Ford zaprezentował trzecią generację F150 Raptor w 2021 roku jako model na 2022, który był jeszcze bardziej agresywny i hardkorowy niż jego poprzednicy.
W 2009 roku Ford zszokował świat, wprowadzając pierwszą generację Raptora. Został doceniony za swoje zdolności terenowe przy wysokich prędkościach. Szybko jednak konkurencja zaczęła dorównywać jego osiągom. W odpowiedzi, marka z niebieskim owalem w logo wydała drugą generację. W 2021 roku, z trzecią generacją, auto stało się jeszcze bardziej wytrzymałe i gotowe na podskoki przez wertepy, wydmy i dziury w drodze.
Ford nie zapomniał jednak, aby nadać mu biznesowy wygląd. Może wydawał się zbyt masywny, by ktoś pomyślał, że F150 Raptor potrafi skakać, mimo że robił to z łatwością. Jego płaski grill z przodu ozdobiony był dużymi literami FORD, a po bokach znalazły się podwójne reflektory LED. Projektanci Forda nie starali się ukrywać aluminiowej osłony pod silnikiem, umieszczając ją na przednim zderzaku. Z boku, był to zwykły, czterodrzwiowy F150 z oddzielnym łóżkiem z tyłu.
Wnętrze zostało nieco zmodyfikowane w porównaniu do zwykłego, maksymalnie wyposażonego modelu F150 Crew Cab. Akcentujący kolor Active Orange uzupełniał wnętrze wypełnione detalami Tremor, w tym unikalnym wykończeniem siedzeń z wysokiej jakości przeszyciem, materiałami oraz wykończeniem centralnej konsoli, centralnego panelu i drzwi. Szeroki wyświetlacz TFT wypełniał zestaw wskaźników, oferując różne funkcje dla auta, w tym specyficzne dla wersji Raptor.
Oprócz nowego silnika podwójnie turbodoładowanego połączonego z 10-biegową skrzynią biegów, Raptor miał specjalnie dostosowane zawieszenie. Tylna pięciowahaczowa konstrukcja zawierała wyjątkowo długie ramiona prowadzące, aby lepiej utrzymać pozycję osi na nierównym terenie, drążek Panharda oraz 24-calowe sprężyny śrubowe – najdłuższe w klasie.
Ford, lider amerykańskiego rynku pickupów, stworzył ikoniczny pojazd off-road w 2009 roku, prezentując inspirowany wyścigami w pustyni model F-150 Raptor. Został zaprojektowany nie tylko do szybkiej jazdy po trudnym terenie, ale również do skakania i unoszenia się w powietrzu.
A teraz, powraca w zupełnie nowej generacji Forda F-150 Raptor, która łączy mechaniczne i techniczne osiągnięcia Raptora z zaawansowaną technologią łączności, co oznacza, że doświadczenie posiadania go będzie z biegiem czasu tylko się poprawiać.
„Raptor to oryginalny desert truck. Po prostu wzięliśmy go na wyższy poziom,” powiedział Ali Jammoul, dyrektor programu pojazdów Ford Performance. „Całkowicie nowy Raptor łączy wysoką wydajność off-road z zaawansowaną technologią i łącznością, tworząc unikalny, wytrzymały pojazd Forda.”
F-150 Raptor przebił sprzedaż innych znanych ikon wydajności. W ciągu ostatnich czterech lat, poprzednia generacja Raptora sprzedała się łącznie lepiej niż cała oferta sportowych samochodów Porsche oraz Corvette Chevroleta.
Wysoka wydajność sprzętu
Pickup off-road o wysokiej wydajności definiuje zawieszenie, a całkowicie nowy Ford F-150 Raptor debiutuje z całkowicie zaprojektowanym układem jezdnym. Został przemyślany na nowo z całkowicie nowym pięcio-linkowym zawieszeniem tylnym, które zostało opracowane specjalnie dla Raptora, aby zapewnić lepszą kontrolę i moc na ziemi z większą pewnością na trudnym terenie przy wysokich prędkościach.
„Raptor ma swoje korzenie w wyścigach Baja 1000 i jego zawieszenie poprawia nasze możliwości i wydajność – pięcio-linkowe tylne zawieszenie z większym skokiem kół niż jakikolwiek Raptor przed nim,” powiedział Carl Widmann, główny inżynier Ford Performance. „Podobnie jak w przypadku trofeum, każdy aspekt Raptora został zaprojektowany, aby zapewnić precyzyjną wydajność, gdy stopa jest na podłodze, w środku pustyni.”
Pięcio-linkowe tylne zawieszenie ma bardzo długie wahacze, aby lepiej utrzymać położenie osi w trudnym terenie, pręt Panharda i sprężyny spiralne o długości 24 cali – najdłuższe w swojej klasie. Projekt zawieszenia w połączeniu z bardziej zaawansowanym oprogramowaniem zarządzania silnikiem oznacza, że samochód może przenieść więcej momentu obrotowego na tylne koła, co prowadzi do szybszego startu z miejsca, lepszej przyspieszenia i lepszej reakcji na gaz, jednocześnie zapewniając komfort, stabilność, prowadzenie, kontrolę i przyczepność w ruchu.
Niesamowite skoki i lądowania zapewniają nowe amortyzatory FOX™ Live Valve™, które charakteryzują się nowoczesną technologią elektronicznej kontroli, oferującą regulację tłumienia czułą na położenie. Największe w historii Raptora amortyzatory zostały zaprojektowane, aby lepiej opierać się nagrzewaniu i reagować jeszcze szybciej na zmiany terenu, co daje większą pewność podczas dłuższej jazdy po pustyni. Większe, anodowane aluminiowe korpusy amortyzatorów o średnicy 3,1 cala wypełnione są nowym, niskotarciowym płynem amortyzacyjnym, który zmniejsza straty tarcia wewnątrz tłumika, co poprawia komfort jazdy zarówno w terenie, jak i na drodze. Nowe elektronicznie sterowane zawory podstawowe zostały potwierdzone w wyścigach z ulepszonym projektem, umożliwiającym tłumienie do 1,000 funtów na każdym rogu przy prędkościach pustynnych.
Odczyty z czujników wysokości zawieszenia i innych czujników w pojeździe zmieniają stawki tłumienia niezależnie na każdym rogu 500 razy na sekundę, przy czym amortyzatory reagują z tą samą prędkością, z jaką ludzki mózg przetwarza informacje wizualne. Samochód reaguje w czasie, w którym kierowca rejestruje zmianę terenu.
Po raz pierwszy Raptor jest dostępny z oponami 35- lub 37-calowymi – największymi fabrycznie zamontowanymi oponami w produkcyjnych pickupach o lekkiej masie. Te specjalnie zaprojektowane opony BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 oferują maksymalną przyczepność i prowadzenie. Z oponami 35-calowymi Raptor pokonuje przeszkody o wysokości 12 cali z kątem natarcia 31 stopni, maksymalnym kątem zjazdu 23,9 stopni i kątem przełamania 22,7 stopnia. Raptor z oponami 37-calowymi oferuje prześwit na poziomie 13,1 cala, kąt natarcia 33,1 stopnia, maksymalny kąt zjazdu 24,9 stopnia i kąt przełamania 24,4 stopnia. Zarówno miłośnicy pustynnych wyścigów, jak i wspinaczek po skałach docenią doskonały skok kół z oponami 35-calowymi, osiągającym 14 cali z przodu i 15 cali z tyłu – o 25 procent więcej niż w pierwszej generacji Raptora.
Dostępny w konfiguracji SuperCrew na rozstawie osi 145 cali, Raptor ma w pełni skrzynkową, stalową ramę o wysokiej wytrzymałości i aluminiowe oraz kompozytowe nadwozie o militarnej klasie. Mocniejsze zawieszenie, wytrzymalsze i wyższe wieże amortyzatorów oraz punkty mocowania tylnych wahaczy sązapewniają odporność na intensywne użytkowanie w terenie.
Całkowicie nowy Ford F-150 Raptor jest wyposażony w silnik o wysokiej mocy, trzecią generację silnika 3,5-litrowego EcoBoost® z podwójnym turbodoładowaniem, który dostarcza moment obrotowy nisko w zakresie obrotów tam, gdzie jest to najważniejsze. Oferuje nowoczesne turbosprężarki oraz współczynnik sprężania 10,5:1, a także nowe, wydajne wentylatory wbudowane w układ chłodzenia, aby zapewnić, że intensywne wyprawy off-road nigdy nie kończą się zbyt wcześnie. Z domyślną pojemnością 36 galonów Raptor ma szacowany zasięg EPA wynoszący ponad 500 mil na pełnym baku paliwa.
Klienci docenią zwiększoną wydajność dzięki unikalnemu systemowi Pro Power Onboard™, który pozwala im używać swojego pickupa jako mobilnego generatora. Raptor można zamówić z możliwością ustawienia 2,0 kilowatów mocy do uruchamiania narzędzi elektrycznych, lamp kempingowych i innych urządzeń, oferując więcej mocy eksportowej niż jakikolwiek konkurencyjny pickup o lekkiej masie.
Nowy, trzycylindrowy układ wydechowy o równej długości zawiera opatentowany wbudowany kolektor X-pipe, unikalną „pętlę puzonu” oraz pierwszy w historii Raptora aktywny zawór. System korzysta z prawdziwego tłumika przechodniego, co poprawia jakość dźwięku. Klienci mogą skonfigurować cztery tryby głośności – Cichy, Normalny, Sportowy i Baja.
Automatyczna skrzynia biegów Forda z 10 biegami, z nowoczesnym sterowaniem, jest połączona z innowacyjną przekładnią przenoszącą moment obrotowy na żądanie. Domyślny elektronicznie blokowany tylny dyferencjał i dostępny dyferencjał TORSEN® z ograniczonym poślizgiem z przodu mają przełożenie końcowe 4:10. Maksymalny ładunek wzrasta o 200 funtów, do 1,400 funtów, podczas gdy maksymalne holowanie również zwiększa się o 200 funtów, do 8,200 funtów tradycyjnego holowania.
Technologia do jazdy w terenie lub na drodze
Całkowicie nowy Ford F-150 Raptor debiutuje z nowoczesnym kokpitem, zaprojektowanym z myślą o wygodnym widoku w stylu. Nowy, standardowy i konfigurowalny 12-calowy cyfrowy panel wskaźników posiada dużą przestrzeń na informacje na żądanie z grafiką i animacjami specyficznymi dla Raptora, danymi off-road oraz nawigacją z kierunkami. Nowy, konfigurowalny 12-calowy ekran centralny jest standardowy i umożliwia właścicielom podział ekranu oraz jednoczesne kontrolowanie wielu funkcji, w tym nawigacji, muzyki lub funkcji pojazdu.
Aktualizacje bezprzewodowe oferują potencjał na jeszcze mądrzejszego Raptora z większymi możliwościami w przyszłości; możliwe usprawnienia, takie jak mapy szlaków oraz Trail Turn Assist, mogą zwiększyć zdolności off-road. Klienci mogą sterować swoim Raptorem za pomocą FordPass – aplikacji mobilnej, która pozwala zablokować lub odblokować pojazd niemal z dowolnego miejsca, sprawdzić ciśnienie w oponach oraz poziom paliwa, a także kontrolować nowe funkcje skoncentrowane na pojeździe, takie jak Zone Lighting, Trailer Theft Alert, Trailer Light Check oraz dostępny Pro Power Onboard. Aktualizacje bezprzewodowe mogą rozwijać FordPass, dodając unikalne funkcje dla wypraw w dziczy.
System zarządzania terenem z siedmioma wybieralnymi trybami jazdy pozwala klientom wybrać ustawienie najlepiej odpowiadające warunkom jazdy, w tym na śliskim, przyczepie, sportowym, normalnym, off-road, Baja i rock crawl. Tryby jazdy dostosowują odczucie kierownicy, zachowanie przekładni, kontrolę stabilności, aktywne zawory wydechowe, aktywny system tłumienia, mapowanie przepustnicy i punkty przełączania skrzyni biegów, a także wyświetlacz na cyfrowym panelu wskaźników.
Dostępny pakiet kamer 360 stopni zapewnia widok z kabiny na przeszkody wokół pojazdu, a widok z przodu oferuje nałożenie śladów opon w czasie rzeczywistym, aby dynamicznie pokazać ścieżkę kół przed pojazdem, co zmniejsza potrzebę zatrzymywania się w celu uzyskania wskazówek od osoby nadzorującej. Wygodny przycisk twardy na desce rozdzielczej wywołuje widok 360 stopni oraz kamery tylnej.
Standardowy tryb jazdy Trail 1-Pedal Drive ułatwia ekstremalną jazdę off-road, taką jak wspinaczka po skałach. W trudnych warunkach szlakowych kierowca zazwyczaj musi używać obu pedałów, moduluje gaz i hamulec jednocześnie, aby przemieszczać pojazd. Trail 1-Pedal Drive upraszcza to, łącząc te operacje w aktywację tylko przepustnicy – naciśnij, aby ruszyć do przodu, zwolnij, aby zahamować. Pojazd stosuje hamulce proporcjonalnie, gdy kierowca podnosi nogę z akceleratora.
F-150 Raptor wyposażony jest także w standardowy system Trail Control, który działa jak tempomat do jazdy w terenie. Kierowcy po prostu wybierają ustaloną prędkość, a pojazd zarządza gazem i hamulcami, dzięki czemu mogą skupić się na prowadzeniu w trudnych warunkach off-road.
Standardowy system SYNC® 4 oferuje bardziej naturalną obsługę głosową, a także mapowanie w czasie rzeczywistym i konfigurowalne informacje na żądanie. Klienci mogą bezprzewodowo podłączać smartfony bez przewodu USB, co umożliwia bezproblemową integrację z Apple CarPlay™ lub Android Auto™, a także aplikacjami SYNC AppLink®, takimi jak Ford+Alexa. Ścieżkę dźwiękową każdej przygody zapewnia dostępny system audio B&O Unleashed firmy Bang & Olufsen z 18 głośnikami.
Zupełnie nowa wnętrze charakteryzuje się ulepszonymi materiałami, unikalnymi wykończeniami powierzchni i większą przestrzenią do przechowywania. Nowa kierownica ma logo wytrawione laserowo, markę centrowania na górze i aluminiowe łopatki zmiany biegów. Fotele z dużymi bocznymi osłonami utrzymują pasażerów w odpowiednim miejscu, a dostępne są również bardziej agresywne fotele Recaro®. Standardowe pakiety wykończenia wnętrza z aluminium lub dostępnego włókna węglowego zdobią drzwi, panel instrumentów i konsolę środkową. Dostępna jest zamykana, składana przestrzeń za tylnymi siedzeniami, co pozwala na schowanie lin ratunkowych lub lewarków do podnoszenia, aby ułatwić pomoc w przypadku awarii lub napraw, gdy inni potrzebują pomocy.
Agresywność inspirowana myśliwcem
Solidny, agresywny wygląd zewnętrzny wzmacnia charakterystyczny design Forda F-150 Raptor. Całkowicie przeprojektowany, wyrazisty przód podkreśla szerokość pojazdu z wytrzymałym, masywnym wyglądem, z charakterystyczną maską z wypukłością i zaciemnioną kratką oraz reflektorami, które rozciągają się od błotników do błotników.
Maska ma nowy wentylator odprowadzający ciepło oraz funkcjonalne boczne wloty powietrza na górnej krawędzi błotnika, które są inspirowane wlotami myśliwca F-22 Raptor. Agresywne przednie błotniki emulują efekt podmuchu przy wysokiej prędkości, gdy kurz unosi się z opon. Ten sam koncept przenosi się na tył, gdzie zaciemnione światła tylne i dostępny aplikator na klapę bagażnika tworzą wizualną szerokość błotników.
Szersza przednia płyta ochronna oferuje lepszą ochronę z boku na bok i rozszerza osłonę do przodu. Wytrzymałe stalowe zderzaki z przodu i z tyłu są stworzone na trudne warunki jazdy terenowej, a tylny zderzak zachowuje wysoką konstrukcję, która podnosi podwójne końcówki wydechowe wysoko w górę.
Dostępne oświetlenie off-road Rigid™ zamontowane w przednim zderzaku pomaga kierowcom oświetlić nawet najciemniejszą noc. Dostępne są trzy różne 17-calowe koła, z czego dwa z możliwością beadlock – wszystkie zaprojektowane z myślą o maksymalnej wytrzymałości i świetnym wyglądzie.