Jeśli chodzi o rozmiar, Excursion był Godzillą swoich czasów, dłuższym od każdego Chevroleta Suburbana, a obok dużego SUV-a Ford Focus wyglądał jak Pinto.
Ford czerpał inspirację z Hummera przy budowie Excursion. Choć ruggedowy pojazd wojskowy był duży, z czterema ciasnymi miejscami i oferował komfort przypominający biuro, Excursion starał się być z drugiej strony skali, ale prezentował mniejsze możliwości terenowe. Ta drogowa bestia została zbudowana na tym samym podwoziu co F250 Super Duty i oferowała przestronność dla maksymalnie dziewięciu osób wewnątrz.
Przednia część przypominała tę z F250, z dużymi prostokątnymi reflektorami i trzema sekcjami kratki. Dzięki temu auto było bardzo wysokie. Zainstalowano stalowy zderzak pod zderzakiem, aby zapobiec najeżdżaniu pojazdu na inne sedany. Ford zamontował boczne schodki, co było dobrym pomysłem. Z tyłu klapa bagażnika dzieliła się na trzy części, z oknem unoszącym się do góry i dolnym skrzydłem otwierającym się z środka na lewych i prawych zawiasach.
Wnętrze oferowało przestronność niczym w limuzynie dla siedmiu lub ośmiu pasażerów. Można było także zamówić wersję z miejscami dla dziewięciu osób, z trzema rzędami ławek. W przeciwnym razie miało fotele kapitańskie w środkowej części oraz osobne siedzenia na przodzie. Deska rozdzielcza była podobna do tej z F250 Super Duty.
Pod maską Ford zainstalował silnik V10 Triton w podstawowym, 4×4 modelu, ale Excursion był również dostępny w wersji 4×2. Mimo sztywnego przedniego osprzętu z resorami parabolicznymi, największy SUV na rynku oferował dobrą komfort dzięki swojej ogromnej bazie kół.
Excursion był największym SUV-em w ofercie Ford Motor Company w latach modelowych 2000-2005. Oparty na platformie pickupa Super Duty, oferował dużą moc dzięki silnikom V8 (benzynowym i diesla) oraz V10 (benzynowym), a także możliwość przewozu do 9 pasażerów. Został zaprojektowany jako model wyżej w hierarchii niż Ford Expedition i Ford Explorer. Excursion miał być klasyfikowany jako pojazd ciężarowy, przeznaczony do zastosowań komercyjnych lub wiejskich, co zwalniało go z regulacji dotyczących oszczędności paliwa CAFE. Ostatni Excursion został wyprodukowany 30 września 2005 roku w fabryce Forda w Louisville. Produkcję wstrzymano po spadku sprzedaży poniżej zakładanych celów.
Wprowadzony w 2000 roku, początkowo krytykowany był za zbyt dużą wielkość, przez co nie pasował do większości garaży. Był dłuższy od Chevrolet Suburban i GMC Yukon XL, swoich głównych konkurentów. Przeciwnicy narzekali również na jego dużą wagę i słabe osiągi paliwowe. Początkowo sprzedaż była dobra, ale spadła wraz ze wzrostem cen paliwa. W 2003 roku silnik 7.3 L Powerstroke diesla został zastąpiony bardziej wydajnym silnikiem 6.0 L Powerstroke. Ludzie z branży spodziewali się, że Ford zaprzestanie produkcji Excursion, ale sprzedaż trwała do roku modelowego 2005, a produkcja Excursion ostatecznie zakończyła się we wrześniu 2005 roku. To nie krytyka z zewnątrz zakończyła karierę Excursion – Ford musiał zwolnić moce produkcyjne w zakładzie w Louisville, gdzie powstają pickupy Super Duty. Zamiast Excursion w ofercie na rok modelowy 2007 planowano wprowadzenie bardziej wydajnej wersji Expedition, nazwanej Expedition EL. Lincoln Navigator L z 2007 roku również będzie oparty na tej samej platformie, co Expedition EL.
Standardowa była 4-biegowa automatyczna skrzynia biegów, a w 2003 roku wprowadzono 5-biegową. W 2003 roku dostępna była również luksusowa wersja wykończenia Eddie Bauer. W 2005 roku zaktualizowano atrapę chłodnicy.
Samochód ma kod U4 w 5. i 6. pozycji VIN.
Silniki obejmowały:
+ 7.3 L Diesel V8, 235 hp-250 hp (2000-2003)
+ 5.4 L V8, 255 hp (2000-2005)
+ 6.8 L V10, 310 hp (2000-2005)
+ 6.0 L Diesel V8, 325 hp (2003-2005)