Odświeżona wersja pierwszej generacji Forda Edge została zaprezentowana podczas Targów Motoryzacyjnych w Chicago w 2010 roku. Otrzymała zmieniony wygląd oraz poprawione silniki i skrzynie biegów.
W 2010 roku rynek kompaktowych SUV-ów był już bardzo zatłoczony. Większość marek zademonstrowała swoje atuty, czy to w zakresie wydajności, czy oszczędności paliwa, a niektóre z nich były już w drugiej generacji. Ford nie był pierwszą marką, która weszła na ten rynek, ale z pewnością dogonił konkurencję, a nawet wyprzedził niektóre z nich. Szczególnie w zakresie sprzedaży, nieodświeżony Ford Edge był liderem w swojej klasie w Stanach Zjednoczonych.
Odświeżona wersja Edge’a zyskała nowy grill, który charakteryzował się odstępem między trzema chromowanymi poziomymi szczelinami. W pewnym sensie przypominał grill F150. Nowemu grillowi towarzyszyły nowe reflektory. A dla efektu, Edge był dostępny z 22-calowymi felgami ze stopów lekkich. W wersji Sport grill był czarny, a reflektory miały przyciemniane szkła.
Wewnątrz wprowadzono jeszcze więcej modyfikacji, zwłaszcza w desce rozdzielczej. System MyFord Touch wyświetlał informacje na dwóch 4,2-calowych wyświetlaczach LCD, które znajdowały się po bokach analogowego prędkościomierza w zestawie wskaźników. Na środkowym panelu zainstalowano dodatkowy 8-calowy ekran dotykowy. W celu zwiększenia komfortu zainstalowano nowe mocowania dla podwozia, aby zredukować hałas z drogi.
W dziale technologicznym Ford Edge zaktualizował silniki. 2.0-litrowy silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem oferował 240 KM jak wcześniej, ale jednostka 3.5-litrowa oferowała o 20 koni mechanicznych więcej w porównaniu do poprzednika. Najwyższy model, z silnikiem V6 o pojemności 3.7 litra, oferował te same 305 KM. Wszystkie silniki współpracowały z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów.
Ford Edge
Styl i technologia – cechy charakterystyczne Forda Edge, które od 2006 roku zdobywają segment SUV-ów średniej wielkości – łączą się w nowy sposób, oferując klientom jeszcze więcej tego, co kochają w modelu z 2011 roku.
„Klienci mówili nam, jak bardzo podoba im się design Forda Edge i dynamiczna jakość jazdy,” powiedział Mark Fields, prezydent Forda na Ameryki. „Słuchaliśmy i upewniliśmy się, że nowy Ford Edge 2011 dostarcza to i więcej – w tym liderstwo w oszczędności paliwa, niespodziewanym poziomie ciszy, mocnym nowym designie z wysokiej jakości materiałami oraz technologią MyFord Touch, która zmieni sposób, w jaki ludzie doświadczają swoich pojazdów.”
Klienci sprawili, że Ford Edge stał się najlepiej sprzedającym się pojazdem w swoim segmencie w swoim pierwszym pełnym roku na rynku, a od momentu wprowadzenia na rynek pod koniec 2006 roku sprzedano ponad 330 000 egzemplarzy. Ford Edge 2011 ma na celu redefinicję segmentu dzięki szerokiemu wachlarzowi usprawnień.
„Nowy Ford Edge pokazuje, jak odświeżenie w Fordzie stało się czymś więcej niż tylko kilkoma zmianami w designie i wnętrzu,” wyjaśnia Elaine Bannon, główny inżynier. „Zmieniliśmy każdy element Forda Edge, w tym trzy nowe jednostki napędowe, dwie nowe skrzynie biegów, odważny nowy design zewnętrzny oraz całkowicie nowe wnętrze. Dodając nasz ekskluzywny system MyFord Touch, otrzymujesz pojazd, który nadal wyróżnia się na tle konkurencji na drodze.”
Ulepszona moc; oczekiwane prowadzenie w oszczędności paliwa
Oprócz dostarczania technologii skoncentrowanej na kliencie, nowy Edge także pokazuje imponujące dążenie Forda do wprowadzenia nowych opcji jednostek napędowych dla klientów. Zarówno Ford Edge z silnikiem V-6 3.5-litra, jak i Ford Edge Sport z silnikiem V-6 3.7-litra wykorzystują zaawansowaną technologię rozrządu silnika (Twin Independent Variable Camshaft Timing, czyli Ti-VCT) oraz sprytne strategie sterowania, aby zwiększyć moc i moment obrotowy do najlepszych w klasie poziomów. To przewyższa konkurencję, taką jak BMW X5, Lexus RX350 i Audi Q5, jednocześnie dostarczając niespotykaną oszczędność paliwa wynoszącą 27 mpg (3.5-litrowy V-6 na autostradzie).
Silnik V-6 3.5-litra generuje 285 koni mechanicznych i 253 ft-lb momentu obrotowego, podczas gdy silnik V-6 3.7-litra dostarcza 305 koni i 280 ft-lb momentu obrotowego – wszystko na paliwie zwykłym. Niespotykana oszczędność paliwa Forda Edge nie jest kosztem mocy i osiągów. Na przykład silnik V-6 3.5-litra z technologią Ti-VCT zapewnia oszczędność paliwa na autostradzie o 15 procent lepszą niż Nissan Murano, ale generuje o 20 koni więcej.
Oba silniki są połączone z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Skrzynia SelectShift Automatic™ jest standardem w Fordzie Edge SEL i Limited z klasowo ekskluzywną aktywacją łopatkową SelectShift standardowo w Fordzie Edge Sport 2011.
Ponadto w najbliższych miesiącach wprowadzenie nowego silnika EcoBoost I-4 o pojemności 2.0-litra da klientom jeszcze większy wybór i zapewni oszczędność paliwa na poziomie lidera w klasie z imponującą mocą i momentem obrotowym.
Nowy silnik EcoBoost I-4 będzie połączony z sześciobiegową skrzynią biegów, która pomoże w pełni wykorzystać imponujące osiągi nowego silnika EcoBoost. Wraz z wprowadzeniem 2.0-litrowego silnika EcoBoost, oszczędność paliwa w nowym Fordzie Edge będzie o 30 procent lepsza niż w 2006 roku. Co więcej, najnowszy silnik EcoBoost Forda spełni obietnicę 15 procent poprawy oszczędności paliwa w porównaniu z aktualnym silnikiem V-6 3.5-litra Forda Edge, oferując jednocześnie osiągi silnika sześciocylindrowego.
Łącznie, Ford Edge przejdzie od jednego silnika i jednej skrzyni biegów do trzech jednostek napędowych – wszystkie dostarczają to, co oczekuje się być liderem w klasie lub niespotykaną oszczędnością paliwa oraz mocą i momentem obrotowym, co będzie prawdziwym zwycięstwem dla klienta.
Bardziej połączone doświadczenie jazdy
Nowe opony 18-calowe, standardowe w Fordzie Edge SEL i Fordzie Edge Limited, oraz nowe koła, które są o pół cala szersze od poprzedniego modelu, zapewniają bardziej angażujące odczucie kierowania. Opony 20-calowe z nowymi szerszymi kołami są opcjonalne w Fordzie Edge Limited, podczas gdy Ford Edge Sport ma standardowe koła o średnicy 22 cali z klasowo ekskluzywnym designem.
Uzupełnieniem nowego asortymentu opon i kół jest strojona na nowo zawieszenie. Amortyzatory, sprężyny i stabilizatory zostały dostosowane w celu poprawy prowadzenia. Amortyzatory mają teraz tłok o wysokim przepływie, co pozwala inżynierom dostosować zarówno obciążenia drogowe, jak i dynamikę jazdy, bez kompromisów między komfortem a prowadzeniem. Efekt to bardziej płaskie reakcje podczas zakrętów i wzniesień, przy zachowaniu komfortowej jazdy.
Nowe czterotłoczkowe hamulce tarczowe zapewniają zwiększoną siłę hamowania. Kluczowe ulepszenia w systemie hamulcowym obejmują stalowe tłoki, większe tylne tarcze, zmodyfikowane materiały cierne hamulców, zmienioną wydajność wspomagania hamulców oraz zmienione przełożenia pedałów, co umożliwia lepszy kontakt na początku hamowania i pewniejsze odczucie, gdy klienci naciskają na pedał hamulca.
Ford Edge 2011 oferuje kilka nowych funkcji związanych z hamowaniem: Hill Start Assist, który zmniejsza cofanie na wzniesieniach; Trailer Sway Control, który zapewnia większą stabilność podczas holowania przyczepy; Hydraulic Brake Assist, który zapewnia większą siłę hamowania w sytuacjach awaryjnych; oraz dostępny pierwszy w swoim segmencie Adaptive Cruise Control i Collision Warning with Brake Support, które pomagają zmniejszyć prędkość i automatycznie wstępnie ładowują hamulce oraz aktywują system wspomagania hamulców, aby pomóc kierowcom zatrzymać się szybciej, gdy system wykryje nadchodzącą kolizję.
Nowe mocowania podwozia poprawiają prowadzenie, pomagają zmniejszyć hałas drogowy
Pierwsza generacja Forda Edge ustanowiła wiele standardów w ogólnej ciszy, a ta tradycja trwa, ponieważ Ford Edge 2011 ma mniejszy hałas wiatru niż wiele luksusowych pojazdów, takich jak Lexus RX350, Audi Q5 i Acura MDX. Zarówno przednie, jak i tylne mocowania podwozia zostały ulepszone, co przyczynia się do zwiększonej regulacji zawieszenia oraz poprawy NVH (hałas, wibracje, szorstkość). Większa objętość gumy w tylnej poduszce podwozia wzrosła o ponad 500 procent w porównaniu z poprzednimi modelami, co poprawia izolację między podwoziem a nadwoziem, co z kolei pomaga zmniejszyć hałas drogowy.
Zarówno hałas drogowy, jak i hałas wiatru są znacznie zmniejszone w Fordzie Edge 2011 dzięki ulepszeniom w całym wnętrzu i na zewnątrz, w tym w jednostkach napędowych. Oto niektóre z innych działań:
- Pakiet dźwiękowy i szkło akustyczne: Wnętrze wyposażono w bardziej absorpcyjny pakiet dźwiękowy, który skuteczniej redukuje hałas wysokoczęstotliwości niż materiały działające jedynie jako bariera. Efektem jest poprawiony wskaźnik artykulacji, który mierzy, jak łatwo usłyszeć i zrozumieć osobę w pojeździe. Ford Edge 2011 wyposażony jest również w akustyczny sufit, a mikrofon systemu SYNC® został przeniesiony bliżej kierowcy w celu poprawy rozpoznawania głosu. Szyba czołowa została również pogrubiona i teraz jest akustycznie laminowana we wszystkich modelach Forda Edge. Wreszcie, wypiekane na gorąco pianki rozprężne w błotnikach i filarach D pomagają uszczelnić niechciany hałas drogowy.
- Udoskonalenia NVH jednostki napędowej: Trzy główne działania przyczyniają się do cichszego Forda Edge 2011 z perspektywy NVH jednostki napędowej. Jednym z nich jest bardziej solidna pokrywa silnika. Systemy dolotowe i wylotowe zostały całkowicie przestrojone, aby uzyskać czystszy dźwięk zgodny z DNA jednostek napędowych Forda. Na koniec „ciaśniejszy” konwerter momentu obrotowego zmniejsza rpm silnika podczas uruchamiania i zwiększania obrotów, co redukuje hałas silnika.
- Udoskonalenia aerodynamiczne: Obniżony przód oraz nowe osłony podwozia przyczyniają się do poprawy hałasu wiatru.
Odważny, płynny design sprawia, że Ford Edge to crossover, którego nie można przeoczyć
Odważniejszy, bardziej płynny design zewnętrzny jest odzwierciedlony w odpowiednim wnętrzu, które wyróżnia się zwiększonym rzemiosłem, lepszymi materiałami i ogólnie lepszym wykonaniem. Ulepszone dopasowanie i wykończenie, miększe punkty styku oraz elastyczność w zakresie przechowywania w kabinie i w całym pojeździe wyróżniają Forda Edge 2011.
„Dla mnie rzemiosło to nie tylko dopasowanie i wykończenie,” powiedziała Bannon. „To także ułożenie i ergonomiczne doświadczenie. To, gdzie umieszczamy materiały – szwy, linie cięcia – i wszelkie szczegóły, które dają klientowi wspaniałe doświadczenie.”
Zwiększona obecność ogłasza odważniejsza kratka i spojler, który wydaje się bardziej dopracowany. Słupki A płynnie przechodzą w maskę, co dodaje subtelnych falistych kształtów, tworząc podwyższoną jakość rzeźbiarską. Linia owinięcia podkreśla zarówno przednią część, jak i nowy zestaw kół.
Ford Edge Sport 2011 dodaje więcej mocy, charakterystyczny wygląd
Ford Edge Sport 2011 jest napędzany silnikiem V-6 Ti-VCT o pojemności 3.7 litra, który generuje 305 koni mechanicznych i jest podobny do jednostki dodanej do Forda Mustanga 2011. Ford Edge Sport 2011 obejmuje wszystkie funkcje obecne w Fordzie Edge SEL, a także specjalnie dostrojone zawieszenie, skrzynię biegów z łopatkami oraz unikalny styl.
Klasowo ekskluzywne 22-calowe polerowane aluminiowe koła Forda Edge Sport mają charakterystyczne akcenty na szprychach w kolorze Tuxedo Black. Inne unikalne cechy stylizacyjne to kratka w kolorze Tuxedo Black, przyciemnione reflektory i lampy tylne, ozdoby progowe w kolorze nadwozia, owalne chromowane końcówki wydechu, elementy w kolorze nadwozia oraz zmienione dolne przednie i tylne zderzaki w kolorze nadwozia.
Najważniejsze różnice wewnętrzne to aplikacje w kolorze płynnego srebrnego dymu, które są odzwierciedlone w wstawkach ze srebrnej skóry dymnej, aluminiowych pedałach i klasowo ekskluzywnych łopatkach do zmiany biegów, które aktywują sześciobiegową automatyczną skrzynię SelectShift, dając klientom możliwość zabawy przy manualnej zmianie biegów.
W trybie SelectShift skrzynia biegów nie przewiduje decyzji kierowcy, dając pełną kontrolę nad wyborem biegu i odczuciami związanymi z osiągami. Na przykład, zmiana na wyższy bieg nie jest zalecana przy osiągnięciu czerwonej linii, a zmiana na niższy bieg jest dozwolona na najniższym biegu, jaki określa prędkość obrotowa silnika.
Gdy system jest w trybie manualnym, dopasowywanie prędkości obrotowej silnika umożliwia szybsze i płynniejsze redukcje, a klienci otrzymują żądany bieg w granicach ograniczenia obrotów.
Gdy niższy bieg jest wybierany podczas zjazdu z długiego wzniesienia, Ford Edge Sport 2011 w trybie SelectShift będzie trzymał ten bieg, aż kierowca ręcznie zmieni na wyższy bieg lub powróci do ustawienia automatycznego. Aby zapewnić bezpieczne zmiany biegów, skrzynia biegów przełączy się na najniższy akceptowalny bieg, bazując na obliczonej maksymalnej prędkości. Oznacza to, że jeśli pojazd porusza się z prędkością autostradową, kierowca nie mógłby zmienić na pierwszy bieg w trybie SelectShift.
„Ford Edge Sport 2011, z wyjątkowym układem napędowym, specjalnie dostrojonym zawieszeniem i unikalnym stylem, oferuje doświadczenie jazdy, jakiego nie można znaleźć w innych SUV-ach i naprawdę podoba się entuzjastom jazdy,” powiedziała Bannon. „Tak jak reszta linii Forda Edge 2011, doskonale łączy technologię i styl.”
MyFord Touch wprowadza nową erę interakcji
Technologia łączności MyFord Touch, będąca pierwszą w branży, zapewnia mądrzejszy, bezpieczniejszy i prostszy sposób na połączenie kierowców z technologiami w pojeździe i ich cyfrowym życiem. Zastępuje tradycyjne przyciski, pokrętła i wskaźniki jasnymi, wyraźnymi wyświetlaczami LCD oraz pięciokierunkowymi kontrolkami, takimi jak te, które można znaleźć w telefonach komórkowych i odtwarzaczach MP3.
Standardowo w Fordzie Edge Limited i Fordzie Edge Sport 2011, system MyFord Touch wyświetla informacje za pomocą dwóch 4.2-calowych pełnokolorowych wyświetlaczy LCD flanking analogowy prędkościomierz oraz 8-calowy dotykowy ekran LCD na górze centralnego panelu. Pięciokierunkowy przełącznik po obu stronach poprzeczki kierownicy kontroluje informacje wyświetlane na odpowiednich ekranach panelu instrumentów. Ekrany można spersonalizować, aby wyświetlały informacje istotne dla każdego kierowcy za pomocą prostego kliknięcia przycisku, polecenia głosowego lub dotknięcia ekranu.
Kierownica ma wszystkie niezbędne funkcje dostępne w bardzo kompaktowym obszarze, tuż tam, gdzie znajduje się ręka kierowcy chwytającego kierownicę. Pięciokierunkowe przyciski są znajome dla każdego, kto używał telefonu komórkowego lub odtwarzacza MP3.
Podoba się utwór? Możesz go oznaczyć
Również nowością w Fordzie Edge 2011 jest pierwsze na świecie zastosowanie tagowania utworów iTunes® w dostępny fabryczny odbiornik HD Radio™. Tagowanie iTunes pozwala klientom „złapać” piosenkę, którą słyszą na odbiorniku HD Radio, aby później ją zakupić z iTunes. Dzięki prostemu naciśnięciu przycisku „TAG” na dotykowym wyświetlaczu MyFord, informacje o utworze zostaną zapisane w pamięci radia.
Gdy utwór jest oznaczony, a klienci podłączają swój iPod do systemu SYNC, informacje o oznaczonym utworze przechodzą do tego iPoda. Do 100 oznaczeń można przechowywać na SYNC, aż do momentu podłączenia iPoda. Gdy iPod zostanie zsynchronizowany z iTunes, pojawi się lista odtwarzania oznaczonych utworów. Klienci mogą następnie zapoznać się z nimi, a jeśli zechcą, zakupić i pobrać oznaczone utwory ze sklepu iTunes.
Jedną znaczącą korzyścią technologii HD Radio jest to, że jakość dźwięku nadawania jest dramatycznie lepsza dzięki cyfrowemu przesyłowi – FM brzmi jak CD, a AM brzmi jak dzisiejsze transmisje FM. W przeciwieństwie do analogowych transmisji, cyfrowe nadawane są w sposób odporny na zakłócenia, zanikanie i inne problemy.
Ford Edge 2011 pełen standardowych i ekskluzywnych technologii
Technologia łączności MyFord przewodzi liście 12 standardowych i dostępnych cech oraz technologii, które są ekskluzywne dla segmentu Forda Edge 2011, dołączając SYNC; Easy Fuel® (standard); klawiatura dostępu bezkluczykowego SecuriCode; Lustra Blind Spot (standard); MyKey™ (standard); AdvanceTrac® z RSC (Roll Stability Control™, standard); Adaptive Cruise Control oraz Collision Warning with Brake Support; Cross Traffic Alert; oraz 22-calowe koła i aktywację łopatkami w Fordzie Edge Sport 2011.
Oto dokładniejszy przegląd niektórych technologii:
- Adaptive Cruise Control oraz Collision Warning with Brake Support pozwala kierowcy ustawić prędkość pojazdu i utrzymać ją bez użycia pedału przyspieszenia, a także ostrzega kierowcę o potencjalnym ryzyku kolizji. Pomaga również zmniejszyć prędkość i automatycznie wstępnie ładować hamulce oraz aktywować system wspomagania hamulców, aby pomóc kierowcom zatrzymać się szybciej, gdy system wykryje nadchodzącą kolizję.
- System Informacji o Martwym Polu (BLIS®) z Cross Traffic Alert to funkcja, która może pomóc w wykrywaniu pojazdów w martwych strefach podczas normalnej jazdy oraz ruchu z boku podczas wycofywania się z miejsc parkingowych.
- MyKey zaprojektowany jest w celu umożliwienia rodzicom zachęcania nastolatków do bezpiecznej i bardziej oszczędnej jazdy oraz zwiększenia użycia pasów bezpieczeństwa. Standardowa funkcja MyKey pozwala właścicielom na oznaczanie kluczy, które mogą ograniczać maksymalną prędkość pojazdu i głośność audio.
- Easy Fuel Capless Fuel-Filler System to standardowa ekskluzywna funkcja Forda, która wykorzystuje zintegrowaną, sprężynową klapkę do eliminacji potrzeby używania korka w zbiorniku paliwa.
„Możesz wskoczyć do Forda Edge 2011 i zabrać swoją technologię – swój styl życia – ze sobą, mając wszystko na wyciągnięcie ręki,” powiedziała Bannon. „Ford Edge 2011 daje Ci wszystkie możliwości i elastyczność, jakich chcesz, a przy tym świetny styl.”