Do 2014 roku Ford najwyraźniej nie zdawał sobie sprawy, że rynek minivanów należy do Francuzów. Jedynie VW Sharan i jego krewni odnieśli sukces, podczas gdy pozostali nie poradzili sobie. Jednak Ford się nie poddał i spróbował ponownie z modelem C-Max. Oparty na udanej platformie Global C Forda, wykorzystywanej także w kompaktowym Focusie, opracował MPV, który miał rzekomo charakterystykę przypominającą samochód osobowy i był bardzo przestronny.
Egg-shaped unibody MPV zachował niektóre cechy stylistyczne z gamy Focus. Miał odważny design, będący połączeniem hatchbacka i MPV. Oprócz nadkoli, styliści Forda stworzyli średnią wznoszącą się linię, która kończyła się w bardziej prostokątnej formie świateł tylnych.
W środku inżynierowie zainstalowali więcej funkcji komfortu, takich jak większa, chłodzona konsola i lepszy system informacyjno-rozrywkowy. Minivan z siedmioma miejscami był dostępny na rynku europejskim jako Grand C-Max. Jednak został wycofany z rynku północnoamerykańskiego, mimo że był zapowiedziany.
W ofercie jednostek napędowych znalazły się dwa silniki diesla i dwa benzynowe, sparowane z 5-biegową skrzynią manualną w podstawowych wersjach, 6-biegową manualną lub 6-biegową automatyczną (dwusprzęgłową) w mocniejszych silnikach oraz wyższych wersjach wyposażeniowych.
Jednak podczas gdy pierwsza generacja sprzedała się w ponad 1,2 miliona egzemplarzy, druga nie osiągnęła zbyt dobrych wyników. W 2018 roku sprzedaż C-Max w USA została wstrzymana, a w 2019 w Europie.
Ford C-MAX
Ford Motor Company zaprezentował stylowy nowy model C-MAX oraz Grand C-MAX, które wyróżniają się nowoczesnym designem zewnętrznym, pięknie wykonanym wnętrzem oraz ulepszonymi rozwiązaniami w zakresie przechowywania, a także znacznymi poprawami w zakresie efektywności paliwowej i emisji CO2.
Pięcioosobowy C-MAX i siedmioosobowy Grand C-MAX zapewnią także wyjątkowy komfort i wyrafinowanie, gdy trafią do sprzedaży w Europie na początku 2015 roku. Modele wprowadzą zaawansowaną technologię, w tym system łączności SYNC 2 z aktywacją głosową.
Rodzina C-MAX będzie po raz pierwszy wyposażona w nowy silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1,5 litra oraz silnik diesla TDCi ECOnetic o mocy 105 KM, który ma emitować 99 g/km CO2 w pięcioosobowym C-MAX.
„C-MAX zdobył reputację za zapewnianie równowagi między doskonałą ekonomią paliwową, responsywnym, sportowym prowadzeniem a elastycznym, przestronnym wnętrzem,” powiedział Stephen Odell, wiceprezydent Forda na Europę, Bliski Wschód i Afrykę. „Wszystkie układy napędowe korzystają z poprawy emisji CO2 bez tracenia na świetnych dynamikach jazdy pojazdu.”
„Nowa rodzina Forda C-MAX dostarcza także poziomy wyrafinowania, które często można znaleźć w większych, bardziej luksusowych pojazdach – w tym pierwszego w segmencie systemu Hands-Free Liftgate, który wymaga jedynie delikatnego kopnięcia, aby uzyskać dostęp do przestrzeni bagażowej.”
Ford po raz pierwszy wprowadził C-MAX w 2003 roku i od tego czasu sprzedał w Europie ponad 1,2 miliona egzemplarzy. Obecnie w trzeciej generacji, C-MAX stanowił ponad 12 procent wszystkich sprzedanych kawalkad w Europie w pierwszej połowie 2014 roku.
Elastyczny, wygodny, sportowy i stylowy
Klienci mogą nadal wybierać między pięcioosobowym C-MAX a siedmioosobowym Grand C MAX, który oferuje innowacyjne podwójne przesuwane drzwi Forda oraz projekt krzeseł „przechodzących” dla większej wygody, przestrzeni i elastyczności.
Rodzina C-MAX została odświeżona, aby odzwierciedlić globalny język projektowania One Ford, i jest dostępna w nowych kolorach zewnętrznych: Red Rush i stylowym odcieniu brązowo-szarym zwanym Caribou. Dynamiczna stylizacja nadaje mocniejszy, smuklejszy przód, z charakterystycznym odwróconym trapezoidalnym grillem Forda. Dysze spryskiwaczy zostały ukryte pod przednią szybą, aby uzupełnić czystszy wygląd odświeżonej maski.
Smuklejsze, bardziej wyraziste reflektory przednie oraz bardziej prostokątne, wydłużone lampy przeciwmgielne podkreślają odważniejszy przód obu pojazdów. Klapa bagażnika zyskała gładszy i bardziej wyrafinowany jednolity wygląd, zastosowano nowoczesną technikę laserowego wspawania, która tworzy czystsze i wyjątkowo mocne spoiny na cienkowarstwowych metalach. Kompaktowy projekt lamp tylnych dopełnia nowoczesny wygląd.
Wnętrza nowego Forda C-MAX i Grand C-MAX podążają za poprawkami projektowymi inspirowanymi klientami już wdrożonymi w nowym modelu Focus. Bardziej intuicyjny układ ma mniej przycisków i przełączników, podczas gdy nowy matowy czarny wystrój i chromowane detale przyczyniają się do czystszej, bardziej nowoczesnej estetyki. Funkcje są prostsze w użyciu, np. sterowanie klimatyzacją, które teraz oferuje przyciski łatwiejsze do zidentyfikowania i odróżnienia od siebie.
Przeprojektowana centralna konsola oferuje więcej miejsca i posiada przesuwany, zintegrowany podłokietnik. Nowa regulowana konsola pomieści różne butelki i kubki, mając zdolność jednoczesnego trzymania litrowej butelki wody i kubka 0,4-litrowego, podczas gdy skrytka na rękawiczkę z wahadłowym koszykiem ułatwia dostęp do przechowywanych w niej przedmiotów. Głębsza górna przestrzeń do przechowywania znacznie zwiększa pojemność na szczycie deski rozdzielczej dla rodzinnych rzeczy oraz ma nowy punkt połączenia USB do integracji i ładowania urządzeń mobilnych.
Dodatkowo, C-MAX i Grand C-MAX będą oferowane z wyższymi jakościowo wykończeniami w całym zakresie, ogrzewaną kierownicą, osłonami progów oraz punktami montażowymi siatki ładunkowej za pierwszym i drugim rzędem siedzeń.
Poprawa hałasu, wibracji i szorstkości została osiągnięta poprzez zastosowanie grubszych szyb bocznych oraz bardziej wchłaniających uszczelek wokół tylnej klapy i lusterka wstecznego. Osłona cieplna komory silnika została wypełniona materiałem tłumiącym akustycznie, aby zredukować hałas silnika, a samochody z silnikiem diesla są wyposażone w dodatkowe uszczelki akustyczne, aby dodatkowo zredukować hałas.
Kontynuując pod maską, dostosowany podwójny kołnierz masy pomaga redukować drgania, gdy silnik jest obciążony, a nowe mocowania silnika poprawiają wyrafinowanie w trakcie pracy Auto Start-Stop. Na zewnątrz zaprojektowano sztywniejsze, zoptymalizowane pod względem hałasu i wibracji felgi aluminiowe, aby zredukować wibracje rezonansowe.
„Jesteśmy zobowiązani do dostarczania czystych i intuicyjnych wnętrz w całej gamie Forda, a C-MAX jest najnowszym pojazdem, który korzysta z naszego kompleksowego programu odświeżania,” powiedział Joel Piaskowski, dyrektor ds. wzornictwa w Ford of Europe. „Nowy C-MAX przeszedł swoje najważniejsze przekształcenie do tej pory i jest teraz bardziej komfortowy, praktyczny oraz oferuje najlepsze doświadczenia z jazdy w swoim segmencie.”
Wykrywanie zagrożenia
Nowa rodzina C-MAX jest wyposażona w zaawansowane technologie Forda, które pomagają kierowcom unikać lub łagodzić incydenty – od rys i wgnieceń podczas parkowania po poważniejsze kolizje przy wyższych prędkościach.
System Active Park Assist Forda lokalizuje odpowiednie miejsca parkingowe i za naciśnięciem przycisku kieruje pojazd w miejsce, podczas gdy kierowca kontroluje przyspieszenie i hamulec. C-MAX i Grand C-MAX dodają możliwość parkowania prostopadłego dzięki dwóm nowym czujnikom ultradźwiękowym umieszczonym z tyłu auta. System pomaga kierowcom cofać w miejsca obok innych samochodów.
Dodatkowe czujniki umożliwiają także dwie dodatkowe technologie, które pomagają kierowcom podczas manewrowania z parkingów:
Cross Traffic Alert ostrzega kierowców cofaniących z parkingu o pojazdach, które mogą wkrótce przekraczać ich drogę. Działając przy użyciu radaru na zasięgu do 40 metrów, system wydaje trzy różne sygnały ostrzegawcze, jeśli wykryje zbliżający się pojazd z boku.
Park-Out Assist pomaga kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego. Po wyborze przez kierowcę strony (lewej lub prawej), system samodzielnie kieruje, podczas gdy kierowca obsługuje przyspieszenie i hamulec.
Ford poprawił także system unikania kolizji Active City Stop, który używa czujników z przodu pojazdu do wykrywania statycznych obiektów na drodze i wstępnie ładowania hamulców, gdy pojazd zbliża się do obiektu zbyt szybko. Jeśli kierowca nadal nie reaguje, system redukuje moment obrotowy silnika i automatycznie applies hamulce, aby zmniejszyć skutki kolizji. Nowy C-MAX oferuje najnowszy system, który teraz działa przy prędkościach do 50 km/h, w porównaniu do 30 km/h wcześniej.
W przypadku ruchomych obiektów, Active Braking działa podobnie jak Active City Stop, ale z zakresem prędkości od 8 km/h do 180 km/h. Wspiera kierowców przy wyższych prędkościach, na przykład na autostradzie, wydając ostrzeżenia i stosując hamowanie w razie potrzeby.
Nowością w C-MAX jest technologia Adaptive Cruise Control Forda, która umożliwia kierowcom utrzymywanie ustawionej odległości od pojazdu z przodu, nawet gdy ten porusza się wolniej niż prędkość podróżna. W sytuacjach, gdy Adaptive Cruise Control nie jest aktywne, wskaźnik odległości pozwala kierowcom ustawić preferowaną odległość, jaką chcą zachować od pojazdu z przodu. Jeśli kierowca zbliży się na mniejszą odległość, system wydaje ostrzeżenia w formie trzystopniowego wyświetlacza na desce rozdzielczej – od szarego, przez żółty do czerwonego.
Lepsze połączenie z SYNC 2
Nowa rodzina C-MAX jest wyposażona w system łączności SYNC 2 z aktywacją głosową, który charakteryzuje się wysokiej rozdzielczości 8-calowym kolorowym ekranem dotykowym oraz zaawansowaną obsługą głosową do bezdotykowego sterowania funkcjami audio, nawigacji, klimatyzacji i połączeniami z telefonem mobilnym.
System nawigacji SYNC 2 wspierany jest przez dostawcę usług mapowych HERE i oferuje wyświetlanie podzielonego ekranu z szczegółowymi skrzyżowaniami, wymawianymi nazwami ulic, 3D skrzyżowaniami autostrad i widokami zabytków obok przewodnika MICHELIN.
SYNC 2 umożliwia kierowcom wydawanie prostszych „jednostrzałowych” miejsc docelowych w nawigacji oraz pytanie systemu o „odtworzenie” pożądanego artysty. Wystarczy nacisnąć przycisk sterowania głosem i powiedzieć „Jestem głodny”, aby wyświetlić listę lokalnych restauracji, do których można następnie uzyskać wskazówki.
„Opracowaliśmy SYNC 2, aby był prosty i intuicyjny w użyciu dla kierowców, płynnie przełączając się pomiędzy poleceniami dotykowymi a głosowymi,” powiedział Christof Kellerwessel, główny inżynier systemów elektronicznych i elektrycznych w Ford of Europe. „Kierowcy będą mogli kontrolować więcej systemów w samochodzie niż kiedykolwiek wcześniej, jednocześnie trzymając oczy na drodze i ręce na kierownicy.”
Nowy C-MAX będzie również oferowany z premium systemem audio, który zawiera 10 głośników Sony, w tym subwoofer dedykowany do reprodukcji niskich częstotliwości dźwięku, co pozwala na uzyskanie bardziej pełnego i głębokiego brzmienia.
Potężny, efektywny i dynamiczny
Nowy C-MAX i Grand C-MAX oferują znacząco poprawione wartości CO2 i po raz pierwszy jako standardową funkcję mają technologię Auto-Start-Stop Forda w silnikach benzynowych EcoBoost oraz diesla TDCi o pojemności 2,0 litrów. Najbardziej poprawiony model ma oferować 20-procentową redukcję emisji CO2.
Rodzina silników C-MAX zostaje rozszerzona o nowy silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1,5 litra o mocy 150 KM i 182 KM, a także o nowy silnik diesla TDCi o pojemności 1,5 litra, dostarczający 95 KM lub 120 KM oraz nową wersję ECOnetic, która ma emitować 99 g/km CO2 w pięcioosobowym C-MAX. Rodzina C-MAX będzie nadal oferować wersje silnika 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM i 125 KM, które zdobyły wiele nagród.
W pierwszych siedmiu miesiącach 2014 roku, ponad jedna czwarta sprzedanych modeli C-MAX w Europie była wyposażona w silnik 1.0 EcoBoost, który w 2014 roku został ogłoszony Międzynarodowym Silnikiem Roku po raz trzeci z rzędu, co jest nieprzerwanym rekordem.
Nowy silnik diesla o mocy 120 KM ma oferować do 6-procentową poprawę emisji CO2 w porównaniu z zastępowanym silnikiem 1.6, przy jednoczesnym zwiększeniu mocy o 5 KM. Zmodyfikowany silnik diesla 2.0 ma zaoferować poprawę emisji do 20 procent i zwiększenie mocy o ponad 4 procent.
„Nowe silniki EcoBoost i TDCi o pojemności 1,5 litra Forda to znaczące uzupełnienia gamy napędów, które oferują kompleksowe poprawy mocy i efektywności paliwowej,” powiedział Jim Baumbick, dyrektor globalnej linii pojazdów C w Fordzie. „Te układy napędowe również pomogą uczynić C-MAX pierwszym samochodem w swoim segmencie, który spełnia najnowsze normy emisji EU Stage VI w całym zakresie od momentu wprowadzenia na rynek.”
Jaśniejsza przyszłość
Nowa rodzina C-MAX jest oferowana z LED-owymi światłami do jazdy dziennej, reflektorami Bi-Xenon HID oraz systemem Adaptive Front Lighting Forda, który dostosowuje kąt świecenia reflektorów do jednego z siedmiu ustawień w zależności od warunków drogowych i ruchu. Na przykład, podczas skręcania z niższą prędkością, system wyświetli światło w kierunku boku drogi, aby uczynić rowerzystów i pieszych bardziej widocznymi. System będzie także wspierał kierowców skręcających przy wyższych prędkościach, kierując światło dalej w zakręt.
Nowy C-MAX i Grand C-MAX po raz pierwszy będą oferować technologię MyKey Forda, która umożliwia właścicielom zaprogramowanie klucza – zwykle dla młodszych kierowców – który ogranicza maksymalną prędkość, zmniejsza maksymalną głośność systemu audio i może całkowicie wyłączyć system audio, jeśli kierowca i pasażerowie nie używają pasów bezpieczeństwa. System może również zapobiec dezaktywacji technologii bezpieczeństwa, takich jak kontrola trakcji.