Szósta i ostatnia generacja modelu Escort została wprowadzona na rynek w 1995 roku i miała na tyle znaczące zmiany, że można ją było uznać za nowy model, mimo że przypominała swojego poprzednika.
Do 1995 roku rynek kompaktowych samochodów typu station wagon był już duży, a Ford starał się wyciągnąć z tego jak najwięcej, jednak szósta generacja wyraźnie wyglądała bardziej jak poważny lifting. Producent samochodów pracował również nad nową linią modelową, Focus, której premiera planowana była na 1998 rok.
Wagon z 1995 roku oparty był na tej samej platformie co jego poprzednik. Zachował tę samą rozstaw osi i był nieco dłuższy. Zderzaki, maska, reflektory, lusterka, klamki, tylna klapa i światła tylne zostały zaprojektowane na nowo, co nadało im bardziej opływowy kształt. Jednak Escort MKVI nadal miał te same podzespoły co MKV.
Wygląd zewnętrzny bardziej przypominał lifting niż nową generację, ale wnętrze to była całkowicie inna historia. Podczas gdy model z 1990 roku miał kwadratową deskę rozdzielczą i wiele niskiej jakości plastikowych części wewnątrz, szósta generacja inspirowała się swoim większym bratem, modelem Mondeo. Deska rozdzielcza miała zaokrąglone kształty, a górna część była dobrze zaprojektowana, z płynnie łączącymi się liniami. Ford zastosował drewniane wstawki oraz lepszy system audio w wyższej wersji wyposażeniowej, Ghia. Składana tylna kanapa była standardem.