Ford w Wielkiej Brytanii i Ford w Niemczech połączyli siły pod nową nazwą Ford of Europe i wspólnie opracowali trzecią generację modelu Cortina, co okazało się sukcesem.
Wprowadzona na rynek w 1970 roku Cortina oznaczała przełom dla marki z niebieskim owalem w Europie. Inspirowana była projektem butelki Coca-Coli, popularnym w Stanach Zjednoczonych, i wprowadzała nowe silniki oraz technologie. Była dostępna w wersji coupe, czterodrzwiowym sedanie i kombi, aby zaspokoić potrzeby rynku, a od 1972 roku była najlepiej sprzedającym się samochodem w Wielkiej Brytanii aż do 1976 roku, kiedy to ustąpiła miejsca modelowi Escort.
Prostokątny design Cortiny MKII zniknął, a nowy wygląd inspirował się europejskim modelem Taunus. Jej zaokrąglone linie nad przednimi i tylnymi błotnikami nadawały pojazdowi bardziej muskularny wygląd. Choć nie była dłuższa od swojego poprzednika, miała dłuższy rozstaw osi i była o 100 mm (4″) szersza. Tylnia szyba była bardziej pochylona niż wcześniej, co nadawało jej sportowego charakteru.
Jednak to nie tylko sportowy wygląd na zewnątrz. Wewnątrz, producent zainstalował nową deskę rozdzielczą oraz podwyższony panel dla wskaźników. W zależności od wielkości silnika i poziomu wykończenia, wskaźniki były montowane na panelu lub zagłębione w stylu lornetkowym. Producent umieścił panel na centralnej konsoli z innymi wskaźnikami oprócz prędkościomierza, obrotomierza i zegara. Miejsce w wnętrzu było wystarczające, dzięki dłuższemu rozstawowi osi niż wcześniej.