Po nieudanej próbie zdobycia klientów z modelem Probe, Ford spróbował ponownie w 1998 roku z Cougar, ale sama nazwa nie przekonała konsumentów.
Mercury używał nazwy Cougar od 1967 roku dla swojego najbardziej udanego pojazdu, który był dłuższą i bardziej luksusową wersją Forda Mustanga. Oferował zarówno wydajność, jak i komfort. Ósma generacja została wprowadzona w 1998 roku i była pierwszą, która oferowała układ napędu na przednie koła. Europejska wersja Cougara była sprzedawana z logo Forda. Oba pojazdy oparte były na tej samej platformie, na której zbudowano pierwszą generację Forda Mondeo/Contour – Mercury Mystique.
Ford Cougar został zaprojektowany i wprowadzony na rynek w trendzie New-edge, łącząc długie, zakrzywione linie z ostrymi kątami. Cougar był właśnie taki, z ostrymi reflektorami i eliptycznym grillem na dolnej części zderzaka. Wznosząca się linia dachu oraz zakrzywione szyby tworzyły kolejną elipsoidalną formę z boków, z trójkątnymi tylnymi oknami. Z tyłu, lampy tylne zakrywały rogi o podobnym kształcie.
Wnętrze było bardziej konserwatywne, jakby projektanci nie mieli czasu na opracowanie czegoś nowego. Nawet jego czterodrzwiowy odpowiednik, Mondeo, miał bardziej zaawansowany kokpit. Cougar skupiał się na sportowym wyglądzie, z mniejszym zestawem wskaźników i pochyloną centralną konsolą. Sportowe coupe wyposażone było w kubełkowe fotele z przodu i ławkę z tyłu, oferującą bardzo ograniczoną przestrzeń na nogi.