Amerykański producent samochodów zauważył, że klienci prowadzący aktywny tryb życia chcą pickupu, który nie będzie się prowadził jak ciężarówka, a także nie będą go używać w ten sposób, dlatego zaproponowano im model Explorer Sport Trac.
Ford miał w ofercie F150 w wersji z podwójną kabiną od lat, gdy w 2000 roku wprowadzono model Explorer Sport Trac. Jednak w przeciwieństwie do znanej ciężarówki, nowy pojazd miał zupełnie inne przeznaczenie. Został zaprojektowany z myślą o komforcie i posiadał skrzynię ładunkową z tyłu, aby pomieścić sprzęt kempingowy oraz, być może, jedną lub dwie rowery, a nie tonę ciężkiego ładunku jak pracowite modele serii F. Druga generacja została wprowadzona w 2006 roku jako model na 2007 rok, z istotną aktualizacją platformy i wyglądu.
Explorer Sport Trac zachował tę samą przednią część co zwykły Explorer, z prostokątnymi reflektorami, które wchodziły w zderzak od zewnątrz. W zależności od poziomu wykończenia, kratka była w kolorze nadwozia lub chromowana.
Wnętrze Forda skupiało się na funkcjach komfortu. Dzięki dłuższemu rozstawowi osi niż w zwykłym Explorerze, oferował lepszą przestrzeń na nogi dla wszystkich pasażerów. Podobnie jak jego poprzednik, model z 2007 roku miał elektrycznie chowany tylny szyba. Projektanci umieścili dźwignię zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów na konsoli centralnej, a nie za kierownicą. W ten sposób stworzono wrażenie jazdy samochodem osobowym.