Potrzeba pojazdu typu crossover pojawiła się, gdy ludzie zaczęli potrzebować samochodu, który poradzi sobie z nieutwardzonymi lub złymi drogami. W ten sposób Ford w Brazylii wprowadził na rynek pierwszą EcoSport w 2003 roku.
Aby obniżyć koszty produkcji, inżynierowie z Forda w Brazylii skorzystali z dostępnych części w magazynie Forda. Najlepszym wyborem okazała się platforma Fiesta MKV (platforma Ford B3). W Europie była ona używana w małym Fordzie Fusion. W Europie Fusion był zupełnie innym samochodem niż w USA. Dlatego wzięli większość podzespołów, ale zmienili tył i zainstalowali nowe opcje silnikowe.
Wnętrze Forda EcoSport z 2004 roku charakteryzowało się minimalistycznymi funkcjami, aby utrzymać niską cenę pojazdu. Mógł być wyposażony w system klimatyzacji, centralny zamek, wspomaganie kierownicy i hamulców, ABS oraz elektryczne szyby. W systemie hamulcowym EcoSport polega na przednich hamulcach tarczowych i tylnych bębnach.
Opcje silnikowe dla EcoSporta obejmowały mały, ale oszczędny silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra oraz mocniejszy 2,0-litrowy. Był również dostępny silnik TDCI o pojemności 1,4 litra (diesel) na niektóre rynki. Był on oparty na tej samej jednostce dostępnej w Europie, będącej wspólnym przedsięwzięciem Forda i PSA (grupa Peugeot-Citroen).