Piata generacja modelu Escort była samochodem stworzonym dla zwykłych rodzin i entuzjastów. Podczas gdy ci pierwsi zazwyczaj wybierali inne nadwozia, ci drudzy zakochiwali się w wersji coupe.
Do 1990 roku powszechne stało się nazywanie coupe każdym hatchbackiem z trzema drzwiami, a rynek zaczął się do tego przyzwyczajać. Escort nie był wyjątkiem, ale przynajmniej starał się mieć coupe’owy profil i oferował pojazd z sportowymi silnikami oraz udoskonaloną zawieszeniem.
Escort miał mieszany design, łącząc kwadratowe kształty z lat 80. z opływowymi liniami lat 90. Chociaż reflektory i atrapa z ostrymi, poziomymi żebrami były już przestarzałe, reszta auta patrzyła w przyszłość z zaokrąglonymi panelami nadwozia i poziomymi liniami biegnącymi od reflektorów do tylnych świateł. Opadająca klapa bagażnika kończyła się bardzo krótkim dekiem, co inspirowało do powstania nadwozia w stylu „dwa i pół”.
Wnętrze było podobne do wersji z pięcioma drzwiami. Obrotomierz nie był standardowo montowany w każdej wersji silnikowej. Podobnie jak jego „rodzeństwo”, Escort 3-drzwiowy był wyposażony w kilka oszczędnych silników, stworzonych głównie jako samochód do codziennego użytku. Z tyłu było mało miejsca, ale z przodu wystarczająco, nawet dla wyższych pasażerów.