Włoski producent samochodów potrzebował modelu, który zastąpiłby starszą wersję 127, produkowaną od 1971 roku, i oferował więcej, niż oczekiwali klienci.
Nie jest błędem powiedzieć, że Uno był świetnym małym samochodem dla włoskiego producenta. Produkowano go przez ponad trzy dekady w kilku krajach. Pierwszy model zjechał z taśmy montażowej w 1983 roku, a ostatni pojazd wyprodukowano w 2014 roku w Brazylii.
Giorgetto Giugiaro zaprojektował pierwotny model. Łatwo było rozpoznać kubistyczny styl włoskiego studia projektowego. Prostokątne reflektory przypominały te montowane w modelach Fiata. Styl hatchback był prosty, z odrobiną osobowości dzięki trzeciemu oknu bocznemu, umieszczonemu za tylnymi drzwiami w wersji 5-drzwiowej. Lekko nachylona tylna klapa kończyła się pionową płytą.
Wnętrze kontynuowało kubistyczny styl Giugiaro. Projektant starał się uprościć deskę rozdzielczą, skupiając zbyt wiele elementów na zestawie wskaźników, w tym kilka przycisków. Niżej umieszczony system audio miał więcej przycisków niż standardowa jednostka multimedialna, co pogarszało sytuację. Przynajmniej do jazdy był to dobry mały pojazd. Płaskie boki zapewniały szerszą przestrzeń na ramiona. Tylne siedzenia mogły być złożone, by zwiększyć pojemność bagażnika.