Ford wprowadził wersję Sport z drugiej generacji Explorera do trzeciej generacji swojego średniej wielkości SUV-a, wprowadzając drobne zmiany, aby pozostać konkurencyjnym.
Według amerykańskiego producenta, segment średniej wielkości SUV-ów nie był w 2001 roku zbyt duży, ale Ford potrafił zająć około 75% tego rynku. Marka z niebieskim owalem utrzymała 3-drzwiową wersję Explorera opartą na starszej ramie i zaktualizowała ją, aby wyglądała na część trzeciej generacji, aby podtrzymać jej popularność. To nie zadziałało zbyt dobrze.
Oprócz klapy bagażnika, Ford zmienił wszystkie inne elementy nadwozia samochodu. Przednia część inspirowała się trzecim modelem Explorera, z zaokrąglonymi krawędziami reflektorów i czarną osłoną chłodnicy. Dolna część nadwozia została pokryta szarymi plastikowymi wykończeniami, aby zapobiec zarysowaniom. Na liście opcji znalazł się zestaw bocznych schodków, przydatnych w mieście, ale niekorzystnych w terenie, ponieważ obniżały prześwit.
W środku zainstalowano nową deskę rozdzielczą z białymi wskaźnikami, które wyglądały lepiej w samochodzie sportowym niż w SUV-ie. Ford nie zapomniał o bezpieczeństwie dzieci, instalując mocowania w tylnych siedzeniach oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na bocznych miejscach. Aby pokazać swoje zaniepokojenie bezpieczeństwem, Ford wprowadził przednie boczne poduszki powietrzne dla przednich siedzeń.