Fiat przywrócił nazwę Uno na rynek południowoamerykański, produkował go w swojej brazylijskiej fabryce i od 2010 roku reklamował jako „Nuovo” Uno.
Uno został wprowadzony na rynek w 1983 roku i odniósł ogromny globalny sukces dla włoskiego producenta samochodów. Produkowany był w Europie aż do 2002 roku w polskiej fabryce Fiata, jednak w końcu został wycofany i zastąpiony modelem Punto w segmencie małych samochodów. Z drugiej strony, Brazylijczycy wciąż za nim tęsknili i poprosili Fiata o zgodę na przywrócenie tej nazwy. Nawet przygotowali wstępne szkice projektu, podczas gdy finalne detale opracowywano we Włoszech. Następnie rozpoczęto produkcję w fabryce Banta.
Mimo że ogólny wygląd samochodu bardziej przypominał Pandę niż Uno, klienci z Ameryki Południowej byli zadowoleni z nowego modelu. Opierał się na tej samej platformie co zaufany Fiat Palio, który również odniósł sukces na tym rynku. Jego cofnięte reflektory pokrywały maskę oraz górne przednie rogi błotników, podczas gdy niemal całkowicie zamaskowana atrapa chłodnicy miała trzy małe pionowe szczeliny. Okrągłe zderzaki i przesadnie duże nadkola sprawiały, że samochód wyglądał na większy, niż wskazywałaby jego długość wynosząca 3,8 m (148″).
Wnętrze oferowało coś dla klientów z ograniczonym budżetem, z prostym projektem deski rozdzielczej. Choć materiały nie były najwyższej jakości, producent zdołał zapewnić parę uchwytów na kubki oraz dwa poduszki powietrzne. W wyższych wersjach wyposażenia Fiat oferował system klimatyzacji oraz elektryczne szyby. Z tyłu zamontowano jednoczęściową składana kanapę z systemem przechylania, który umożliwiał zwiększenie pojemności bagażnika o 10 litrów (0,3 stopy sześcienne), jednocześnie oferując wystarczająco miejsca dla dwóch pasażerów.
Pod maską producent zainstalował wybór trzech silników benzynowych na początku produkcji, a później Fiat wprowadził system flex-fuel.
Nowy Fiat Uno to model odważny w koncepcji i linii, który redefiniuje segment samochodów kompaktowych. Jest po prostu wyjątkowy. Uno. Unikalny. Jedyny w swoim rodzaju. Tak właśnie Słownik definiuje słowo „Uno”. I tak właśnie jest nowy samochód Fiata.
Nowy Fiat Uno posiada wszystkie cechy, które sprawią, że stanie się nową historią sukcesu. Oprócz nowej koncepcji i odważnych linii, oferuje niespotykaną dotąd możliwość personalizacji na brazylijskim rynku. Nowy ikona w swoim segmencie. Z niezliczonymi opcjami fabrycznymi i dealerskimi, klient może dostosować samochód do własnych upodobań, korzystając z dodatkowych elementów i akcesoriów, przekształcając nowego Uno w przedłużenie swojej indywidualności.
Jednak za nowatorskim wyglądem kryje się także dobrze zdefiniowana maszyna. To debiut dwóch nowych silników – Fire 1.0 Evo i Fire 1.4 Evo, oba z systemem Flex fuel – które wykorzystują nowoczesne technologie, aby zapewnić doskonałe osiągi przy oszczędności paliwa i niskim poziomie emisji.
Aby sformułować koncepcję nowego modelu i osiągnąć jego zaskakujące kształty, projektanci z Fiata Style Center dla Ameryki Łacińskiej oraz z Fiata Style Center we Włoszech nie próbowali zgadywać, co chce konsument. Wręcz przeciwnie – najpierw rozmawiali z klientem, a dopiero potem zaczęli tworzyć samochód. Otwarte komunikacji przyjęto przez cały proces rozwoju, aż do sesji produktowych, w których użyto rzeczywistych modeli stylizacji wnętrza i zewnętrza. Dzięki temu nie było miejsca na błędy.
Ważnym zbiorem danych uzyskanych w trakcie badań było to, jak brazylijski konsument postrzega Fiata Uno: ikona, wzór trwałości, solidny, niezawodny i oszczędny samochód – zarówno w zakupie, jak i w eksploatacji oraz zużyciu paliwa. Opowieść o sukcesie z prostokątnymi liniami, które odbiegają od ostro zakończonych, zaokrąglonych kształtów większości modeli obecnych na rynku.
W tym uniwersum zaproponowano kilka koncepcji. Zwycięzcą okazał się „Nowy Kwadrat – kwadratowy i trwały jak żaden inny”. Innymi słowy, nowa interpretacja kwadratu. Ewolucja. Nowy Fiat Uno.
Z tego powodu nosi tę samą nazwę co słynny hatchback, ale nie będzie dostępny na rynku, żeby go zastąpić: Uno Mille nadal pozostaje punktem odniesienia – w końcu to model, który otworzył segment samochodów z silnikami 1.0 w Brazylii w 1990 roku – i pozostaje opcją o wyjątkowej relacji kosztów do korzyści.
W najlepszej tradycji Uno, nowy hatchback ma kompaktowe linie, obejmujące przytulną, dobrze oświetloną kabinę, z optymalną przestrzenią dla wszystkich pasażerów i oferującymi wygodne elementy, takie jak wspomaganie kierownicy, klimatyzacja i radio z odtwarzaczem CD / MP3 z Bluetooth, zestaw głośnomówiący i złączem USB, a także ważnym wyposażeniem bezpieczeństwa, takim jak poduszki powietrzne i hamulce ABS.
Nowy Fiat Uno wprowadza także niespotykaną w swoim segmencie funkcję: podgrzewaną szybę przednią z funkcją odparowania. Ta funkcja, po aktywacji, zajmuje do trzech minut, aby całkowicie odparować szybę. Po upływie tego czasu funkcja automatycznie się dezaktywuje.
Nowy Fiat Uno będzie dostępny w czterech wersjach wykończenia, wszystkie z czterema drzwiami – dwie z silnikiem 1.0 i dwie z silnikiem 1.4 – i zachowuje nazwę jednej z najbardziej udanych wersji hatchbacka: model Way. We wszystkich z nich konsument może być pewny, że znajdzie nowoczesny, odważny samochód z doskonałymi silnikami i dużą osobowością. To: Uno Vivace 1.0 Flex, Uno Way 1.0 Flex, Uno Attractive 1.4 Flex i Uno Way 1.4 Flex.
DESIGN
Jednym z wielkich powodów do dumy dla Fiat Style Center dla Ameryki Łacińskiej jest cały proces tworzenia nowego Fiata Uno, ale miałoby to niewielkie znaczenie, gdyby końcowy produkt nie był specjalny. A nowy Fiat Uno jest specjalny.
Od początku procesu tworzenia projektanci współpracowali ramię w ramię z pracownią badawczą, zadając pytania, przedstawiając propozycje i uzyskując informację zwrotną.
Podstawowa zasada: słuchając klienta, można wyeliminować i udoskonalić jego sugestie, by stworzyć dokładnie taki samochód, o jakim marzy. To, co odkryli projektanci, to że pierwszy Fiat Uno, ikona, powinien być punktem wyjścia dla zupełnie nowego samochodu. Fiat Style Center rozpoczęło projektowanie nowego samochodu, a badania określiły, czy to dokładnie to, czego klient chciał. Odpowiedzi wskazały drogę do podążania.
Rezultat: absolutnie oryginalna koncepcja, humorystycznie nazwana „Okrągły Kwadrat”, która kierowała całym rozwojem nowego samochodu.
A co to takiego okrągły kwadrat? Idąc od ikony Uno i jego kwadratowych kształtów, projektanci stworzyli „Nowy Kwadrat”: nowoczesny i modny, to ewolucja. Aby nadać temu kształt, użyli założeń z Projektowania Przemysłowego – zamiast tradycyjnych zasad Projektowania Motoryzacyjnego, z jego bardziej zaokrąglonymi, sportowymi liniami – aby stworzyć okrągłe linie nowego modelu.
Przyjmując kwadrat jako punkt odniesienia, powstał samochód z geometrycznymi, wyważonymi kształtami. Kwadraty z krzywiznami nawiązują do Fiata Uno, ale jednocześnie reprezentują współczesną koncepcję i tendencję na teraz. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość łączą się z odwagą i wprowadzają nowość.
Zewnętrznie
Okrągłe kwadraty zauważalne są przede wszystkim na zaskakującym przodzie nowego Fiata Uno: projektanci z Fiata umieścili trzy czysto estetyczne elementy pomiędzy lewym reflektorem a logo firmy, które przyciągają wzrok i zachęcają do dalszego odkrywania.
Dopiero wtedy zauważa się, że motyw ten powtarza się we wszystkich elementach zewnętrznych nowego Fiata Uno, wyrażany na niezliczone sposoby, a także zauważa się, że żadna linia nie jest przypadkowa: wszystkie kształty są starannie przemyślane, dokładnie skonstruowane, aby kontrastować z zaokrąglonymi powierzchniami. Owocem umiejętności i inspiracji projektantów jest innowacyjny samochód, który emanuje dynamizmem, solidnością, młodością i nowoczesnością, nie tracąc jednocześnie zabawowego aspektu.
Na przedzie, na przykład, duży i otaczający zderzak ma kwadrat podzielony poziomą belką, na której umieszczono tablicę rejestracyjną i dwa wloty powietrza. Jego zaokrąglone rogi geometrycznie współgrają z bocznymi kwadratami, które mieszczą światła przeciwmgielne, i prowadzą wzrok do reflektorów, składających się z dwóch nałożonych na siebie kwadratów z zaokrąglonymi rogami.
Wycięcie przedniej maski jest faliste i zyskuje na sile dzięki zwiększeniu objętości, które kończy się na dolnej części szyby przedniej. Wycięcie boczne znajduje się bardzo blisko nadkoli przednich, podobnie jak u pierwszego Uno. Tworzą one różne objętości określone przez rowki, nadając samochodowi solidny, wyróżniający się wygląd. Jego górne powierzchnie łączą się z obszerną linią boczną, wzmacniając ten aspekt.
Z boku, oprócz „kwadratowych” nadkoli, znajduje się estetyczna prostokątna groove, z zaokrąglonymi rogami, która, wraz z nowymi uchwytami, charakteryzuje linie nowego Uno. Krzywe na dachu i tylnej szybie harmonizują z prostą linią dolnej krawędzi szyb oraz linią boku, równoległą do niej – kontury, które nadają poziomość i poczucie solidności.
Duże tylne światła umieszczone na tylnym słupku przechodzą na bok, oferując maksymalną widoczność w każdej sytuacji. Równoważą również design tyłu i sprawiają, że słupki wyglądają estetycznie lżej. Mają również krzywe podobne do tych w tylnych oknach, geometryczną zabawę konturów, która sprawia, że wygląd nowego Fiata Uno jest jeszcze bardziej innowacyjny i ciekawy.
Od wewnątrz, światła otaczają szeroką tylną szybę z prostszymi i prostszymi objętościami. Tylne drzwi mają zaokrągloną powierzchnię, a okrążający zderzak łączy się z nadkolami, zawsze z wyraźnie zdefiniowanymi krzywiznami i prostymi liniami, które, grając z kwadratami, nadają ton temu samochodowi.
Wewnątrz
Bawiąc się geometrią, wnętrze nowego Fiata Uno kontrastuje z zewnętrzem, eksplorując okrągłe kształty. Przytulne, przyjazne, lekkie i młodzieńcze, zapraszają ludzi do pozostania w samochodzie.
Raz jeszcze, wszystko miało sens. Kontury, reliefy, kolory, tekstury, grafiki, wykończenie, wszystko zostało szczegółowo zaplanowane zarówno z punktu widzenia stylu, jak i ergonomii oraz komfortu.
Tak więc kabina jest przestronna, dobrze oświetlona, wygodna, funkcjonalna i bardzo dobrze wykończona – jest całkowicie wyłożona, bez widocznych elementów, i zdecydowanie w pełnej harmonii z duchem nowego modelu.
Jednym z wyróżniających się elementów w kabinie jest panel. Przednia część ma technologię formowania wtryskowego, folię wytłoczoną i wtryskiwaną razem z plastikowym elementem – jest to element seryjny w wersjach Attractive i Way, a element opcjonalny w Vivace. Ta funkcja umożliwia tworzenie różnych, kolorowych i dekoracyjnych elementów graficznych, a także pozwala właścicielowi nowego Fiata Uno spersonalizować go jednym z wielu wzorów oferowanych jako akcesoria przez producenta.
Standardy i tekstury w innych częściach panelu również wprowadzają innowacje. Patrząc dokładnie, można dostrzec nieskończone małe kwadraty – z zaokrąglonymi krawędziami, oczywiście – na całej powierzchni. Z przyjemnym dotykiem i łatwym wzrokiem, oferują jeszcze wyższą jakość wykończenia nowego Fiata Uno.
Zestaw wskaźników powtarza okrągły motyw, w tym jego wyświetlacz. Jest oświetlony białymi diodami LED i jest czytelny, co ułatwia życie kierowcy. Wersja Vivace ma również ekonometr (wskaźnik oszczędności), ten sam wskaźnik natychmiastowego zużycia, który wyposażony jest w modele Uno Mille Economy i Palio Fire Economy.
Tapicerka siedzeń również była przedmiotem długich badań. Zamiast ograniczać się do zwykłych rozwiązań, projektanci poszukiwali nowych technologii i produktów, aby uzyskać wynik zgodny zarówno ze stylem, jak i jakością nowego Fiata Uno. Tak więc każda wersja ma swoją własną tkaninę – może być tkana, siatkowa, welurowa lub połączenie technologii – wszystkie opracowane przez różnych dostawców dokładnie w taki sposób, w jaki projektanci zamierzali. Tapicerka jest również powtarzana na panelach bocznych drzwi. Uwzględniono również detale dotyczące wzorów tkanin.
Habitability
Ergonomia, komfort, widoczność i funkcjonalność to niektóre z kluczowych punktów, które sprawiają, że doświadczenie prowadzenia samochodu jest naprawdę przyjemne, zwłaszcza, że natura samochodu zmieniła się: przestał być prostą metodą transportu, a stał się miejscem, w którym często można spędzać godziny, niemal jak rozszerzenie własnego domu. Nikt nie chce pozostawać w niewygodnym, nieprzyjemnym miejscu przez dłuższy czas.
Te założenia zostały poważnie potraktowane przez projektantów i inżynierów nowego Fiata Uno. Baza danych z aktualnymi danymi na temat wzrostu populacji posłużyła jako podstawa do całego rozwoju kabiny nowego modelu. Od przestrzeni wewnętrznej po rozmieszczenie różnych komponentów – takich jak pozycja pedałów; wyrównanie pedałów, kierownicy i fotela; widoczność wskaźników i poleceń dla kierowcy; projekt siedzeń i funkcjonalność dźwigni zmiany biegów. Kliniki produktowe już potwierdziły, że nowy Fiat Uno oferuje wysoki poziom komfortu.
Ale to nie wszystko. Każda osoba, która wsiada do nowego Fiata Uno, powinna wynieść z niego pozytywne doświadczenie, dlatego Fiat Automobile włożył dodatkowy wysiłek w stworzenie przytulnej, dobrze oświetlonej, komfortowej i funkcjonalnej kabiny dla kierowcy i pasażerów, czyniąc z niego idealny pojazd na co dzień.
Kierowca, oczywiście, otrzymał szczególną uwagę. Dla niego/niej jazda nowym hatchbackiem musi być przyjemna pod każdym względem: od uruchomienia dźwigni po mechanizm regulacji siedzenia, wszystko musi działać perfekcyjnie. Dlatego stworzono przyjemną atmosferę, która nie rozprasza uwagi, gdzie wszystkie polecenia są łatwe do osiągnięcia, a instrumenty łatwe do odczytania.
Fotel kierowcy, na przykład, został zaprojektowany tak, aby pomieścić szeroki zakres postur, dając kierowcy optymalną przestrzeń na nogi, nawet dla wyższych osób. W tym celu nowy Uno dysponuje szyną do regulacji długości, która jest o około 30 mm dłuższa w porównaniu do innych modeli w tej kategorii. Aby uzyskać tę przestrzeń, wystarczy usunąć mechaniczny blokadę na szynie.
Przednie siedzenia mają piankę i tapicerkę o ergonomicznym kształcie – boki lekko wyróżniają się, przypominając sportowe fotele, i pomagają wspierać ciało – oraz zintegrowany zagłówek. Regulacja wysokości siedzenia, o skoku 40 mm, jest uruchamiana dźwignią.
Tylne siedzenie ma system blokowania, który umożliwia regulację kąta nachylenia w dwóch pozycjach. W węższej pozycji (18°) bagażnik zyskuje 10 litrów objętości, a około 30 mm w odległości podłużnej. Fotel można również całkowicie położyć, aby zwiększyć pojemność ładunkową.
Jedną z mocnych stron nowego Fiata Uno są uchwyty na przedmioty. Jest ich kilka, umieszczonych w strategicznych miejscach, mających na celu ułatwienie organizacji kabiny. W zależności od wersji, jest ich od 11 do 14, rozmieszczonych na panelu, centralnej konsoli, a nawet na wewnętrznej pokrywie bagażnika, wśród innych punktów. We wszystkich wersjach schowek ma pokrywę – to było żądanie klientów już w klinikach produktowych.
Centralna konsola w wersjach 1.0 ma dwa uchwyty na przedmioty; w wersjach 1.4 jest dłuższa i ma trzy uchwyty – co jest opcjonalnym elementem w wersjach 1.0. Uchwyt na przedmioty w bocznych panelach drzwi jest standardowym elementem we wszystkich wersjach. Wersje 1.4 mają również uchwyt na okulary nad drzwiami kierowcy. Innym istotnym elementem jest konsola sufitowa – doskonałe uzupełnienie w modelu z tego segmentu, standardowy element w wersjach 1.4 i opcjonalny w wersjach 1.0 – która zawiera lustro do obserwacji tylnych siedzeń, aby monitorować dzieci.
Z bardzo interesującą przestrzenią wewnętrzną jak na samochód kompaktowy, która wpływa na dobre samopoczucie i swobodę ruchów, nowy Fiat Uno ma wskaźnik habitacji (wartość określająca objętość komfortu dla pasażerów pojazdu) wynoszący 2 219 litrów, najlepszy w swojej kategorii. Model zapewnia również dobrą pojemność bagażnika, wynoszącą 280 litrów, która może osiągnąć 290 litrów, w zależności od pozycji tylnej kanapy.
Wraz z ergonomią, technologia nowego Fiata Uno jeszcze bardziej zwiększa komfort. Wyposażenie takie jak wspomaganie kierownicy, klimatyzacja, radio z odtwarzaczem CD / MP3, z Bluetooth lub bez, zestaw głośnomówiący, port USB, elektryczne zamki i przednie szyby, wewnętrzna komenda do otwierania bagażnika i klapy paliwa, kierownica z regulacją wysokości, to tylko niektóre z elementów oferowanych w nowym hatchbacku.
PERSONALIZACJA
A może wybór detali stylistycznych, które dopasowują samochód do jego właściciela? Manifestowanie swojej tożsamości i indywidualności poprzez wygląd samochodu? W przypadku nowego Fiata Uno czasy, gdy jedynymi wyborami, jakie miał nabywca, były kolor nadwozia i czasami tapicerka wnętrza, dawno minęły. Nowy model Fiata otwiera szereg opcji, które pozwalają na poziom personalizacji, jakiego jeszcze nie było na brazylijskim rynku – i z gwarancją Fiata.
Dzięki koncepcji nowego Fiata Uno jako naprawdę unikalnego, klient ma możliwość dostosowania samochodu zarówno w fabryce, jak i za pomocą akcesoriów dostępnych w salonach Fiata. Właściciel nowego Uno może wybierać spośród szerokiej gamy naklejek, emblematów i aplikacji. Mogą być stosowane w różnych częściach samochodu: na drzwiach, tylnym słupku, dachu, zderzakach, błotnikach, lusterkach zewnętrznych, uchwytach, gałce dźwigni zmiany biegów, hamulcu ręcznym i ramkach paneli.
Jako element opcjonalny w fabryce, nowy Fiat Uno oferuje sześć zestawów personalizacji z różnymi tematami dla każdej wersji. Należą do nich:
Zestawy Square i Smile dla wersji Vivace. Pierwszy z nich oferuje zewnętrzne akcenty, takie jak naklejki na bokach i również na pokrywie bagażnika, naklejki z emblematami do zastosowania na tylnym słupku oraz szare pierścienie estetyczne na przedniej kratce. Zestaw Smile, skierowany do wnętrza samochodu, oferuje centralną ramkę dla panelu wskaźników, w błyszczącym czarnym kolorze, a także pokrywę wykonaną z ekskluzywnego materiału dla siedzeń i paneli drzwiowych oraz wykładzinę z materiału dywanowego i gumowego.
Zestawy Jeans i Sunny są dostępne dla wersji Attractive. Zestaw Jeans, który personalizuje zewnętrzną część samochodu, zawiera naklejki na pokrywie bagażnika i przednich błotnikach, naklejkę z emblematem na tylnym słupku, oraz żółte pierścienie na przedniej kratce. Zestaw Sunny oferuje centralną ramkę panelu instrumentów w błyszczącym czarnym kolorze, pokrycie w unikalnej tkaninie dla siedzeń i paneli drzwiowych, a także maty z materiału dywanowego i gumowego.
Zestawy Tribal i Steel, opracowane dla wersji Way. Zestaw Tribal składa się z naklejek na pokrywie bagażnika i tylnym słupku oraz naklejek z emblematem na przednich błotnikach. Zestaw Steel wprowadza centralną ramkę panelu instrumentów w błyszczącym czarnym kolorze, skórzaną kierownicę i maty z materiału dywanowego i gumowego z nadrukiem Way.
Ci, którzy nie chcą personalizować swojego nowego Uno już w fabryce, mogą to zrobić później w salonach. Oferują one trzy zestawy z ekskluzywnymi tematami: WWW, Arabesco i Podium. Co więcej – tam klient może kupić zawartość tych pakietów oraz również akcesoria z zestawów fabrycznych osobno. Przykłady: naklejki, banery, emblematy, tatuaże na dachu, ramka panelu instrumentów, aplikacje do gałki dźwigni zmiany biegów i hamulca, maty i inne.
Oprócz tych opcji klient ma także szeroką gamę akcesoriów. Może również wyposażyć nowego Fiata Uno w maty, spoilery, „mini-suknie” i sportowe pedały, aplikacje na przedniej kratce, koła i osłony z różnymi kolorami i wykończeniem, uchwyty i chromowane pokrowce lusterka.
W salonie klient ma również szeroki wybór akcesoriów. Alarm, czujnik parkowania, osłona miski (którą można pozostawić podczas wymiany oleju) oraz światła przeciwmgielne, elementy zwiększające bezpieczeństwo – zarówno dla mienia, jak i podczas jazdy. Osłona deszczu, zaczep do holowania, osłony progów oraz maty gumowe i dywanowe to elementy wyposażenia, które zwiększają wygodę i komfort.
Istnieje pełna swoboda wyboru i niezliczone możliwe kombinacje, aby przekształcić pojazd w praktycznie przedłużenie osobowości właściciela. Dzięki temu właściciel „nosi” samochód zgodnie z własnym wizerunkiem.
Bezpieczeństwo
Od nadwozia po mechanikę, nowy Fiat Uno został zbudowany, aby zapewnić bezpieczeństwo swoim pasażerom.
Nadwozie zapewnia strukturalną wydajność pojazdu i jednocześnie jest lżejsze od nadwozia innych modeli w tej kategorii (co poprawia oszczędność paliwa). Są tam wzmocnienia strategicznie umiejscowione, aby jeszcze bardziej zwiększyć wydajność strukturalną.
Maskę zaprojektowano z programowanym odkształceniem: w przypadku kolizji czołowej pochłania energię uderzenia, chroniąc integralność kabiny. Przednie poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa z napinaczem, opcjonalne elementy we wszystkich wersjach nowego Fiata Uno, uzupełniają działanie maski, wzmacniając bezpieczeństwo. Drzwi mają rurkowe słupki ochronne, które pomagają zachować fizyczną integralność pasażerów w przypadku kolizji bocznej. Innym ważnym aspektem drzwi jest to, że ich specjalna konstrukcja umożliwia ich otwarcie nawet po uderzeniu.
Przednie siedzenia są typu anti-submarining, a ich zagłówki zaprojektowano w celu uniknięcia efektu whip lash na szyi kierowcy i pasażera, zmniejszając ryzyko uszkodzenia kręgosłupa w przypadku wypadku. Kolumna kierownicy z kolei została zaprojektowana w celu minimalizacji obrażeń fizycznych kierowcy w przypadku czołowej kolizji.
W aspekcie mechanicznym, nowy Fiat Uno wprowadza rozwiązania zapewniające jego stabilność i pomagające kierowcy utrzymać kontrolę nad samochodem w każdej sytuacji.
Zawieszenie zostało zaprojektowane tak, aby utrzymać stabilność kierunkową i poradzić sobie z każdym rodzajem terenu, nie przenosząc do kabiny wibracji spowodowanych nierównymi nawierzchniami, zapewniając maksymalne bezpieczeństwo pasażerom bez kompromisów w komforcie.
Z przodu hatchbacka zastosowano zawieszenie typu MacPherson z dolnymi wahaczami w kształcie trójkąta. Stabilizator jest zamocowany na amortyzatorach. Sprężyny helikalne są typu bocznego. Ten zestaw ma na celu minimalizację efektu obciążenia hamowania w zakręcie, zapewniając najlepszą równowagę w każdych warunkach biegów, a także pochłania maksymalne nierówności nawierzchni.
Zawieszenie tylne składa się z półniezależnych kół z wałem skrętnym, w celu zwiększenia strukturalnej solidności i zwiększenia elastyczności zawieszenia z obciążeniem, uzyskanym dzięki zwiększeniu wymiaru gumy, która łączy się z nadwoziem, co poprawia odpowiedzi dynamiczne w zakrętach.
Espekty elastomerowe zwiększono, aby poprawić filtrowanie nierówności nawierzchni, zwiększając komfort jazdy, a tłumiki zaprojektowano w celu zwiększenia warunków stabilności w zakrętach.
W nowym Fiacie Uno hamulce zostały dobrane w zależności od wersji i obecności lub braku systemu ABS. Z przodu występuje tarcza z pływającym zaciskiem; z tyłu bęben z samonastawiającą się szczęką i automatyczną regulacją luzu, a także podwójny cylinder główny. System jest podwójnym obwodem krzyżowym – jeśli jeden z nich ulegnie uszkodzeniu, drugi zatrzyma pojazd – a bez ABS ma również zawór korekcyjny hamowania, który działa na tylne hamulce.
Na koniec, aby zapewnić bezpieczeństwo hamowania na śliskich drogach, nowy Fiat Uno oferuje system przeciwblokujący (ABS) jako opcjonalny element we wszystkich wersjach. Razem z tym systemem znajduje się również EBD – elektroniczna dystrybucja hamowania.
SILNIKI
Nowy Fiat Uno to debiut rodziny silników Fire Evo, których mocnymi punktami są redukcja zużycia paliwa i lepsze wykorzystanie energii, z niższą emisją zanieczyszczeń i hałasu.
Opracowane przez FPT – Powertrain Technologies w Brazylii, rodzina Evo wyposażają wszystkie wersje nowego Fiata Uno w silniki o pojemności 1.0 i 1.4 litra. Oba są silnikami Flex i mają szereg nowości technologicznych oraz komponentów nigdy wcześniej nie widzianych w silnikach o niskiej pojemności.
SILNIK FIRE 1.0 EVO
Ten nowy silnik zawiera szereg urządzeń zaprojektowanych w celu zwiększenia wydajności i redukcji wewnętrznego tarcia – w konsekwencji redukując poziomy zużycia i emisji zanieczyszczeń.
Długie korbowody. Opracowane specjalnie do współpracy z wysokością nowych tłoków, są wykonane ze stali C70 i są jednymi z najlżejszych na rynku. Korbowody dla silnika Fire 1.0 Evo zyskały 26,5% długości: z 111,85 mm do 140,5 mm. Ta konstrukcja redukuje tarcie silnika po obu stronach. Pokrywa korbowodu jest typu łamanego, zapewniając całkowitą precyzję w montażu – z korzyściami, takimi jak mniejsze tarcie i większa niezawodność.
Tłoki. Lżejsze tłoki skierowują mieszankę do świecy zapłonowej. Wśród ich zalet możemy wymienić ich rdzeń, którego specjalny design pomaga utrzymać odporność mechaniczną oraz asymetryczne pierścienie tkaniny i niskiego nacisku styku, co generuje mniejsze tarcie. Wysokość kompresyjna wynosi 24,5 mm, co zapewnia mu mniejszą wagę. Tłoki silnika 1.0 mają pierścienie o niskim tarciu o wysokości zaledwie 1 mm na pierwszym i drugim pierśczeniu.
Kolektor. Wykonany z plastiku, ma nowy projekt, który sprzyja szczelności przepływu do czterech cylindrów, a także optymalizuje wydajność i redukuje straty ciśnienia.
Automatyczny napinacz paska rozrządu. Silnik Fire Evo ma zapewniony napinacz paska rozrządu przez cały czas eksploatacji sprzętu, co zwiększa niezawodność systemu i pomaga zmniejszyć hałas.
Wałek rozrządu. Został zaprojektowany tak, aby priorytetować moment obrotowy przy niskich prędkościach, poprawiając wydajność. Komponent został opracowany za pomocą symulacji komputerowych, aby osiągnąć idealny design. Dynamika krzywek była szczególnie badana, aby działać w połączeniu z redukowanymi sprężynami zaworowymi. Rezultat: cichszy system, co jeszcze bardziej podnosi komfort i przyjemność z jazdy.
Pokrywa zaworów. Wykonana z aluminium, jej mocowania, struktura i wykończenie zostały zaprojektowane, aby zwiększyć odporność na wycieki oleju. Pokrywa ma również mocowania dla cewki, kolektora ssącego i filtra powietrza silnika.
SILNIK FIRE 1.4 EVO
Nowy silnik Fire 1.4 ma wiele wspólnego z silnikiem 1.0. Kolektor z plastiku, pokrywy łożysk wałka rozrządu, system chłodzenia, aluminiowe pokrywy zaworów, automatyczny napinacz paska rozrządu i centrum sterowania, wśród innych, są takie same dla obu. Wprowadza jednak także inne technologie, takie jak:
CVCP (Ciągle Zmienny Wałek Rozrządu). Zdolny do redukcji zużycia o nawet 5%, nowy system rozdzielenia umożliwia zmianę fazy między wałkiem rozrządu a wałem korbowym o maksymalnie 40°, w sposób ciągły. Ten element umożliwia użycie idealnej fazy wałka rozrządu dla każdego trybu pracy silnika, optymalizując moment obrotowy przy niskich prędkościach i moc przy wysokich prędkościach.
Kanały ssące i wydechowe oraz nowa komora spalania. Wszystkie zostały zaprojektowane do współpracy z systemem CVCP. Te struktury maksymalizują turbulencje w komorze spalania, zwiększając tolerancję silnika na pracę z dużymi dawkami recyrkulacji spalin (EGR). Ich specjalny design używa zarówno kanałów, jak i komory spalania, by tworzyć wir o tym samym kierunku – co zwiększa turbulencje i, w konsekwencji, efektywność spalania paliwa. Dodatkowo, komora spalania i górna część tłoka kierują mieszankę do świecy zapłonowej, która została specjalnie zaprojektowana z dłuższymi elektrodami, co przyczynia się do zwiększenia efektywności całego systemu.
Sekwencyjna fazowana cewka. Posiada cztery oddzielne cewki w jednej obudowie, co umożliwia sekwencyjne zapłon – nie typu utraconego iskry, częściej spotykanego w silnikach o niskiej pojemności cylindrów. To zwiększa efektywność systemu CVCP.
Blok silnika. Jego chłodnica wody typu U Circulation zapewnia bezproblemowe chłodzenie wszystkich cylindrów. To ten sam system przyjęty w nowoczesnym silniku Fire 1.4 16V T-Jet. Termostat ma zintegrowany czujnik temperatury.
Magneti Marelli 7G Center. Ostatnia generacja, oferująca większą pojemność pamięci i mocy obliczeniowej. Jego pomiar priorytetuje oszczędność paliwa.
Nowy silnik Fire 1.4 Evo generuje maksymalną moc 85 KM i moment obrotowy 12,4 kgf/m przy 3 500 obrotach na minutę, używając tylko benzyny. Używając wyłącznie alkoholu, jego moc wynosi 88 KM, a moment obrotowy 12,5 kgf/m przy 3 500 obrotach na minutę.
Używając tylko benzyny, nowy silnik Fire 1.0 Evo generuje maksymalną moc 73 KM i maksymalny moment obrotowy 9,5 kgf/m przy 3 850 obrotach na minutę. Z alkoholem, moc wynosi 75 KM, a moment obrotowy osiąga 9,9 kgf/m przy 3 850 obrotach na minutę.
Podczas jazdy nowym Fiatem Uno, konsument zauważy niski poziom hałasu i wibracje z silnika. Dzieje się to, ponieważ model przyjął zawieszenie barycentryczne – silnik jest zamontowany na dwóch bocznych punktach mocowania wyrównanych z jego środkiem ciężkości, podczas gdy trzeci punkt mocowania ma wyłącznie za zadanie ograniczyć ruch silnika.
W połączeniu z nowymi silnikami, mechaniczna skrzynia biegów z pięcioma biegami była skalibrowana z przełożeniami odpowiednimi dla gustu brazylijskiego konsumenta, dzięki czemu nowy Fiat Uno jest w stanie dzielnie i bezpiecznie zmierzyć się z naszymi nierównymi drogami.
Niskie zużycie: Oprócz nowych silników Fire 1.0 Evo i 1.4 Evo, dział inżynieryjny Fiata inwestował w inne technologie, aby zapewnić lepsze zużycie paliwa. W tym celu przeprowadzono znaczną pracę w zakresie aerodynamiki samochodu i kontroli masy, osiągając najniższą gęstość w segmencie. Taki dobry wynik dopełniły zielone opony o niskim oporze toczenia, gdzie użyte nowej generacji polimery w połączeniu z 5% redukcją wagi opon, generują niższy opór toczenia, zapewniając lepszą wydajność przy oszczędności paliwa. Dzięki temu nowy Uno ma doskonałe zużycie paliwa. Na przykład: wersja Vivace wyposażona w silnik Fire 1.0 Evo zużywa 15,6 km/l (benzyna) i 10,5 km/l (alkohol) w mieście, a 20,1 km/l (benzyna) i 12,9 km/l (alkohol) na drodze. Silnik Fire 1.4 Evo wyposażony w wersję Attractive ma następujące dane dotyczące zużycia paliwa: 14,7 km/l (benzyna) i 10,3 km/l (alkohol) w mieście; 19,4 km/l (benzyna) i 12,8 km/l (alkohol) na drodze.
CZTERY WERSJE
Nowy Fiat Uno wchodzi na rynek w czterech wersjach, początkowo wszystkie z nich z czterema drzwiami (wersje dwudrzwiowe będą dostępne w nadchodzących miesiącach). To: Vivace 1.0 Flex, Way 1.0 Flex, Attractive 1.4 Flex i Way 1.4 Flex.
Właściciele nowego Uno będą mieć do wyboru 14 kolorów, zarówno jednolitych, jak i metalizowanych. Trzy z nich debiutują w linii Fiata: Citrus Yellow i Splash Blue, wyłącznie dla wersji Vivace i Attractive, podczas gdy Box Green jest dostępny tylko dla wersji Way. Wszystkie te kolory wzmacniają młodzieńczy, żywy i nowoczesny charakter nowego modelu.
Vivace 1.0 Flex. Podstawowa wersja ma nowy silnik Fire 1.0 Evo, co czyni ją idealną dla tych, którzy pragną łączyć oszczędność paliwa, wydajność, komfort i doskonały stosunek jakości do ceny.
Bardzo dobrze wyposażona w fabryce, ta wersja posiada wyłącznie Ekonometr, wskaźnik natychmiastowego zużycia, który „uczy” kierowcę najoszczędniejszego sposobu jazdy przy minimalnym zużyciu paliwa. Dzięki elektronicznej pracy, jest precyzyjny w swoich wskazaniach i stanowi decydujący element w jeździe nastawionej na oszczędność paliwa.
Oprócz Ekonometr, Vivace ma również w standardzie cyfrowy zegar, cyfrowe całkowite i częściowe liczniki, sześć diod LED w światłach hamowania, Fiat Code, lusterko toaletowe po stronie pasażera, uchwyt na przedmioty w przednich drzwiach, haki do mocowania ładunku, panel instrumentów z białym podświetleniem, gniazdo 12V i prąd, pełne wykończenie wewnętrzne bagażnika, nachylane przednie siedzenia z stałymi zagłówkami, przerywaną regulację siedzeń i składane przednie pasy, schowek z pokrywą, lampkę sygnalizacyjną o zaplanowanej konserwacji, obniżone zagłówki na tylnej kanapie z regulacją wysokości, nachylane tylne siedzenie z dwiema pozycjami dla oparcia, cyfrowy wskaźnik temperatury wody i integralne piasty, wśród wielu innych.
Jego elementy opcjonalne obejmują podgrzewaną szybę, wspomaganie kierownicy, klimatyzację + przyciemnianą szybę, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera + przednie pasy z napinaczem, ABS w hamulcach z EBD, przednie pasy z regulacją wysokości, lekkie koła, radio z odtwarzaczem CD / MP3, radio z odtwarzaczem CD / MP3 + Bluetooth + zestaw głośnomówiący + USB + predyspozycja do iPoda, elektryczne zamki + przednie szyby, światła przeciwmgielne, podgrzewana tylna szyba z czasowym wycieraczem i spryskiwaczem, konsolą sufitową, uchwytem na okulary, wewnętrzną komendą do otwierania bagażnika i klapy paliwa, regulowanym wysokościowo miejscem kierowcy, trzecim zagłówkiem na tylnej kanapie i regulacją wysokości kierownicy.
Way 1.0 Flex. Z tym samym silnikiem co wersja Vivace, Way 1.0 podkreśla bardziej przygodowy charakter. Wprowadza dodatkowe elementy komfortu i stylu, takie jak belka na dachu, podświetlany schowek, wskaźnik obrotomierza, reflektory z czarną maską, przyciemniane tylne światła, podwyższone zawieszenie, ekskluzywne tkaniny, czarne wykończenie na słupkach drzwiowych, czarne wykończenie na słupkach drzwiowych, estetyczne pierścienie na przedniej kratce, boczne paski na drzwiach, estetyczne detale na przednich i tylnych zderzakach, oraz ramki na nadkolach. Elementy opcjonalne są takie same jak dla Fiata Uno Vivace 1.0 Flex.