznym belkom dachowym. Szerokość pozostaje niezmieniona.
Pojemność ładunkowa pod półką bagażnika jest najlepsza w klasie: 440 litrów dla wersji 5-drzwiowej i 550 litrów dla wersji Station Wagon, która również integruje innowacyjne rozwiązania maksymalizujące elastyczność użytkowania.
Nowy model ma niezawodny układ zawieszenia, zapewniający wysoką precyzję prowadzenia, doskonałą przyczepność na drodze i wyjątkowy komfort: niezależne zawieszenie McPherson z przodu i połączone koła z tyłu. Oba układy są zoptymalizowane, aby zmniejszyć wagę, co przyczynia się do poprawy wydajności paliwowej samochodu.
W regionie EMEA wprowadzenie gamy odbywa się zgodnie z prostą i przejrzystą logiką: trzy style nadwozia, trzy poziomy wyposażenia, trzy silniki z trzema różnymi rodzajami paliw oraz trzy typy skrzyń biegów. Konkretnie, sedany, modele 5-drzwiowe i Station Wagon będą dostępne w wersjach Pop, Easy i Lounge. Oferta silników Euro 6 obejmuje rozwiązania z silnikiem Diesla, benzynowym oraz na paliwo podwójne (benzyna/LPG). Skrzynia biegów może być manualna, automatyczna z podwójnym sprzęgłem lub automatyczna z konwerterem momentu obrotowego.
W prawdziwie fiatowskim stylu nowe modele rodziny Tipo są bogato wyposażone w inteligentne rozwiązania, które ułatwiają życie wszystkim pasażerom. Jak na przykład wyjątkowo bogate wyposażenie standardowe oraz debiut innowacyjnego systemu UconnectTM 7” HD LIVE z wyświetlaczem dotykowym o wysokiej rozdzielczości 7” oraz pojemnościowym ekranem, który użytkownik może obsługiwać jak tablet.
System najnowszej generacji obejmuje interfejs Bluetooth bezprzewodowy, strumieniowe przesyłanie dźwięku, czytnik tekstów oraz rozpoznawanie głosu, porty AUX i USB z integracją iPoda, przyciski na kierownicy oraz na życzenie, tylną kamerę parkingową i nowy wbudowany system nawigacji TomTom 3D.
Klient zawsze będzie miał połączenie z usługami UconnectTM LIVE dostępnymi na radiu dotykowym.
Użytkownicy, którzy pobiorą darmową aplikację UconnectTM LIVE z Apple App Store lub Google Play na swoje smartfony, mogą w pełni wykorzystać zalety UconnectTM LIVE, w tym strumieniowe przesyłanie muzyki przez Deezer oraz TuneIn, wiadomości z Reutersa, połączoną nawigację z TomTom LIVE oraz możliwość pozostawania w kontakcie z przyjaciółmi za pomocą Facebook Check-in i Twittera. Oprócz oszczędności, użytkownicy mogą monitorować wydajność ekologiczną swojego samochodu i stan jego eksploatacji dzięki funkcjom eco:Drive i my:Car, gdziekolwiek się znajdują.
CarPlay i Android AutoTM będą dostępne w systemie UconnectTM 7” HD LIVE
Apple CarPlay: Apple CarPlay umożliwia kierowcy korzystanie z iPhone’a w samochodzie w jak najbardziej intuicyjny sposób. Apple CarPlay doskonale integruje iPhone’a z wyświetlaczem i natywnymi kontrolkami samochodu. Teraz użytkownicy będą mogli dzwonić, odtwarzać muzykę, wysyłać i odbierać wiadomości, uzyskiwać wskazówki dostosowane do warunków drogowych i wiele więcej, pozostając skoncentrowanym na drodze.
Android Auto: Android Auto dostarczy kierowcy przydatnych informacji zorganizowanych w prostych kartach, które pojawiają się tylko w razie potrzeby. Dzięki tej funkcji można uzyskać dostęp do: Google Maps z systemem nawigacji głosowej, informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, wskazówek dotyczących pasów; Google Play Music i wielu innych usług muzycznych; możliwości wykonywania i odbierania połączeń oraz wysyłania wiadomości przy jednoczesnym trzymaniu rąk na kole i oczu na drodze.
Android Auto i Google Play Music są zarejestrowanymi znakami towarowymi Google Inc.
Zaprojektowane z myślą o przyszłych wyzwaniach, nowe wersje 5-drzwiowe i Station Wagon Fiata Tipo zostały zaprojektowane we Włoszech przez Centrum Stylu Fiata, opracowane w Turcji wspólnie z Tofa_ R&D, jednym z największych centrów badawczo-rozwojowych FCA, i wyprodukowane w zakładzie Tofa_ w Burzie – jednej z najlepszych fabryk motoryzacyjnych na świecie, która otrzymała Złoty Medal World Class Manufacturing.
Przestronność i pojemność ładunkowa
Podobnie jak model sedan, varianty 5-drzwiowe i Station Wagon Fiata Tipo są przestronne, praktyczne i idealne do komfortowych podróży. Projektanci zastosowali najnowocześniejsze kryteria ergonomiczne, aby określić parametry, które mierzą zdolność samochodu do spełnienia potrzeb związanych z dobrym samopoczuciem i komfortem pasażerów. Ostateczny wynik to doskonała ergonomika podstawowa: przestronność, pozycja za kierownicą, możliwość reorganizacji przestrzeni, dostępność i widoczność.
Fiat Tipo 5-drzwiowy i Station Wagon bez trudu pomieszczą pięciu pasażerów, a nawet wysoki na 1,85 m człowiek może wygodnie podróżować zarówno z przodu, jak i z tyłu. Sekret tej przestronnej konstrukcji, szczególnie w modelu pięciodrzwiowym, to regularny kształt tylnej części, który zapewnia pasażerom dodatkowe centymetry miejsca na głowę w kabinie. Również przestrzeń na nogi jest najlepsza w tej klasie: 1,07 metra między krawędzią przedniego siedzenia a piętą pasażera oraz 934 milimetry na tylnej kanapie (ta ostatnia wartość jest typowa dla aut wyższej klasy). Nie można pominąć faktu, że środkowe tylne siedzenie zostało zaprojektowane jako pełnowymiarowe z odpowiednią ilością miejsca na nogi, aby każda podróż była przyjemna nawet dla dorosłych pasażerów.
Pojemność ładunkowa również należy do najlepszych w klasie: 440 litrów dla wersji 5-drzwiowej i 550 litrów dla wersji Station Wagon. Ta ostatnia wprowadza kilka rozwiązań, które zwiększają wygodę i funkcjonalność bagażnika. Po pierwsze, próg bagażnika jest niski i bezprogowy, co ułatwia załadunek nawet największych paczek. Dno bagażnika jest konfigurowalne: można je obniżyć, aby zmaksymalizować pojemność i zablokować pod kątem 40°, co pozwala na zajęcie przestrzeni pod nim. Po bokach przedziału bagażowego znajdują się dwa boczne panele do przechowywania drobnych przedmiotów, które można usunąć, aby jeszcze bardziej zwiększyć szerokość bagażnika. Rolety, która przykrywa ładunek, można usunąć jedną ręką i schować pod panelem podłogowym. Dwa światła, dwa haki na torby i cztery haki do mocowania ładunku umieszczone na podłodze zapewniają dodatkową wygodę. Ostatecznie, jeśli 550 litrów to wciąż mało, oparcie tylnej kanapy dzielonej w stosunku 60/40 można złożyć, aby uzyskać płaską powierzchnię ładunkową o długości wynoszącej 1,80 m.
Wszystkie modele rodziny Tipo charakteryzują się licznymi schowkami o różnych kształtach i pojemnościach, łączącymi się w sumie w 12 litrów, aby zaspokoić wszystkie potrzeby. Łatwo dostępne zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów, te schowki idealnie nadają się do przechowywania przedmiotów osobistych, smartfonów, konsol do gier, butelek, monet i wielu innych. Ponadto znajduje się centrum multimedialne do podłączania urządzeń przed dźwignią zmiany biegów.
Maksymalny komfort zapewniają również doskonała ergonomika prowadzenia i nowa deska rozdzielcza, która zapewnia świetną widoczność. W szczególności pozycja siedząca jest jednym z głównych atutów Fiata Tipo.
Kątowa pozycja kierownicy daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa i kontroli, podobnie jak idealny układ przycisków (system klimatyzacji, radio i panel sterowania), do których łatwo dotrzeć bez odrywania wzroku od drogi. Pasażerowie również cieszą się znakomitym komfortem, co pokazuje tylny rząd siedzeń, który jest odpowiednio uformowany i gęsto wyściełany, aby wygodnie pomieścić trzy dorosłe osoby.
Silniki i skrzynie biegów
Modele Fiat Tipo 5-drzwiowy i Station Wagon oferują zaktualizowaną gamę silników (wszystkie Euro 6 na rynek europejski) w trzech różnych pojemnościach z trzema opcjami paliwowymi. Są to turbodiesle 1.3 MultiJet 95 KM i 1.6 MultiJet 120 KM, dostępne również w wersji ECO; silniki benzynowe Fire 1.4 16v 95 KM, 1.4 T-Jet 120 KM oraz 1.6 E-torQ 110 KM. Uzupełnieniem oferty jest silnik benzynowy 1.4 T-Jet 120 KM w wersji podwójnego paliwa (LPG/bensyna).
Do wyboru są również trzy rodzaje skrzyń biegów: manualna pięciobiegowa do silnika 1.3 MultiJet i sześciobiegowa do pozostałych silników, automatyczna z konwerterem momentu obrotowego do silnika benzynowego 1.6 oraz automatyczna z podwójnym sprzęgłem do silnika 1.6 MultiJet 120 KM.
1.4 16v Fire 95 KM
Solidny i niezawodny, silnik 1.4 16v Fire jest podstawowym silnikiem benzynowym w rodzinie Tipo. Silnik ten osiąga moc 95 KM przy 6.000 obr./min i maksymalny moment obrotowy wynoszący 127 Nm przy 4.500 obr./min. Silnik, połączony z sześciobiegową skrzynią manualną, to prosty silnik czterocylindrowy z górnym wałkiem rozrządu i bezpośrednim sterowaniem zaworami.
Dzięki zoptymalizowanemu systemowi dolotowemu cechuje się wyjątkową wydajnością objętościową w całym zakresie obrotów, co przekłada się na wspaniałe osiągi i ekonomiczną eksploatację.
1.4 T-Jet 120 KM
Wyjątkowa jednostka napędowa 1.4 T-Jet 120 KM wyróżnia się niezawodnością, kompaktowymi wymiarami oraz doskonałą równowagą między dynamiczną jazdą a kosztami eksploatacji. Jest to konkretna realizacja koncepcji downsizingu, silnik o pojemności 1.4 litra zawiera sprawdzone rozwiązania technologiczne, takie jak turbosprężarka, która zapewnia dobre osiągi i ograniczone zużycie paliwa, nie rezygnując z radości z jazdy.
Dokładniej, silnik benzynowy 1.4-litra o mocy 120 KM (88 kW) osiąga maksymalną moc przy 5000 obr./min i ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 215 Nm przy 2500 obr./min. Zapewnia to dużą elastyczność jazdy, ograniczone wykorzystanie sześciobiegowej skrzyni manualnej oraz doskonałą reakcję. Pomaga w tym niska bezwładność turbosprężarki, co pozwala uzyskać maksymalne osiągi przy każdym naciśnięciu pedału gazu, bez dokuczliwego opóźnienia typowego dla tego typu silników.
Ta sama jednostka jest również dostępna w wersji podwójnego paliwa (LPG/bensyna). Wykorzystanie najnowszej technologii pozwoliło spełnić surowe normy Euro 6, zwiększyć dostępny zasięg i zapewnić osiągi bardzo zbliżone do wersji benzynowej przy niższych kosztach eksploatacji, dzięki zastosowaniu tańszego paliwa niż benzyna i diesel.
W przeciwieństwie do konwersji aftermarketowej, silnik 120 KM 1.4 Turbo LPG został zaprojektowany do integracji z systemem LPG przy użyciu specyficznych materiałów i komponentów oraz zastosowaniu dedykowanej technologii. W szczególności siedziska zaworowe oraz zawory dolotowe i wydechowe zostały przeprojektowane, aby zredukować zużycie i osiągnąć tę samą trwałość i osiągi, co wersja benzynowa. Oczywiście, aby osiągnąć ostateczną jakość i niezawodność, system LPG jest fabrycznie montowany, dzięki czemu każdy samochód jest certyfikowany, testowany i gwarantowany przez Fiata.
1.6 E-torQ 110 KM
Dla osób poszukujących pojazdu, który zapewnia maksymalny komfort, najlepszym wyborem jest wersja z silnikiem benzynowym 1.6 E-torQ o mocy 110 KM i momencie obrotowym 152 Nm, połączonym z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z konwerterem momentu obrotowego.
Ta jednostka napędowa wyróżnia się lekką konstrukcją dzięki zastosowaniu ekskluzywnych komponentów i tłoków pokrytych grafitem, które są zoptymalizowane w celu zmniejszenia tarcia i wagi. Ponadto, stalowe korbowody i aluminiowa miska olejowa dodatkowo przyczyniają się do zmniejszenia wagi.
1.6 MultiJet II 120 KM i 1.3 MultiJet 95 KM
Wszystkie modele oferują silnik turbo diesla o pojemności 1.6 litra, wyposażony w drugą generację technologii MultiJet, zapewniającą przyjemność z jazdy, dużą autonomię i niskie koszty eksploatacji.
Silnik 1.6 MultiJet II rozwija moc 120 KM przy 3.750 obr./min i może być połączony z manualną sześciobiegową skrzynią biegów lub sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem, która zapewnia ciągłe dostarczanie momentu obrotowego i trakcji. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii, silnik dostarcza wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach (320 Nm przy 1.750 obr./min), co sprzyja elastyczności. Te niezwykłe wyniki osiągane są z poszanowaniem środowiska – silnik spełnia normy Euro 6 – oraz z najwyższą dbałością o efektywność pod względem paliwowym i emisji: w połączonym cyklu testowym Fiat Tipo 1.6 MultiJet II 120 KM zarejestrował zużycie paliwa wynoszące 3,7 litra/100 km oraz emisję CO2 wynoszącą 98 g/km.
Silnik 1.3 MultiJet II 95 KM gwarantuje dobre osiągi i niezwykle niskie koszty eksploatacji. Duma i radość inżynierów FCA, silnik zapewnia dużą autonomię bez poświęcania komfortu i przyjemności z jazdy. Jest wyposażony w manualną pięciobiegową skrzynię biegów i rozwija moc 95 KM przy 3.750 obr./min, podczas gdy turbosprężarka o zmiennej geometrii zapewnia wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 200 Nm od 1500 obr./min.