Wprowadzony na Północnoamerykańskich Targach Motoryzacyjnych w 2006 roku, Edge był SUV-em średniej wielkości opartym na tej samej platformie co Ford Fusion.
Rewolucja SUV-ów zaczęła się, gdy ludzie zrozumieli, że nie potrzebują MPV, które ma problemy w zimowych warunkach i nie zapewnia wymaganego bezpieczeństwa. To prawda, że MPV oferuje znacznie więcej przestrzeni i zazwyczaj pomieści siedmiu pasażerów bez problemu. Jednak nie ma zbyt wielu rodzin, które mają więcej niż 4 osoby w domu.
Edge wyróżniał się odważnym designem jak na swoje czasy. Przedni pas oferował chromowaną kratkę w trzech paskach oraz charakterystyczny kształt reflektorów. Wysoka linia okien i wąskie szyby sprawiały, że samochód wyglądał na mniejszy, niż w rzeczywistości był. Z tyłu, dwa wydechy wystawały spod tylnego zderzaka.
Wewnątrz Ford zamontował kokpit inspirowany sedanem, z centralnym panelem, który mieścił jednostkę infotainment oraz pokrętła do sterowania klimatyzacją. Ponieważ samochód był większy niż zwykły sedan, występowała szczelina między konsolą centralną a centralnym panelem. W podstawowych wersjach Edge był oferowany z materiałowymi siedzeniami dla pięciu pasażerów. W opcji dostępne były skórzane fotele z kontrastowym przeszyciem. Oparcia tylnych siedzeń były regulowane, aby długie podróże były bardziej komfortowe.
Jedynym silnikiem dostępnym w Edge z 2007 roku była jednostka V6 o pojemności 3,5 litra, współpracująca z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Samochód był oferowany zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. Skrzynia nie miała trybu manualnego.
DETROIT, 8 stycznia 2006 (FCN) — Jeśli chodzi o design, Ford Motor Company przyjmuje ofensywę.
Plan działania rozpoczął się od Forda Fusion i kontynuuje na 2006 North American International Auto Show, gdzie debiutuje Ford Edge 2007, pojazd zaprojektowany, by wyróżniać się na gorącym rynku crossoverów w USA.
„Edge podkreśla śmiałą, amerykańską kierunek w projektowaniu wszystkich pojazdów Forda w przyszłości,” powiedział Mark Fields, wiceprezydent wykonawczy Ford Motor Company, oraz prezydent, Ameryka. „Oczekujemy, że Edge wywoła zamieszanie na rynku crossoverów w tym roku, tak jak Fusion zrobił to w segmencie samochodów średniej wielkości w zeszłym roku.”
Zarówno Edge, jak i Fusion odzwierciedlają nową twarz Forda. Tłumacząc uczucia „śmiałe” i „amerykańskie” na blachę, projektanci Edge rozwinęli trzy-rzędową chromowaną grill Fusion, powiedział Peter Horbury, dyrektor wykonawczy ds. projektowania w Ameryce Północnej.
„Ten charakterystyczny przód to wszystko, co dotyczy śmiałego, amerykańskiego designu,” powiedział Horbury. „Kiedy zobaczysz ten pojazd nadjeżdżający drogą, od razu rozpoznasz, że to Ford.”
Fields twierdzi, że odróżnianie pojazdów Forda od innych marek za pomocą silnych, innowacyjnych projektów to kluczowy aspekt planu firmy na przyszłość.
To inteligentna strategia, zdaniem Jima Halla, wiceprezydenta analizy branży w AutoPacific. Hall mówi, że na dzisiejszym zatłoczonym rynku samochodowym firmy takie jak Ford nie mogą pozwolić sobie na zbytnią konserwatyzację.
„Musisz zbudować swoją markę jako coś wyjątkowego,” powiedział. „Musisz sprawić, aby twoje samochody wyróżniały się, a następnie upewnić się, że będą się wyróżniać w kolejnych generacjach.”
Aby samochód wyróżniał się, Hall mówi, że pojazd musi wywoływać emocje u konsumentów.
„Jeśli wszyscy tylko 'lubią’ twój samochód, trudno będzie im zdecydować się na jego zakup,” powiedział. „Chcesz, aby ludzie byli tak zachwyceni twoim pojazdem, że nie myślą o niczym innym. Musisz być zauważalny i pożądany. A to sprowadza się do designu.”
Fields mówi, że śmiały design Edge sprawia, że jest on „zarówno charakterystyczny, jak i niewątpliwie Ford.”
„Chodzi o to, aby stać się zwycięzcą w 'Wielkiej Szóstce’ – a zwycięzcami będą firmy, które najlepiej znają swoich klientów i tworzą produkty oraz doświadczenia, które odróżniają je od konkurencji,” powiedział.