Dzięki już ugruntowanej marce, Escort był silnym konkurentem na europejskim rynku na początku lat 90. XX wieku.
Wersja pięciodrzwiowa Escorta była najpopularniejszą wersją hatchbacka Forda. Oferowała wystarczającą gamę funkcji i silników, aby konkurować z liderem rynku tamtych czasów, Volkswagenem Golfem. Zapewniała dobre komfort oraz wystarczającą przestrzeń, aby mogła być używana jako pojazd rodzinny, szczególnie dla tych, którzy mieli nastolatków.
Escort miał mieszany wygląd, będący połączeniem kanciastych pojazdów lat 80. i płynnych linii lat 90. Chociaż reflektory i kratka o ostrych, poziomych szczelinach wciąż przypominały przeszłość, reszta auta kierowała się w przyszłość z zaokrąglonymi panelami nadwozia i kilkoma poziomymi liniami przebiegającymi przez samochód od świateł przednich do tylnych. Skośna klapa bagażnika kończyła się bardzo krótkim deklem, co inspirowało do designu w stylu coupe.
Wnętrze wyposażone było w kubełkowe fotele z przodu oraz składany ławę z tyłu. Ford wprowadził tachometr na desce rozdzielczej jako opcję dla wybranych modeli oraz standardowo w wyższych wersjach wyposażeniowych i mocniejszych silnikach. Podobnie jak jego „rodzeństwo”, pięciodrzwiowy Escort był wyposażony w kilka silników oszczędnych paliwowo, stworzonych głównie jako samochód do codziennych dojazdów. Jeśli pasażerowie z przodu nie przewyższali przeciętnego wzrostu z tamtych czasów, z tyłu było wystarczająco dużo miejsca.