Ford wykonał zdecydowany krok naprzód, wprowadzając trzecią generację modelu Explorer, opracowując go na zupełnie nowej platformie.
Potrzeba posiadania rodzinnego SUV-a, który zapewniałby odpowiedni komfort, dobrą ładowność i przyzwoite zdolności terenowe, skłoniła Forda do zaprojektowania trzeciej generacji Explorera od podstaw. Zrezygnowano z podwozia używanego w drugiej generacji modelu Ranger i wprowadzono zupełnie nową koncepcję z niezależnym zawieszeniem z przodu i z tyłu. To było coś, czego nie widziano w tej klasie pojazdów. Jedynym innym samochodem terenowym z podobnym rozwiązaniem technicznym był Hummer H1.
Zespół projektowy Forda inspirował się wyglądem modelu Expedition i przeniósł ten sam kształt reflektorów oraz kratki na nowy model. Klienci docenili jego masywny wygląd, mimo że wiedzieli, iż nie jest to pojazd stworzony do ekstremalnych warunków terenowych. Sygnalizatory kierunkowskazów umieszczone w rogach oraz dwukolorowy lakier nadwozia nadawały samochodowi bardziej luksusowy charakter. Na liście opcji znalazł się zestaw progów bocznych, ułatwiających wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.
Wnętrze samochodu, w zależności od poziomu wyposażenia, oferuje fotele z materiału lub skóry oraz miejsce dla pięciu pasażerów. Szeroka kabina pozwala na komfortowe siedzenie trzech osób na tylnych siedzeniach bez problemów z miejscem na biodra czy ramiona. Na desce rozdzielczej Ford zaprojektował przejrzysty układ z większymi wskaźnikami prędkościomierza i obrotomierza. Cztery dodatkowe wskaźniki pokazywały informacje o poziomie paliwa, temperaturze płynu chłodzącego, ciśnieniu oleju oraz ładowaniu.
Pod nadwoziem Ford zainstalował nową platformę z niezależnym zawieszeniem w każdym rogu, dostosowanym do zapewnienia większego komfortu pasażerom. Pod maską samochodu oferowane są trzy opcje silnikowe z napędem na tylną oś lub na wszystkie koła.
Ford Explorer to średniej wielkości samochód typu SUV, sprzedawany głównie w Ameryce Północnej, produkowany przez Ford Motor Company od 1990 roku i wciąż wytwarzany w 2006 roku. Jest produkowany w Louisville w Kentucky (do 10 marca 2006 roku montowany był także w Hazelwood w Missouri). Od momentu swojego wprowadzenia, Explorer był najlepiej sprzedającym się SUV-em w Stanach Zjednoczonych każdego roku i przyczynił się do zmiany postrzegania SUV-ów z pojazdów niszowych na jeden z najbardziej popularnych typów samochodów na drogach.
Explorer był również przedmiotem kontrowersji, po serii tragicznych wypadków z przewróceniem się pojazdu, w które były zaangażowane Explorery wyposażone w opony Firestone. Najczęściej, Explorer rywalizował z Nissanem Pathfinder i Toyotą 4Runner. Oferowano zarówno modele Explorer Sport z dwiema drzwiami, jak i czterodrzwiowe wersje Explorera. Opcjonalny napęd na cztery koła był dostępny, a od 1995 roku wprowadzono system 'shift on the fly’, który zapewniał pełną ochronę przed załączeniem przy zbyt dużej prędkości.
Ford Fleet oferuje także specjalnie zmodyfikowaną wersję Special Service Vehicle dla służb porządkowych.
2002
W 2002 roku całkowicie odnowiono czterodrzwiowego Explorera oraz towarzyszącego mu Mercurego Mountaineera, tracąc wszelkie powiązania z Rangerem oraz kontynuując wersję Explorer Sport/Sport Trac. Silniki były albo SOHC 4.0 L V6 (210 hp/157 kW), albo 4.6 L V8 o mocy 239 hp (178 kW), przy czym 203 hp (151 kW) 4.0 L V6 był nadal dostępny w modelu Explorer Sport. Po raz pierwszy wprowadzono trzeci rząd siedzeń, zwiększając całkowitą pojemność pasażerską do 7 osób. Dostępne były zarówno manualne, jak i automatyczne pięciobiegowe skrzynie biegów oraz napęd na 2, 4 lub wszystkie koła (rok 2002 był ostatnim rokiem, w którym można było zamówić czterodrzwiowy model z manualną skrzynią). Linie wyposażenia obejmowały podstawowy Sport Value, Sport Choice, XLS, Sport Premium, XLT, Eddie Bauer oraz najwyższy Limited. W 2005 roku standardem stał się system AdvanceTrac® z Roll Stability Control™. Dwuosobowy model Explorer Sport został wycofany w 2003 roku, głównie z powodu wprowadzenia na rynek Forda Escape, kompaktowego SUV-a crossover (wprowadzony w 2001 roku).