Ford zaprezentował trzecią generację modelu Escape na rynku amerykańskim w 2011 roku podczas Targów Motoryzacyjnych w Los Angeles, a w 2016 roku wprowadził jej ulepszenia.
Podczas gdy dwie wcześniejsze generacje były rozwijane wspólnie z Mazdą, trzecia wersja modelu Escape nie miała nic wspólnego z japońskim producentem samochodów. W rzeczywistości była to przerobiona europejska wersja Forda Kuga, zbudowana na platformie Ford C1, która była wspólna dla modelu Focus i innych produktów Volvo/Mazda.
W przypadku odświeżonej wersji Ford poszedł na całość i całkowicie zmienił przednią część nadwozia. Model z 2016 roku posiadał chromowaną, trzyszczelinową grille o kształcie heksagonalnym. Dodatkowo, dolny zderzak zyskał nowe światła przeciwmgielne w bocznych wlotach, umieszczone nad światłami do jazdy dziennej. Z tyłu znalazła się nowa klapa bagażnika oraz przeprojektowane światła tylne.
Wewnątrz, na pierwszy rzut oka, można było zagrać w grę „znajdź różnicę”. Deska rozdzielcza wyglądała tak samo, chociaż pojawił się nowy zestaw wskaźników oraz rewolucyjny system multimedialny o nazwie Sync3. Escape był pierwszym modelem, który otrzymał to wyposażenie, pozwalające użytkownikom łączyć się z samochodami za pomocą aplikacji na smartfonach. Mogli odblokować auto, uruchomić silnik oraz sprawdzić status pojazdu. Co więcej, ułatwiło im to znalezienie samochodu na parkingu.
Pod maską Ford wprowadził dwa nowe silniki turbo doładowane, które oferowały moc 179 i 245 KM. Oprócz nich, w ofercie znajdował się także 2,5-litrowy silnik czterocylindrowy, który Ford oferował w najtańszej wersji Escape.
Popularny SUV Ford Escape został nowo zaprojektowany, aby sprawić, że klienci poczują się niepowstrzymani – z jeszcze większą ilością technologii wspierających kierowcę, które pomagają zapewnić bezpieczniejszą i łatwiejszą jazdę, nowym mobilnym połączeniem, które pozwala właścicielom na interakcję z pojazdem z dowolnego miejsca za pomocą aplikacji na smartfona oraz dwoma nowymi wydajnymi silnikami EcoBoost®.
Nowy Escape jest pierwszym pojazdem Forda na świecie z dostępnym SYNC® Connect, który umożliwia użytkownikom odblokowanie drzwi, sprawdzenie poziomu paliwa, a nawet zlokalizowanie, gdzie zaparkowany jest pojazd.
Aby pomóc kierowcom poczuć się pewniej za kierownicą, technologie wspierające kierowcę dostępne w nowym Escape obejmują adaptacyjny tempomat oraz ostrzeżenie o kolizji z wsparciem hamulca, system utrzymania pasa ruchu oraz ulepszony aktywny asystent parkowania. To wszystko zamknięte w pojeździe, który został przeprojektowany od wewnątrz, w tym obszar dla kierowcy i pasażera z przodu z większą ilością miejsca do przechowywania oraz portami do ładowania urządzeń mobilnych.
„Segment SUV-ów kompaktowych jest największy i najbardziej konkurencyjny w Stanach Zjednoczonych, a nowy Escape oferuje jeszcze więcej tego, czego chcą nasi klienci – więcej technologii, którą naprawdę mogą wykorzystać, aby codzienna jazda była bezpieczniejsza i łatwiejsza,” powiedział Joe Hinrichs, prezydent Forda na obu Amerykach.
SYNC Connect utrzymuje kierowców w kontakcie z zdalnym dostępem do pojazdu
Musisz zablokować swojego nowego Escape z drugiego końca miasta? Istnieje na to aplikacja.
Dzięki SYNC Connect, właściciele mogą zdalnie uruchomić swój pojazd i zaplanować przyszłe uruchomienia, a także zablokować i odblokować swojego Escape za pomocą smartfona. Technologia ta dostarcza lokalizację pojazdu, a także kluczowe informacje o pojeździe, takie jak ciśnienie w oponach, poziom paliwa i akumulatora.
SYNC Connect, dostępny z SYNC® 3 w nowym Escape, oferuje darmową aktywację na pięć lat. Użytkownik aktywuje system za pomocą procesu uwierzytelniania w dwóch krokach, zaprojektowanego z myślą o ochronie danych osobowych. SYNC 3 charakteryzuje się szybszym działaniem, rozpoznawaniem mowy w stylu konwersacyjnym, intuicyjnym ekranem dotykowym przypominającym smartfona oraz łatwiejszym do zrozumienia interfejsem graficznym.
Technologie wspierające kierowców, których pragną kierowcy SUV-ów
Inne dostępne funkcje wspierające kierowcę pomagają czynią codzienną podróż bezpieczniejszą i łatwiejszą dla kierowców nowego Forda Escape:
- Adaptacyjny tempomat i ostrzeżenie o kolizji z wsparciem hamulca: Czujniki wykrywają, gdy Escape zbliża się do wolno poruszającego się pojazdu i odpowiednio dostosowują tempomat
- Ulepszony aktywny asystent parkowania: Umożliwia wspomaganie kierowania w celu zaparkowania pojazdu w równoległym lub prostopadłym miejscu parkingowym oraz wyjazd z ciasnych miejsc parkingowych; kierowca kontroluje hamulec, pedał gazu i dźwignię zmiany biegów. Technologia uwzględnia kontrolę odległości przy parkowaniu z boku
- System utrzymania pasa ruchu: System obejmuje alert utrzymania pasa ruchu, który informuje kierowców, gdy niezamierzenie zjeżdżają z pasa, oraz pomoc w utrzymaniu pasa, która dostarcza wspomaganie kierowania, aby poprawić położenie pojazdu wracającego na swój pas
- System ostrzegania kierowcy: Wykorzystując dane z systemu utrzymania pasa ruchu, system ten może wykryć oznaki zmęczonej jazdy i dostarczyć ostrzeżenie na panelu instrumentów
Dostępne funkcje wspierające kierowcę w nowym Escape obejmują:
- System informacji o martwym polu z alertem o ruchu poprzecznym: BLIS® może ostrzegać kierowców, gdy pojazd wchodzi w zdefiniowane martwe pole w sąsiednim pasie. Wskaźnik świetlny zapewnia ostrzeżenie w lusterku bocznym, odpowiadające stronie, z której zbliża się pojazd
- Asystent ruszania na wzniesieniu: Funkcja utrzymuje pojazd w miejscu na wzniesieniu wystarczająco długo, aby kierowca mógł przejść z hamulca na pedał gazu
- Automatyczna kontrola świateł drogowych: System automatycznie przełącza się z świateł drogowych na mijania i odwrotnie, w zależności od oświetlenia otoczenia
- Bezproblemowe otwieranie bagażnika, aktywowane nogą: Otwiera bagażnik jednym kopnięciem stopy klienta trzymającego pilot pod tylnym zderzakiem – idealne dla tych, którzy mają dłonie pełne ładunku
Dwa nowe silniki EcoBoost z systemem Auto Start-Stop
Escape jest pierwszym pojazdem Forda, który wprowadza standardowy system Auto Start-Stop w połączeniu z dwoma nowymi silnikami EcoBoost – 1.5-litrowym oraz 2.0-litrowym o podwójnym doładowaniu. Technologia ta wykrywa, gdy pojazd stoi w bezruchu i wyłącza silnik, aby oszczędzać paliwo, co skutkuje poprawą efektywności paliwowej o 4 do 6 procent w ruchu stop-and-go. Silnik uruchamia się automatycznie – w mniej niż pół sekundy – gdy kierowca zwalnia pedał hamulca.
„Auto Start-Stop jest równoznaczne z wyłączaniem światła, gdy opuszczasz pokój, lub zakręcaniem kranu, gdy skończysz zmywać naczynia,” powiedział Milton Wong, główny inżynier Escape. „To zaawansowane technologicznie podejście do bardziej efektywnej jazdy.”
Poziomy wyposażenia SE i Titanium są standardowo wyposażone w nowy silnik 1.5-litrowy EcoBoost, podczas gdy potężny nowy silnik 2.0-litrowy o podwójnym doładowaniu jest dostępny opcjonalnie. Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów jest standardem w całej linii, z nową technologią zmiany biegów za pomocą łopatek dostępną dla Escape SE i Titanium.
Silnik 2.0-litrowy EcoBoost z podwójnym doładowaniem dostarcza 245 koni mechanicznych i 275 lb-ft momentu obrotowego, zapewniając jednocześnie większą wydajność oraz lepsze osiągi pod względem hałasu, wibracji i sztywności. Nowe tłoki zapewniają wyższy, bardziej efektywny stopień sprężania, a nowo zaprojektowany zintegrowany kolektor wydechowy jest zoptymalizowany dla systemu turbo o podwójnym doładowaniu.
Silnik EcoBoost 1.5-litrowy z aluminiowym blokiem i podwójnym wałem rozrządu z zintegrowanym kolektorem wydechowym ma generować moc i moment obrotowy porównywalny z 1.6-litrowym – szacunkowo 180 koni mechanicznych i 185 lb-ft momentu obrotowego.
Oprócz nowych silników EcoBoost, 2.5-litrowy silnik i-VCT o czterech cylindrach pozostaje standardowym wyposażeniem serii Escape S.
Trzy poziomy wyposażenia, z nowym Pakietem Sportowym
Klienci Escape mogą wciąż wybierać spośród poziomów wyposażenia S, SE i Titanium, a także nowego Pakietu Sportowego dostępnego dla SE i Titanium.
Czarno-węglowy kolor z subtelnymi akcentami w kolorze głębokiej przestrzeni jest dostępny dla Escape Titanium. Skórzane fotele Salerno mają unikalny poziomy wzór. Klienci Titanium mogą również wybrać fotele w kolorze Medium Stone, aby kontrastować z czarnym wnętrzem.
Escape będzie oferowany w trzech nowych kolorach – Canyon Ridge, White Gold i Lightning Blue. Dostępne są także sześć nowych wzorów felg.
Zbudowany, aby prowadzić w rosnącym segmencie
Ogólnie, sprzedaż SUV-ów nadal rośnie – zarówno w Ameryce Północnej, jak i na całym świecie. SUV-y stanowią teraz około jedną trzecią amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego, a Ford przewiduje, że liczba ta wzrośnie do 40 procent do 2020 roku. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż SUV-ów ma przekroczyć 5 milionów sztuk w 2015 roku po raz pierwszy w historii.