FORD F-150 Raptor SVT 2009-2013

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

FORD F-150 Raptor SVT 2009-2013

Przejdź do galerii zdjęćFORD F-150 Raptor SVT 2009-2013

W jedenastej generacji Forda F-150, amerykański producent samochodów wprowadził wersję SVT, która była szybkim pojazdem. Jednak w dwunastej generacji marka z niebieskim znakiem miała inny plan.

Podczas gdy F-150 SVT był bardziej skoncentrowany na wyścigach na ćwierć mili, Raptor z 2009 roku był zupełnie innym pojazdem, charakteryzującym się imponującą prędkością i poprawkami zawieszenia inspirowanymi pojazdami wyścigowymi z Baja. Pomimo swoich rozmiarów, ten pickup był szybki nie tylko na asfalcie; równie dobrze radził sobie w terenie. Co więcej, potrafił znosić spore obciążenia.

Z wyraźnym czarnym grillem, na którym wytłoczone było logo Forda, F-150 Raptor prezentował groźną postawę. Przednie błotniki i duże opony osadzone na kołach typu beadlock były tak samo imponujące jak wysokie zawieszenie.

Wnętrze mogło pomieścić pięciu pasażerów, ale oczywiście z przodu siedziało się wygodniej. Zaprojektowany przez Zespół Pojazdów Specjalnych (SVT) dla aktywnych ludzi, samochód miał wzmocnione fotele kubełkowe, które zazwyczaj nie były spotykane w pickupach. Na tylnej kanapie mogły usiąść trzy osoby, choć dostępne były tylko dwa zagłówki. SVT użyło tych samych wskaźników wewnątrz deski rozdzielczej co w standardowym F-150, ale wzbogacili je o białe tarcze i czerwone wskazówki.

Podczas gdy standardowy Raptor był napędzany silnikiem V8 o pojemności 5,4 litra, istniała także wersja Raptor SVT R, która miała jeszcze mocniejszy silnik o pojemności 6,2 litra, dostosowany do tego szybkiego pickup’a. Obie wersje były połączone z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc przez dwubiegową skrzynię rozdzielczą na tylne koła lub na wszystkie cztery.

Ford F-150 SVT Raptor R, który posiada zmodyfikowane komponenty, został opracowany przez SVT i Ford Racing specjalnie do wyścigów w Tecate SCORE Baja 1000 – jednym z najbardziej wymagających wyścigów terenowych na świecie.

„Zaangażowanie Forda w wykorzystywanie wyścigów jako pola doświadczalnego dla nowych technologii rozszerza się na terenową arenę dzięki Ford F-150 SVT Raptor R,” powiedział Brian Wolfe, dyrektor technologii Ford Racing. „Wyścig nowego trucka w elitarnej Baja 1000 to ostateczny test terenowy, który pozwoli Fordowi ocenić, jak dobrze F-150 SVT Raptor poradzi sobie w najbardziej unikalnych i ekstremalnych warunkach.”

Przygotowany do wyścigów w długodystansowych wydarzeniach terenowych, Ford F-150 SVT Raptor R wykorzystuje standardowe komponenty F-150 SVT Raptor, w tym skrzynię biegów, hamulce i osie. Rama – część trucka, która będzie narażona na największe obciążenia – to ta sama sprawdzona, w pełni zamknięta konstrukcja, która zapewnia wiodące w swojej klasie możliwości holowania i przewożenia w podstawowym modelu F-150. Wyścigowy truck jest napędzany przez specjalnie skalowany silnik V-8 o mocy 500 koni mechanicznych i pojemności 6,2 litra.

Chociaż Ford F-150 SVT Raptor ma zdolności terenowe, które nie są dostępne w żadnym innym produkowanym pojeździe, Ford F-150 SVT Raptor R wzbogaca te możliwości o ulepszenia, które przygotowują go do jednego z najsłynniejszych wyścigów terenowych na świecie.

„Wyścigowy truck ma jeszcze większy skok zawieszenia, lepsze kąty podejścia i zejścia, więcej mocy, większy prześwit oraz fotele i klatki bezpieczeństwa zgodne z pełnymi specyfikacjami wyścigowymi, co łącznie sprawia, że doświadczenie terenowe jest jeszcze szybsze i bardziej emocjonujące,” powiedział Jamal Hameedi, główny inżynier SVT.

Nawet jeśli typowy klient Forda nie będzie zmuszał swojego trucka do trudnych prób w Baja 1000, to istota tego jest taka – mogliby to zrobić.

„Można powiedzieć, że przeciętny klient raczej nie weźmie swojego pojazdu i nie weźmie udziału w Baja 1000, ale jeśli spojrzysz na rzeczy, które dzieją się w tym wyścigu na 1000 kilometrów, przez cały okres użytkowania pojazdu, to możesz powtórzyć te wydarzenia,” powiedział Hameedi. „Może nie wszystkie w jeden dzień, ale przez te 100,000 mil, wiedza, że pojazd wytrzyma Baja 1000, jest ważna dla entuzjastów off-roadu.”

Ford F-150 SVT Raptor R nie tylko emuluje motto 'Built Ford Tough’ swoją wytrzymałością i zdolnościami, ale także pokazuje poziom pojazdów o wysokich osiągach, które rozwija SVT.

„Raptor R to naturalne rozwinięcie SVT Forda F-150 SVT Raptor,” powiedział Hameedi. „To bardzo analogiczne do tego, co wyścigowo przygotowane Cobra R było dla SVT Cobra, lub co Mustang FR500C jest dla Mustanga GT.”

Ford F-150 SVT Raptor R w Baja 1000 pełni również rolę poligonu do rozwoju linii części wyścigowych, przetestowanych na pustyni, które będą dostępne w katalogu Ford Racing.

Ford Truck Motorsports ma udaną przeszłość w wyścigach terenowych, sponsorując serię wyścigów długodystansowych „Best-in-the-Desert”, w której Fordy służą jako oficjalne pojazdy.

Ford zbiera razem niektórych z najlepszych kierowców trucków w klasie stock, aby prowadzić Ford F-150 SVT Raptor R w Baja 1000.

Zespół składa się z kierowcy Steve’a Oligosa oraz współkierowców Randy’ego Merritta, Grega Foutza i Buda Brutsmana, którzy będą rywalizować w klasie osiem dla umiarkowanie zmodyfikowanych pickupów pełnowymiarowych.

5.4 V8 6AT (320 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność5400 Cm3
Moc238 Kw @ 5200 Rpm
320 Hp @ 5200 Rpm
319 Bhp @ 5200 Rpm
Moment obrotowy390 Lb-Ft @ 3500 Rpm
529 Nm @ 3500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów6-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieWentylowane Tarcze
Hamulce tylneWentylowane Tarcze
Rozmiar opony315/70 R17
Długość220.9 In (5611 Mm)
Szerokość86.3 In (2192 Mm)
Wysokość78.4 In (1991 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)73.6/73.6 In (1
Rozstaw osi133 In (3378 Mm)
Prześwit9.3 In (236 Mm)
Aerodynamika (Cd)0.4
Masa własna5863 Lbs (2659 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita6950 Lbs (3152 Kg)
Spalanie miasto14 Mpg Us (16.8 L/100Km)
Spalanie trasa18 Mpg Us (13.1 L/100Km)
Średnie spalanie15 Mpg Us (15.7 L/100Km)

6.2 V8 6AT (411 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność6210 Cm3
Moc302 Kw @ 5500 Rpm
411 Hp @ 5500 Rpm
405 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy434 Lb-Ft @ 4500 Rpm
588 Nm @ 4500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów6-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony315/70 R17
Długość220.6 In (5603 Mm)
Szerokość86.3 In (2192 Mm)
Wysokość78.4 In (1991 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)73.6/73.6 In (1
Rozstaw osi133.3 In (3386 Mm)
Prześwit9.3 In (236 Mm)
Aerodynamika (Cd)0.4
Masa własna6016 Lbs (2729 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita7036 Lbs (3191 Kg)
Spalanie miasto11 Mpg Us (21.4 L/100Km)
Spalanie trasa16 Mpg Us (14.7 L/100Km)
Średnie spalanie14 Mpg Us (16.8 L/100Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.