Druga generacja modelu Expedition oferowała tę samą możliwość siedmiu miejsc, co jej poprzednik, ale zmagała się z nie mniej niż sześcioma akcjami serwisowymi od NHTSA.
Ford musiał stawić czoła czterem akcjom serwisowym nałożonym przez NHTSA (Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) dla pierwszej generacji Expedition. Druga generacja otrzymała ich sześć. Mimo to, był to samochód wart ceny, ponieważ mógł pomieścić siedem osób i holować do 4037 kg (8,900 lbs).
Nowy wygląd charakteryzował się siatkowymi grilami o prostokątnym wzorze oraz niebieskim emblematem w środku. Stylizacja inspirowana była wyglądem pickupa F150, z podobnymi reflektorami i przednimi panelami. Aby ułatwić pasażerom wsiadanie, Ford oferował opcjonalnie boczne schodki. Expedition miał duże tylne drzwi i zaciemnione słupki D, co sprawiało, że wyglądał, jakby miał okna otaczające strefę bagażową.
Pomimo że był to bardziej luksusowy brat modelu Lincoln Navigator, Expedition miał mniej ekskluzywne wnętrze, z materiałowymi siedzeniami w podstawowej wersji. Ford oferował wyższe wersje wyposażenia z drewnianymi akcentami oraz skórzanymi siedzeniami jako opcję. Jedną z kluczowych cech Expedition była wszechstronność wnętrza, które pozwalało na przekształcenie pojazdu w minivana lub miejsce do spania.