Ford wprowadził czwartą generację modelu Explorer w 2005 roku jako model na 2006, usprawniając zarówno jego wygląd, jak i parametry techniczne.
Ford przez długi czas cieszył się silną pozycją w segmencie SUV, jednak wzrost popularności crossoverów zachwiał jego tron. Jego efektywność paliwowa nie mogła się równać z nową generacją konkurentów, którzy potrafili przejechać dalej, zużywając mniej paliwa. Mimo to Ford miał kilka asów w rękawie i zdołał poprawić swojego średniej wielkości SUV-a.
Choć Explorer nadal opierał się na ramie i był w stanie poruszać się po nieznanych terenach bez większego wysiłku, brakowało mu osiągów na drodze, a jego wygląd był już nieco przestarzały. Ford poprawił design, wprowadzając ogromny grill oraz szeroki na 7″ (17,8 cm) znaczek z przodu. Reflektory były nowe i lekko wkomponowane w przedni zderzak. Z tyłu, jednolita klapa bagażnika zastąpiła starszą wersję, która była krytykowana. Zestaw chowanych bocznych schodków został przejęty z Lincolna Navigatora.
W środku wciąż było miejsce dla siedmiu pasażerów, chociaż ostatni rząd miał ograniczoną przestrzeń. Deska rozdzielcza Explorera zyskała nowe centralne panele o schludnym, uporządkowanym układzie. Ford zadbał o solidny wygląd, instalując wybierak biegów na podłodze, grubszy niż kij baseballowy. W panelu wskaźników znalazły się dwa duże wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza, a wewnątrz nich, ale mniejsze, umieszczono wskaźnik poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego.
Pod maską Explorer otrzymał nowy, 4.0-litrowy silnik V6 o mocy 210 KM. Nowy SUV przy standardzie miał 6-biegową automatyczną skrzynię biegów, co przyczyniło się do poprawy efektywności paliwowej.
Ford Explorer to średniej wielkości SUV sprzedawany głównie w Ameryce Północnej, produkowany przez Ford Motor Company od 1990 roku i wciąż w produkcji w 2006 roku. Jest wytwarzany w Louisville w Kentucky (wcześniej montowano go również w Hazelwood w Missouri, aż do zamknięcia fabryki 10 marca 2006 roku). Od momentu wprowadzenia na rynek, Explorer był najlepiej sprzedającym się SUV-em w Stanach Zjednoczonych każdego roku i odegrał kluczową rolę w przekształceniu SUV-a z pojazdu niszowego w jeden z najpopularniejszych typów samochodów na drodze. Explorer był również uwikłany w kontrowersje po serii tragicznych wypadków związanych z przewróceniem się pojazdów, w których użyto opon Firestone. Najczęściej Explorer konkurował z Nissanem Pathfinderem oraz Toyotą 4Runner. Sprzedawano zarówno modele Explorer Sport z dwiema drzwiami, jak i czterodrzwiowe modele Explorer. Opcjonalnie dostępny jest napęd na cztery koła, a od 1995 roku wprowadzono system 'shift on the fly’, który chroni przed włączeniem napędu przy zbyt dużej prędkości.
W ofercie Ford Fleet dostępna jest także specjalnie zmodyfikowana wersja Special Service Vehicle przeznaczona dla organów ścigania.
2006
W 2006 roku Explorer i Mountaineer przeszły aktualizację, zbudowane na nowej ramie, produkowanej przez Magna International, a nie przez Tower Automotive. Zostały powiększone, ponieważ Ford Freestyle zajmował miejsce między Escape a Explorerem w 2005 roku. Nowej, mocniejszej bazie towarzyszy nowe wnętrze, przeprojektowane tylne zawieszenie oraz składane elektrycznie fotele w trzecim rzędzie. System monitorowania ciśnienia w oponach i elektroniczna kontrola stabilności będą standardem. Opcjonalne są elektrycznie wysuwane progi (jak w Lincoln Navigator), które chowają się, gdy pojazd jest w ruchu. Jednak w odróżnieniu od wcześniejszych modeli, nie będzie wersji z kierownicą po prawej stronie. Zamiast tego Ford Australia dysponuje lokalnym odpowiednikiem, którym jest zaprojektowany i rozwijany w Australii Ford Territory. Nowy Explorer jest sprzedawany w Japonii w wersji z kierownicą po lewej stronie, ponieważ pojazdy LHD są tam uważane za prestiżowe.
Silnik bazowy to 4.0 L V6 o mocy 210 KM (157 kW), a najlepszym wyborem jest 292-konnym (218 kW) silnik V8 z 24 zaworami, który pochodzi z Mustanga. Dostępna jest również sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów.
Explorer został nominowany do tytułu North American Truck of the Year w 2006 roku.