Karma została zaprojektowana przez duńskiego projektanta motoryzacyjnego Henrika Fiskera, tego samego, który stworzył luksusowe samochody, takie jak BMW z8, Aston Martin DB9, Aston Martin V8 Vantage i inne.
Jak można się było spodziewać, Karma miała piękny, sportowy i atrakcyjny design, a jej konstrukcja była przyjazna dla środowiska. Uznawana za jeden z najdziwniejszych luksusowych sedanów, podstawowa cena Karmy wynosiła około 103 000 dolarów, a model topowy kosztował do 120 000 dolarów.
Niestety, Karma nie przetrwała długo na rynku i zakończono jej produkcję w nieco ponad rok. Dlaczego? Kilku klientów zgłosiło problemy z dostawą akumulatorów, przez co sprzedaż szybko spadła.
Karma była wyposażona w silnik turbo o pojemności 2,0 litra i czterech cylindrach oraz dwa silniki elektryczne, które razem generowały ponad 400 koni mechanicznych.
Wnętrze Karmy wyróżniało się nieoczekiwanymi i charakterystycznymi cechami. Przycisk uruchamiający miał napis „EVer”, a EVer było skrótem od „elektryczny pojazd o wydłużonym zasięgu”, co można było zobaczyć również na zewnątrz, na boku i z tyłu.
W konsoli centralnej znajdowały się przyciski do obsługi okien oraz dwa uchwyty na kubki.
Wybierak biegów nie miał dźwigni, a zamiast tego były przyciski do zmiany biegów, które tworzyły kształt diamentu.
Podczas wybierania biegu zielona lampka migała pod szklaną osłoną umieszczoną w konsoli centralnej. Zielone światło migało w różny sposób w zależności od wybranego biegu, wskazując kierunek, w jakim zamierzał się poruszać kierowca.
Karma nie miała tradycyjnych klamek, lecz elektroniczne otwieracze drzwi. Przycisk umieszczony był na panelach drzwi, a po naciśnięciu drzwi otwierały się elektronicznie.
Na pierwszy rzut oka charakterystyczna kierownica była wyposażona w łopatki do zmiany biegów. Jednak w rzeczywistości łopatki te służyły do zmiany trybu jazdy.
Fisker Automotive, Inc., nowy amerykański producent luksusowych samochodów ekologicznych, zaprezentował swój pierwszy samochód produkcyjny – Fisker Karma z 2010 roku – podczas 2009 North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit. Z ceną wyjściową wynoszącą 87 900 dolarów (80 400 dolarów po zniżkach podatkowych rządu USA), od momentu debiutu prototypu na NAIAS w 2008 roku otrzymano 1 000 zamówień na ten luksusowy hybrydowy samochód plug-in, który przejeżdża 100 mil na galon. Dostawy Fisker Karma mają rozpocząć się w czwartym kwartale 2009 roku za pośrednictwem sieci detalicznej Fisker Automotive.
Czterodrzwiowy, czteroosobowy Fisker Karma łączy tradycyjny, ponadczasowy styl doświadczonego projektanta samochodów i CEO Fisker Automotive, Henrika Fiskera, z czystym napędem hybrydowym Q-DRIVE® firmy Quantum Technologies, stając się pierwszym luksusowym hybrydowym samochodem plug-in na świecie.
Q-DRIVE®: POTĘŻNA TECHNOLOGIA
Ekskluzywna dla Fisker Automotive, technologia Q-DRIVE® zapewnia najlepsze połączenie mocy, wydajności i niskiej emisji. System składa się z dwóch elektrycznych silników o mocy 201 KM zasilanych zaawansowanym akumulatorem technologicznym litowo-jonowym. Generator podłączony do turbodoładowanego silnika benzynowego Ecotec® o mocy 260 KM zapewnia dodatkowy zasięg.
„Ponad 60 procent 200 milionów kierowców w Ameryce pokonuje mniej niż 50 mil dziennie. Dzięki Q-DRIVE® Fisker Karma może to osiągnąć bez użycia kropli paliwa. Ten zastrzeżony napęd będzie podstawą dla wszystkich przyszłych modeli firmy Fisker Automotive.” powiedział Alan Niedzwiecki, CEO Quantum Technologies.
Q-DRIVE® oferuje dwa tryby pracy: Tryb Cichy i Tryb Sportowy. W trybie cichym z napędem elektrycznym, kierowcy mogą przejechać bez emisji do 50 mil na pełnym ładowaniu z dowolnego gniazdka elektrycznego 110, 220 lub 240 woltów. Łączny zasięg szacowany w trybie sportowym wynosi do 300 mil, korzystając z efektywnego silnika benzynowego Ecotec®, który napędza generator zasila dwa silniki elektryczne na tylnym moście. W pełni naładowany Fisker Karma może osiągnąć roczną średnią ponad 100 mil na galon.
Z maksymalną prędkością 125 mph i przyspieszeniem od 0 do 60 mph w czasie 5,8 sekundy, Fisker Karma to pierwszy prawdziwy luksusowy hybrydowy sedan sportowy na świecie. Niski środek ciężkości i wydajny, zawieszony system A-arm oferują światową jakość jazdy. Wysokie, szerokie opony zapewniają ogromną przyczepność boczną, podczas gdy elektrohydrauliczne hamulce tarczowe oferują bezwysiłkową moc hamowania.
LUKSUS I STYL
Zewnętrzny design Fisker Karma charakteryzuje się ciągłym przepływem rzeźby i dramatycznym proporcjom, co jest sygnaturą stylu Fisker. Niska, szeroka postawa i podniesione przednie błotniki dają kierowcy unikalny widok na design samochodu. Skromne zmiany w stosunku do oryginalnego prototypu Fisker Karma obejmują powiększony górny grill i powiększony dolny wlot powietrza dla lepszego przepływu powietrza. Nowy aerodynamiczny dyfuzor pod tylnym zderzakiem pomaga chłodzić elektryczny układ napędowy. Fisker Karma, łatwo rozpoznawalna, korzysta również z największego na świecie ciągłego szklanego dachu słonecznego – to pierwszy taki element w branży i standardowe wyposażenie wszystkich sedanów Fisker Karma.
„Od wstępnego pomysłu do finalnej produkcji ważne jest dla Fisker, aby utrzymać jednolitą język projektowania i zachować integralność oryginalnego designu, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Ekstremalne proporcje, piękna rzeźba i ekologiczne materiały to kluczowe elementy, które wyróżniają Fisker Karma,” powiedział Henrik Fisker, CEO Fisker Automotive, Inc. „Inspirująca jazda to również ważny i kluczowy element. Mamy nadzieję, że Fisker Karma stworzy nowy segment ekologicznego transportu i stanie się najbardziej pożądanym hybrydowym sedanem sportowym.”
Pożądany samochód każdego rodzaju wymaga zapraszającego kokpitu. Zespół projektowy Fisker skupił się na zrównoważonym projektowaniu, które dba o środowisko. Inspiracja z ponadczasowego piękna natury oraz jakości klasycznej kompozycji designerskiej dostarczyła ogromnej inspiracji. Zrównoważony i odpowiedzialny design Fisker Karma odzwierciedla wykorzystanie materiałów nadających się do ponownego wykorzystania wzbogaconych nowoczesną technologią. Na przykład wykończenia drewniane pochodzą z nieżywych drzew: 'Złomowanych Drzew’, które uległy starzeniu; 'Ratujących Drzew’, które spłonęły w pożarach lasów; oraz 'Zatopionych Drzew’, leżących na dnie jezior w Ameryce.
Instrumentacja i sterowanie Fisker Karma koncentrują się na łatwości użytkowania. Wbudowany w warstwowej konsoli centralnej EcoGlass™ znajduje się wrażliwy na dotyk ekran o przekątnej 10,2 cala, który kontroluje systemy HVAC, audio i inne systemy pojazdu. Zegary LCD za kierownicą dostarczają istotnych informacji, takich jak poziom naładowania akumulatora i prędkość pojazdu.
„Filozofia materiałowa Fisker Karma równoważy zmysłowość i odpowiedzialność,” powiedział Fisker. „Podjęliśmy ogromne starania, aby stosować tylko świadome ekologicznie klasyczne materiały motoryzacyjne, które wspierają nasze zobowiązania do inicjatyw ekologicznych. W Fisker Automotive staramy się inspirować zmiany na lepsze.”
Nabywcy Fisker Karma będą mogli wybierać spośród trzech wersji wyposażeniowych: EcoBase™, EcoSport™ i EcoChic™. Najbardziej zaawansowana seria materiałów zrównoważonych, EcoChic™, opiera się na podejściu bezzwierzęcym, które nadal oferuje luksusowe środowisko. Skórę zastępuje 100% wiskoza bambusowa, miękki materiał tekstylny, podczas gdy wykończenia EcoGlass™ otaczają autentyczne skamieniałe liście. Seria EcoSport™ Karma zawiera ręcznie wykańczaną skórę premium, wykorzystującą strategię 100% zrównoważonego wytwarzania, co minimalizuje ilość wymaganych skór i podkreśla naturalne znaki.
PRODUKCJA I DOSTAWY KARMA
Aby osiągnąć cele produkcyjne, Fisker zwrócił się do specjalistycznego producenta Valmet Automotive w Finlandii. Dostawy ponad 1 000 zamówionych Karm mają rozpocząć się w tym roku. Aby uczcić początkową produkcję, pierwsze 99 egzemplarzy będzie wykończonych tak, by odpowiadały zarówno specyfikacjom wnętrza, jak i zewnętrza prototypu Fisker Karma, który został zaprezentowany na NAIAS w 2008 roku. Każdy z nich będzie miał spersonalizowaną tabliczkę z przypisanym numerem samochodu i podpisem Henrika Fiskera.